Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, September 29, 2010

Kontrak Sosial dalam Adat Perpatih


Sistem politik Perpatih pernah diamalkan beberapa ratus tahun dahulu di daerah Negeri Sembilan dan sekitarnya, tetapi kini ia hanya tinggal sebagai adat istiadat sahaja yang kita kenali sebagai ‘Adat Perpatih’.

Sistem Politik Perpatih adalah sistem pemerintahan yang mempunyai elemen demokrasi, di mana pemimpin-pemimpin dipilih oleh rakyat.

Di daerah Negeri Sembilan dan sekitarnya didiami oleh penduduk yang terdiri dari berbagai-bagai suku. Suku merujuk kepada dari daerah asal mereka di Sumatera sana. Kalau mereka datang dari daerah Paya Kumbuh, mereka digelar Suku Paya Kumbuh.

Dikatakan terdapat 12 suku yang berlainan tinggal di daerah Negeri Sembilan dan sekitarnya. Saya sendiri adalah dari Suku Tanah Mendatar. Ini bermakna moyang saya dulu berasal dari daerah Tanah Mendatar di Sumatera yang mungkin telah berhijrah ke Negeri Sembilan sekitar 400 tahun dahulu.

Sistem politik Perpatih di Negeri Sembilan masa dulu memberi peluang kepada penduduk dari setiap suku untuk memilih ketua suku mereka yang digelar sebagai Buapak.

Buapak-buapak dari suku-suku ini akan memilih pemimpin mereka yang digelar Lembaga. Jika timbul masalah atau jika berlaku pertelingkahan antara suku-suku, Datuk Lembagalah yang akan menyelesaikannya.

Pemimpin masyarakat yang tertinggi di satu-satu daerah digelar Undang. Dari nama gelarannya itu kita sudah dapat membayangkan dibahu Undang inilah segala peraturan digubal dan dikuat kuasa bagi menjamin kemajuan dan keharmonian kehidupan masyarakat sesuatu di daerah tersebut.

Terdapat empat orang Undang yang mewakili dearah masing-masing di Negeri Sembilan, antaranya Undang Johol, Undang Sungai Ujong dan Undang Rembau.

Undang tidak boleh dilantik dari suku-suku lain selain dari Suku Biduanda. Suku Biduanda diberi hak istimewa menjadi Undang kerana mereka adalah suku yang terawal datang ke Negeri Sembilan dan mereka juga telah ramai berkawin campur dengan Orang Asli di Negeri Sembilan.

Biasalah tu, orang yang kemudian datang kenalah ‘respect’ orang yang dah lama datang.

Kalau kita masuk asrama pun sama juga, yang junior teruk kena raging dengan senior.

Samalah juga kesnya, orang Cina dan orang India yang baru datang dari negara asal mereka di satu masa dulu, kenalah ‘respect’ orang Melayu yang sudah lama menetap di Malaysia.

Walaupun di Negeri Sembilan ada Raja yang mempunyai kuasa politik tertinggi di zaman itu, yang digelar Yang Di Pertuan Besar atau Yam Tuan, tetapi empat orang Undang tadi mempunyai kuasa penuh dalam memilih dan melantik Yam Tuan. Kalau anak raja yang kaki botol, kirim salamlah.

Itulah kontrak sosial yang berlaku dalam politik Perpatih. Sampai sekarang pun ‘post’ Undang tak boleh diberi kepada suku-suku lain.

Sekarang ini kita telah menggunakan sistem politik demokrasi Raja Berpelembagaan yang diadaptasi dari Britain. Ekoran dari itu Politik Perpatih ini telah diserap menjadi Adat Perpatih yang hanya berfungsi untuk mengurus soal-soal adat dan tanah adat sahaja.

Kalaulah Perpatih masih menjadi amalan sistem politik di Negeri Sembilan hingga hari ini, sudah tentu hari-hari aku turun berdemontrasi di Kuala Pilah, menuntut reformasi kepada sistem pemilihan Undang yang tidak adil.

Mana boleh, aku dan bapak aku yang lahir di Negeri Sembilan dinafikan hak untuk masuk bertanding menjadi Undang hanya kerana bukan dari Suku Biduanda.

Aku boleh terima terma ‘kontrak sosial’ antara Suku Biduanda dan suku-suku lain itu digunapakai ketika di awal-awal penhijrahan sekitar 400 tahun dulu, sebagai menghormati Suku Biduanda yang datang jauh lebih awal.

Tetapi bila bapak dan aku sendiri memang lahir di Negeri Sembilan, tentulah tidak adil kalau ‘kontrak sosial’ itu masih dikenakan kepada kami semua.

Walaupun ‘kontrak sosial’ dalam Adat Perpatih terus berlaku hingga hari ini, tetapi aku tidak kisah dan tidak ambil pot pun. Ini kerana adat perpatih bukan lagi dalam bentuk sistem politik seperti 300 tahun dulu. Kini ia hanya digunakan dalam adat istiadat Melayu yang tidak menjejas atau mengatur kehidupan aku pun.

Begitulah juga kalau kita berada di tempat orang-orang Cina dan orang-orang India di Malaysia di zaman sekarang ini, bukan saja mereka, malah bapa-bapa mereka pun ada yang lahir di Malaysia. Sudah tentu mereka juga mahu dilayan secara lebih adil, sama seperti warga Malaysia yang lain. Mereka bukan pendatang seperti moyang mereka dulu, yang mesti menghormati penduduk tempatan.

Sudah tentu mereka akan terus berjuang untuk menghapuskan apa yang disebut sebagai ‘kontrak sosial’ itu, berjaya atau tidak, itu soal lain.

Friday, September 24, 2010

Sosila Malai Mere Minkijar Inspector Sahab


Mungkin sekarang ini ramai pengarah dan pengeluar filem Bollywood sedang memikirkan untuk membuat satu cerita filem yang ada kaitan dengan kisah pembunuhan Sosilawati oleh peguam yang menjadi suspek utama dalam kes tersebut.

Di tangan pengarah-pengarah filem Bollywood, cerita ini akan menjadi lebih menarik yang tentunya dipenuhi oleh elemen-elemen suspen dan thriller, yang membuatkan penonton cemas dan tidak boleh duduk diam di kerusinya.

Seperti biasa dalam filem-filem Bollywood akan ada pegawai-pegawai polis yang tamak yang boleh dibeli oleh samseng berprofil tinggi. Pegawai-pegawai polis ini akan melindungi kerja-kerja gelap ketua samseng yang berpengaruh ini, dan sebagai balasan, pegawai-pegawai polis ini akan mendapat habuan yang besar dari ketua samseng tersebut.

Di sana akan ditonjolkan seorang manusia yang mempunyai dua wajah yang berbeza. Di satu wajah dia dilihat sebagai seorang peguam memperjuangkan keadilan dan membela rakyat yang memerlukan pembelaan, dan di sebalik itu dia seorang yang kejam, yang sanggup membunuh ramai orang untuk memenuhi agenda dan kepentingannya.

Sudah terbayang juga kepada kita filem itu akan disulami oleh tarian-tarian yang ditarikan oleh penari-penari wanita jelita yang berpakaian menjolok mata bagi menghiburkan tetamu-tetamu istimewa ketua samseng tersebut, berlangsung dalam kediaman mewah lagi eksklusif.

Untuk menjadikan lebih menarik lagi dan tidak mengeciwakan penonton, watak Sosilawati dalam cerita ini tidak akan dimatikan, sebaliknya dia mungkin menjadi hero yang akan menggunakan segala kepintarannya untuk mendedah dan menghapuskan kerja-kerja jahat si peguam itu.

Penonton tentu sentiasa berasa cemas melihat Sosilawati, seorang perempuan, cuba melepaskan diri dari cengkaman peguam yang berpura baik itu. Sedangkan di kawasan itu hampir tidak ada jalan untuk keluar, di kawal rapi dan bertembok tinggi.

Di akhir cerita filem yang penuh aksi ini, penonton berasa lega, Soliwati akhirnya dapat melepaskan diri, peguam jahat dan polis yang bersubahat dengannya ditangkap dan akan dihadapkan ke makamah untuk dihukum atas segala kesalahan yang mereka lakukan.

Saya tidak nampak, jika kisah ini mahu difilemkan oleh pengeluar filem di Negara kita seperti Datuk Yusuf Haslam, akan menjadi satu filem yang menarik. Kerana pengarah filem kita terikat dengan etika, polis mesti dilihat baik di dalam filem.

Kalau mahu difilemkan juga, ia tidak lebih kelihatan seperti siri drama Gerak Khas di RTM yang membosankan penonton itu.

Sunday, September 19, 2010

Peristiwa 13 Mei adalah angkara Lee Kuan Yew


Tidak boleh dinafikan wujudnya penglibatan secara tidak langsung Lee Kuan Yew dalam mencetuskan peristiwa rusuhan perkauman 13 Mei 1969.

Kalau kita menyorot kembali sejarah rusuhan kaum ini, ia telah pun bermula di Singapura pada tahun 1964. Ia berlaku pada sambutan Maulidurasul pada 21 Julai 1964, ketika itu Singapura berada dalam Malaysia dan Lee Kuan Yew sebagai Ketua Menterinya.

Tentulah pendekatan politik Lee Kuan Yew yang terkenal dengan slogan “Malaysian Malaysia” itu telah menimbulkan suasana tegang antara orang Melayu dan orang Cina yang mana kebanyakan orang Melayu tidak boleh menerima gagasan yang dihasratkan oleh Lee Kuan Yew itu.

Kalau orang Melayu Singapura di waktu itupun tidak dapat menerima gagasan Malaysian Malaysia Lee Kuan Yew, apatah lagi orang Melayu di Semenanjung.

Cita-cita besar Lee Kuan Yew untuk mengembangkan pengaruh dan kuasanya ke Semenanjung telah tidak disenangi oleh Tunku sebagai Perdana Menteri Malaysia ketika itu. Ekoran itu Tunku telah mengambil tindakan memisahkan Singapura dari Persekutuan Malaysia pada tahun berikutnya.

