Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, July 02, 2011

9 Julai, ujian kemampuan DAP dan PAS untuk memimpin Malaysia

Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan mimpi buruk kepada DAP yang telah mencalarkan nama baik parti tersebut dan meninggalkan imej negatif kepada rakyat Malaysia, terutamanya dalam hubungan kaum di Negara ini.

Sejak peristiwa itu, DAP begitu fobia dan mengambil sikap berhati-hati untuk mengadakan perhimpunan awam, perarakan dan demontrasi jalanan, terutamanya bila melibatkan isu perkauman.

Parti DAP dilabel sebagai parti politik yang mengamalkan perkauman yang sempit, parti PAS pula dilabel sebagai parti agama yang sempit.

Samada label-label yang diberi oleh parti-parti lawan mereka itu benar atau tidak, bukan suatu perkara yang penting. Yang lebih penting ialah sikap yang dipamerkan oleh ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin mereka. Apa sahaja tuduhan yang dilemparkan, akhirnya rakyat akan menilai mereka dari sikap dan tindak tanduk mereka sendiri.

Apatah lagi sekarang ini DAP dan PAS telah berjaya berkuasa dan memerintah di beberapa negeri, sudah tentu mereka dengan mudah dapat dinilai oleh orang ramai, samada mereka betul-betul pengamal dasar perkauman dan agama yang sempit seperti yang dituduh.

Perhimpunan BERSIH pada 9 Julai 2011 akan datang ini adalah perhimpunan haram yang tidak mendapat permit polis. Kejayaan sesuatu perhimpunan itu bukanlah disebabkan adanya atau mendapat permit polis. Kejayaan perhimpunan rakyat Iran menghalau Maharaja Shah Iran juga tidak pernah mendapat permit. Kejayaan demontrasi jalanan pro demokrasi di Indonesia juga tidak pernah diberi permit oleh Suharto. Kejayaan perhimpunan rakyat di Tunisia dan Mesir juga tidak pernah mendapat permit polis.

Rasanya lebih sesuai kalau permit polis dipohon untuk mengadakan perhimpunan hari guru, perarakan Maulud Nabi dan perarakan menyambut hari Kemerdekaan.

DAP adalah sebuah parti yang majoriti ahlinya orang Cina, manakala PAS pula adalah parti politik yang majoritinya terdiri orang Melayu. Kedua-dua parti ini menyokong kuat perhimpunan BERSIH, dan mereka ada sebab yang kuat untuk menyokong tuntutan BERSIH.

Siapa yang cintakan demokrasi, tanpa mengira kaum, fahaman dan agama, pasti akan bersama-sama memberi sokongan kepada BERSIH untuk memurnikan amalan demokrasi di Negara kita ini, dan ini adalah untuk kebaikan masa depan Negara kita juga.

Isu yang dibawa BERSIH bukan untuk mendesak PM Najib turun dari kuasa, bukan juga isu membela kaum tertentu, tetapi adalah isu rakyat Malaysia dan masa depan mereka yang lebih baik.

Selama ini rakyat ditakut-takutkan oleh pemimpin-pemimpin dengan isu-isu perkauman untuk mereka terus mengekalkan kuasa. Orang Melayu ditakutkan dengan Cina, orang Cina pula ditakutkan dengan orang Melayu. Akhirnya kita akan mengundi mereka selama lebih 50 tahun yang kononnya satu-satunya parti yang mampu menjaga keamanan antara kaum.

Atas nama Bumiputera atau Melayu, atas nama Cina dan atas nama India, mereka berpolitik, berniaga dan membahagikan kekayaan Negara sesama kumpulan mereka.

Dengar khabar, semua tiket penerbangan ke luar Negara pada sekitar tarikh menjelang 9 Julai 2011 telah habis di tempah. Kebanyakan dari mereka itu adalah juga yang selama ini telah menyemai benih racun perkauman untuk kepentingan dan kemewahan diri mereka sendiri. Mereka bersikap lempar batu sembunyi tangan, bila berlaku perkara buruk, merekalah yang lebih dahulu cabut lari.
Tarikh 9 Julai 2011 adalah ujian besar kepada kepimpinan DAP dan PAS dalam menghadapi cabaran masa depan Negara yang berbilang kaum ini. Jika mereka dapat melaluinya dengan baik dan dapat mengendalikannya dengan bijak, pasti rakyat akan tabik hormat kepada mereka dan rakyat tidak akan lagi berasa bimbang untuk menyerahkan kepada mereka bagi menggalas pimpinan masa depan Negara ini.

Kalau tarikh 13 Mei adalah tarikh yang membawa nama buruk kepada DAP, biarlah tarikh 9 Julai pula menjadi tarikh yang akan mengharumkan nama DAP.

Sebentar tadi terdengar berita di radio, SPR akan menjemput pemerhati antarabangsa untuk memantau pilihanraya Malaysia pada masa akan datang. Padahal sebelum ini, permintaan menjemput pemerhati antarabangsa telah ditolak mentah-mentah oleh SPR. Walaupun berasa kecut untuk menghadapi 9 Julai, tetapi Ketua Pengarah SPR masih cuba juga berkata bahawa perhimpunan BERSIH ini belum tentu dapat mengubah pendirian SPR. Hahaha….. kita tengoklah nanti.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com