Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, October 08, 2010

Ekstrimis Kaum sama bahaya dengan Ekstrimis Agama


Baru-baru ini (27 September 2010) PM Najib telah memberi ucapan di pentas Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu yang memberitahu dunia perlunya gerakan ‘moderate’ (fahaman sederhana) sedunia bersatu dan bekerja sama bagi menentang fahaman ekstrimis atau pelampau agama yang wujud di kalangan orang-orang beragama samada Islam, Kristian atau Yahudi.

Anjuran beliau itu memang baik, Islam adalah agama yang menekankan kesederhanaan dalam semua hal. Sayangnya kumpulan pelampau yang terdapat di kalangan orang Islam telah memberi imej buruk kepada agama Islam keseluruhannya sehingga Islam menjadi agama yang ditakuti dan dipandang penuh curiga di Barat
.
Apatah lagi media barat yang di kuasai oleh Zionis yang sangat kuat memusuhi Islam sentiasa menggambarkan Islam sebagai agama yang melampau, dan tidak pernah melapurkan secara tepat tentang Islam. Mereka memaparkan Islam dari pandangan dan tindak-tanduk golongan pelampau atau kumpulan ekstrimis ini.

Di mana-mana agama pun ada golongan ekstrimis yang tidak boleh menerima dan membenci kehadiran orang dari agama lain. Mungkin bilangan mereka di satu-satu kawasan itu lebih ramai berbanding dari orang yang berfahaman sederhana atau ‘moderate’, tetapi ramai tidak bermakna mereka betul.

Untuk keamanan dan kebaikan manusia sejagat, kita perlu memberi keutamaan dan menggalakkan peranan pendokong fahaman sederhana dalam mengatur dan memimpin kehidupan kita.

Yang dikatakan fahaman sederhana bukanlah bermakna kita harus mengikut dan mengamal upacara dari agama-agama lain. Tetapi ‘sederhana’ bermaksud kita harus menghormati kehadiran agama-agama lain dan tidak menyinggung dan merendah-rendahkan penganut agama lain. Setiap rasa tidak puas hati dan salah faham mestilah disalurkan melalui saluran diplomasi dan perbincangan, bukan menggunakan perang, kekerasan dan keganasan.

Ekstrimis kaum

Tetapi tidak kurang bahayanya ialah ekstrimis kaum. Sifat perkauman yang melampau juga banyak memporak perandakan kehidupan masyarakat seluruh dunia.

Sifat rasa bangga kaum yang melampau yang dianuti oleh Hitler telah mencetuskan perang dunia kedua. Sifat ekstrimis kaum yang melampau membawa berlakunya pembunuhan kaum secara besar-besaran yang dikenali sebagai pembersihan kaum.

Selain pernah berlaku di Jerman, pembersihan kaum juga pernah berlaku di Palestin, Bosnia, Kosovo, Congo, Somalia, Sudan, Iraq, Kemboja, Vietnam dan Negara-negara lain.

Di Malaysia sendiri pun pernah berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969. Orang-orang politik suka menggunakan isu perkauman dalam meraih sokongan kaumnya.

Oleh itu PM Najib patut juga mencadangkan perlunya wujud gerakan moderate sedunia dalam hal perkauman bagi menentang ekstrimis atau pelampau kaum, yang sering juga dikenali sebagai ultra kiasu.

Tetapi saya tidak pasti samada PM Najib berminat dalam isu ini, kerana orang politik terutamanya di Malaysia hanya boleh ‘hidup’ atas isu perkauman. Malah PM Najib sendiri pun adalah presiden kepada parti politik yang berasaskan kaum.

Tidak salah kalau kita berusaha mengamal bahasa dan budaya kaum kita dan memeliharanya daripada pupus. Tetapi apa yang kita tidak mahu ialah perasaan benci kepada kaum-kaum lain.

Perasaan benci kepada kaum lain ini telah menimbulkan rasa iri dan dengki terhadap kaum lain, hingga kita tergamak untuk meminggir dan meyekat peluang ekonomi dan pelajaran kepada kaum-kaum lain, semata-mata kerana takutkan mereka lebih maju dari kaum kita sendiri.

Seperti kata pepatah Melayu, "kalau tak kenal maka tak cinta". Perasaan syak wasangka dan rasa curiga antara kaum ini hanya boleh dihapuskan jika anak-anak kita dari berbagai kaum dibiarkan bersekolah disekolah yang sama tanpa dipisahkan mengikut kaum seperti menjadi amalan sekarang ini.

Apabila anak-anak ini dapat peluang berkawan rapat, sudah pasti tembok-tembok perkauman yang tebal itu dengan sendirinya dapat diruntuhkan.

Mereka akan melihat kawan-kawan mereka sama sahaja tanpa mengira warna kulit. Kawan yang susah pasti akan mereka bantu tanpa mengira sempadan kaum.

2 comments:

Jutawan Dinar Iraq said...

Salam buat pemilik blog ini..mohon tumpang promosi..

Dengan modal RM 287, miliki 41,800 Dinar Iraq - anda akan menebus kerugian lama anda yang bernilai RM 146,300.00 (Satu Ratus Empat Puluh Ribu..) !! /

Kenn said...

Bercakap pasal "ekstrimis" ini, Saya sokong lim kit siang

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com