Lee Kuan Yew dan kaum Cina yang mendominan politik di Singapura selepas berpisah dengan Malaysia telah menyemarak dan membangkitkan semangat baru kepada kaum Cina di Semenanjung (Malaysia).

Di bawah parti politik DAP yang merupakan lanjutan parti PAP di Singapura, kaum Cina Malaysia meneruskan perjuangan “Malaysian Malaysia” yang telah hasratkan oleh Lee Kuan Yew itu.

Gagasan Malaysian Malaysia yang dibawa oleh DAP ini terus menerus menyebabkan pergeseran politik antara kaum Cina dan kaum Melayu di Malaysia.

Orang Cina Malaysia sebagai warganegara yang sah, mahukan hak yang sama dan mahu mereka dilayan sama seperti orang Melayu dan Bumiputera. Sedangkan orang Melayu mahukan hak-hak istimewa diberi kepada orang Melayu dan Bumiputera bagi membolehkan mereka bersaing dengan kaum-kaum lain terutamanya dalam ekonomi dan pelajaran.

Lee Kuan Yew dan orang-orang Cina yang lahir di Singapura dan Malaysia tidak dapat menerima 'status' yang berbeza antara mereka dan orang Melayu. Walaupun pada masa itu lebih ramai orang Cina bukan dilahirkan di sini, tetapi mereka telah mendapat taraf kerakyatan sebagai syarat untuk mendapatkan kemerdekaan dari kerajaan British.

Kesilapan pemimpin kita pada masa itu mungkin kerana melihat orang Cina Malaysia dan Singapura yang dilahirkan di sini sama saja dengan orang Cina Malaysia dan Singapura yang imagrasi dan dilahirkan di Negara China.

Pergeseran politik perkauman ini sampai kepada kemuncaknya apabila tercetusnya peristiwa rusuhan kaum pada 13 Mei 1969.

Peristiwa ini telah banyak memberi pengajaran kepada kita semua, luka dari peristiwa ini sangat sukar untuk disembuhkan.

Mungkin kerana Lee Kuan Yew telah berasa terhutang budi yang besar kepada penduduk-penduduk imagrasi dalam mencapai cita-cita dan agenda politiknya, hingga hari ini kerajaan Singapura di bawah nasihat Lee Kuan Yew terus mengamalkan dasar kerakyatan terbuka kepada imagrasi, terutamanya dari Negara China, Taiwan dan Hong Kong.

Walaupun peristiwa berdarah 13 Mei ini berlaku di Malaysia, Lee Kuan Yew juga tidak boleh terlepas sebagai orang telah bertanggungjawab menyebabkan peristiwa itu berlaku.

Tuesday, September 14, 2010

Sultan Kelantan, rakyat yang berkuasa


Walaupun ada peruntukan dalam Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan untuk menggantikan Sultan yang gering dengan Sultan yang baru tetapi seingat kita keadaan ini tidak pernah berlaku dalam sejarah moden raja-raja Melayu.

Mungkin pemasyhuran Tengku Muhammad Faris sebagai Sultan Kelantan yang baru bagi menggantikan ayahandanya yang gering pada 13 September 2010 itu boleh dianggap kali pertama berlaku dalam sejarah moden ini.

Orang Melayu yang secara tradisinya sangat setia kepada Sultan dan Raja tidak tergamak hendak menurunkan Rajanya walaupun dalam keadaan gering sekalipun. Tindakan ini amatlah kurang manis melainkan kalau atas kehendak Sultan yang gering itu sendiri.

Mereka lebih rela dan selesa melantik pemangku Sultan bagi mewakili Sultan yang gering daripada menurunkan takhta Raja yang gering.

Dalam Negara yang mengamalkan sistem demokrasi Raja berpelembagaan, kita telah mengambil acuan dari sistem di Britain. Raja adalah sebagai simbol Ketua Negara atau Ketua Negeri yang tidak mempunyai kuasa politik. Raja tidak boleh mencampuri urusan pentadbiran dan politik Negara dan negeri.

Tetapi kebanyakan orang Melayu masih dibayangi oleh sistem pemerintahan beraja (Monarki) yang bertapak sejak 600 tahun dahulu.

Mereka begitu taat dan setia kepada Raja sehingga tidak mampu untuk membantah jika Raja masuk campur urusan dalam hal-hal pentadbiran Negara dan Negeri.

Sebenarnya tidaklah menjadi masalah besar sangat kalau Pemangku Sultan Kelantan terus dikekalkan di jawatannya selagi Sultan masih gering atau sehingga Sultan mangkat, tanpa melantik Sultan yang baru. Kerana secara teorinya dalam sistem demokrasi Raja berpelembagaan, peranan Sultan bukanlah terlalu penting sangat sehingga menyebabkan pentadbiran dan politik negeri boleh tergendala tanpa kehadirannya.

Tetapi kerana keadaan tidak mengikut seperti teori atau seperti yang tertulis, peranan Sultan telah menjadi begitu penting. Ekoran perebutan takhta antara anak-anak Sultan Kelantan telah dilihat sebagai keadaan yang merbahaya kepada pentadbiran dan politik di Kelantan.

Oleh itu tidak hairanlah kalau pihak yang ‘berkuasa’ di Kelantan telah mengambil langkah yang drastik dengan melantik Sultan yang baru bagi menggantikan Sultan yang gering.

Tengku Muhammad Faris adalah anak sulung kepada Sultan yang gering, mempunyai peribadi dan akhlak yang baik. Adalah sangat sesuai kalau beliau menjadi Sultan Kelantan. Sikapnya yang mesra rakyat pasti tidak akan memberi kesusahan kepada rakyat Kelantan.

Yang lebih penting lagi beliau dapat diharapkan untuk memahami tanggungjawab beliau sebagai Raja dalam negeri yang mengamalkan sistem demokrasi raja berpelembagaan yang tidak akan memberi kesusahan dan tidak mencampuri urusan pentadbiran dan politik negeri Kelantan.

Sunday, September 12, 2010

Hospital tidak ada ubat kalau kena tungau

Aku masih ingat masa aku kecil-kecil dulu, kalau aku kena tungau, emak aku tidak pernah bawa klinik atau hospital. Ubatnya cukup mudah, emak aku akan sapu minyak gas (minyak tanah) di tempat yang kena tungau itu. Minyak gas ini cukup berkesan untuk menyelesaikan masalah tungau, semua orang kampong aku tahu benar cara menghapuskan tungau menggunakan minyak gas ini.

Minyak gas ketika itu memang mudah didapati, masa itu orang kampong memang simpan minyak gas di rumah bagi menyalakan pelita. Kampung ketika itu tidak ada elektrik, semua penduduk bergantung kepada cahaya pelita untuk menerangkan rumah di waktu malam.

Tungau adalah serangga yang sangat halus yang berwarna oren. Tungau ini suka melekap di bahagian ‘burung’ budak lelaki. Bila sudah kena tungau, ‘burung’ kanak-kanak ini akan jadi bengkak membening dan gatal, memang rasa tidak selesa sekali.

Itu cerita aku 40 tahun dahulu. Tetapi kisah tungau ini tidak pernah habis. Kini giliran anak-anak aku pula yang kena tungau. Setiap kali aku dan anak-anak balik kampong, ada saja anak kecil aku yang kena tungau.

Sekarang ini susah nak dapat minyak gas lagi, orang kampong sudah tidak guna minyak gas lagi, semua orang sudah pakai lampu elektrik. Kedai pun sudah tidak ada jual minyak gas lagi.
Oleh itu aku tidak ada pilihan, bila ‘burung’ anak aku membengkak kena tungau, aku terpaksa hantar dia ke hospital. Hospital bukanlah jauh dari kampong aku, tak sampai 5 Km pun.

Macam aku tak percaya, semasa doktor beri ubat, tidak ada satu ubat pun bertujuan untuk membunuh atau menghalau tungau yang melekat pada ‘burung’ anak akau itu. Ubat yang diberi hanyalah ubat penahan sakit (paracetamol) dan ubat mengurangkan rasa gatal. Sebaliknya doktor memberi nasihat, kalau bengkak ‘burung’ anak itu aku boleh menyebabkan dia susah hendak kencing maka dia perlu disunatkan. Sampai begitu sekali besarnya masalah yang dibawa oleh tungau ini.

Sungguh aku tidak sangka, selama ini rupanya di hospital tidak ada ubat untuk penyakit kena tungau ini. Selama ini aku ingatkan emak aku guna minyak gas untuk mengubat penyakit kena tungau kerana malas nak bawa aku ke hospital, tetapi kini barulah aku tahu memang hospital tidak ada ubat untuk menghapuskan tungau.

Mentang-mentanglah di Negara-negara Barat tidak ada masalah tungau, hingga tidak ada siapa yang hendak mengkaji dan mencari ubat bagi menghapuskan tungau ini.

Baru-baru ini aku ada dengar cerita dari kawan-kawan, cara yang mereka gunakan untuk mengatasi masalah tungau. Salah satu cara yang mereka gunakan yang menarik minat aku ialah menggunakan Vicks Vaporub.

Setelah aku cuba kepada anak aku sendiri, Vicks Vaporub ini memang berkesan, setelah disapu dengan Vicks, rasa gatalnya mula berkurang dan dalam masa dua hari bengkaknya telah menyusut kepada keadaan asal.

Tidak seperti minyak gas, Vicks ada dijual di mana-mana. Vicks juga lebih selamat berbanding minyak gas. Mungkin anda juga boleh mencubanya jika anda ada masalah tungau seperti yang aku hadapi ini.


Wednesday, September 01, 2010

Lagi kes mati kerana terjun, lari dari ditangkap khalwat

Berita ini dipetik dari blog Khadi Kluang:

Pagi ini bila saya datang pejabat, saya diberitahu oleh penguatkuasa, ada
satu kes kematian tentera terjun hotel. Kejadian berlaku di Batu Pahat, malam
minggu semalam. Mulanya saya hendak diamkan perkara ini, tak mahu dihebahkan.
Kemudian, bila saya baca akhbar Sinar Harian hari ni, rupanya cerita dah tersiar
di akhbar dan sudah dalam pengetahuan umum.

