Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, August 27, 2010

Guna kereta sendiri lebih berbaloi dari teksi


Di sini saya ingin membuat perbandingan, yang mana lebih menguntungkan antara menggunakan kereta sendiri dengan pengangkutan awam tanpa mengorbankan keselesaan kita.

Pengangkutan awam yang lebih selesa dan cekap, yang hampir sama seperti menggunakan kereta sendiri adalah perkhidmatan teksi.

Oleh itu dalam perbandingan ini, saya banyak menggunakan perkhidmatan teksi untuk pengangkutan awam. Manakala jenis kereta persendirian yang akan digunakan disini ialah Nazaria, kereta kelas tinggi (2500 cc) untuk keluarga besar.

Mari kita mulakan dengan menggunakan pengangkutan awam. Andaikan kita pergi kerja, balik makan tengahari, dan pulang kerja dengan menaiki teksi. Tambang sekali perjalanan adalah RM10 untuk jarak 5 Km. Oleh itu tambang teksi sehari untuk kita ke tempat kerja adalah RM40 dan untuk setahun RM9,600.00 (andaian 20 hari bekerja sebulan).

Di hujung minggu kita tentu akan membawa keluarga ke Bandar untuk berehat dan membeli belah barang-barang keperluan dapur. Katakan Bandar terletak 20 Km dari rumah kita, tambang pergi dan balik sekitar RM60. Oleh kerana kita perlukan dua buah teksi untuk mengangkut keluarga dan barang-barang yang kita beli maka tambang teksi yang diperlukan dihujung minggu itu menjadi RM120. Dan untuk setahun jumlahnya adalah RM5,760.00.

Katakan selain dari itu, sekali sekala kita ada urusan di luar seperti membawa anak ke hospital atau pergi bank dan bayar bil, yang mungkin kita lakukan 2 kali dalam masa sebulan. Untuk ini kita kena membayar tambang teksi sebanyak RM120 sebulan. Dalam setahun jumlahnya RM1,440.00.

Kemudian sekali sekala kita akan balik kampong untuk melawat orang tua kita di kampong. Katakan kita tinggal di Johor Bahru dan kampong kita sejauh di Kuala Lumpur. Untuk menjimatkan belanja kita tidak naik teksi tetapi memadai dengan menaiki bas sahaja. Tambang bas RM31 sekali perjalanan. Katakan kita ada 7 orang ahli keluarga dan kita balik kampong sebanyak 4 kali setiap tahun. Oleh itu belanja tambang untuk balik kampong adalah RM1,736.00.

Semasa berada di kampong kita perlu juga bergerak untuk pergi ke pasar dan melawat sedara mara. Katakan kita terpaksa mengeluarkan duit tambang teksi untuk itu sebanyak RM200.00 setiap kali kita berada di kampung. Kalau setahun jumlahnya menjadi RM800.00.

Itulah tambang-tambang yang kita perlukan kalau kita menggunakan pengangkutan awam untuk kita menjalankan aktiviti harian. Jika dijumlahkan bernilai RM19,336.00 semuanya setahun dan untuk tempoh 9 tahun, jumlahnya adalah RM174,024.00.

Sekarang cuba kita lihat pula perbelanjaan jika kita menggunakan kereta sendiri sebagai pengangkutan, dan kereta yang kita gunakan ialah kereta Nazaria yang kita beli secara bayaran ansuran selama 9 tahun (pinjaman bank).

Katakan ini kereta dibeli pada tahun 2005 dengan harga RM103,00.00. Bayaran bulanan untuk kereta ini ialah RM1,065.00. Jumlah ansuran yang perlu dibayar untuk setahun ialah RM12,780.00.

Kereta perlu diservis tiga kali dalam masa setahun, setiap kali servis memakan belanja sekitar RM300.00. Oleh itu dalam setahun jumlah belanja untuk servis kereta adalah RM900.00.

Selain dari itu beberapa komponen kereta perlu diganti untuk tempoh yang tertentu seperti ‘timing belt’, tayar, ‘spark plug’ dan lain-lain lagi yang belanja purata untuk ini adalah RM1,000.00 setahun.

Duit minyak kereta untuk kita pergi kerja dan membawa keluarga ke Bandar bagi setiap minggu adalah sekitar RM70. Oleh itu untuk setahun jumlahnya menjadi sekitar RM3,360.00.

Duit minyak untuk kita balik kampong pula berjumlah RM140 untuk pergi balik, manakala duit tol pula RM80 untuk pergi dan balik. Oleh itu jumlah duit minyak dan tol untuk setahun (empat kali balik kampong) adalah RM880.00.

Untuk jalan-jalan semasa berada di kampong, kita perlukan RM50 lagi duit minyak setiap kali kita berada di kampong. Untuk setahun jumlahnya ialah RM200.00 (empat kali balik kampong).
Cukai jalan untuk kereta Nazaria adalah RM800 setahun dan purata insuran kereta yang perlu dibayar ialah RM500 setahun.

Jika dijumlahkan semua kos yang kita perlukan semasa menggunakan kereta Nazaria sebagai kenderaaan bagi menjalankan aktiviti kehidupan harian kita ialah RM20,420.00 bagi setahun. Dan untuk 9 tahun jumlahnya adalah RM183,780.00.

Selepas 9 tahun, semua ansuran kereta kita sudah selesai, kereta Nazria itu akan menjadi milik kita sepenuhnya. Ketika itu, kita boleh menjual kereta itu, mungkin di waktu itu boleh laku sekitar RM20,000.00 sahaja. Dengan wang tunai yang kita dapat hasil jualan kereta itu, jumlah kos pengangkutan sebenar yang kita keluarkan untuk tempoh 9 tahun itu bukanlah RM183,780.00, tetapi perlu ditolak dengan wang tunai RM20,000.00 yang kita dapat hasil dari jualan kereta itu.

Setelah ditolak RM20,000.00, jumlahnya menjadi RM163,780.00.

Dari dua angka ini, kos pengangkutan awam RM174,024.00 dan kos kereta sendiri RM163,780.00, memang lebih berbaloi jika kita menggunakan kenderaan sendiri berbanding menggunakan pengangkutan awam.

Di sini saya menggunakan kereta Nazaria sebagai perbandingan, bayangkan berapa banyak lagi boleh kita jimatkan kalau menggunakan kereta Perodua Alza.

Perhatian: Agar tidak berlaku berat sebelah (bias), penulis telah mengambil kiraan untuk pengangkutan awam menggunakan kos yang serendah mungkin dan mengambil kiraan untuk kereta persendirian pula menggunakan kos yang setinggi mungkin.

1 comment:

dee said...

duit tol
duit parking
tak kira ke

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com