Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, December 29, 2010

Kebaikan batang paip diletak dalam sesalur konkrit


Selalunya batang paip yang menghubungkan meter air dipaip utama hingga ke bilik air dan dapur rumah kita ditanam dalam konkrit lantai rumah kita, terutamanya rumah jenis teres.

Selalunya dapur dan bilik air kita terletak di bahagian paling belakang rumah kita. Oleh itu batang paip yang tertanam bawah lantai konkrit rumah kita itu agak panjang juga.

Kalau berlaku kebocoron pada batang paip tersebut sudah tentu kita terpaksa menebuk lantai rumah kita untuk membuat kerja-kerja pembaikan. Dan kita juga terpaksa menebuk lantai rumah sepanjang batang paip kalau kita hendak menggantikan batang paip yang usang.

Kalau lantai rumah kita mempunyai kemasan batu marmar, sudah tentu ini akan memakan belanja yang besar kalau kita terpaksa memecah dan mengganti semula lantai yang pecah setiap kali kita membaiki batang paip yang bocor.

Mungkin untuk mengelakkan penglibatan kos yang tinggi dalam mengganti paip yang bocor, adalah lebih sesuai jika batang paip ini diletakkan dalam sesalur konkrit yang ditanam di bawah lantai rumah. Oleh itu batang paip tidak perlu lagi ditanam dalam konkrit lantai, sebaliknya ditolak untuk dimasukkan atau ditarik untuk dikeluarkan melalui sesalur konkrit yang telah tersedia di bawah lantai rumah.

Batang paip sekarang banyak dibuat dari bahan plastic yang fleksibel, jadi tidak ada masalah untuk memasuk dan mengeluarkannya melalui sesalur konkrit yang berbentuk segi empat atau selinder itu.





No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com