Serbuan penguatkuasa dalam
jam 2.45 pagi, lelaki ini dipercayai melarikan diri dengan terjun dari tingkat
tiga hotel berkenaan. Semasa mengetuk pintu beberapa kali, pintu tidak dibuka,
kemudian kedengaran bunyi bising. Lelaki ini ditemui berlemuran darah dan mati
kerana kecederaan parah di kepala.

Kerana perasaan malu dari ditangkap berkhalwat, ramai lelaki atau perempuan yang lebih sanggup terjun dari bangunan hotel yang tinggi untuk mengelak dari ditangkap.

Kalau mereka betul-betul lari dari ditangkap dan semasa melarikan diri itu mereka terjatuh, insyallah Tuhan akan ampunkan dosa mereka. Tetapi bagaimana kalau mereka sengaja terjun untuk menamatkan riwayat mereka kerana tidak sanggup menanggung malu kalau tertangkap, tentu mereka tidak akan mendapat keampunan dari Tuhan.

Adalah tidak berbaloi kalau kita hendak menangkap mereka yang melakukan kesalahan khalwat itu, tetapi berakhir dengan dosa membunuh diri, yang tidak ada pengampunannya.

Kalau kita tahu mereka sanggup bunuh diri untuk menutup rasa malu, adalah lebih baik kita tidak pergi menangkapnya, kerana sekalipun mereka melakukan dosa zina, mereka masih ada peluang untuk bertaubat dan mungkin satu masa nanti mereka akan bertaubat dari kesalahan itu.

Tetapi kalau mereka sudah bunuh diri, mana ada masa untuk mereka bertaubat lagi?

Saya bukanlah setuju, orang-orang yang berkhalwat ini dibiarkan saja. Tetapi sebelum kita bersungguh-sungguh hendak menangkap dan menyerbu orang yang berkhalwat ini, kenalah tengok puncanya kenapa ramai orang berkhalwat.

Kita mesti ubatkan penyakit bukan mengubat tanda-tanda penyakit.

Budaya masyarakat kita melihat lelaki kawin lebih dari satu, sesuatu amalan yang tidak dapat diterima. Lelaki yang kawin lebih dari satu dianggap telah melakukan perkara yang salah dan tidak mengikut norma kehidupan masyarakat.

Kaum wanita di Negara kita tidak dapat menerima amalan poligami, bukan sahaja ditentang oleh wanita biasa malah wanita yang berpendidikan agama pun masih tidak dapat menerima budaya poligami.

Oleh kerana poligami bukanlah satu perkara yang mudah untuk diamalkan di negara kita, tidak semudah kawin satu atau monogamy, maka mereka yang berkeinginan untuk mempunyai isteri lebih terpaksa melupakan hasrat mereka. Sebaliknya mereka lebih selesa berkhalwat secara sembunyi dengan kekasih mereka di bilik-bilik hotel.

Oleh itu selagi amalan poligami tidak mudah dan selagi kaum wanita menentang poligami, maka wajar buat sementara waktu ini segala bentuk serbuan dan tangkapan kes khalwat oleh penguatkuasa Jabatan Agama ini dihentikan bagi mengelakkan lebih ramai lagi orang terjun membunuh diri atau boleh merbahayakan keselamatan diri pesalah.

Tidak perlulah pihak Jabatan Agama menghantar orang-orangnya pergi mengintip orang melakukan zina atau khalwat, semata-mata untuk memenuhi syarat mesti dilihat oleh empat orang saksi.

Islam mensyaratkan perlakuan zina mesti dilihat oleh empat orang saksi bukanlah bermakna pegawai-pegawai agama ini perlu mengintip dan mengintai orang-orang berkhalwat dari satu hotel ke satu hotel, untuk membuat serbuan dan penangkapan.

Apa yang dimaksudkan dengan mesti dilihat oleh empat orang saksi bererti pasangan itu melakukan zina bukan secara sembunyi-sembunyi tetapi sengaja melakukan zina di depan orang ramai.

Kalau berzina di tempat awam tanpa berselindung, ini seolah-olah mereka mahu mencabar hukum Tuhan, mereka itu sudah berperangai seperti binatang, malah lebih hina lagi dan memang layak kalau mereka direjam saja.

Umpama murid yang membuat kesalahan menghisap rokok. Tentu tidak sama kalau mereka menghisap rokok secara sembunyi-sembunyi dalam tandas dengan menghisap rokok di depan murid lain dan di depan guru secara terang-terang. Kalau murid ini menghisap rokok secara terang-terang, ini seolah-olah sudah mencabar guru disiplin yang menjaga undang-undang sekolah supaya sentiasa dipatuhi. Sudah tentu guru tidak akan teragak-agak untuk membuang murid itu dari sekolah.

Tetapi jika masyarakat kita terutamanya wanita telah dapat menerima dengan hati terbuka amalan poligami, maka tidaklah salah kalau kita giat menyerbu dan menangkap orang-orang yang berkhalwat di hotel-hotel kalau mereka masih mahu juga melakukannya. Malah saya yakin, mereka yang ditangkap khalwat dalam situasi begini, tidak akan lari dan tidak berasa malu kalau mereka dicekup, mereka memang melakukannya kerana menurutkan nafsu jahat mereka semata tanpa mahu berkahwin. Walhal ketika itu amalan poligami telah diterima masyarakat dan proses perkahwinan telah dimudahkan.

Friday, August 27, 2010

Guna kereta sendiri lebih berbaloi dari teksi


Di sini saya ingin membuat perbandingan, yang mana lebih menguntungkan antara menggunakan kereta sendiri dengan pengangkutan awam tanpa mengorbankan keselesaan kita.

Pengangkutan awam yang lebih selesa dan cekap, yang hampir sama seperti menggunakan kereta sendiri adalah perkhidmatan teksi.

Oleh itu dalam perbandingan ini, saya banyak menggunakan perkhidmatan teksi untuk pengangkutan awam. Manakala jenis kereta persendirian yang akan digunakan disini ialah Nazaria, kereta kelas tinggi (2500 cc) untuk keluarga besar.

Mari kita mulakan dengan menggunakan pengangkutan awam. Andaikan kita pergi kerja, balik makan tengahari, dan pulang kerja dengan menaiki teksi. Tambang sekali perjalanan adalah RM10 untuk jarak 5 Km. Oleh itu tambang teksi sehari untuk kita ke tempat kerja adalah RM40 dan untuk setahun RM9,600.00 (andaian 20 hari bekerja sebulan).

Di hujung minggu kita tentu akan membawa keluarga ke Bandar untuk berehat dan membeli belah barang-barang keperluan dapur. Katakan Bandar terletak 20 Km dari rumah kita, tambang pergi dan balik sekitar RM60. Oleh kerana kita perlukan dua buah teksi untuk mengangkut keluarga dan barang-barang yang kita beli maka tambang teksi yang diperlukan dihujung minggu itu menjadi RM120. Dan untuk setahun jumlahnya adalah RM5,760.00.

Katakan selain dari itu, sekali sekala kita ada urusan di luar seperti membawa anak ke hospital atau pergi bank dan bayar bil, yang mungkin kita lakukan 2 kali dalam masa sebulan. Untuk ini kita kena membayar tambang teksi sebanyak RM120 sebulan. Dalam setahun jumlahnya RM1,440.00.

Kemudian sekali sekala kita akan balik kampong untuk melawat orang tua kita di kampong. Katakan kita tinggal di Johor Bahru dan kampong kita sejauh di Kuala Lumpur. Untuk menjimatkan belanja kita tidak naik teksi tetapi memadai dengan menaiki bas sahaja. Tambang bas RM31 sekali perjalanan. Katakan kita ada 7 orang ahli keluarga dan kita balik kampong sebanyak 4 kali setiap tahun. Oleh itu belanja tambang untuk balik kampong adalah RM1,736.00.

Semasa berada di kampong kita perlu juga bergerak untuk pergi ke pasar dan melawat sedara mara. Katakan kita terpaksa mengeluarkan duit tambang teksi untuk itu sebanyak RM200.00 setiap kali kita berada di kampung. Kalau setahun jumlahnya menjadi RM800.00.

Itulah tambang-tambang yang kita perlukan kalau kita menggunakan pengangkutan awam untuk kita menjalankan aktiviti harian. Jika dijumlahkan bernilai RM19,336.00 semuanya setahun dan untuk tempoh 9 tahun, jumlahnya adalah RM174,024.00.

Sekarang cuba kita lihat pula perbelanjaan jika kita menggunakan kereta sendiri sebagai pengangkutan, dan kereta yang kita gunakan ialah kereta Nazaria yang kita beli secara bayaran ansuran selama 9 tahun (pinjaman bank).

Katakan ini kereta dibeli pada tahun 2005 dengan harga RM103,00.00. Bayaran bulanan untuk kereta ini ialah RM1,065.00. Jumlah ansuran yang perlu dibayar untuk setahun ialah RM12,780.00.

Kereta perlu diservis tiga kali dalam masa setahun, setiap kali servis memakan belanja sekitar RM300.00. Oleh itu dalam setahun jumlah belanja untuk servis kereta adalah RM900.00.

Selain dari itu beberapa komponen kereta perlu diganti untuk tempoh yang tertentu seperti ‘timing belt’, tayar, ‘spark plug’ dan lain-lain lagi yang belanja purata untuk ini adalah RM1,000.00 setahun.

Duit minyak kereta untuk kita pergi kerja dan membawa keluarga ke Bandar bagi setiap minggu adalah sekitar RM70. Oleh itu untuk setahun jumlahnya menjadi sekitar RM3,360.00.

Duit minyak untuk kita balik kampong pula berjumlah RM140 untuk pergi balik, manakala duit tol pula RM80 untuk pergi dan balik. Oleh itu jumlah duit minyak dan tol untuk setahun (empat kali balik kampong) adalah RM880.00.

