Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, July 20, 2011

Di sebalik huruf Alif Lam Mim dalam Quran

Terdapat beberapa surah dalam Quran yang dimulai dengan huruf-huruf tulisan Arab seperti Alif Lam Mim, Alif Lam Mim Ra, Alif Lam Ra, Kaf Ha Ya Ain Shad, Ha Mim, Shod, Qaf, Nun, Tha Ha, Tha Sin Mim dan Ya Sin.


Ada beberapa tujuan dan hikmah kenapa Tuhan menggunakan huruf-huruf ini dipermulaan surah dalam Quran. Namun begitu, kita hanya boleh meneka mengikut fikiran kita sahaja, tujuan dan maksud sebenar hanya Dia sahaja yang tahu.

Quran diturunkan dalam bahasa Arab untuk panduan hidup seluruh manusia yang berbagai bangsa dan bahasa di dunia ini, hinggalah ke hari kiamat.

Sudah tentu seperti kitab-kitab lain, Quran juga akan diterjemahkan ke bahasa-bahasa lain untuk difahami oleh semua umat manusia.

Walau Quran diterjemahkan ke bahasa apa pun, orang akan tetap mengenali bahasa asal Quran itu adalah bahasa Arab, kerana huruf-huruf yang disebutkan di atas tadi tidak boleh diterjemahkan kepada huruf-huruf dari tulisan bahasa lain. Sebagai contoh huruf Alif tidak boleh diterjemah sebagai ‘A’ dan Lam tidak boleh digantikan dengan huruf ‘L’.

Oleh itu, ke bahasa apa pun Quran diterjemahkan, Alif Lam Mim akan terus kekal sebagai Alif Lam Mim, dan tidak boleh ditulis sebagai A L M.

Huruf-huruf tulisan Arab itu adalah lambang kepada Quran kerana ia menunjukkan bahasa asal Quran itu diturunkan.

Kalau kita perhatikan dalam Quran, selepas ayat yang dimulakan dengan huruf-huruf tulisan Arab ini akan dikuti pula dengan ayat yang mengandungi perkataan ‘kitab ini’ atau perkataan ‘Quran’.

Sekadar mengambil dua contoh, surah Al Baqarah, ayat pertama “Alif Lam Mim”, ayat kedua “Kitab ini tidak ada keraguan padanya..”, dan dalam surah Ad Dukhaan pula, ayat pertama “Ha Mim”, ayat kedua “Demi kitab yang menjelaskan”.

Begitulah juga dengan surah-surah lain dalam Quran yang dimulai dengan huruf-huruf, gaya persembahannya adalah sama. Ini menunjukkan adanya kaitan yang begitu rapat antara huruf-huruf tulisan Arab tersebut dengan kitab Quran itu sendiri.

Itulah kelebihan Quran. Sebaliknya ramai orang yang menyangka kitab Bible (Injil) itu diturunkan dalam bahasa Inggeris, tetapi sebenarnya bahasa asal kitab Bible adalah Hebrew.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com