Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Sunday, September 19, 2010

Peristiwa 13 Mei adalah angkara Lee Kuan Yew


Tidak boleh dinafikan wujudnya penglibatan secara tidak langsung Lee Kuan Yew dalam mencetuskan peristiwa rusuhan perkauman 13 Mei 1969.

Kalau kita menyorot kembali sejarah rusuhan kaum ini, ia telah pun bermula di Singapura pada tahun 1964. Ia berlaku pada sambutan Maulidurasul pada 21 Julai 1964, ketika itu Singapura berada dalam Malaysia dan Lee Kuan Yew sebagai Ketua Menterinya.

Tentulah pendekatan politik Lee Kuan Yew yang terkenal dengan slogan “Malaysian Malaysia” itu telah menimbulkan suasana tegang antara orang Melayu dan orang Cina yang mana kebanyakan orang Melayu tidak boleh menerima gagasan yang dihasratkan oleh Lee Kuan Yew itu.

Kalau orang Melayu Singapura di waktu itupun tidak dapat menerima gagasan Malaysian Malaysia Lee Kuan Yew, apatah lagi orang Melayu di Semenanjung.

Cita-cita besar Lee Kuan Yew untuk mengembangkan pengaruh dan kuasanya ke Semenanjung telah tidak disenangi oleh Tunku sebagai Perdana Menteri Malaysia ketika itu. Ekoran itu Tunku telah mengambil tindakan memisahkan Singapura dari Persekutuan Malaysia pada tahun berikutnya.

Lee Kuan Yew dan kaum Cina yang mendominan politik di Singapura selepas berpisah dengan Malaysia telah menyemarak dan membangkitkan semangat baru kepada kaum Cina di Semenanjung (Malaysia).

Di bawah parti politik DAP yang merupakan lanjutan parti PAP di Singapura, kaum Cina Malaysia meneruskan perjuangan “Malaysian Malaysia” yang telah hasratkan oleh Lee Kuan Yew itu.

Gagasan Malaysian Malaysia yang dibawa oleh DAP ini terus menerus menyebabkan pergeseran politik antara kaum Cina dan kaum Melayu di Malaysia.

Orang Cina Malaysia sebagai warganegara yang sah, mahukan hak yang sama dan mahu mereka dilayan sama seperti orang Melayu dan Bumiputera. Sedangkan orang Melayu mahukan hak-hak istimewa diberi kepada orang Melayu dan Bumiputera bagi membolehkan mereka bersaing dengan kaum-kaum lain terutamanya dalam ekonomi dan pelajaran.

Lee Kuan Yew dan orang-orang Cina yang lahir di Singapura dan Malaysia tidak dapat menerima 'status' yang berbeza antara mereka dan orang Melayu. Walaupun pada masa itu lebih ramai orang Cina bukan dilahirkan di sini, tetapi mereka telah mendapat taraf kerakyatan sebagai syarat untuk mendapatkan kemerdekaan dari kerajaan British.

Kesilapan pemimpin kita pada masa itu mungkin kerana melihat orang Cina Malaysia dan Singapura yang dilahirkan di sini sama saja dengan orang Cina Malaysia dan Singapura yang imagrasi dan dilahirkan di Negara China.

Pergeseran politik perkauman ini sampai kepada kemuncaknya apabila tercetusnya peristiwa rusuhan kaum pada 13 Mei 1969.

Peristiwa ini telah banyak memberi pengajaran kepada kita semua, luka dari peristiwa ini sangat sukar untuk disembuhkan.

Mungkin kerana Lee Kuan Yew telah berasa terhutang budi yang besar kepada penduduk-penduduk imagrasi dalam mencapai cita-cita dan agenda politiknya, hingga hari ini kerajaan Singapura di bawah nasihat Lee Kuan Yew terus mengamalkan dasar kerakyatan terbuka kepada imagrasi, terutamanya dari Negara China, Taiwan dan Hong Kong.

Walaupun peristiwa berdarah 13 Mei ini berlaku di Malaysia, Lee Kuan Yew juga tidak boleh terlepas sebagai orang telah bertanggungjawab menyebabkan peristiwa itu berlaku.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com