Untuk jalan-jalan semasa berada di kampong, kita perlukan RM50 lagi duit minyak setiap kali kita berada di kampong. Untuk setahun jumlahnya ialah RM200.00 (empat kali balik kampong).
Cukai jalan untuk kereta Nazaria adalah RM800 setahun dan purata insuran kereta yang perlu dibayar ialah RM500 setahun.

Jika dijumlahkan semua kos yang kita perlukan semasa menggunakan kereta Nazaria sebagai kenderaaan bagi menjalankan aktiviti kehidupan harian kita ialah RM20,420.00 bagi setahun. Dan untuk 9 tahun jumlahnya adalah RM183,780.00.

Selepas 9 tahun, semua ansuran kereta kita sudah selesai, kereta Nazria itu akan menjadi milik kita sepenuhnya. Ketika itu, kita boleh menjual kereta itu, mungkin di waktu itu boleh laku sekitar RM20,000.00 sahaja. Dengan wang tunai yang kita dapat hasil jualan kereta itu, jumlah kos pengangkutan sebenar yang kita keluarkan untuk tempoh 9 tahun itu bukanlah RM183,780.00, tetapi perlu ditolak dengan wang tunai RM20,000.00 yang kita dapat hasil dari jualan kereta itu.

Setelah ditolak RM20,000.00, jumlahnya menjadi RM163,780.00.

Dari dua angka ini, kos pengangkutan awam RM174,024.00 dan kos kereta sendiri RM163,780.00, memang lebih berbaloi jika kita menggunakan kenderaan sendiri berbanding menggunakan pengangkutan awam.

Di sini saya menggunakan kereta Nazaria sebagai perbandingan, bayangkan berapa banyak lagi boleh kita jimatkan kalau menggunakan kereta Perodua Alza.

Perhatian: Agar tidak berlaku berat sebelah (bias), penulis telah mengambil kiraan untuk pengangkutan awam menggunakan kos yang serendah mungkin dan mengambil kiraan untuk kereta persendirian pula menggunakan kos yang setinggi mungkin.

Monday, August 23, 2010

Masih boleh berdoa untuk Lim Guan Eng


Khabbab keluar dari persembunyiannya dan berkata, “Demi Allah, baru kemarin aku mendengar Rasulullah s.a.w. mendoa supaya Umar atau 'Amr ibn Hisyam masuk Islam.

Riwayat diatas adalah dipetik dari laman web berikut:

Cerita Rasullullah berdoa kepada Allah s.w.t agar dua orang kafir yang bernama Umar masuk Islam sangat mashur dalam sejarah Islam.

Kedua-dua Umar ini sangat kuat dan keras tentangannya kepada perkembangan awal agama Islam di tanah Arab.

Kedua-dua Umar itu juga adalah orang yang dipandang tinggi dan sangat berpengaruh dalam masyarakat Mekah ketika itu.

Oleh itu tidak salah kalau kita mencontohi Rasullulah mendoakan mana-mana orang bukan Islam yang bernama ‘Umar’ supaya mereka diberi taufik dan hidayah untuk memeluk agama Islam.

Dan sangat bertentangan dengan sunah dan amatlah tidaklah betul kalau kita mendoakan orang yang bernama Lim Guan Eng supaya masuk Islam. Kerana ini tidak pernah dilakukan oleh Rasullullah sendiri.

Tetapi kalau kita masih juga mahu mendoakan beliau masuk Islam maka namanya hendaklah disebut dalam doa itu sebagai “Umar Abdul Aziz Pulau Pinang” bukan "Lim Guan Eng". Kerana pada nama itu ada “Umar”.

Amaran: Ini hanya pendapat penulis sahaja, bukan fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Friday, August 20, 2010

Chua Soi Lek ditangkap berkhalwat?


Wayang politik baru saja bermula. Di sebelah pihak, DS Chua Soi Lek memegang watak hero bagi memperjuangkan dan membela kaum Cina, di satu pihak lagi TS Muhyidin Yasin menjadi hero bagi mempertahan dan memperjuangkan nasib orang Melayu.

Sekarang ini mereka berdua kelihatan sedang hebat berkungfu dan berpencak silat, rakyat sedang menonton dengan penuh minat.

MCA adalah parti orang Cina, parti ini mesti dilihat oleh kaum Cina bagi memperjuangkan nasib kaum Cina Malaysia. Takkan lah pula parti DAP mahupun GERAKAN lebih dilihat sebagai parti memperjuangkan orang-orang Cina, ini sudah tentu akan menjatuhkan maruah MCA.

Nanti apa kata orang Cina, MCA parti Cina tetapi tidak menjadi juara dalam memperjuangkan nasib orang Cina. Buat apa nak sokong MCA kalau mereka tidak kuat memperjuangkan nasib orang Cina.

UMNO pun begitu juga. Takkan nak biarkan PKR dan PAS sebagai parti yang dilihat juara dalam memperjuangkan kedudukan orang-orang Melayu.

Kalau orang Cina tidak mahu dipinggirkan maka mereka harus menyokong dan memberi undi kepada MCA supaya DS Chua Soi Lek dapat terus menjadi hero mereka dalam memperjuangkan nasib orang Cina.
Begitu juga dengan orang Melayu, mereka harus memberi sokongan dan undi kepada UMNO supaya TS Muhyidin dapat terus mengekang nafsu DS Chua Soi Lek.

Akhirnya siapakah yang akan menang dalam pergaduhan ini, parti MCA dengan heronya Soi Lek atau parti UMNO dengan heronya Muhyidin?

Sudah tentu tidak lain dan tidak bukan, yang akan menang ialah parti BN. Inilah namanya strategi politik.

Sama seperti rancangan gusti (WWF) dalam TV. Seorang ahli gusti membawa watak penggusti ganas dan main kotor, seorang lagi penggusti membawa watak baik. Penonton begitu teruja hendak menonton perlawanan mereka. Penonton mahu penggusti yang ‘baik’ ini menang, mereka mahu penggusti ‘jahat’ ini dibelasah teruk sebagai hukuman.

Kadang kala penggusti ‘baik’ ini kena berlakon kalah untuk menarik lebih ramai lagi penonton untuk datang menonton untuk menyaksikan perlawanan mereka yang akan datang.

Lebih ramai orang suka dan datang menonton lebih banyak duit dapat dikutip. Sudah tentu, yang akan menjadi lebih kaya ialah taukeh yang menganjurkan pertandingan gusti ini.

Penonton seperti kena tipu. Ini dinamakan penipuan yang terancang atau penipuan yang tidak menyalahi undang-undang.

Pernah sekali pertandingan gusti ini diadakan di Singapura. Pada malam pertandingan itu, dua-dua ahli gusti ini memaki hamun antara sama lain. Bergusti bagai nak berbunuhan lagaknya.
Pagi besoknya orang nampak mereka baik saja duduk bersarapan di satu meja, siap boleh gelak ketawa lagi.

Lama kelamaan, saya yang suka menonton rancangan gusti ini rasa seperti diperbodohkan. Walaupun menontonnya di TV tidak kena bayar tetapi ia telah mengambil masa tidor saya. Rasanya tidor lebik baik dari menonton program yang membodohkan kita ini.

Kadang-kadang kita ada dengar pemimpin-pemimpin politik ini mempunyai rumah yang harga berpuluh juta ringgit, siap dengan kolam renang lagi. Hidup mereka mewah, selain dari gaji, dengan kedudukan dan kuasa yang ada, mereka gunakan untuk membuat kekayaan yang melimpah ruah. Kepada mereka inilah kita gantungkan harapan untuk memperjuangkan nasib bangsa kita.

Sampai bila kita hendak terus diperbodohkan?

Adalah tidak logik dan tidak munasabah untuk mengatakan DS Chua Soi Lek ditangkap khalwat, tetapi kalau beliau pernah diintip berkhalwat, itu memang betullah.

Tuesday, August 17, 2010

Hukum minum arak di bulan Ramadhan

Terbaca satu berita yang disiarkan dalam akhbar Harian Metro:

KUALA LUMPUR: Mengejutkan apabila ada wanita Islam mabuk ketika berparti di sebuah pusat hiburan di ibu kota seolah-olah tidak menghormati bulan Ramadan.
Perbuatan biadab wanita terbabit terbongkar dalam serbuan polis di pusat
hiburan berkenaan, Sabtu lalu. Ketika diserbu, lima wanita itu berpelukan dengan teman lelaki masing-masing sambil berjoget, malah tidak menyedari kehadiran pihak berkuasa.

Adakah berita ini betul-betul satu berita yang mengejutkan seperti yang dilapurkan? Ini memberitahu kita, adalah satu perkara biasa dan bukanlah mengejutkan kalau wanita Islam meminum arak di dalam pusat hiburan pada hari-hari lain selain dari bulan Ramadhan.

Saya tidak yakin wanita-wanita yang minum arak ini akan berpuasa di siang harinya. Bagi saya berita ini bukanlah satu berita yang mengejutkan dan tidak ada nilai berita pun.

Mungkin sudah tidak ada berita lain yang hendak dimuatkan, sekadar untuk memenuhkan ruang akhbar itu saja. Seperti kata orang , anjing menggigit posmen tidak mempunyai nilai berita, yang dikatakan berita bila posmen menggigit anjing.

Adakah agaknya orang yang pergi pusat hiburan yang tidak minum arak? Bukanlah satu perkara yang mengejutkan kalau orang minum arak di pusat-pusat hiburan. Saya hanya terkejut kalau dalam masjid ada orang minum arak.

Bagi mereka yang biasa minum arak tidak akan dapat mengubah mereka untuk tidak meminum arak pada bulan Ramadhan. Orang yang biasa merompak juga tidak akan dapat mengubah mereka untuk tidak merompak di bulan Ramadhan.

