Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, January 28, 2011

Jesus and Moses name was never deleted from Quran even if we wanted to.


(Terjemahan artikel ini ada disediakan di bawah)

To believe the prophecy of Moses and Jesus is a part of the Muslims' pillars.

Stories of Moses and Jesus, the prophets of the Jews (Israel), are mentioned in many chapters in the Quran and the Christians believes that Jesus is the Son of God.

Moses and Jesus were mentioned in the Quran many times, even more then Prophet Muhammad. In a few chapters in the Quran, God had even given credits to the Jews (Israel) and Christian.

Even though Christian and Jews (Israel) have gone through many wars and are known as long time enemy with the Muslims, Islamic scholars have never deleted Moses and Jesus from the Quran as to show their protest to the Jews and Christians.

Muslim scholars could've delete Moses and Jesus names from the Quran if they wanted to. They could also create negative stories about them to gain supports and advantages for the Muslims and Islam, but that has never happened.

Muslim scholars are known to have very high ethics and integrity, they're very sincere in maintaining the originality of the Quran, even though at times, these attitudes does not gained any advantage to Islam towards the Christians and Jews.

However, this is not the case for the Christians and Jews, they were willing to hide the truth for the sake of their own interest, they had deleted Prophet Muhammad name from Bible and Torah, for fear of Islam gaining any advantages. What they've done has been mentioned (disclosed) in the Quran.

Since Quran is away from man's exploitation, when we read the Quran, we could feel it is really God’s word which away from the influent of lust, emotion, and sentiment of human being.

Here are several sentences from Quran which gave credits to Christian and Jew:

Behold! The angles said: “O Marry! Allah giveth thee glad tidings of a word from Him: his name will be Christ Jesus. The son of Mary, held in honour in this world and Hereafter and of (the company of) those nearest to Allah (God).

“He shall speak to the people in childhood and he shall be (of the company) of the righteous.”

Quran 3:(45,46)

Behold, thy Lord called Moses: “Go to the people of iniquity-

The people of Pharaoh: will they not fear Allah (God)?”

“So go forth, both of you, to Pharaoh, and say: ‘We have been sent by Lord and Cherisher of the Worlds;

“’send thou with us the Children of Israel.’”

Quran 26:(10, 11, 16,17)

Kita tidak pernah menghapuskan nama Isa dan Musa dalam Quran walaupun kita ingin melakukannya.

Percaya kepada kenabian Musa dan Isa adalah sebahagian dari rukun iman bagi setiap penganut agama Islam.

Banyak kisah-kisah Musa dan Isa tercatat dalam Quran yang merupakan nabi kaum Yahudi, dan Isa dianggap sebagai anak Tuhan oleh penganut Kristian.

Banyak nama Musa dan Isa disebut dalam Quran, malah melebihi nama Nabi Muhammad sendiri. Dan ada di beberapa tempat dalam Quran, Tuhan telah memberi kredit kepada kaum Yahudi dan penganut Kristian.

Sekalipun orang Kristian dan Yahudi telah melalui beberapa peperangan dan musuh berpanjangan dengan umat Islam, tetapi ulamak-ulamak Islam tidak pernah pun membuang nama-nama Musa dan Isa dari Quran sebagai protes kepada orang Yahudi dan Kristian.

Orang Islam boleh saja kalau mereka mahu untuk membuang nama Musa dan Isa, orang suci bagi Yahudi dan Kristian itu dari Quran atau menggantikan dengan cerita-cerita yang memburukkan orang-orang suci mereka itu, untuk mendapatkan keuntungan berpihak kepada Islam. Tetapi perkara ini tidak pernah pun dilakukan oleh orang Islam.

Ulamak Islam mempunyai etika dan integriti yang tinggi, dan mereka sangat jujur dalam menjaga keaslian Quran walaupun kadang-kadang sikap mereka itu seperti tidak menguntungkan agama Islam bila berhadapan dengan lawan mereka iaitu Kristian dan Yahudi.

Tetapi berlainan sekali dengan ahli agama Kristian dan Yahudi, mereka sanggup menyembunyikan kebenaran demi kepentingan diri mereka sendiri, mereka telah membuang nama nabi Muhammad dari kitab Injil dan Taurat kerana bimbang akan memberi keuntungan kepada Islam. Perbuatan mereka ini telah didedahkan dalam Quran sendiri.

Oleh kerana Quran terpelihara dari penyelewengan manusia, apabila kita membaca Quran, kita dapat merasakan ia benar-benar perkataan Tuhan yang jauh dari pengaruh nafsu, emosi dan sentimen yang dimiliki manusia.

Thursday, January 27, 2011

Kesan dari Media Baru, pemimpin Arab tidak mampu lagi untuk memperbodohkan rakyat


Internet dan telefon bimbit merupakan media baru dan alat komunikasi canggih yang pesat berkembang sejak 15 tahun dulu telah membuatkan dunia seperti hilang sempadannya. Kehadiran media baru dalam kehidupan manusia telah banyak mencorakkan cara mereka berfikir.

Orang ramai, tidak kira di mana mereka berada, terdedah kepada segala macam maklumat dan tidak ada kerajaan yang dapat menghalang arus maklumat yang disalurkan melalui media baru ini.

Mereka boleh membincangkan dan mengeluarkan pendapat tentang berbagai isu yang menarik perhatian ramai yang menyentuh kehidupan mereka termasuklah politik.

Dalam masa yang singkat mereka boleh saja mengaturkan demonstrasi jalanan bagi menunjukkan bantahan kepada pihak yang berkuasa kalau ada isu yang membabitkan kepentingan bersama.

Itulah yang berlaku kepada Negara Tunisia, salah sebuah negara Arab. Sikap autokratik Presiden Zine al Abidine yang memerintah Tunisia secara kuku besi selama 23 tahun dan diburukkan oleh sikap isterinya yang mengaut kekayaan negara untuk dirinya telah menyatukan rakyat Tunisia menentang dan menghalau Presiden mereka.

Media baru menjadikan rakyat lebih cerdik dan lebih sedar akan hak mereka. Selama ini mereka dihalang dari mendapat maklumat yang sebenar sehingga pemimpin-pemimpin negara Arab dapat memperbodohkan rakyatnya untuk kepentingan diri dan keluarga mereka.

