Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, September 29, 2010

Kontrak Sosial dalam Adat Perpatih


Sistem politik Perpatih pernah diamalkan beberapa ratus tahun dahulu di daerah Negeri Sembilan dan sekitarnya, tetapi kini ia hanya tinggal sebagai adat istiadat sahaja yang kita kenali sebagai ‘Adat Perpatih’.

Sistem Politik Perpatih adalah sistem pemerintahan yang mempunyai elemen demokrasi, di mana pemimpin-pemimpin dipilih oleh rakyat.

Di daerah Negeri Sembilan dan sekitarnya didiami oleh penduduk yang terdiri dari berbagai-bagai suku. Suku merujuk kepada dari daerah asal mereka di Sumatera sana. Kalau mereka datang dari daerah Paya Kumbuh, mereka digelar Suku Paya Kumbuh.

Dikatakan terdapat 12 suku yang berlainan tinggal di daerah Negeri Sembilan dan sekitarnya. Saya sendiri adalah dari Suku Tanah Mendatar. Ini bermakna moyang saya dulu berasal dari daerah Tanah Mendatar di Sumatera yang mungkin telah berhijrah ke Negeri Sembilan sekitar 400 tahun dahulu.

Sistem politik Perpatih di Negeri Sembilan masa dulu memberi peluang kepada penduduk dari setiap suku untuk memilih ketua suku mereka yang digelar sebagai Buapak.

Buapak-buapak dari suku-suku ini akan memilih pemimpin mereka yang digelar Lembaga. Jika timbul masalah atau jika berlaku pertelingkahan antara suku-suku, Datuk Lembagalah yang akan menyelesaikannya.

Pemimpin masyarakat yang tertinggi di satu-satu daerah digelar Undang. Dari nama gelarannya itu kita sudah dapat membayangkan dibahu Undang inilah segala peraturan digubal dan dikuat kuasa bagi menjamin kemajuan dan keharmonian kehidupan masyarakat sesuatu di daerah tersebut.

Terdapat empat orang Undang yang mewakili dearah masing-masing di Negeri Sembilan, antaranya Undang Johol, Undang Sungai Ujong dan Undang Rembau.

Undang tidak boleh dilantik dari suku-suku lain selain dari Suku Biduanda. Suku Biduanda diberi hak istimewa menjadi Undang kerana mereka adalah suku yang terawal datang ke Negeri Sembilan dan mereka juga telah ramai berkawin campur dengan Orang Asli di Negeri Sembilan.

Biasalah tu, orang yang kemudian datang kenalah ‘respect’ orang yang dah lama datang.

Kalau kita masuk asrama pun sama juga, yang junior teruk kena raging dengan senior.

Samalah juga kesnya, orang Cina dan orang India yang baru datang dari negara asal mereka di satu masa dulu, kenalah ‘respect’ orang Melayu yang sudah lama menetap di Malaysia.

Walaupun di Negeri Sembilan ada Raja yang mempunyai kuasa politik tertinggi di zaman itu, yang digelar Yang Di Pertuan Besar atau Yam Tuan, tetapi empat orang Undang tadi mempunyai kuasa penuh dalam memilih dan melantik Yam Tuan. Kalau anak raja yang kaki botol, kirim salamlah.

Itulah kontrak sosial yang berlaku dalam politik Perpatih. Sampai sekarang pun ‘post’ Undang tak boleh diberi kepada suku-suku lain.

Sekarang ini kita telah menggunakan sistem politik demokrasi Raja Berpelembagaan yang diadaptasi dari Britain. Ekoran dari itu Politik Perpatih ini telah diserap menjadi Adat Perpatih yang hanya berfungsi untuk mengurus soal-soal adat dan tanah adat sahaja.

Kalaulah Perpatih masih menjadi amalan sistem politik di Negeri Sembilan hingga hari ini, sudah tentu hari-hari aku turun berdemontrasi di Kuala Pilah, menuntut reformasi kepada sistem pemilihan Undang yang tidak adil.

Mana boleh, aku dan bapak aku yang lahir di Negeri Sembilan dinafikan hak untuk masuk bertanding menjadi Undang hanya kerana bukan dari Suku Biduanda.

Aku boleh terima terma ‘kontrak sosial’ antara Suku Biduanda dan suku-suku lain itu digunapakai ketika di awal-awal penhijrahan sekitar 400 tahun dulu, sebagai menghormati Suku Biduanda yang datang jauh lebih awal.

Tetapi bila bapak dan aku sendiri memang lahir di Negeri Sembilan, tentulah tidak adil kalau ‘kontrak sosial’ itu masih dikenakan kepada kami semua.

Walaupun ‘kontrak sosial’ dalam Adat Perpatih terus berlaku hingga hari ini, tetapi aku tidak kisah dan tidak ambil pot pun. Ini kerana adat perpatih bukan lagi dalam bentuk sistem politik seperti 300 tahun dulu. Kini ia hanya digunakan dalam adat istiadat Melayu yang tidak menjejas atau mengatur kehidupan aku pun.

Begitulah juga kalau kita berada di tempat orang-orang Cina dan orang-orang India di Malaysia di zaman sekarang ini, bukan saja mereka, malah bapa-bapa mereka pun ada yang lahir di Malaysia. Sudah tentu mereka juga mahu dilayan secara lebih adil, sama seperti warga Malaysia yang lain. Mereka bukan pendatang seperti moyang mereka dulu, yang mesti menghormati penduduk tempatan.

Sudah tentu mereka akan terus berjuang untuk menghapuskan apa yang disebut sebagai ‘kontrak sosial’ itu, berjaya atau tidak, itu soal lain.

2 comments:

al-lavendari said...

tulisan, kupasan dan sindiran yang menarik.

NA_SR said...

mengarut...
ada je 1 luak yg lantik undang bukan dr suku biduanda...di taboh naning..

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com