Hanya satu saja perkara pelik yang biasa diceramahkan oleh ramai ustaz, iaitu pencuri yang biasa mencuri ayam, apabila pencuri ini hendak makan ayam yang dicurinya itu, terlebih dahulu dia akan menyembelih ayam itu. Kerana dia tahu adalah haram memakan ayam yang tidak disembelih.

Thursday, August 12, 2010

Bung Mokhtar, makamah sivil atau makamah syariah yang patut mengadilinya?


“Sayak tidak bersalah, sayak bukan buat maksiat, sayak bernikah. Kenapak sayak dipenjarak?”, mungkin itulah antara kata-kata yang dijeritkan oleh Bung Mokhtar kepada Hakim Makamah Syariah yang mengadili beliau.

Pelik juga kes Bung Mokhtar ini, semua orang tahu beliau mempunyai pendapatan yang boleh atau mampu untuk berkahwin sampai empat. Dari segi zahir semua orang tahu yang beliau mampu. Tetapi kenapa beliau boleh dihukum sampai sebulan penjara kerana kesalahan berpoligami tanpa izin.

Tidak tahulah kita kalau beliau tidak mampu dari segi batin, rasanya hakim pun tidak tahu kecuali isteri pertama beliau dan Zizie saja yang tahu.

Saya rasa elok undang-undang hal yang berkaitan keizinan untuk beristeri lebih dari satu ini diletakkan di bawah Makamah Sivil walaupun ianya banyak melibatkan orang-orang Islam.

Kita tidak mahu, undang-undang yang tidak kena mengena dengan agama Islam ini dikaitkan dengan Islam. Bila masa pula adanya undang-undang dalam Quran yang mengatakan mesti mendapat izin makamah syariah terlebih dahulu sebelum mahu berpoligami.

Memang betul dakwaan yang mengatakan kita mesti ada undang-undang dan peraturan dalam bernegara dan bermasyarakat untuk menjamin keharmonian dan keamanan. Tetapi kenapa undang-undang kebenaran berpoligami ini diletakkan di bawah makamah syariah?

Apabila ia diletakkan di bawah makamah syariah, ia boleh mengelirukan orang ramai, seolah-olah ia datang dari ajaran Islam tetapi sebenarnya tidak.

Kalaupun kebenaran berpoligami ini hendak dijadikan undang-undang, lebih baik ia diletakkan di bawah undang-undang sivil supaya ia tidak dikaitkan dengan agama Islam.

Kita begitu sensitif dan sibuk dengan perkahwinan poligami yang bilangannya amat kecil dalam masyarakat kita. Sebaliknya kalau seorang lelaki bujang yang hendak berkahwin, tidak pernah pula dipersoalkan samada gaji beliau cukup atau tidak untuk menanggung isterinya, walaupun gajinya mungkin kurang dari RM600 sebulan.

Wednesday, August 11, 2010

Bulan Menjamu Selera


Bulan Ramadhan yang sepatutnya untuk mengawal nafsu makan dan mengurangkan makan, telah bertukar menjadi bulan untuk kita menjamu selera dengan pelbagai masakan dan kueh mueh.

Ada beberapa kesalahan yang dilakukan oleh seorang muslim itu yang dikenakan hukuman dengan memberi makan fakir miskin. Dan jika tidak mampu, mereka kena berpuasa untuk jumlah hari tertentu. Denda berpuasa itu adalah tujuan untuk mengurangkan mereka makan.

Dengan pengurangan makan melalui puasa itu adalah diharapkan makanan yang tidak menjadi makanan kepada mereka itu akan menjadi rezeki kepada orang lain pula.

Bila seseorang itu tidak berpuasa, dia tidak mengambil sarapan pagi, tidak makan tengahari, tidak ada minum petang. Mungkin semua makanan yang sepatutnya dia makan pada hari biasa itu akan menjadi rezeki kepada orang lain pula.

Tetapi hari ini tujuan puasa telah tidak mencapai tujuan asal, tidak keterlaluan kalau dikatakan jumlah belanja untuk membeli makan di bulan puasa lebih besar berbanding hari-hari biasa.

Bulan puasa seperti telah menjadi bulan pesta makan. Banyak bazaar ramadhan menjual bermacam masakan dan kueh mueh, hingga menarik kita untuk berbelanja lebih dari yang sepatutnya.

Hotel-hotel juga turut menyediakan buffet ramadhan yang menyediakan berbagai sajian masakan yang enak dan lazat.

Thursday, August 05, 2010

Menteri Fasola anggap mahasiswa tak matang politik

Menteri Fasola, mantan Naib Canselor UiTM mengakui langkah membenarkan penglibatan pelajar secara aktif tanpa sekatan dalam politik Negara, ada baik dan ada buruknya.

Beliau membuat kenyataan ini ketika menjawab soalan yang diajukan kepada beliau oleh Ahmad A. Talib dalam rancangan Soal Jawab di TV3 yang disiarkan malam tadi (4 Ogos 2010).

Beliau memberi amaran, jika tidak ditangani secara baik ia boleh membawa implikasi buruk kepada Negara, sambil merujuk kepada kegiatan aktif pelajar dalam politik pada tahun 70-an sebelum akta AUKU diperkenalkan.

Inilah masalah orang-orang yang berfahaman seperti Menteri Fasola ini. Kepada mereka UMNO dan BN adalah pihak yang sentiasa betul. Semua orang yang menyokong UMNO dan BN, mereka anggap sebagai berada di atas landasan yang betul.

Menteri Fasola dan orang-orang seangkatannya mempunyai kefahaman yang sempit tentang demokrasi dan politik. Malangnya mereka juga mahu rakyat Malaysia yang lain juga melihat politik dan demokrasi secara sempit seperti mereka juga.

Di kepala mereka, parti pembangkang adalah pengkhianat, pembelot dan musuh Negara, yang mesti dijauhi oleh semua orang. Inilah mentaliti yang ingin mereka tanamkan dalam kepala rakyat Malaysia.

Bagi mereka, jika mahasiswa menyokong parti UMNO dan BN, ianya tidak menjadi kesalahan. Mahasiswa dibenarkan berpolitik selagi mereka menyokong UMNO dan BN. Tetapi jika mahasiswa menyokong parti pembangkang, mereka akan dituduh terlibat dengan politik dan boleh diambil tindakan tatatertib.

Orang seperti Menteri Fasola memang tidak dapat menerima kenyataan bahawa parti lain selain BN ada juga hak untuk memerintah Negara ini. Dalam mana-mana Negara yang mengamalkan sistem demokrasi, memberi hak seluas-luasnya kepada setiap rakyatnya untuk memilih pemimpin mereka tanpa mengira dari parti mana mereka berada.

Selama ini mahasiswa dan pelajar memberontak bukan disebabkan oleh politik, tetapi disebabkan orang-orang seperti Menteri Fasola ini yang mahu pelajar dan mahasiswa secara ‘paksa’ menyokong UMNO dan BN. Menteri Fasola mahu memastikan UMNO dan BN terus menerus berada ditampuk kuasa untuk selamanya dengan apa cara sekalipun.

Sebenarnya Menteri Fasola yang tidak matang dalam memahami politik dan sistem demokrasi, bukan mahasiswa.

Wednesday, August 04, 2010

Pengangkutan awam, umpama telur dengan ayam

Pengguna kata bas tak ikut waktu, kadang-kadang langsung tak ada bas yang lalu. Persepsi pengguna mengatakan perkhidmatan bas tidak boleh diharap.

Waktu masuk kerja adalah tetap setiap hari, iaitu pukul 8.00 pagi atau pukul 9.00 pagi. Pengguna akan memilih masa menaiki bas pada waktu perjalanan bas yang sesuai. Pihak bas juga mempunyai jadual perjalanan bas mereka yang tetap, tetapi malangnya masa perjalanan bas tidak pernah ditepati oleh pihak bas. Malah kadang-kadang bas yang dijanjikan tidak kunjung tiba.

Bas yang tidak tentu masa sampainya ini menyebabkan orang ramai tawar hati untuk menggunakan perkhidmatan bas. Akhirnya mereka lebih selesa menggunakan kenderaan sendiri.

Itulah antara sebab-sebab kenapa orang ramai tidak begitu berminat menggunakan perkhidmatan bas. Mereka menggunakannya hanya dalam keadaan terdesak sahaja atau untuk pergi ke sesuatu destinasi yang tidak terikat dengan masa atau waktu.

Perkhidmatan bas tidak dapat menarik orang ramai atau golongan pekerja menggunakan perkhidmatan bas mereka.

Di pihak bas pula, mereka mempunyai alasan tersendiri kenapa mereka tidak dapat menyediakan perkhidmatan bas mengikut jadual seperti yang telah dirancang.

Pihak bas kata, mereka telah cuba menyediakan bas ikut jadual tetapi tidak ramai penumpang yang naik, kadang-kadang hanya 4 atau 5 orang saja yang naik bas. Keadaan ini tidak ekonomik, kos operasi menjadi tinggi dan syarikat bas boleh rugi jika bas berjalan tanpa penumpang yang ramai.

Oleh itu untuk mengatasi masalah ini, bas terpaksa melambatkan perjalanan atau mengubah waktu perjalanan untuk memastikan lebih ramai penumpang dapat dikutip bagi setiap perjalanan.

Akhirnya kadang-kadang berlaku penumpang penuh dan berasak-asak dalam bas kerana dua atau tiga perjalanan dikumpulkan jadi satu perjalanan sahaja. Syarikat bas gembira kerana cara ini lebih ekonomik dan menguntungkan.

Tetapi syarikat bas ini tidak memikirkan untuk jangka masa panjang. Sebenarnya dengan berbuat demikian, penumpang jadi tidak selesa, bersesak dalam bas dan menjejaskan waktu mereka tiba di tempat kerja. Penumpang tidak akan suka keadaan seperti itu dan mereka akan beralih untuk menggunakan kenderaan sendiri.

