Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, February 03, 2011

Bila demokrasi disempitkan, demontrasi jalanan akan mengisi ruang


Kebebasan berhujah, kebebasan berdebat, kebebasan bersuara, kebebasan media, kebebasan memberi pendapat, kebebasan berhimpun adalah merupakan pakaian kepada demokrasi.

Manakala kekerasan, pertumpahan darah, keganasan, pemberontakan, peperangan, rampasan kuasa adalah nilai-nilai yang amat bertentangan dengan amalan demokrasi.

Jika rakyat tidak dibukakan ruang untuk mereka mengamalkan demokrasi, maka yang akan mengisi ruang ialah keganasan dan kekerasan.

Tidak ada empangan yang mampu menahan air dari mengalir ke laut, lambat laun empangan akan pecah juga.

Kita mungkin boleh mengenakan permit untuk menghalang rakyat dari berhimpun atau berdemontrasi, tetapi kalau sudah sampai sejuta rakyat turun untuk berdemontrasi, ada permit atau tidak ada permit, tidak mempunyai apa-apa guna lagi.

Oleh itu bukalah ruang demokrasi seluas-luasnya supaya keganasan tidak dapat mengambil tempat.

Apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir di masa sekarang ini adalah akibat pemimpin-pemimpinnya yang telah menyempitkan ruang demokrasi, maka tidak hairanlah kalau keganasan, pemberontakan, kekerasan akan digunakan untuk mengembalikan demokrasi itu, kerana itu saja jalan yang ada.

Kawalan kepada media, penggunaan jentera kerajaan, penguasaan kepada badan penguatkuasa seperti polis, badan pencegah rasuah dan penguasaan keatas badan perundangan dan kehakiman mebolehkan pemimpin-pemimpin membelakangkan demokrasi bagi pengekalan kuasa politik mereka. Tetapi lambat laun rakyat akan sedar juga yang mereka telah diperbodohkan.

Peti undi bukanlah demokrasi, peti undi hanyalah salah satu komponen dari demokrasi itu. Demokrasi tidak mempunyai apa-apa makna atau tidak sempurna kalau tidak didokong oleh kebebasan setiap rakyat untuk memberi pendapat, kebebasan media, kebebasan bersuara dan kebebasan berhimpun.

Demokrasi dapat menjamin pemimpin yang terbaik akan terpilih menjadi pemimpin tanpa melalui pertumpahan darah dan kekerasan.

2 comments:

joecharlie said...

KRISIS MESIR : MISI SELAMATKAN PELAJAR OLEH UMNO !


macamni la bro. tak payah nak hipokrit.

pelajar malaysia di mesir ni kebanyakannya penyokong pas. disinilah pengkaderan pas bermula.

hari ini mesir bermasalah. jadi yang bertanggungjawap untuk selamatkan mereka adalah kerajaan umno.

artikel aku mudah. aku minta bloger-bloger tak payah malu dan segan untuk sebut dalam setiap artikel bahawa yang menyelamatkan tengkok dorang ni adalah umno. sebut je.

bukan angkuh. adakala kena tunjal jugak kepala melayu berotak sempit ni.

MISI SELAMATKAN TENGOK PENYOKONG PAS INI ADALAH IHSAN DARI KERAJAAN UMNO. KLIK SINI

Posted by GAP KEMBALI at 3:09 AM

gayapeneroka said...

kita sembang bab ayam dia sembang bab itik...tapi x apalah ia tetap barkaki dua...

mohon ambil artikal saudara...

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com