Rakyat yang tidak mendapat maklumat mudah untuk ditipu, pemimpin-pemimpin yang berkuasa menggunakan demokrasi sebagai topeng untuk terus mengekalkan kuasa mereka.

Demokrasi tidak cukup dengan peti-peti undi sahaja, tetapi ia mesti diiringi dengan kebebasan bersuara, kebebasan media dan kebebasan berhimpun. Pihak yang mengendalikan pilihanraya mesti berkecuali dan tidak berpihak.

Pemimpin autokratik dan pemimpin monarki di negara Arab dari Morocco hingga ke Iraq, telah menggunakan badan-badan penguatkuasa, polis dan agensi perisik, hakim dan makmah bagi menakut-nakutkan dan menghapuskan rakyatnya yang menentang.

Dengan kebangkitan demokrasi yang sebenar yang bermula di Tunisia ini pasti akan menular ke negara-negara Arab lain di rantau tersebut dalam masa terdekat ini. Keberanian rakyat Tunisia ini akan membakar semangat rakyat di negara Arab lain itu bagi menuntut hak-hak mereka yang selama ini telah dinafikan.

Tuesday, January 25, 2011

Boleh 'demam' kalau tengok video ni

Mungkin ini yang dikatakan oleh PM Najib semasa berucap di Tenang baru-baru ini.

Saksikanlah sendiri di sini (klik).

Boleh demam yob.

Wednesday, January 19, 2011

Lebih sudu dari garpu


Banyak pemimpin negara di dunia ini yang telah dihalau oleh rakyat kerana gara-gara sikap buruk orang yang ada pertalian keluarga dengan pemimpin-pemimpin tersebut, terutamanya isteri-isteri mereka.

Contoh yang terbaru berlaku kepada presiden Tunisia, Zine al Abidine Ben Ali. Sikap buruk isteri presiden Tunisia yang bernama Leila Trabelsi itu telah tidak disenangi oleh rakyat Tunisia.
Beliau menggunakan kedudukan suaminya untuk hidup mewah yang melampau sedangkan rakyat bergelut untuk hidup dengan meningkatnya harga barang-barang keperluan harian.

Sebelum ini di rantau sebelah sini kita juga telah menyaksikan presiden Filipina, Marcos juga telah dihalau oleh rakyatnya. Marcos mempunyai isteri bernama Imelda yang sukakan gaya hidup mewah yang keterlaluan.

Isteri kepada pemimpin tersebut bukan sahaja menggunakan kedudukan suaminya untuk hidup mewah, mereka juga ‘gila’ untuk menonjolkan diri, sukakan glamour, malah suka mengawal suami mereka dalam mentadbir negara.

Mereka patutnya menjadi penyokong nombor satu kepada suaminya yang menjadi pemimpin, bukan menjadi menjadi orang nombor satu atau mengambil alih tempat suami.

Tidak berapa lama dulu negara kita juga heboh orang bercerita tentang pemimpin negara kita yang sangat dipengaruhi oleh menantunya. Gelagat menantu yang bersikap lebih sudu dari garpu itu telah menjejaskan imej pemimpin tersebut dan telah menjadi salah satu faktor yang menyebabkan tersungkurnya pemimpin tersebut dari tampuk kuasa.

Dengan itu, kepada isteri-isteri pemimpin, berhati-hatilah dalam langkah mu,
Jangan kemaruk sangat nak jadi orang nombor satu,
Jangan perasan nak jadi ratu,
Jangan lebih sudu dari garpu,
Jangan berpakaian melebihi seliberiti,
Jangan joli sana joli sini guna duit negara ini,
Jangan engkau ingat rakyat tak perhati,
Jangan sampai rakyat jadi loya dan bertambah benci,
Melihat gelagat mu yang tak sedar diri.

Parti politik baru KITA, semakin suburlah demokrasi di negara ini

Keynote address: Memperkenalkan KITA / Introducing KITA
Jan 19, 2011
1.
Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera and a very good morning.

Dunia politik kita kalanya amat menyedihkan, sehingga untuk hadir ke majlis seperti ini pun rakyat harus bersikap berani. Justeru, saya amat menghargai kehadiran tuan-tuan dan puan-puan ke majlis ini.

Izinkan saya mulai dengan menyampaikan penghargaan atas kehadiran wakil-wakil badan politik dan NGO dan wakil-wakil Kedutaan Asing.
Tuan-tuan dan puan-puan,

Arus politik negara kita kini berada pada tahap yang kurang baik; sentiasa tegang. Namun beberapa tahun kebelakangan ini politik tanah air menyaksikan anjakan penting bukan sahaja dari segi cara kita berpolitik, bahkan juga cara kita bertindak balas atau memberikan reaksi terhadap sesuatu persoalan politik. Ini menunjukkan bahawa apabila keadaan mendesak, apabila harapan musnah, apabila marah dan kecewa, rakyat Malaysia berani bangun dan berdiri teguh.

Parti KITA adalah hasil daripada anjakan tersebut; perkiraan politik dalam demokrasi yang sedang berkembang.

Daripada pilihan raya 2008 yang membawa perubahan besar kepada landskap politik tanah air itu, kita belajar bahawa kewujudan pembangkang yang kuat saja tidak memadai. Kita perlu pembangkang yang bagus dan membina; pembangkang yang sanggup menangani isu-isu berat dan sanggup melibatkan diri dengan orang ramai, demi kelangsungan perubahan yang bermakna — perubahan yang melampaui soal untuk menang pilihan raya semata-mata.

Menjadi pembangkang bukan hanya bererti menyuarakan bangkangan. Pembangkang juga berperanan menyumbang ke arah pembentukan sebuah negara yang kita idamkan, sebuah kerajaan yang layak buat kita. Menjadi pembangkang juga bererti kita melibatkan diri dalam politik yang berteraskan dasar-dasar yang saksama dan adil, serta ideologi yang jelas — ideologi yang dapat difahami dan diterima dengan mudah oleh rakyat negara ini. Maka, persoalannya, siapa yang anda patut undi? Apakah jenis kerajaan yang anda mahu? Pembangkang yang bagaimana yang anda mahukan?

