Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, December 20, 2010

Akta juvana perlu disemak semula

Ekoran dari kes pembunuhan yang melibatkan remaja di bawah umur 18 tahun seperti dilaporkan oleh akhbar Harian Metro pada 20 December 2010, sangat perlu akta juvana ini dipinda untuk memberikan hukuman yang lebih setimpal kepada pesalahnya.


BATU PAHAT: Bapa mangsa pembunuhan kejam, Siti Mazni, 14, yang ditemui di kebun kelapa sawit di Kampung Parit Ju Darat, Tongkang Pechah, di sini, Jumaat lalu, meminta kerajaan meminda hukuman pesalah juvana bagi mengelak kejadian sama berulang.

Abdul Rahman Hassan, 40, berkata remaja berusia bawah 18 tahun ketika ini dilindungi Akta Kanak-Kanak menyebabkan pesalah juvana dikecualikan
daripada hukuman berat seperti gantung sampai mati.

“Bagaimanapun, jika pesalah juvana terus dikecualikan hukuman berat terutama apabila melakukan kesalahan serius seperti membunuh dan merogol, tidak wajar pengecualian itu diberikan kepada mereka,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam. Mengulas pembunuhan itu, Abdul Rahman berkata, dia reda dengan pemergian anaknya, tetapi masih sukar menerima cara kematian Siti.

“Saya minta pelakunya dijatuhkan hukuman mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan supaya kejadian sama tidak berulang.

“Sebelum ini, hanya mereka berusia di atas 18 tahun dikenakan hukuman berat menyebabkan ada remaja jadi tidak bertanggungjawab kerana sedar hukuman tidak setimpal.


Dalam ajaran Islam pun, takrif dewasa itu dikira bila seseorang telah akal baligh. Bagi lelaki tanda akal baligh mereka ialah bila telah ‘bermimpi’, dan bagi wanita pula bila sudah datang haid.

Bila seseorang itu telah mencecah umur akal baligh, mereka mesti bertanggungjawab ke atas diri mereka sendiri. Dosa-dosa akan diambil kira jika mereka melakukan kesalahan dan tidak lagi dipikulkan kepada ibubapa mereka.

Organ yang paling akhir mencapai kesempurnaan dalam tubuh badan kita ialah organ sex. Apabila organ sex telah sempurna, seseorang itu dianggap telah dewasa dan boleh menyumbang kepada kelahiran zuriat.

Zaman sekarang, kanak-kanak lebih cepat dan lebih banyak terdedah dengan ilmu pengetahuan. Dengan berbagai kemudahan teknologi yang ada hari ini mereka cepat menguasai ilmu pengetahuan berbanding kanak-kanak yang hidup pada masa dulu.

Oleh kerana kanak-kanak sekarang berpengetahuan tinggi, maka tidak timbul lagi kalau pengecualian diberi kepada kanak-kanak bawah umur 18 tahun ini atas alasan kerana mereka tidak cukup pengetahuan untuk berfikir.

Oleh itu memang wajar kanak-kanak yang telah akal baligh yang melakukan jenayah ganas, seperti rogol dan pembunuhan, dikenakan hukuman yang berat, walaupun umur mereka masih di bawah 18 tahun.

Berbanding amalan sekarang, pesalah juvana yang melakukan kesalahan membunuh tidak dikenakan apa-apa hukuman selain dari diperintahkan diasingkan di sekolah Henry Gurney untuk proses pemulihan.

Kanak-kanak yang nakal dan ganas ini biasanya telah dapat dikesan semasa mereka bersekolah. Kanak-kanak ini selalu melanggar disiplin sekolah, mereka bersikap samseng, menghisap rokok dan mengacau murid-murid lain yang hendak belajar disekolah tersebut.

Sepatutnya murid-murid yang samseng tegar ini, diasingkan ke sekolah asrama penuh khas untuk mereka, untuk dipulihkan sikap dan disiplin mereka.

Kalau kita dapat mengambil tindakan lebih awal, tentulah kita dapat mengelakkan mereka sampai terlibat dengan jenayah yang lebih ganas, termasuk membunuh.

Tetapi amalan yang ada hari ini, kerajaan kita lebih berminat dan menumpukan untuk mengurung murid-murid yang cemerlang di dalam sekolah-sekolah asrama penuh.

1 comment:

joe penang said...

Masanya untuk kemabali kepada hukuman Allah.
Tak kira juvana atau dewasa. Kesalahan membunuh(dengan niat) maka mandatorinya hukuman mati. Hukuman pula dilakukan di khalayak ramai.
Jika ini dilakukan. jenyah akan berkurangan. Insya Allah

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com