Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, July 15, 2011

Patriot diwujudkan sebagai alasan untuk polis tidak memberi permit

Demonstrasi jalanan di Kuala Lumpur merupakan satu masalah yang besar kepada Perdana Menteri. PM Tun Mahathir menjadi lemah bila digasak bertubi-tubi oleh demontrasi jalanan. PM Pak Lah pun tergugat dengan demontrasi jalanan Hindraf.


Perkembangan kebangkitan pro demokrasi di Negara-negara Arab dewasa ini, yang menggunakan medium demontrasi jalanan, sangat membimbangkan PM Najib.

Oleh itu tidak hairanlah kalau PM Najib mempunyai strategi tersendiri untuk menggagalkan demontrasi jalanan dari berlaku.

Dengan cara tidak memberi permit kepada perhimpunan yang menentang dasar pemerintah, belum tentu dapat menghalang atau menjamin perhimpunan itu tidak akan diadakan. Malah sebelum ini pun, tidak pernah berlaku di mana perhimpunan atau demontrasi jalanan yang tidak jadi diadakan disebabkan tidak dapat permit polis.

Permit polis tidak mampu untuk menghalang demontrasi jalanan tetapi ia hanya boleh dijadikan alasan untuk polis mengganas bagi menyuraikan perhimpunan yang tidak mendapat permit polis atau perhimpunan ‘haram’ itu.

Pada perhimpunan BERSIH 2.0 yang lalu, pihak penganjur langsung tidak menyangka pihak polis akan menutup semua jalan masuk ke Kuala Lumpur pada 9 Julai itu. Strategi ini nampak berkesan, sehingga ramai orang tidak dapat menyertai perhimpunan itu. Kalaulah jalan ke KL tidak ditutup, tentu jumlah yang mengambil bahagian jauh lebih ramai dari jumlah yang kita lihat pada hari itu.

Kita yakin strategi menutup jalan masuk ke KL telah lama mereka fikirkan. Inilah salah satu dari sebab kenapa mereka masih enggan memberi permit kepada perhimpunan BERSIH 2.0 walaupun lokasi perhimpunan telah diubah ke Stadium Merdeka. Kalau diberi permit, bermakna polis tidak boleh menutup jalan masuk ke KL.

Adakah penutupan jalan keluar masuk ke Bandaraya Kuala Lumpur oleh polis ini sah dari segi undang-undang? Adakah polis telah menggunakan kuasa yang berlebihan? Pihak polis mungkin boleh menjadikannya sebagai alasan untuk menghalang perhimpunan ‘haram’ itu. Tetapi bukankah perlembagaan kita telah menjamin hak untuk rakyat mengadakan perhimpunan aman?

Satu lagi strategi yang mereka gunakan ialah mewujudkan demontrasi penentang kepada pihak yang mahu mengadakan demontrasi. Dalam kes perhimpunan BERSIH 2.0 yang lalu mereka telah mewujudkan demontrasi penentang Patriot (Pemuda UMNO) dan kumpulan Silat Lincah.

Alasan kumpulan Patriot untuk mengadakan demontrasi jalanan sangat lemah, tetapi mereka terpaksa melakukannya juga, yang mungkin atas kehendak pemimpin UMNO sendiri. Mereka seolah-olah menjadi lawan dan musuh kepada perhimpunan BERSIH 2.0. Gelagat dan kewujudan mereka itu diperbesar-besarkan oleh media perdana. Pertentangan antara dua kumpulan yang bertentangan ini digembar-gemburkan sehingga kelihatan seperti boleh mengancam keselamatan Negara kalau demontrasi jalanan itu dibiarkan berlangsung. Oleh itu polis ada alasan yang kuat untuk menghalang perhimpunan BERSIH 2.0 demi keselamatan dan ketenteraman awam.

Lakonan ini diperkuatkan lagi dengan penemuan oleh pihak polis, bom molotov cocktail, parang dan baju-T BERSIH 2.0 di beberapa lokasi, menambah menakutkan orang ramai untuk menyertai perhimpunan BERSIH 2.0. Seterusnya memberi alasan lebih kuat kepada pihak polis untuk menghalang perhimpunan tersebut.

Abdul Azeez, orang kuat Patriot yang ditahan bersama Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin ketika Patriot membantah perhimpunan jalanan di Bukit Bintang semalam, berkata tindakan kumpulan itu bukanlah semata-mata mahu menyertai demonstrasi jalanan, sebaliknya sebagai satu protes terhadap pihak yang cuba mencetuskan kekacauan dalam negara.

Betulkah perhimpunan aman BERSIH 2.0 mencetuskan kekacauan, siapa sebenarnya yang buat kacau? Berapa banyak bom molotov cocktail yang telah meletup? Semua itu tuduhan melulu Abdul Azeez saja.



"Kita berjuang untuk mempertahankan Istana Negara dan Stadium Merdeka dari dicemari, dan yang paling utama, kita nak berdepan dengan orang derhaka dengan Yang di-Pertuan Agong dan negara tercinta.

Apa yang tercemarnya? Yang telah tercemar ialah demokrasi dan perjalanan pilihanraya, janganlah Abdul Azeez hendak lari dari isu yang sebenar. Cakap berkobar-kobar tetapi buntut sememeh dengan tahi.



"Patriot memang sentiasa tegas kalau ada pihak nak gugat kedaulatan negara, kerana kita akan duduk di barisan hadapan, dan kita akan himpunkan ratusan ribu Pemuda, jika perlu," katanya.

Betulkah ada ratusan ribu yang hendak berdemo dengan anda? Kalau betul ramai, kenapa perlu panggil mat-mat Bangla ikut sama berdemo pakai baju merah Patriot untuk meramaikannya?



Semalam, selain Abdul Azeez dan Khairy, turut ditahan Penolong Setiausaha Pemuda Umno Datuk Megat Firdaus Megat Junid dan Exco Pemuda Umno Lokman Adam.



Mengenai penganjur Bersih, Abdul Azeez yang juga Anggota Parlimen Baling berkata agenda perhimpunan semalam, yang kononnya bagi menuntut penambahbaikan Suruhanjaya Pilihan Raya, jelas bermotifkan politik.

Bangang ke apa? Pilihanraya itu sendiri memang salah satu komponen politik, mestilah orang politik yang patutnya ke depan untuk memperjuangkannya. Atas kesedaran politik jugalah maka BERSIH telah membuat tuntutan untuk menjadikan pilihanraya bersih, adil dan bebas.



"Semalam, semasa saya di dalam lokap, saya jumpa dan tanya beberapa orang makcik dalam penjara, dia kata diapun tak tahu, orang bagi duit suruh datang, nampaknya terbukti ramai yang tertipu dengan permainan kotor mereka ini," katanya.



Sehubungan itu, beliau mencabar penganjur dan pemimpin pembangkang yang berselindung di belakang badan bukan kerajaan agar berdepan secara adil pada pilihan raya umum akan datang.

Abdul Azeez ini faham ke tidak? Atau buat-buat tak faham. Yang rakyat sedang tuntut sekarang ini ialah pilihanraya yang bersih, adil dan bebas. Sekali lagi dia cuba lari dari tajuk. Kalau pilihanraya kotor dan menggunakan taktik kotor dan menipu, kita tahulah siapa yang akan terus menang dalam setiap pilihanraya. Tidak hairanlah kalau dia berani cakap besar.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com