Begitupun, pilihan kita terbatas. Selalunya, kita sukar memilih antara jauhari dengan manikam. Apakah kita mahu terus berada di bawah kerajaan yang mahu “mempertahankan Putrajaya tidak kira setinggi mana kosnya,” atau tunduk di bawah pesona sebuah barisan pembangkang yang akan berjanji apa saja dan melakukan apa saja untuk memenangi pilihan raya?

Dalam tempoh yang agak singkat, kita menyaksikan kedua-dua pakatan parti politik ini sedikit demi sedikit makin goyah. Barisan, yang telah berusia, mulai goyah kerana ia tidak mampu membebaskan dirinya daripada belenggu masa lampau. Ia terlalu takut dan terlalu angkuh untuk berubah. Pakatan yang lebih muda pula, mula goyah kerana mereka tidak mempunyai resipi perubahan yang tulen. Ia terperangkap dalam reformasi ciptaan sendiri sehingga lupa maksud perubahan sebenar.

Memang benar, parti baru ini dipandang dengan rasa curiga, malah dengan cemuhan. Ada kalangan yang mempersoalkan keperluan wujudnya sebuah lagi parti politik. Mereka meluahkan rasa tidak senang, melihatnya tidak lebih sebagai pengacau dalam pilihan raya akan datang. Ia dianggap akan menjejaskan peluang pembangkang.

Mereka inilah juga yang memuji-muji nilai demokrasi tetapi pada masa yang sama tidak mempedulikan prinsip yang paling asasi: iaitu bahawa setiap suara mempunyai hak untuk diperdengarkan. Tidak kira seberapa kecil sekali pun suara itu. Suara ini mungkin akan disambut baik oleh rakyat negara ini. Hanya masa yang akan menentukan.

Mungkin saudara-saudari hadir ke majlis ini atas sebab-sebab yang berlainan. Namun, kita semua berkongsi satu perkara yang sama. Kita semua mengimpikan sebuah negara Malaysia yang lebih baik. Saya, seperti anda juga, dan seperti jutaan rakyat yang berada di luar sana, hanya mahukan sebuah negara yang lebih selamat dan sejahtera untuk anak cucu kita. Inilah satu-satunya impian yang mendorong kita.

2.

Hari ini, kita dapati bahawa rakyat dihidangkan cara berpolitik yang ganas. Yang kita dengar dan lihat hanyalah polemik, tuduh-menuduh, fitnah-memfitnah dan kecam- mengecam di kalangan ahli-ahli politik kita; di majlis-majlis umum, di perhimpunan-perhimpunan politik yang tidak kunjung henti, di parlimen, di televisyen, di ruang maya Internet. Di ruang maya ini, ahli-ahli politik dari kedua-dua pihak sanggup menggaji parasit-parasit untuk menulis blog-blog, serta mencipta laman-laman web untuk memfitnah dan mencerca kalangan yang tidak berkongsi pandangan dan tidak sehaluan dengan mereka.

Politik hari ini lebih merupakan pertempuran sengit antara parti yang memerintah dengan pembangkang; makna dan tujuan kewujudan mereka tidak lain hanya untuk berebut kuasa. Dalam proses itu, mereka lupa perkara terpenting yang mereka mula-mula ikrarkan: iaitu untuk memelihara kepentingan dan kesejahteraan rakyat jelata.

Majoriti rakyat terpaksa mengikat perut kerana gaji yang terlalu kecil, sedangkan sebahagian besar harga barangan dan perkhidmatan telah melambung di luar kemampuan kebanyakan mereka. Di jalanan, isteri dan anak-anak kita berselisih bahu dengan penyangak, penyamun, pencuri dan penganggur. Polis, yang tugas hakikinya adalah untuk melindungi kita, dilihat lebih cenderung menggunakan kekerasan walaupun kekerasan tidak diperlukan untuk menjaga kesejahteraan awam. Anak-anak tidak bersenjata dan tahanan lokap menjadi mangsa.

Mahkamah kita pula begitu cekap dalam mempercepatkan perbicaraan kes-kes kemalangan dan memenjarakan orang miskin yang mencuri di pasar raya, tetapi terus takut membuat keputusan-keputusan penting, yang sensitif dan rumit, jika ia tidak menyenangkan golongan berkuasa. Kita biasa mendengar kisah-kisah menyayat hati di mana ibu atau bapa hilang hak penjagaan ke atas anaknya kerana pasangannya telah bertukar agama dan Mahkamah Sivil pula tidak berupaya menyelesaikannya.

Si kaya bertambah kaya. Golongan bangsawan, golongan yang mempunyai “hubungan baik” dengan pihak atasan, golongan elit, terus-menerus hidup selesa. Daripada bapa kepada anak. Daripada kawan kepada kroni. Mereka tidak peduli jika tabiat rakus mereka menjejaskan golongan terpinggir dan miskin. Mereka membuat peraturan-peraturan baru dan mengetepikan prinsip-prinsip kesaksamaan dan keadilan untuk mengekalkan kuasa mereka.

Mereka mengubah bentuk dan makna prinsip-prinsip perlembagaan; mereka menulis semula buku-buku sejarah untuk mencipta sebuah dunia baru; mereka menapis buku-buku dan filem-filem untuk menafikan apa saja daya cipta yang tersisa dalam kalangan kita — semua ini bagi memastikan agar ramuan tipu-helah dan kawalan ke atas rakyat akan mengekalkan cengkaman mereka terhadap kuasa.

Hari ini, legitimasi untuk memerintah berada dalam genggaman mereka yang kuat dan dominan. Demokrasi kebebasan dan hak individu tidak dihormati lagi. Mereka malah menafikan peluang anak-anak di sekolah untuk lebih mempelajari bahasa Inggeris, bahasa pengetahuan antarabangsa, sedangkan anak-anak mereka sendiri belajar di sekolah-sekolah antarabangsa, atau ke Amerika dan ke tempat-tempat lain. Bukan ini yang kita mahukan untuk Malaysia kita.

