Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, December 15, 2010

Pendedahan WikiLeaks, mengeruhkan hubungan negara serantau

Sungguh memalukan kalau cakap-cakap belakang yang memburukkan diri kita telah didedahkan kepada umum.

Cakap-cakap belakang yang memburukkan orang lain dan perkara-perkara sulit yang melibatkan strategi politik sepatutnya tidak patut didedahkan.

Persaingan politik umpama peperangan juga, yang memerlukan muslihat dan strategi yang perlu dirahsiakan dari musuh.

Pemimpin Amerika jadi berang bila rahsia kegiatan politik antarabangsanya telah didedahkan oleh WikiLeaks untuk tatapan umum.

Di depan umum mereka bercakap untuk memperjuangkan hak-hak asasi dan mengangkat nilai-nilai kemanusian, tetapi di belakang, secara rahsia mereka bertindak berlawanan dari yang apa yang mereka cakap.

Bila bercakap dan berucap di majlis rasmi di depan pemimpin-pemimpin negara jiran, mereka bercakap perkara-perkara yang baik dan positif. Tetapi di belakang pemimpin-pemimpin tersebut lain pula yang mereka cakap, malah ada yang sampai mengumpat dan mengutuk.

Itulah yang terjadi kepada pegawai diplomat kanan Singapore yang telah mengutuk dan mengumpat pemimpin negara-negara jirannya seperti Malaysia, Thailand dan India, semasa berbual atau menyalurkan maklumat keadaan politik semasa kepada rakan sejawatnya dari Australia.

Walaupun umpatan dan kutukan beliau itu bukanlah satu kenyataan rasmi atau lebih bersifat strategi politik dan rahsia, tetapi bila didedahkan tentulah akan menyinggung perasaan pemimpin-pemimpin negara jiran.

Siapalah yang tidak tersinggung dan marah kalau di depan kita dia memuji-muji kita, sebaliknya di belakang kita dia memburuk-burukan kita.

Jika kata-kata yang memburukkan kita ini telah sampai ke pengetahuan kita dan telah menjadi perbualan umum, tentulah kita akan berasa malu.

Dalam kes pendedahan oleh WikiLeaks ini, ia telah mengeruhkan hubungan negara serantau. Sewajarnyalah negara yang berpuncanya kata-kata mengutuk dan mengumpat negara-negara jiran ini harus meminta maaf kepada negara-negara terbabit.

Singapore mesti bertanggungjawab dan memberi penjelasan terhadap apa yang telah berlaku, malah harus memohon maaf kepada negara-negara jiran yang terbabit.

Kesan dari pendedahan WikiLeaks ini telah menimbulkan rasa curiga dalam hubungan negara serantau pada masa hadapan. Jiran yang dilihat baik belum tentu boleh dipercayai. Hikmahnya, ia telah mendedahkan belang sebenar Singapore kepada kita.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com