Kita dapat lihat, sikap syarikat bas dengan orang ramai ini adalah umpama telur dengan ayam, mereka saling berhujah siapa yang patut dulu.
Orang ramai mengharapkan syarikat bas menepati jadual perjalanan mereka, barulah mereka mahu menggunakan perkhidmatan bas untuk ke tempat kerja, manakala syarikat bas pula mengharapkan lebih ramai orang menggunakan perkhidmatan bas, barulah mereka mahu menggerakkan bas mereka mengikut jadual dan menambah bilangan bas mereka.

Pada pendapat saya, syarikat baslah yang patut terlebih dahulu memperbaiki perkhidmatannya, bas patut tiba tepat pada waktu yang telah ditetapkan seperti dalam jadual. Bila orang ramai melihat bas sentiasa ada seperti yang dijadualkan, barulah ia dapat menimbulkan rasa yakin kepada orang ramai.

Apabila orang ramai telah yakin dengan perkhidmatan bas, tentu mereka tidak teragak-agak lagi untuk menggunakan perkhidmatan bas, malah mereka tidak teragak-agak untuk beralih dari mengguna kenderaan sendiri kepada perkhidmatan bas, terutamanya untuk ke tempat kerja.

Monday, August 02, 2010

Bas Transnasional patut dicontohi


Transnasional adalah nama syarikat bas yang sangat dipercayai dan diyakini oleh rakyat Malaysia.

Pergilah ke setesen-setesen bas di seluruh Negara, anda tidak akan nampak pekerja-pekerja di kaunter tiket bas syarikat Transnasional terpekik terlolong memanggil orang ramai untuk membeli tiket bas mereka, tidak seperti syarikat-syarikat bas lain itu.

Bas Transnasional menjadi pilihan utama setiap orang, kalau tiket sudah habis barulah mereka pergi ke kaunter syarikat bas lain.

Orang ramai suka membeli tiket dan menggunakan khidmat bas Transnasional bukanlah disebabkan bas ini ada pensijilan ISO atau menerima lain-lain sijil penganugerahan.

Bas Syarikat Transnasional menjadi pilihan orang ramai kerana pihak pengurusannya sentiasa menjaga waktu berlepas setiap perjalanan bas mereka sentiasa tepat. Kalau kita lihat syarikat bas lain itu, mereka lebih berminat hendak memenuhkan bas mereka dengan penumpang walaupun terpaksa menangguhkan perjalanan hingga lewat lebih 15 minit.

Harga tiket bas Transnasional juga adalah sama sepanjang masa walaupun pada musim-musim perayaan, sedangkan syarikat bas lain sewenang-wenangnya menaikkan harga hingga dua kali ganda di musim perayaan.

Keadaan dan keselesaan dalam bas transnasional juga adalah memuaskan hati, berpatutan dengan harga tiket yang dibayar oleh pengguna.

Pemandu-pemandu bas Transional juga lebih berdisiplin semasa memandu. Untuk mengekalkan dan mendapatkan pemandu-pemandu yang terbaik, syarikat mana-mana bas harus membayar gaji yang tinggi kepada pemandu-pemandu bas mereka. Tidak dinafikan sikap pemandu bas membawa imej kepada syarikat mereka bekerja.

Syarikat bas Transnasional juga menggunakan jualan tiket secara online, dengan itu tidak akan berlaku penumpang tidak ada tempat duduk atau tempat duduk yang bertindih. Dengan jualan online juga, tiket mana-mana perjalanan untuk mana-mana destinasi boleh dibeli di mana-mana kaunter tiket.

Mungkin untuk masa depan syarikat bas transnasional boleh menjual tiket-tiket basnya kepada orang ramai melalui internet tanpa perlu pergi ke kaunter tiket. Apa yang diperlukan semasa membeli tiket melalui internet, pengguna hanya perlu memasukkan nombor kad pengenalan (IC) dan nama mereka sahaja sebagai bukti.

Setiap kali menaiki bas, penumpang yang membeli tiket melalui internet hanya perlu menunjukkan IC mereka sahaja bagi menggantikan tiket sebagai pengesahan.

Pembelian internet menggunakan pengesahan nombor IC ini juga dapat menghalang dari kegiatan ulat-ulat tiket yang membeli tiket secara pukal pada musim perayaan, dan menjual semula kepada orang ramai dengan keuntungan yang berlipat ganda.

Moga bas transnasional akan terus memberi perkhidmatan terbaik kepada orang ramai dan sentiasa berusaha untuk membaiki kelemahan yang ada. Syarikat-syarikat bas yang lain patut mencontohi Bas Transnasional.

Dalam menuju status Negara maju, setesen-setesen bas kita tidak harus ada lagi hiruk pikuk dengan ulat-ulat tiket mengejar penumpang dan kes penumpang ditipu. Keadaan ini sudah cukup untuk membuatkan pelancung berasa takut, dan mereka akan lari dari melancung ke Negara kita. Bila pelancung berkurang, semua pihak tidak akan dapat keuntungan.

Wednesday, July 28, 2010

Perlukah Sekolah Asrama Penuh lagi?

Tujuan asal penubuhan Sekolah Asrama Penuh adalah untuk menempatkan murid-murid yang miskin tetapi cemerlang dalam pelajaran.

Jika murid-murid miskin ini tidak dibantu dan diletakkan di Sekolah Asrama Penuh, mereka mungkin akan tercicir dari sekolah kerana terpaksa bekerja untuk membantu keluarga mereka.

Di peringkat awalnya hanya ada beberapa buah Sekolah Asrama Penuh sahaja ketika itu, seperti Sekolah Alam Shah dan Sekolah Kolam Ayer (Seri Puteri) di Kuala Lumpur.

Selain mereka tinggal di asrama, diberi buku dan makan percuma, mereka juga diberi wang saku oleh kerajaan.

Publisiti yang begitu meluas oleh media terhadap kejayaan akademik sekolah-sekolah asrama penuh ini setiap kali keputusan SPM keluar, menyebabkan orang ramai teruja untuk memasuki sekolah ini.

Akhirnya sekolah ini telah bertukar menjadi sekolah elit bagi menempatkan murid-murid yang lulus cemerlang dalam peperiksaan UPSR tanpa mengira golongan miskin atau pun kaya.

Orang ramai berasa bangga kalau anak-anak mereka dapat masuk ke sekolah-sekolah asrama penuh ini. Walaupun di masa sekarang tidak semua diberikan percuma, tetapi ibubapa masih berlumba-lumba mahu menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh. Malah kos bersekolah di Sekolah Asrama Penuh jauh lebih tinggi berbanding jika bersekolah di sekolah biasa berhampiran rumah mereka, dan ini sedikit pun tidak menghalang ibubapa untuk terus menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh.

Keghairahan orang ramai untuk menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh telah memberi kesan yang buruk kepada sistem pendidikan kita.

Kerajaan terpaksa mengeluarkan belanja besar untuk mendirikan asrama dan tempat tinggal, suatu perbelanjaan yang tidak perlu.

Dalam keghairahan mengejar gred A, pusat-pusat tuisyen tumbuh dengan banyaknya dan membuat keuntungan yang lumayan, hasilnya murid-murid kita hanya pandai menghafal langkah-langkah penyelesaian setiap soalan peperiksaan tetapi tidak menggunakan fikiran untuk menyelesaikannya.

Akhirnya murid-murid kita ramai jadi robot yang hanya mampu ikut arahan tetapi tidak boleh berfikir. Peperiksaan UPSR tidak lagi dapat berperanan untuk mengasingkan murid-murid yang benar-benar pintar, yang boleh berfikir dengan murid-murid yang hanya boleh menghafal.

Anak-anak yang baru berumur 13 tahun ini juga adalah terlalu muda untuk dipisahkan dari keluarga mereka, ini juga boleh memberi kesan psikologi dan tabiat kurang baik kepada sikap pergaulan mereka kepada kehidupan kekeluargaan dan kemasyarakatan.

Oleh itu perlukah Sekolah Asrama Penuh?

Oleh kerana persepsi masyarakat mengatakan Sekolah Asrama Penuh dapat menjamin anak-anak mereka boleh lulus cemerlang dalam SPM. Oleh itu dari satu segi ia boleh menjadi perangsang kepada anak-anak untuk memperoleh 5A dalam peperiksaan UPSR.

Mungkin ada yang berfikir, untuk apa dapat 5A dalam peperiksaan UPSR kalau tidak dapat apa-apa faedah. Dapat masuk Sekolah Asrama Penuh itu seperti dapat satu hadiah besar kepada mereka yang dapat 5A.

Tanpa adanya Sekolah Asrama Penuh akan melunturkan semangat ibubapa untuk memastikan anak-anak mereka cemerlang dalam pelajaran.

Sekolah Asrama Penuh juga baik untuk disiplin anak-anak mereka. Kalau di sekolah biasa, anak-anak mudah terdedah dengan anasir-anasir samseng dan berkawan dengan murid-murid yang ada masalah disiplin.

Saya amat setuju jika UPSR yang digunakan untuk tujuan masuk ke Sekolah Asrama Penuh ini dihapuskan. Sekolah Asrama Penuh mesti dihapuskan.

Sebaliknya , adalah lebih baik Sekolah Asrama Penuh digunakan untuk mengumpulkan murid-murid yang ada masalah disiplin berat. Mereka perlu diasingkan supaya tidak mengganggu murid-murid lain yang mahu belajar di sekolah biasa.

Biarkanlah murid-murid yang dapat 5A dalam UPSR terus belajar disekolah biasa tanpa diganggu oleh murid-murid samseng yang telah diasingkan itu.

Adalah lebih baik murid-murid yang dapat 5A ini terus berada di sekolah biasa kerana ia akan dapat membantu sekolah untuk lebih berjaya dalam bidang akademik.

Apa yang menjadi amalan kita sekarang seperti tidak kena atau tidak betul. Kita telah 'mengurung' murid-murid cemerlang di Sekolah Asrama Penuh, sepatutnya pelajar-pelajar yang jahat diasingkan dan diletakkan di Sekolah Asrama Penuh supaya mereka tidak mengacau dan mengganggu murid-murid lain yang minat belajar di sekolah biasa.