Kita semua bimbang tentang keadaan negara kita. Hari ini kita tidak lagi bersatu seperti dulu; ekonomi kita tidak lagi mantap; anak-anak kita tidak lagi terdidik dalam pengertian sebenar dunia pendidikan. Dunia politik kita telah menjadi medan tempur yang begitu sengit sehingga akal dan hujah telah tercampak jauh ke tepi.

3.

Sebenarnya keperluan, keinginan dan harapan rakyat adalah amat sederhana. Kita hanya mahu dilayan secara saksama dan bermaruah. Kita mahu kepercayaan dan agama kita dihormati. Kita mahu hak-hak asasi dan adat-resam kita mendapat pembelaan. Kita tidak mahu merasa bahawa kita ini warga kelas kedua atau ketiga. Kita mahu merasakan berada dalam masyarakat yang anggota-anggotanya adalah setaraf; tidak jauh bezanya diantara yang kaya dan yang miskin.

Kita tidak mahu dibanjiri dengan kata-kata basi, dengan ungkapan-ungkapan dan slogan-slogan tidak bermakna. Kita tidak mahu dituduh tidak patriotik hanya kerana anak-anak kita tidak menyertai angkatan bersenjata. Kita tidak mahu meringkuk dalam keadaan miskin dan hak-hak asasi dirampas.

Kita mahu percaya bahawa jika anak kita mendapat 10A, dia ada peluang yang sama untuk mendapatkan biasiswa seperti yang lain. Kita berharap setiap anak yang memiliki ijazah berpeluang mendapat kerja, kerana jika kerajaan memberikan pinjaman untuk anak kita melanjutkan pengajian, maka mereka harus mampu mendapatkan kerja untuk membayar pinjaman tersebut. Kita mahu jika mereka mendapat gaji yang sama seperti rakan-rakan mereka, mereka juga berhak mendapat potongan 7 peratus daripada harga rumah mampu milik.

Kita mahukan perkara-perkara yang menjadi hak kita: peluang setara untuk semua, tanpa mengira kedudukan, bangsa, atau agama. Kita mahu kesetaraan dalam perkongsian dan pengagihan kekayaan negara. Kita mahukan sekolah-sekolah dan universiti-universiti yang bagus. Kita mahu sebuah kerajaan yang telus dan bertanggungjawab; sebuah pasukan polis yang cukup bilangan anggotanya, terlatih dengan baik dan mampu menjaga keselamatan dan kestabilan yang kita perlukan. Kita mahu mahkamah dan institusi-institusi awam yang lain melindungi kepentingan dan kebajikan orang ramai, bukannya menjadi khadam golongan berkuasa.

Orang ramai hanya mahu merasa diri mereka menjadi sebahagian daripada negara ini, kerana Malaysia adalah negara dan rumah mereka. Malaysia adalah tempat lahir mereka. Malaysia adalah satu-satunya negara yang mereka kenal. Mereka hanya mahu merasakan sumbangan mereka bernilai. Mereka mahu merasa memiliki tanah air ini, tidak kira sama ada moyang mereka tiba ke sini pada kurun ke-15, atau sama ada mereka datang sebagai buruh kontrak, atau sama ada mereka hanya menjadi warganegara berikutan kemerdekaan negara daripada British.

Ini semua kehendak yang sederhana. Ia bukannya berlebihan atau tidak realistik; ia kehendak yang hakiki, yang sejagat, yang menjadi harapan dan hak setiap warga di mana-mana bahagian dunia sekali pun. Kehendak ini merupakan ciri-ciri jelas dalam hubungan antara rakyat dan kerajaan di setiap negara bebas.

Kerajaan Barisan Nasional telah gagal menerapkan prinsip-prinsip pemerintahan yang asasi bagi memenuhi keperluan kita yang paling asas. Ia telah berpaling dan mengabaikan janji-janji para pengasas negara kita. Hari-hari di mana kepimpinan diasaskan pada integriti, kebertanggungjawaban, kebolehpercayaan, kebajikan, kesaksamaan dan keadilan telah lama pudar. Para pemimpin kita telah membuang nilai-nilai ini; tuan-tuan dan puan-puan mereka telah melupakan semua prinsip yang menjadi sandaran kita sebagai bangsa Malaysia untuk mengasaskan dan membangunkan negara ini.

4.
Your Excellencies, ladies and gentlemen. Thank you for your presence here. We are gathered here this morning to celebrate a new political party, KITA. We are here to mark a new dawn in Malaysian politics. A political party that is markedly different from the BN and the Pakatan Rakyat groupings. We unashamedly declare that we are for equality for all citizens; that our democracy is grounded on the Rule of Law; that our secular Federal Constitution is and remains the Supreme Law of the land. We believe only a moderate, democratic and liberal government can bring unity and peace to the country. We believe that without genuine unity, we will not succeed.
Tunku Abdul Rahman was, is, and always shall be the greatest hero that Malaysia has. On the day we received our Independence, on that great day in our history, Tunku Abdul Rahman said:

“At this solemn moment, therefore I call upon you to dedicate yourselves to the service of the new Malaya; to work and strive with hand and brain to create a new nation, inspired by the ideals of justice and liberty - a beacon of light in a disturbed and distracted world.”

Two years later he said in Penang:

“The only good thing about the people of Malaya was that they bear no ill will towards one another. Each one goes his own way without interfering with the customs or trade of the other, at the same time they join one another in most of the common activities to their own particular race or creed. Happily with this characteristic forming the background, we can easily pursue the policy that ʻin diversity, we find unityʼ and it is in this understanding that Malaya entered the threshold of independence”.

The Tunku was, above all else, a dreamer. He was an idealist. He built this country upon the wonderful notion that unity and diversity arenʼt mutually exclusive. That they can coexist.

He built this country upon utopian ideals. And though far from immaculate, there is, nonetheless, an elegance in his conception. The idea that people of different sorts could endure and care for one another for now and forever. For themselves and by themselves. That their common humanity would displace their differences. That there would be poetry in their idiosyncrasy. And that harmony would come naturally and their compassion the final arbiter of their disputes.

