Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, February 07, 2011

Tuan jadi susah bila hamba ambil cuti raya sampai 5 hari


Pagi tadi saya pergi kedai hendak beli barang mentah untuk masak tengahari, nak beli kelapa, tetapi kelapa dah habis. Sayur tinggal dua tiga helai saja, ikan hanya tinggal stok lama, tidak segar, itu pun tinggal beberapa ekor saja.

Baru lima hari hamba ambil cuti raya Tahun Baru, tuan sudah jadi susah. Agaknya, kalau sebulan hamba bercuti, tuan boleh jadi kebulur.

Cakap sana sini berdegar-degar hendak mempertahankan ketuanan untuk terus menjadi tuan, tetapi baru 5 hari hamba cuti raya, tuan dah mengelabah, hanya mampu makan ikan sardin dan ikan bilis saja.

Di satu kedai lain pula saya nampak tuan-tuan bebaris sedang menunggu giliran untuk membaiki motorsikal mereka yang rosak, kebetulan hanya satu kedai motorsikal hamba sahaja yang buka hari ini.

Semalam saya lihat dalam berita TV, seorang tuan mengumumkan peruntukan 20 juta ringgit untuk menaik taraf Masjid Kampong Bharu. Kampong Bharu adalah lombong emas yang menjadi idaman ramai tuan selama ini. Bila satu projek dibangunkan, kedai manakah mereka akan beli simen, besi, batu-bata dan lain-lain bahan untuk projek tersebut?

Kita hanya melopong dan bertepuk tangan bila dengar pengumuman 20 juta ringgit, esok lusa akan ada lagi pengumuman projek yang bernilai 100 juta ringgit, 6 billion ringgit. Kita terus tepuk tangan dan bersorak.

Apalah megahnya menjadi tuan kalau baru 5 hari hamba ambil cuti, kita dah mengelabah tak makan.

Betul kata orang tua-tua kita, ayam mati kelaparan di kepuk, itik mati kehausan di air, semuanya gara-gara kemaruk nak jadi tuan.

1 comment:

Anonymous said...

kreatif. :)

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com