Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, December 10, 2010

Batu kecil mampu membunuh tentera Abrahah menurut ilmu Fizik

Kalau kita ambil satu batu yang seberat dua kilogram dan lemparkan dari bangunan setinggi 30 meter. Jika batu tersebut menghempap orang yang berjalan kaki di bawah bangunan, ia boleh menyebabkan kecederaan teruk dan kalau kena di bahagian kepala boleh membawa kepada kematian.

Jika geseran udara diabaikan, batu tersebut mencapai kelajuan sekitar 24 meter/saat ketika mencecah bumi. Kelajuan batu tersebut boleh dikira menggunakan formula; laju = graviti x masa.

Graviti bumi bersamaan 9.81 meter/saat^2 dan masa pula boleh dikira dari formula; ketinggian = (gravity x masa^2)/2.

Tenaga kinetik yang dihasilkan oleh batu tersebut bila mencecah bumi adalah sekitar 580 Joule dan boleh dikira menggunakan formula; Tenaga kinetik = (Jisim x kelajuan^2)/2.

Kesan momentum bila batu itu terhempas ke bumi pula adalah sebesar 48 Kg-m/s.
Lagi tinggi kedudukan batu tersebut ketika dilepaskan, lagi besarlah kesan kerosakan yang dibawanya.

Dalam Surah Al Fil ada diceritakan bagaimana Tuhan memusnahkan Tentera bergajah Abrahah dengan menghantar burung yang menjatuhkan batu:

“Dia mengirim kepada mereka burung berbondong-bondong melemparkan batu yang berasal dari tanah liat yang dibakar. Lalu menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan ulat.”

Sekalipun burung-burung yang dikirim oleh Tuhan itu bersaiz kecil dan tidak mampu membawa batu seberat 2 Kg, tetapi batu yang seberat 100 gram atau 0.1 Kg pun sudah mampu untuk membunuh manusia jika dilepaskan dari tempat tinggi.

Burung mampu terbang setinggi 3,000 meter dari aras laut. Jika burung yang berada setinggi 3,000 meter ini melepaskan batu seberat 0.1Kg, batu tersebut akan mencecah bumi dengan kelajuan 240 meter/saat dan menghasilkan tenaga kinetik sebesar 2,940 Joule dan momentum yang dihasilkan oleh batu sebesar itu adalah 24 Kg-m/s.

Nilai 2,940 Joule tenaga kinetik ini menyamai tenaga kinetik yang dihasilkan oleh peluru yang ditembak dari sebuah senapang (rifle). Maka tidak hairanlah kalau batu-batu yang dilemparkan oleh burung-burung yang dikirim oleh Tuhan itu telah dapat menghancurkan bala tentera bergajah Abrahah.

Kelebihan batu yang dibuat dari tanah liat yang terbakar pula, ia boleh menyerap tenaga haba dan boleh menyimpan haba dalam tempoh masa yang lama.

Semasa batu-batu itu dijatuhkan, geseran dengan udara menyebabkan batu-batu itu menjadi panas seperti dipanggang. Kepanasan batu-batu ini boleh membakar daging-daging manusia jika terkena tubuh badan mereka.

Tidak dinafikan, manusia juga telah mengambil pelajaran dari peristiwa ini untuk mencipta bom yang dilepaskan dari udara untuk menghancurkan kedudukan musuh mereka dalam peperangan.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com