My friends, today, we are here to re-launch a political party we call KITA. Today, as but a minnow in the shadow of the great Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, I implore you, and I plead with you to join hands with us to bring back real unity of the people of Malaysia. Without true unity we can never prosper; if we continue to be divided as we are today, we can never be a great nation that all of us want. Let us together resurrect the spirit of Merdeka; and honour and uphold the true intent of the 1957 Federal Constitution and the 1963 Malaysia Agreement — to once again bring unity and happiness to the people of this country.

Because there needs to be a resurgence of that kind of idealism in our politics. The politics of sacrifice for the well being of all; the politics that transcend race and narrow religious consideration. The politics of not trying to kill your opponent but to bring consensus and polite engagement to the discussion table.

The hope and the promise set out by Tunku and our founding fathers: Tun Abdul Razak Hussein, Tun Ismail Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock, Tun H S Lee, Tun V T Sambanthan, Tun Fuad Stephens, Tun Datu Mustapha Harun, Datuk Penghulu Tawie Sli, Tun Temenggong Jugah, Tan Sri Datuk Stephen Kalong Ningkan and other pioneering spirits must be realized. Malaysians have goodwill; they have good sense; they have a sense of community and commonality and it is this spirit, which will bring us together again, to honour and to respect one another.

The people of this country now have choices they can make. They can continue living in the world of divide and rule — that BN way where hegemony and control are necessary features. They can opt for the nice sounding reformist Government of the Opposition and hope they are what they say they are. Or the people can be with us.

History and experience have taught us some hard lessons. That BN will always be autocratic and authoritarian. They cannot change. The present Prime minister, by training, by education, by upbringing, is most suited amongst UMNO leaders to implement progressive and modern changes to the country. But even he will not get the support from the many layers of extremists within his party.

It has taught us that the opposition, with Anwar Ibrahim as its leader, will continue to play to your emotions, will continue to lead you on that bridal path, saying anything it takes in order to take over Putrajaya, in order to cast aside his own personal problems. PAS will not abandon its Islamic state agenda. And the DAP is gravely mistaken if they think they are in an alliance that will allow Malaysia to remain free, secular, and democratic.

KITA’s main thrust is to bring back unity of the people of Malaysia; to bring back the politics of goodwill and compromise that started this nation 54 years ago. We wish to lay solid foundation for the rebuilding of this young nation; so that politics and public service can be made honourable once again. KITA is not just a political party; its a movement; its an ethos to be handed down to the future generation.
5.

Saudara-saudari, kita hari ini berkumpul di sini kerana KITA percaya dengan perkara-perkara berkenaan, dengan matlamat-matlamat berkenaan, dan dengan citra-citra unggul berkenaan. Untuk tujuan-tujuan ini KITA melafazkan ikrar berikut, tanpa ragu:

Untuk mengakhiri semua bentuk diskriminasi dan menegakkan rukun Perlembagaan Persekutuan. KITA akan mempertahankan hak semua warga secara saksama. KITA mahu undang-undang diluluskan bagi menguruskan perhubungan kaum secara sihat dan mempromosi amalan-amalan non-diskriminasi dalam negara.

KITA akan berusaha tanpa lelah untuk mencapai kesatuan bangsa Malaysia dengan menolak faham ketuanan dan apa jua jenis hegemoni. Sebaliknya, KITA akan berjuang untuk membina dunia politik yang setara dan saksama untuk semua kaum; berasaskan prinsip-prinsip yang tulus, luhur, dan berdaya maju, serta idealisme baru yang bersesuaian dengan tuntutan sebuah Malaysia yang moden dan serba merangkumi.

Perlindungan yang ditawarkan menerusi Perkara 153 dalam Perlembagaan akan dipatuhi dan dilaksanakan. Langkah-langkah yang perlu untuk mencapai matlamat utama peruntukan tersebut akan dikemukakan kepada Parlimen. KITA tidak akan membenarkan peruntukan-peruntukan berkaitan keistimewaan Bumiputera disalahgunakan.

KITA juga tidak akan membenarkan peruntukan tersebut dipakai sebagai alat untuk mendiskriminasikan. Tidak ada negara di dunia moden ini mampu bertahan jika warganya dibeza-bezakan dan dikelaskan menurut cara yang sedang kita amalkan. Golongan miskin dan terbiar di mana-mana tempat sekalipun akan terus diberi penjagaan dan perhatian khas, selain keistimewaan yang perlu bagi meningkatkan taraf ekonomi mereka.

Bagi orang Melayu, kita tidak akan melalaikan anda dengan rasa selamat yang palsu, iaitu dengan cara membuatkan anda percaya bahawa anda mempunyai hak yang lebih berbanding kaum lain. Kita akan beritahu kepada anda bahawa anda telah mempunyai cukup hak dan keistimewaan untuk berjaya; yang anda perlukan ialah menambah kemahiran dan daya saing untuk menempuh abad ke-21 ini.

Kita akan menjadikan anda mampu menjaga nama baik Melayu dengan cara memastikan anda mendapat pendidikan terbaik yang mampu negara tawarkan; dilatih oleh guru-guru terbaik; diberi kemahiran ke tahap tertinggi agar anda menjadi produktif dan berdaya saing.

KITA akan bantu golongan miskin dan kurang bernasib baik untuk berjaya dalam perniagaan tanpa perlu menyewakan atau menjual nama, serta tanpa perlu menjadi anggota parti pemerintah. Menerusi etika kerja yang betul dan perubahan budaya, anda akan membaca jenis buku yang betul, anda akan bercakap dengan yakin, dan anda akan dilengkapi untuk bersaing dalam dunia yang sentiasa berubah ini.

Anda akan menjadi manusia berjaya dalam pengertian sebenar. Anda tidak akan perlu menghunus keris agar orang gerun dengan anda, atau menyebut-nyebut tentang asal-usul anda untuk tampil istimewa. Anda tidak lagi akan sekadar menjadi sebuah takrif dalam perlembagaan Persekutuan. Anda akan jadi Melayu sejati dalam masyarakat Malaysia yang lebih besar.

