Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, August 11, 2010

Bulan Menjamu Selera


Bulan Ramadhan yang sepatutnya untuk mengawal nafsu makan dan mengurangkan makan, telah bertukar menjadi bulan untuk kita menjamu selera dengan pelbagai masakan dan kueh mueh.

Ada beberapa kesalahan yang dilakukan oleh seorang muslim itu yang dikenakan hukuman dengan memberi makan fakir miskin. Dan jika tidak mampu, mereka kena berpuasa untuk jumlah hari tertentu. Denda berpuasa itu adalah tujuan untuk mengurangkan mereka makan.

Dengan pengurangan makan melalui puasa itu adalah diharapkan makanan yang tidak menjadi makanan kepada mereka itu akan menjadi rezeki kepada orang lain pula.

Bila seseorang itu tidak berpuasa, dia tidak mengambil sarapan pagi, tidak makan tengahari, tidak ada minum petang. Mungkin semua makanan yang sepatutnya dia makan pada hari biasa itu akan menjadi rezeki kepada orang lain pula.

Tetapi hari ini tujuan puasa telah tidak mencapai tujuan asal, tidak keterlaluan kalau dikatakan jumlah belanja untuk membeli makan di bulan puasa lebih besar berbanding hari-hari biasa.

Bulan puasa seperti telah menjadi bulan pesta makan. Banyak bazaar ramadhan menjual bermacam masakan dan kueh mueh, hingga menarik kita untuk berbelanja lebih dari yang sepatutnya.

Hotel-hotel juga turut menyediakan buffet ramadhan yang menyediakan berbagai sajian masakan yang enak dan lazat.

1 comment:

Muhammad Azli Shukri said...

blog tuan sudah saya link...

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com