Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, August 17, 2010

Hukum minum arak di bulan Ramadhan

Terbaca satu berita yang disiarkan dalam akhbar Harian Metro:

KUALA LUMPUR: Mengejutkan apabila ada wanita Islam mabuk ketika berparti di sebuah pusat hiburan di ibu kota seolah-olah tidak menghormati bulan Ramadan.
Perbuatan biadab wanita terbabit terbongkar dalam serbuan polis di pusat
hiburan berkenaan, Sabtu lalu. Ketika diserbu, lima wanita itu berpelukan dengan teman lelaki masing-masing sambil berjoget, malah tidak menyedari kehadiran pihak berkuasa.

Adakah berita ini betul-betul satu berita yang mengejutkan seperti yang dilapurkan? Ini memberitahu kita, adalah satu perkara biasa dan bukanlah mengejutkan kalau wanita Islam meminum arak di dalam pusat hiburan pada hari-hari lain selain dari bulan Ramadhan.

Saya tidak yakin wanita-wanita yang minum arak ini akan berpuasa di siang harinya. Bagi saya berita ini bukanlah satu berita yang mengejutkan dan tidak ada nilai berita pun.

Mungkin sudah tidak ada berita lain yang hendak dimuatkan, sekadar untuk memenuhkan ruang akhbar itu saja. Seperti kata orang , anjing menggigit posmen tidak mempunyai nilai berita, yang dikatakan berita bila posmen menggigit anjing.

Adakah agaknya orang yang pergi pusat hiburan yang tidak minum arak? Bukanlah satu perkara yang mengejutkan kalau orang minum arak di pusat-pusat hiburan. Saya hanya terkejut kalau dalam masjid ada orang minum arak.

Bagi mereka yang biasa minum arak tidak akan dapat mengubah mereka untuk tidak meminum arak pada bulan Ramadhan. Orang yang biasa merompak juga tidak akan dapat mengubah mereka untuk tidak merompak di bulan Ramadhan.

Hanya satu saja perkara pelik yang biasa diceramahkan oleh ramai ustaz, iaitu pencuri yang biasa mencuri ayam, apabila pencuri ini hendak makan ayam yang dicurinya itu, terlebih dahulu dia akan menyembelih ayam itu. Kerana dia tahu adalah haram memakan ayam yang tidak disembelih.

1 comment:

armouris said...

info tentang arak di SIHAT SELALU - Ketagihan Arak

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com