KITA akan memastikan orang Islam mencapai ketinggian rohani yang dijanjikan agama Islam. Tidak ada sesiapa dapat merampas Islam daripada anda. Islam mesti dipimpin dan dipupuk oleh para sarjana dan intelektual-intelektual Islam yang berhati mulia dan berbelas-ihsan, kerana Islam adalah sebuah agama pengasih sepertimana dapat kita lihat dalam tradisi-tradisi agung Islam yang silam.

Intelektual dan sarjana hanya dapat berkembang dalam suasana bebas. Para birokrat, orang-orang yang makan gaji, dan ahli-ahli politik, hanya mampu mencemarkan nama baik Islam dengan memperkenalkan aturan-aturan yang mengekang dan mengelirukan, selain aturan-aturan yang memudaratkan keharmonian dan toleransi keagamaan di negara ini. Negara ini diasaskan sebagai negara demokrasi berperlembagaan yang sekular, dengan Islam sebagai agama rasmi, maka ia harus kekal sebegitu.

Untuk mengekalkan keharmonian dan keamanan dalam sebuah negara berbilang agama, kepercayaan agama tidak boleh menentukan dasar awam melampaui nilai-nilai kemanusiaan yang diterima umum. Jika kita memilih untuk mengabaikan prinsip ini, kita yang akan musnah.

Jika kita menerima prinsip-prinsip sekular sebagai asas dasar awam, jika kita benar-benar menerima kedaulatan Perlembagaan Persekutuan sebagai prinsip pemandu kita, akan lebih mudah untuk menemukan penyelesaian bagi persoalan-persoalan yang kita hadapi. Contohnya berkaitan rumah ibadat, konflik undang-undang peribadi, konflik bidang kuasa mahkamah sivil dan Syariah, serta banyak lagi masalah lain yang kekal tidak terungkai sampai hari ini. Islam sebagai agama rasmi akan terus dihormati dan ia akan kembali suci apabila ia tidak lagi menjadi alat politik.

Kepada anak-anak muda, KITA menjanjikan anda dasar pendidikan yang terbuka, pada tahap yang bersesuaian dengan dunia baru. Jenis dasar yang menghargai daya cipta. Jenis dasar yang membangunkan minda negara maju. KITA tidak akan menjadi golongan munafik yang menghantar anak-anak mereka ke kolej-kolej di Barat tetapi membentuk kurikulum yang berbeza untuk rakyat biasa.

Sebaliknya KITA akan membenarkan dunia akademik diuruskan oleh ahli-ahli akademik, manakala ahli-ahli politik pula tidak akan dibenarkan menentukan cara universiti-universiti dan sekolah-sekolah dikendalikan. Kecemerlangan dan kesarjanaan akan menjadi pengukur kejayaan, bukannya jumlah graduan yang dihasilkan. KITA akan melindungi anda daripada ibu-bapa dan pihak berkuasa agama yang mahu mengahwinkan anda ketika anda belum pun layak memandu kereta atau menandatangani sebarang kontrak.

Dasar ekonomi KITA adalah daripada jenis yang akan menguruskan kekayaan negara dengan hemat dan cermat. Tidak ada projek raksasa, kecuali yang benar-benar akan memberi manfaat kepada rakyat. KITA mendukung usaha Perdana Menteri untuk mengeluarkan Malaysia daripada perangkap pendapatan sederhana dengan menekankan perubahan mesra pasaran; tetapi untuk melakukan hal ini beliau perlu berani meruntuhkan dasar-dasar pro-bumiputera yang mengekang perubahan sebenar.

KITA akan bekerjasama dengan kerajaan untuk menjelaskan kepada Bumiputera bahawa kemakmuran berjangka panjang—kemakmuran yang datang menerusi ekonomi berpendapatan tinggi—adalah satu-satunya jaminan kesejahteraan mereka. Kemakmuran jangka panjang ini hanya dapat dicapai jika semua rakyat Malaysia turut memberi sumbangan apabila berlakunya perubahan struktur dasar-dasar pendidikan dan ekonomi.

KITA akan mengembalikan kuasa kepada rakyat Sabah dan Sarawak. Anda akan berpeluang melantik rakyat negeri anda dalam pentadbiran negeri. Kerja merompak kekayaan negeri oleh golongan kaya dan berkuasa wajib dihentikan. KITA perlu melantik para pemimpin yang mengutamakan kepentingan rakyat, bukannya pemimpin yang kerjanya menghampar peta Borneo untuk menuding bahagian hutan mana yang mahu mereka tarah untuk diri sendiri, sanak-keluarga dan kroni-kroni.

Rakyat Sabah dan Sarawak harus membuang label fixed deposit, simpanan tetap, yang dikenakan kepada mereka lantaran tindakan mereka yang terus-menerus mengundi rejim yang menafikan hak mereka sepanjang sebahagian besar usia merdeka. Mereka tidak harus takut membuat perubahan. Dalam beberapa tahun mendatang, Sabah dan Sarawak akan menjadi penentu perubahan bagi Malaysia secara keseluruhannya.

Rakyat Sabah dan Sarawak harus mengumpul keberanian untuk menentukan masa depan mereka sendiri. Mereka perlu sedar bahawa mereka dapat menentukan bentuk negara Malaysia. Mereka mampu menentukan sama ada Malaysia akan kekal sebagai sebuah negara demokrasi yang kosmopolitan dan berbilang etnik, atau sama ada ia akan dikuasai oleh politik hegemoni.

Mereka dapat menentukan Malaysia akan kekal sebagai sebuah negara demokrasi sekular yang bebas atau ia akan ditindas oleh majoriti. Mereka boleh memutuskan untuk menjadikan Kota Kinabalu dan Kuching sebagai pusat kekuasaan, atau mereka boleh terus tunduk kepada kalangan yang berada di Putrajaya.

Untuk tujuan ini, KITA akan berbincang dengan rakyat di kedua-dua negeri untuk mencari titik temu yang akan membolehkan hasrat dan semangat Perjanjian Malaysia 1963 dicapai. Kekayaan kedua-dua negeri ini yang telah menjadikannya antara negeri paling makmur pada tahun 1970-an perlu dipulangkan. Rakyat Sabah dan Sarawak berhak mengubah nasib. KITA akan sama- sama berjuang untuk mereka.