Kalau kita lihat dalam peraturan kehidupan masyarakat kita pun, anggota masyarakat yang jahat dan bersalah akan diasingkan untuk menjaga ketenteraman awam.

Saturday, July 24, 2010

PM Najib jemput PAS menyertai BN


PM Najib ingin mengulangi sejarah yang telah dilakukan oleh ayahanda beliau Allayarham Tun Abdul Razak. Tun Razak telah berjaya membawa masuk PAS ke dalam BN semasa beliau menjadi Perdana Menteri.

Sebagai anak, perjalanan dan cara berpolitik Tun Razak banyak mempengaruhi PM Najib. Oleh itu adalah menjadi agenda yang sangat penting kepada PM Najib untuk membawa masuk PAS ke dalam BN. Perkara ini bukanlah satu perkara yang mustahil kerana ia pernah berlaku di satu masa dulu.

Peristiwa 13 Mei 1969, menyaksikan kelemahan politik orang Melayu di mana mereka telah berpecah kepada UMNO dan PAS, hingga memberi kekuatan politik kepada parti bukan Melayu yang minoriti.

Dari peristiwa itu Tun Razak, pemimpin UMNO ketika itu, dengan sifatnya yang rendah hati telah dapat meyakinkan pemimpin PAS bertapa perlunya kepada penyatuan politik orang Melayu demi untuk memaju dan memperjuangkan nasib mereka yang merupakan kelompok majoriti dalam Negara ini.

Kesan dari kemasukan PAS ke dalam BN ketika itu telah memberi kesan yang besar kepada BN, di mana BN yang sebelumnya Parti Perikatan telah menang besar dalam pilihanraya berikutnya.
Pada pilihanraya umum tahun 2008 sekali lagi BN telah ‘ditolak’ oleh orang ramai. Kini terletak di atas bahu PM Najib pula untuk mengembalikan semula sokongan dan keyakinan orang ramai kepada BN.

PM Najib memulakan usaha memulihkan sokongan rakyat Malaysia kepada BN dengan menggunakan slogan 1Malaysia (Satu Malaysia). PM Najib mengharapkan Gagasan 1Malaysia akan dapat menarik sokongan bukan Melayu kepada BN semula selepas parti komponennya MIC dan MCA kalah teruk dalam pilihanraya 2008.

Tetapi dari keputusan beberapa pilihanraya kecil yang diadakan, tidak menunjukkan tanda yang positif, orang bukan Melayu masih enggan untuk bersama BN.

Ibarat seperti bermain catur, kadang-kadang langkah yang kita ambil tidak menjadi seperti yang kita diharapkan, menjadikan kita dalam keadaan serbasalah, buah catur yang kita hendak gerakkan bagi menggempur musuh semua tak berkesan, silap-silap kita pula yang kena baham oleh musuh.

Oleh itu sebagai pelan B, langkah menyatukan orang Melayu sangat penting dalam survival politik UMNO dan BN. Mungkin PM Najib perlu mencipta satu lagi slogan yang dinamakan 1Melayu (Satu Melayu) dan menjemput PAS menyertai BN seperti yang dilakukan oleh allahyarham ayahanda beliau.

Sebenarnya usaha ini sedang giat dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dengan berbagai perancangan dan taktik, yang terang mahupun yang terselindung. Tanpa kita sedar, hari-hari dalam media yang mereka kuasai, ada saja berita yang menjurus kearah itu. Mereka turut menggunakan Mufti dan ulamak untuk tujuan tersebut.

Kita juga sangsi apa motif disebalik pembakaran dan pengeboman rumah-rumah ibadat yang berlaku tidak lama dulu, sampai sekarang masih tidak dapat dibongkar.

Utusan Malaysia yang menyentuh hal-hal berkaitan orang Cina dan India tidak dituduh rasis, tetapi kalau pemimpin Cina atau India samada dari parti DAP, MCA, GERAKAN dan MIC menyentuh hal berkaitan orang Melayu akan cepat dituduh sebagai rasis.

Betulkah orang Cina bersifat perkauman? Mungkinkah ini hanya satu persepsi dan tuduhan sahaja? Kalau kita perhatikan orang Melayu lebih cenderung untuk menyertai parti berasaskan kaum dan agama mereka seperti parti UMNO dan parti PAS.

Sebaliknya orang Cina ramai menyertai parti yang tidak berasaskan kaum seperti parti DAP dan parti GERAKAN. Oleh itu siapa sebenarnya yang lebih bersifat perkauman?

Masa telah terlalu suntuk untuk PM Najib untuk menggerakkan buah-buah caturnya bagi BN mengutip kejayaan dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.

Kelemahan kebanyakan pemimpin UMNO suka menonjolkan diri sebagai pejuang orang Melayu, kalau tak sebut Melayu dan Bumiputera dalam ucapan mereka, seperti tidak boleh hidup.

Apalah salah kalau mereka cakap untuk memberi bantuan kepada rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah, tetapi mereka hendak juga cakap beri bantuan kepada orang Melayu dan Bumiputera.

Padahal orang yang berpendapatan rendah itu, orang Melayu dan Bumiputera juga. Apalah bezanya kalau kita kata ‘saya nak keluar makan tengahari’ dengan ‘saya nak keluar makan nasi tengahari’, kerana yang kita makan waktu tengahari itu memang nasi.

Walaupun dengan menyebut perkataan Melayu dan Bumiputera dapat meraih sokongan orang-orang Melayu tetapi ia akan dipandang curiga oleh kaum lain yang juga rakyat Malaysia.

Menteri Kampung Baru, Raja Nong Chik dimarah oleh penduduk Kampung Baru kerana telah menyebut untuk menawarkan 40% bahagian dalam kerjasama untuk membangunkan kepada kaum bukan Melayu.

Mungkin perkara ini tidak menjadi terlalu sensitif kalau Menteri ini menukar perkataan ‘bukan Melayu’ itu kepada ‘orang luar Kampung Baru’. Walaupun maksudnya sama tetapi perkataan ‘orang luar Kampung Baru’ itu tidak menunjukkan sifat perkauman.

Monday, July 19, 2010

Sukan untuk kesihatan atau sukan untuk wang?


Tujuan kita bersukan adalah untuk menyihatkan badan sambil berhibur. Pada zaman yang lampau sukan dianggap benda sampingan yang tidak pernah dianggap penting dalam kehidupan manusia.

Malah kita tidak pernah bertemu rekod-rekod kejayaan yang pernah dicapai dalam sukan semasa zaman kerajaan kesultanan Melayu Melaka. Malah tidak pernah adanya tercatat nama-nama pemegang juara sukan dalam buku-buku sejarah lama.

Ini menunjukkan tidak pentingnya sukan dalam kehidupan manusia di waktu itu. Sukan hanya nampak menonjol dan seperti menjadi begitu penting kepada kegiatan hidup manusia hanyalah dalam masa 100 tahun ini sahaja.

Tentu ada agenda tertentu oleh pihak tertentu untuk menggalakkan kegiatan sukan dalam kehidupan manusia. Hanya pihak tersebut sahaja yang tahu apa agenda sebenar mereka yang tersembunyi di sebalik sukan itu.

Kalau kita lihat hari ini, mereka amat berjaya sekali dalam menanamkan sukan dalam pemikiran orang ramai sebagai satu benda yang sangat penting. Sehingga tidak lengkap sebuah media itu kalau tidak menyediakan ruang berita berkaitan sukan.

Memang tidak dinafikan sukan mempunyai banyak kebaikan tetapi sukan juga telah banyak disalah gunakan dan menyimpang dari tujuan asal.

Dalam dunia pekerjaan yang banyak berorientasikan kerja-kerja pejabat, kita kurang berpeluh dan bergerak. Oleh itu untuk memenuhi fitrah tubuh badan yang perlu bergerak dan berpeluh untuk ia sentiasa sihat, maka kita perlu bersukan.

Sama ada benar atau tidak, pertandingan dan perlawanan dalam sukan, dikatakan dapat menyalurkan naluri manusia yang suka berperang.

Sukan juga dapat menjalin dan merapatkan hubungan sosial antara manusia, atas sebab itulah juga banyak organisasi menggalakkan pertandingan sukan diadakan dalam organisasi mereka.

Tetapi di zaman moden ini sukan telah bertukar menjadi industri hiburan yang boleh menjana kekayaan. Berbagai cara digunakan untuk menarik orang ramai menonton acara sukan. Sukan yang asalnya bertujuan untuk kesihatan telah bertukar haluan kepada untuk wang.

Banyak masa dan tenaga dihabiskan begitu saja untuk sukan. Kita terpaksa membayar untuk mendapatkan hiburan. Semua orang sukakan hiburan. Secara semulajadinya manusia suka dan terhibur bila mendengar nyanyian, melihat tarian, mendengar dan menonton cerita, dan menonton acara sukan.

Apakah keseluruhan kehidupan kita mesti dipenuhi dengan hiburan? Masa banyak dihabiskan bila asyik dengan bersukan tanpa ada produktiviti. Tidak seperti kita melakukan kerja bertani dan berternak, yang tentunya akan mendatangkan manafaat dan hasil yang boleh kita nikmati.

Sukan juga banyak dikaitkan dengan perkara-perkara negatif seperti penggunaan dadah dalam mengejar kemenangan, dan pertandingan dalam sukan selalu digunakan oleh kaki-kaki judi untuk pertaruhan. Orang ramai dilalaikan dari melakukan kerja-kerja yang lebih berfaedah dengan berjam-jam masa dihabiskan menonton sukan di TV dan di gelanggang sukan.

Mungkin sukan yang ada hari ini lebih baik sedikit dari judi, tetapi kesannya dari kedua-duanya hampir sama sahaja, banyak masa dan duit terbuang begitu saja, tanpa ada hasil.

