Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, April 08, 2011

Tuhan masih sayangkan Malaysia, BN menang pada pilihanraya 2008

Tahun 2008 telah melakar sejarah penting bagi senerio politik Malaysia. Di mana tahun 2008 telah benar-benar menguji kematangan politik rakyat Malaysia.

Pada pilihanraya umum tahun 2008, rakyat Malaysia telah berani membuat perubahan besar dan sanggup menanggung risiko dengan memberi kemenangan kepada Pakatan untuk memerintah lima negeri dan menafikan majoriti dua per tiga penguasaan BN di Parlimen.

Sesungguhnya sokongan besar yang ditunjukkan oleh rakyat kepada parti pembangkang di bawah kesatuan Pakatan Rakyat ini sungguh mengejutkan dan memang tidak pernah berlaku dalam sejarah negara ini sejak merdeka 50 tahun dulu.

UMNO begitu terkejut bila menyaksikan parti rakan-rakan utamanya dalam BN seperti MCA dan MIC kalah teruk. Menyebabkan UMNO jadi gelabah, secara sulit beberapa pemimpin utama PAS telah dihubungi bagi merundingkan kerajaan yang menggabungkan parti PAS dan parti UMNO.

UMNO sanggup menawarkan kepada calon PAS untuk menjadi Menteri Besar atau Ketua Menteri di negeri yang BN telah kalah, asalkan PAS mahu menerima UMNO dalam pentadbiran kerajaan negeri tersebut.

UMNO terlalu takut dengan kehilangan kuasa, apatah lagi mereka mempunyai banyak kepentingan samada projek dan perniagaan di negeri-negeri yang kaya seperti Selangor, Pulau Pinang dan Perak.

UMNO telah menggunakan slogan kesatuan Melayu dan kesatuan umah untuk memujuk dan menabur janji yang lunak kepada PAS, tetapi sayang, pemimpin tertinggi PAS tidak mudah termakan dengan bujukan UMNO itu.

UMNO tidak percaya BN boleh kalah dan mereka tidak dapat menerima kekalahan itu, apatah lagi kalah di Pulau Pinang dan di Perak dengan parti yang selalu dituduhnya sebagai pro kaum Cina iaitu DAP. UMNO mempunyai beberapa sejarah hitam dengan parti DAP.

DAP dikatakan parti yang ada kaitan dengan parti PAP di Singapore. Parti PAP yang dipimpin oleh Lee Kuan Yew semasa Singapore berada di dalam Malaysia telah cuba melebarkan pengaruhnya di seluruh Malaysia ketika itu. Tunku Abdul Rahman yang menjadi Perdana Menteri Malaysia ketika itu telah bertindak menyekat kemaraan Lee Kuan Yew dan parti PAP dengan ‘memenjarakannya’ di pulau Singapore.

Rusuhan kaum antara orang Cina dan orang Melayu pada peristiwa 13 Mei tahun 1969 juga adalah ekoran pergeseran politik yang panas antara UMNO dan DAP selepas timbul perasaan tidak puas hati dengan keputusan pilihanraya umum di waktu itu.

Alhamdulilah, pada pilihanraya umum tahun 2008 yang lalu, parti DAP telah banyak belajar dari peristiwa 13 Mei, mereka sudah semakin matang dalam menghadapi provokasi UMNO.

Pakatan Rakyat tidak menduga sama sekali mereka boleh menyapu bersih lima negeri pada pilihanraya 2008. Hubungan antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat ketika itu bukanlah atas kesepakatan untuk membentuk kerajaan tetapi lebih kepada kerjasama untuk menghadapi pilihanraya. Dengan kata lain Pakatan Rakyat sebenarnya belum sedia untuk menjadi parti yang memerintah Malaysia ketika itu.

Semua orang tahu DAP dan PAS mempunyai ideologi yang berbeza seperti langit dengan bumi. Kalau pun Pakatan Rakyat menang dan dapat memerintah Malaysia ketika itu, sudah pasti akan jadi keadaan yang tidak menentu dan huru hara akan mudah dicetuskan.

Tuhan masih menyayangi Malaysia dari berlaku huru-hara dan pergaduhan kaum, ada hikmahnya juga BN masih lagi menjadi kerajaan selepas pilihanraya tahun 2008 yang lalu.

Menjelang pilihanraya umum ke 13 yang akan datang ini, sudah tentu Pakatan Rakyat sudah mula memikirkan dan membuat persediaan yang sewajarnya untuk menjadi kerajaan pula. Peluang untuk mereka menjadi pemerintah negara Malaysia bukan lagi satu perkara yang mustahil seperti yang mereka selalu fikirkan sebelum tahun 2008 dulu.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com