Kita mengiktiraf sumbangan masyarakat Cina terhadap pembangunan negara. Walaupun Yap ah Loy hanya tercatat satu baris sahaja dalam buku sejarah di sekolah, sumbangannya agak besar. Cuma saya mengharapkan anda membuka perniagaan anda dan rangkaian pembekalan kepada golongan-golongan lain.

Kita kenal semangat keusahawanan anda dan mengharap anda akan menyokong dan bekerjasama dengan warga-warga Malaysia lain yang kurang berbakat. Masa depan negara ini amat berkait dengan kejayaan dan sumbangan anda. KITA tidak akan menjatuhkan anda untuk membolehkan golongan lain naik. Anda akan menjadi rakan kongsi dalam pembinaan negara ini.

Kepada masyarakat India, khususnya yang miskin dan tercicir di kalangan anda, sama ada di kota atau di ladang-ladang, KITA akan berikan anda tanah untuk anda bangunkan, sepertimana rakan-rakan Melayu anda yang mempunyai FELDA dan FELCRA yang membantu mereka. Para nenek moyang anda telah membina landasan kereta api dan jalan-jalan negara Malaya. Nenek moyang anda juga berjasa atas kejayaan industri getah berpuluh tahun sebelum merdeka.

Usaha dan jerih-perih mereka tidak akan dilupakan. Tidak seperti MIC, KITA tidak berjanji untuk menjadikan anda jutawan; KITA juga tidak seperti Kerajaan Pakatan yang memberi bantuan tunai bersifat sementara kepada anda. KITA akan memberi sokongan yang sebenar dan bermakna.

KITA akan membasmi korupsi, tidak kira dari mana datangnya. Barisan pegawai tinggi pasukan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah akan kembali dipenuhi oleh pegawai/kakitangan berintegriti dan bermaruah. Untuk melengkapi hal ini, kami akan memastikan pejabat Peguam Negara bertanggungjawab atas tindakan-tindakannya. Tidak lagi memadai untuk Peguam Negara mengatakan sesuatu kes itu ditutup tanpa dia perlu memberi penjelasan di Parlimen.

Undang-undang akan dibentuk untuk mengatur pendanaan politik, memandangkan inilah sumber utama korupsi. Perkhidmatan Awam akan diterajui oleh mereka yang bersedia untuk bersikap profesional dalam menjalankan tugasan dan mereka yang memahami peranan mereka sebagai pelindung kepentingan awam serta benci menjadi juak ahli-ahli politik.
6.

Inilah kembara yang sedang kita mulai. Inilah perubahan sebenar yang KITA ingin laksanakan. Tidak syak lagi anda tertanya-tanya, bagaimanakah KITA akan lakukan semua ini? Bolehkah KITA menunaikan ikrarnya? Apa beza KITA dengan semua parti politik lain serta janji-janji mereka?

Apa yang memisahkan KITA dari mereka? KITA berterus-terang, tulus dan tidak gentar. Ideal politik KITA jelas dan konsisten. KITA tidak perlu berselindung. KITA tidak menyebut satu perkara di London tetapi kemudian menafikannya di Kuala Lumpur. KITA tidak sebut suatu perkara di depan Melayu dan sebut yang lain pula di depan bangsa lain.

Tiga perkataan membezakan Parti KITA dengan parti-parti lain: Moderat, Demokratik, Liberal. Parti ini parti yang berideologi — berakar pada falsafah yang liberal, berpandukan prinsip yang demokratik, dan dipacu berteraskan sifat-sifat kesederhanaan. Parti KITA tidak lahir untuk memonopoli atau mengawal mana-mana kelompok. Jauh sekali untuk mengubah catatan sejarah yang tidak kita sukai.

Parti KITA lahir bagi membolehkan rakyat Malaysia hidup bersama dan dapat saling menerima. Parti KITA tidak percaya dengan pendirian-pendirian yang ekstrem; tidak menentang semata-mata kerana hendak membangkang, atau kerana ia kerja politik yang mudah atau kerana hendak mendapatkan “mileage” politik.

Parti KITA percaya masih ada ruang untuk politik yang berteraskan idealisme yang tulen di Malaysia ini. Yang turut membezakan kita daripada yang lain ialah Parti KITA siap untuk berjuang dalam jangka panjang. Tujuan Parti KITA bukan untuk mendapatkan sebanyak mungkin bilangan kerusi dalam pilihan raya akan datang. Perjuangan Parti KITA bukan hendak mengambil alih Putrajaya. Kita berjuang untuk membawa perubahan sebenar dalam cara berpolitik dan nilai politik.

Parti KITA sedar bahawa anjakan yang kita inginkan ini akan mengambil masa untuk membuahkan hasil. Tsunami politik tidak akan berpanjangan. Sifatnya adalah sementara. Ia berlaku secara mendadak dan mengejutkan. Tetapi ujian sebenar tiba sebaik saja air telah surut. Perubahan sebenar tidak terhasil melalui sikap gopoh dan tindakan spontan. Perubahan sebenar dan berpanjangan lahir melalui evolusi, bukan revolusi.

Justeru, majlis pada hari ini adalah untuk meletakkan batu asas sebuah harapan baru buat generasi masa depan Malaysia. Untuk memberi harapan kepada generasi muda bahawa politik dan khidmat awam boleh dipulihkan maruahnya. Inilah Parti KITA.

Saya bukan orang muda. Perjalanan ini bakal memakan masa yang panjang dan mungkin akan melepasi tempoh hayat saya. Usaha ini bukan untuk saya tetapi ia untuk anda, anak anda, cucu-cicit anda. Justeru, Parti KITA bukan sebuah parti politik semata-mata, ia sebuah gerakan, sebuah etos yang perlu diwarisi; sebuah permulaan.

Saya harap anda akan menyertai Parti KITA. Anda semua, muda-mudi berjiwa bebas- merdeka, anda pemelihara masa depan Malaysia. Saya harap anda akan bersama-sama untuk mencapai impian ini, untuk menghidupkan citra unggul ini, untuk memikul wawasan gemilang bernama MALAYSIA.

Terima Kasih.

Zaid Ibrahim
19 Januari 2011, Kuala Lumpur
++++
1.