Kelab-kelab bola sepak di Eropah sanggup berbelanja beratus juta dollar untuk membeli pemain terbaik dari serata dunia. Sudah tentu kelab-kelab ini mendapat pulangan atau keuntungan lumayan dari pelaburan mereka itu. Dan sudah tentu keuntungan itu datang dari duit penonton yang ‘menggilai’ sukan bola sepak, iklan dan juga dari media penyiaran.

Itulah sifat ekonomi kapitalis, mereka hanya memikirkan membuat keuntungan semaksimum mungkin tanpa memikirkan caranya halal atau pun tidak.

Mereka tidak pernah pun mengambil kira pandangan umat Islam dalam menghasilkan suatu acara sukan, malah seperti dengan sengaja dibuat bertentangan dengan nilai Islam itu sendiri. Lihat sahajalah kepada pakaian sukan, kebanyakkannya menggunakan pakaian yang tidak sopan.

Membazirkan duit kerana untuk berhibur dan berseronok sangatlah dicela oleh agama kita. Padahal dalam masa yang sama masih ramai manusia didunia ini menghadapi kebuluran akibat tidak ada makanan dan perang.

Demi untuk menjaga harga gandum tidak jatuh, pengeluar gandum di Amerika sanggup membakar gandum yang berlebihan. Pernah juga kita dengar pengeluar ayam dinegara kita memusnahkan anak-anak ayam yang berlebihan bagi menjaga harga ayam berada pada paras tinggi di pasaran.

Mereka tidak menganggap perbuatan itu sebagai pembaziran tetapi ia adalah sebagai strategi perniagaan. Itulah jadinya kalau perniagaan hanya dilihat untuk mencari keuntungan semata, bukan sebagai memberi khidmat dan berbakti kepada manusia.

Inilah akibatnya kalau ekonomi tidak berpandu dan diasaskan kepada nilai agama. Ringgit dan sen menjadi ukuran kejayaan ekonomi tanpa melihat kepada aspek-aspek lain.

Tidakkah kita sedar harga RM10 pada tahun 1960an boleh mebiayai kehidupan satu keluarga untuk seminggu, tetapi apakah barang yang kita dapat kita beli dengan wang RM10 hari ini?

Kadang-kadang seperti tidak berfaedah kita menyimpan duit dalam bank, kerana nilainya jatuh bila kita hendak menggunakannya di masa depan. Cara yang terbaik ialah menyimpan emas, kerana nilai emas tidak akan jatuh pada bila-bila masa pun. Tetapi risikonya terlalu tinggi kalau kita menyimpan emas di rumah.

Oleh itu pihak bank harus memikirkan bagaimana pelanggan mereka boleh menyimpan wang dalam bentuk nilai emas dalam bank mereka.

Oleh itu pelanggan patut diberi pilihan boleh menyimpan wang mereka di dalam bank menggunakan nilai emas seperti 800 gram emas atau 1.3 Kg emas. Dan apabila pelanggan tersebut hendak mengeluarkan simpanan emas mereka dari bank, mereka akan dibayar mengikut harga emas semasa di waktu itu.

Dengan adanya mekanisma sistem kewangan seperti itu, orang ramai tidak bimbang wang mereka yang disimpan dalam bank akan jatuh nilainya.

Thursday, July 08, 2010

Sebab kataklah ikan boleh berada atas gunung


Rasa pelik juga memikirkan bagaimana ikan boleh berada dalam sungai-sungai di atas gunung. Walaupun sungai-sungai ini mempunyai air-air terjun yang tidak memungkinkan ikan boleh melepasinya untuk berenang naik ke atas, tetapi masih juga ada ikan di atas sana.

Ini sudah tentu haiwan jenis dua alam yang memainkan peranannya. Haiwan dua alam seperti katak, ketam, biawak air, kura-kura dan labi-labi dapat menyebarkan telur-telur ikan ini dari satu tempat ke satu tempat yang lain.

Semasa haiwan dua alam ini bergerak dari air ke darat, tanpa disedari mereka juga membawa telur-telur ikan yang melekat dibadannya. Telur-telur ikan ini akan tersebar ke tempat-tempat lain bila haiwan-haiwan dua alam ini masuk semula ke dalam air.

Begitulah caranya bagaimana ikan boleh kita dapati di dalam air di atas gunung, semuanya ini boleh terjadi disebabkan adanya haiwan-haiwan dua alam ini.

Kita juga sudah maklum, haiwan-haiwan juga banyak berperanan dalam menyebarkan benih tumbuh-tumbuhan.

Saturday, July 03, 2010

Tenaga elektrik dari sumber nuklear, pro dan kontra


Tenaga elektrik sangat penting untuk menggerakkan industri negara. Tenaga elekrik yang murah akan menjadikan kos pengeluaran barang-barang kilang dan produk pertanian di Negara kita menjadi rendah.

Ini akan menjadikan barang-barang keluaran Negara kita lebih kompetetif dan rakyat juga akan dapat menikmati harga barang keperluan yang lebih murah.

Kita bernasib baik kerana di anugerahkan dengan sumber air yang banyak. Di awal tahun 60an, sumber utama tenaga elektrik kita dijana dari tenaga air (elektrik hidro).

Sungai-sungai di empang sehingga dapat menakung air seperti di Tasek Temenggor dan Cameron Highland. Air yang diempang ini disalurkan untuk menggerak dan memutar turbin penjana elektrik (generator). Tenaga tolakan air yang dilepaskan dari empangan itu ditukar menjadi tenaga elektrik.

Oleh kerana kita mendapat sumber air percuma dari alam maka tenaga elektrik yang dihasilkan melalui cara elektrik hidro ini seolah-olah seperti percuma juga.

Selain dari murah dan sumber air yang tidak akan putus, tenaga elektrik yang dihasilkan menggunakan tenaga air ini juga tidak mencemarkan alam.

Untuk mendapatkan jumlah tenaga elektrik yang banyak kita perlu membina kawasan takungan air yang luas. Sudah tentu ini akan menyebabkan banyak kawasan daratan yang perlu ditenggelamkan untuk menakung air. Tidak mungkin kita akan terus mengorbankan lebih banyak kawasan tanah kita untuk ditenggelami air semata-mata untuk mendapatkan tenaga elektrik.

Apabila gas asli petroleum ditemui diperairan Negara kita, penghasilan tenaga elektrik Negara kita mengalami anjakan besar, di mana gas asli telah menjadi sumber tenaga utama dalam menghasilkan tenaga elektrik Negara.

Oleh kerana gas asli adalah didapati di kawasan Negara kita dan dikeluarkan oleh syarikat Negara kita sendiri, kita masih sepatutnya dapat menikmati harga tenaga elektrik yang rendah berbanding dengan Negara-negara lain.

Gas asli digunakan sebagai bahan bakar bagi memanaskan air di dalam dandang menghasilkan wap panas bertekanan tinggi. Wap panas bertekanan tinggi ini akan dilepaskan bagi menggerakkan turbin penjana elektrik.

Selain dari gas asli, Negara kita juga menggunakan minyak dan arang batu sebagai bahan bakar untuk menjana tenaga elektrik. Tidak seperti elektrik hidro, pembakaran gas, minyak dan arang batu untuk mendapatkan tenaga elektrik turut menyumbang kepada pencemaran udara dan pemanasan global.

Sumber gas asli yang tersimpan dalam perut bumi Negara kita akhirnya akan habis juga dan tidak boleh diganti semula, oleh itu kita tidak boleh bergantung selamanya dengan gas asli sebagai sumber tenaga elektrik Negara kita.

Sekarang sudah ada rancangan dari pihak kerajaan untuk menggunakan tenaga nuklear bagi menghasilkan tenaga elektrik. Walaupun kita tidak mengeluarkan uranium dan terpaksa mengimport bahan tersebut untuk menghasilkan tenaga nuklear, tetapi kita masih boleh membelinya dari Negara lain dengan harga yang murah berbanding dengan jumlah tenaga elektrik yang dihasilkannya.

Buat masa sekarang tenaga elektrik yang dihasilkan menggunakan nuklear adalah jauh lebih murah dari menggunakan gas asli. Oleh itu untuk mengekalkan Negara kita sentiasa berdaya saing atau kompetetif, kita tidak harus memandang sepi cadangan untuk menggunakan tenaga nuklear bagi menjana tenaga elektrik Negara.

Walaupun buat masa ini tenaga yang dihasilkan menggunakan tenaga nuklear adalah murah, tetapi penggunaannya sentiasa menjadi kontraversi dan selalu mendapat tentangan dari orang awam.

Tenaga nuclear dihasilkan dari bahan radioaktif seperti uranium dan ia banyak dikaitkan dengan senjata pemusnah bom nuklear. Oleh itu ia sangat bahaya kepada manusia dan bukan satu benda yang mudah untuk dikendalikan.

Kebocoran kepada loji nuclear boleh mendatangkan bahaya kepada manusia, malah kesan buruknya kepada kehidupan manusia akan mengambil masa yang panjang. Kesan radioaktif boleh menyebabkan penyakit kanser dan mencacatkan genatik.

Peristiwa kebocoran loji nuklear Chernobyl pada tahun 1986 yang mengerikan itu telah membuatkan orang awam bimbang untuk menggunakan sumber tenaga nuklear bagi menjana tenaga elektrik.

Kebimbangan orang ramai terhadap penggunaan tenaga nuklear bagi menghasilkan tenaga elektrik hanya boleh diatasi jika diwujudkan satu badan dunia yang dapat memantau dengan ketat terhadap spesifikasi peralatan dan operasi sesebuah loji nuklear yang hendak dibangunkan oleh mana-mana negara.

Kalau bangunan komputer sekolah yang baru dibina banyak yang runtuh, bumbung stadium yang baru setahun dibina boleh runtuh, bagaimana kita boleh yakinkan rakyat loji nuklear yang hendak dibina di negara ini tidak akan runtuh atau bocor?

Ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada pegawai-pegawai TNB di Jalan Bangsar (NLDC) dan Stesen Hidro Cameron Highland di atas layan baik dan mesra semasa lawatan kami (PERG-FKE-UTM) pada 28 dan 29 Jun 2010 yang lalu.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com