Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, July 24, 2010

PM Najib jemput PAS menyertai BN


PM Najib ingin mengulangi sejarah yang telah dilakukan oleh ayahanda beliau Allayarham Tun Abdul Razak. Tun Razak telah berjaya membawa masuk PAS ke dalam BN semasa beliau menjadi Perdana Menteri.

Sebagai anak, perjalanan dan cara berpolitik Tun Razak banyak mempengaruhi PM Najib. Oleh itu adalah menjadi agenda yang sangat penting kepada PM Najib untuk membawa masuk PAS ke dalam BN. Perkara ini bukanlah satu perkara yang mustahil kerana ia pernah berlaku di satu masa dulu.

Peristiwa 13 Mei 1969, menyaksikan kelemahan politik orang Melayu di mana mereka telah berpecah kepada UMNO dan PAS, hingga memberi kekuatan politik kepada parti bukan Melayu yang minoriti.

Dari peristiwa itu Tun Razak, pemimpin UMNO ketika itu, dengan sifatnya yang rendah hati telah dapat meyakinkan pemimpin PAS bertapa perlunya kepada penyatuan politik orang Melayu demi untuk memaju dan memperjuangkan nasib mereka yang merupakan kelompok majoriti dalam Negara ini.

Kesan dari kemasukan PAS ke dalam BN ketika itu telah memberi kesan yang besar kepada BN, di mana BN yang sebelumnya Parti Perikatan telah menang besar dalam pilihanraya berikutnya.
Pada pilihanraya umum tahun 2008 sekali lagi BN telah ‘ditolak’ oleh orang ramai. Kini terletak di atas bahu PM Najib pula untuk mengembalikan semula sokongan dan keyakinan orang ramai kepada BN.

PM Najib memulakan usaha memulihkan sokongan rakyat Malaysia kepada BN dengan menggunakan slogan 1Malaysia (Satu Malaysia). PM Najib mengharapkan Gagasan 1Malaysia akan dapat menarik sokongan bukan Melayu kepada BN semula selepas parti komponennya MIC dan MCA kalah teruk dalam pilihanraya 2008.

Tetapi dari keputusan beberapa pilihanraya kecil yang diadakan, tidak menunjukkan tanda yang positif, orang bukan Melayu masih enggan untuk bersama BN.

Ibarat seperti bermain catur, kadang-kadang langkah yang kita ambil tidak menjadi seperti yang kita diharapkan, menjadikan kita dalam keadaan serbasalah, buah catur yang kita hendak gerakkan bagi menggempur musuh semua tak berkesan, silap-silap kita pula yang kena baham oleh musuh.

Oleh itu sebagai pelan B, langkah menyatukan orang Melayu sangat penting dalam survival politik UMNO dan BN. Mungkin PM Najib perlu mencipta satu lagi slogan yang dinamakan 1Melayu (Satu Melayu) dan menjemput PAS menyertai BN seperti yang dilakukan oleh allahyarham ayahanda beliau.

Sebenarnya usaha ini sedang giat dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO dengan berbagai perancangan dan taktik, yang terang mahupun yang terselindung. Tanpa kita sedar, hari-hari dalam media yang mereka kuasai, ada saja berita yang menjurus kearah itu. Mereka turut menggunakan Mufti dan ulamak untuk tujuan tersebut.

Kita juga sangsi apa motif disebalik pembakaran dan pengeboman rumah-rumah ibadat yang berlaku tidak lama dulu, sampai sekarang masih tidak dapat dibongkar.

Utusan Malaysia yang menyentuh hal-hal berkaitan orang Cina dan India tidak dituduh rasis, tetapi kalau pemimpin Cina atau India samada dari parti DAP, MCA, GERAKAN dan MIC menyentuh hal berkaitan orang Melayu akan cepat dituduh sebagai rasis.

Betulkah orang Cina bersifat perkauman? Mungkinkah ini hanya satu persepsi dan tuduhan sahaja? Kalau kita perhatikan orang Melayu lebih cenderung untuk menyertai parti berasaskan kaum dan agama mereka seperti parti UMNO dan parti PAS.

Sebaliknya orang Cina ramai menyertai parti yang tidak berasaskan kaum seperti parti DAP dan parti GERAKAN. Oleh itu siapa sebenarnya yang lebih bersifat perkauman?

Masa telah terlalu suntuk untuk PM Najib untuk menggerakkan buah-buah caturnya bagi BN mengutip kejayaan dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.

Kelemahan kebanyakan pemimpin UMNO suka menonjolkan diri sebagai pejuang orang Melayu, kalau tak sebut Melayu dan Bumiputera dalam ucapan mereka, seperti tidak boleh hidup.

Apalah salah kalau mereka cakap untuk memberi bantuan kepada rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah, tetapi mereka hendak juga cakap beri bantuan kepada orang Melayu dan Bumiputera.

Padahal orang yang berpendapatan rendah itu, orang Melayu dan Bumiputera juga. Apalah bezanya kalau kita kata ‘saya nak keluar makan tengahari’ dengan ‘saya nak keluar makan nasi tengahari’, kerana yang kita makan waktu tengahari itu memang nasi.

Walaupun dengan menyebut perkataan Melayu dan Bumiputera dapat meraih sokongan orang-orang Melayu tetapi ia akan dipandang curiga oleh kaum lain yang juga rakyat Malaysia.

Menteri Kampung Baru, Raja Nong Chik dimarah oleh penduduk Kampung Baru kerana telah menyebut untuk menawarkan 40% bahagian dalam kerjasama untuk membangunkan kepada kaum bukan Melayu.

Mungkin perkara ini tidak menjadi terlalu sensitif kalau Menteri ini menukar perkataan ‘bukan Melayu’ itu kepada ‘orang luar Kampung Baru’. Walaupun maksudnya sama tetapi perkataan ‘orang luar Kampung Baru’ itu tidak menunjukkan sifat perkauman.

1 comment:

izyantyPersonalTaste said...

saya setuju pendapat kat atas tu ...
jom komen kat my blog pasal en3 nie

http://izyanty.blogspot.com/2010/07/betol-ke-orang-berpolitik-xbaik.html

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com