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera and a very good morning.

We, KITA, truly appreciate your presence. For it is a sad indictment of our politics when our citizens have to summon up all of their courage, just to attend an event such as this.

I wish to begin by mentioning my outmost appreciation for the presence of representatives of political parties, NGO’s and foreign embassies.
Ladies and Gentlemen,

The last several years, however, has seen a marked shift, not just in the way we conduct our politics but in the way we react to it. It has shown that when pushed against the wall, when devoid of hope, when angry and frustrated, Malaysians have stood up and stood tall.

KITA is a product of that shift. Of our constantly evolving body politic in an expanding and developing democracy.

Because if we’ve learned anything in these years following 2008’s watershed general election, it is that having just a strong opposition is insufficient. We require a good and constructive opposition; an Opposition that tackles the hard issues and engages the public so that meaningful reforms can take place. One that goes beyond just winning elections.

Because to be in opposition is about more than just opposing. It is about providing the kind of government we need, the kind of government we deserve. It is about a politics that is grounded on fair and just policies and clear ideology, both easily understood and acceptable to the people of this country. So who do you vote for? What kind of government do you want? What kind of opposition do you want?

Alas, our choices are limited. We are torn between the devil we know and the deep blue sea. Do you stay with a government that just wants to “defend Putrajaya at all costs.” Or do you succumb to the charms of an opposition that says and does whatever it takes for the sake of winning elections.

In a relatively short period of time, we have witnessed both coalitions slowly come apart. Barisan, for being unable to shed the shackles of their past. For being too afraid and too arrogant for change. Pakatan, for being too much of a marriage of convenience and not enough of a genuine movement. For being so caught up with reformasi that they’ve forgotten all about reform.

It is true that KITA has been treated with some suspicion. Even contempt. There are those who question the need for another political party. They express dismay at the notion of it serving as nothing more than a spoiler in the next general election, that it would ruin the chances of the opposition.

These very same people that espouse the virtues of democracy now disregard its very fundamental tenet. That every voice has a right to be heard. No matter how small. And this voice may well be accepted by the people of this country. Only time will tell.

Maybe you have different reasons for being here, but there is one thing that we share in common. Our dream for a better Malaysia. Because I, like all of you, like the millions of our countrymen outside this hall, just want a safer and happier country. For our children. And for our children’s children. It is the only thing that drives us.

2.

Today, we find ourselves in a political wild west. Because all we ever hear and see are the polemics, the rhetorical and verbal crossfire between our politicians; at public functions, at the unending political rallies, in parliament, on television, in cyberspace. Where politicians from both sides of the spectrum hire parasites to write blogs and create websites to defame, slander, and abuse those who are not in tandem with their thoughts.

Today’s politics are all about the ruling party and the opposition in active combat; the fight for power the be all and end all of their existence. In the process, they have forgotten the most important thing that they were sworn to do — to look out for the interests of the people.

Ordinary people have to toil with wages that are too little to live with. Prices of most goods and services are beyond the reach of many. Our wives and children and parents, are accosted in the streets, in broad daylight by the disenfranchised and the unemployed. Our police, who are meant to protect us, instead shoot unarmed kids and beat up ordinary citizens. Our courts, expedite accident cases and jail the poor for stealing from supermarkets but remain fearful of making tough decisions where they might cause displeasure to the powerful. We hear of heart wrenching stories where one parent loses his or her rights to custody because the other spouse has converted.

The rich get richer. The aristocrats, the well connected, the elite, continue to rule. From father to son. From father to daughter. From friend to crony. They have little or no regard for the rights of the poor, the marginalized, and the less fortunate who remain on the far fringes of development. They make new rules and discard established principles of fairness and justice to enrich themselves.

They reconstruct and redefine constitutional principles; they rewrite the history books to create a new world; they censure books and films to deny whatever creativity that’s left among us; all these to ensure this crude mixture of lies spin and control will keep their stranglehold on power.

In their Malaysia, legitimacy to rule accrues to the strong and the dominant. And they even deny our children in schools the chance to learn more English, the international language of knowledge; although their children go to international schools, or to America and elsewhere. It is not what we want for our Malaysia.

We are all concerned about the state of our country. We are today no longer as united as we were before; our economy is no longer as strong; our children are no longer educated in the true sense of the word. Our politics has become combative to the point where reason and measured arguments have been left on the wayside.

3.

The truth of the matter is that our needs, our wants, our desires and expectations are incredibly modest. We want to be treated fairly and with dignity. We want our beliefs and religious faith to be respected. We want just a little respect for our basic rights and for our customs. We don't want to feel they were second or third class, but among a class of equals.

We don’t want to be inundated by platitudes, by meaningless phrases and slogans. We don’t want to be accused of being unpatriotic because our children do not join the armed services. We do not want to languish in poverty and deprivation.

We want to believe that if our child gets 10A’s, he or she will have the same opportunity to get a scholarship as the next child. We expect that every child with a degree should be employable. Because if the government grant our children loans to further their studies, they should be able to get jobs to repay the loans. We expect that if they earn the same as our colleagues, that we too can get a 7 per cent discount on an affordable house.

We want what we are entitled to: equal opportunities for all, regardless of caste, colour, or creed. We want equitability in the sharing and distribution of the nation’s wealth. We want good schools and good universities. We want a government that is transparent and accountable; a Police force that is adequate in numbers, well trained and which can provide the security and stability we require. We want the courts and the other public institutions to protect the interests and welfare of the public and not serve those in power.


People want to feel they belong because Malaysia is their country and their home. Malaysia is where they were born. Malaysia is the only country they know. They want to feel that their contribution matters. They want to feel a sense of ownership over this land, regardless of whether their forefathers landed on these shores in the 15th century, or whether they came in as indentured labourers, or whether they just became citizens following our independence from the British.

These are modest hopes. They are neither lofty nor unrealistic; they are real, they are universal, they are what every citizen in any part of the world expects and is entitled to. These hopes characterize the relationship between those governed and the government of every free country.

The Barisan Nasional Government has failed to implement the basic tenets of governance to realize our basic hopes. They have reneged and discarded the promises of our founding fathers. