Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, August 05, 2010

Menteri Fasola anggap mahasiswa tak matang politik

Menteri Fasola, mantan Naib Canselor UiTM mengakui langkah membenarkan penglibatan pelajar secara aktif tanpa sekatan dalam politik Negara, ada baik dan ada buruknya.

Beliau membuat kenyataan ini ketika menjawab soalan yang diajukan kepada beliau oleh Ahmad A. Talib dalam rancangan Soal Jawab di TV3 yang disiarkan malam tadi (4 Ogos 2010).

Beliau memberi amaran, jika tidak ditangani secara baik ia boleh membawa implikasi buruk kepada Negara, sambil merujuk kepada kegiatan aktif pelajar dalam politik pada tahun 70-an sebelum akta AUKU diperkenalkan.

Inilah masalah orang-orang yang berfahaman seperti Menteri Fasola ini. Kepada mereka UMNO dan BN adalah pihak yang sentiasa betul. Semua orang yang menyokong UMNO dan BN, mereka anggap sebagai berada di atas landasan yang betul.

Menteri Fasola dan orang-orang seangkatannya mempunyai kefahaman yang sempit tentang demokrasi dan politik. Malangnya mereka juga mahu rakyat Malaysia yang lain juga melihat politik dan demokrasi secara sempit seperti mereka juga.

Di kepala mereka, parti pembangkang adalah pengkhianat, pembelot dan musuh Negara, yang mesti dijauhi oleh semua orang. Inilah mentaliti yang ingin mereka tanamkan dalam kepala rakyat Malaysia.

Bagi mereka, jika mahasiswa menyokong parti UMNO dan BN, ianya tidak menjadi kesalahan. Mahasiswa dibenarkan berpolitik selagi mereka menyokong UMNO dan BN. Tetapi jika mahasiswa menyokong parti pembangkang, mereka akan dituduh terlibat dengan politik dan boleh diambil tindakan tatatertib.

Orang seperti Menteri Fasola memang tidak dapat menerima kenyataan bahawa parti lain selain BN ada juga hak untuk memerintah Negara ini. Dalam mana-mana Negara yang mengamalkan sistem demokrasi, memberi hak seluas-luasnya kepada setiap rakyatnya untuk memilih pemimpin mereka tanpa mengira dari parti mana mereka berada.

Selama ini mahasiswa dan pelajar memberontak bukan disebabkan oleh politik, tetapi disebabkan orang-orang seperti Menteri Fasola ini yang mahu pelajar dan mahasiswa secara ‘paksa’ menyokong UMNO dan BN. Menteri Fasola mahu memastikan UMNO dan BN terus menerus berada ditampuk kuasa untuk selamanya dengan apa cara sekalipun.

Sebenarnya Menteri Fasola yang tidak matang dalam memahami politik dan sistem demokrasi, bukan mahasiswa.

1 comment:

Mohar Yahya said...

salam tuan rumah, banyak info menarik di sini cpj ingin menumpang link di blog tuan ini, semoga diperkenankan.blog cpj di sini http://cikgupj.blogspot.com/ tq

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com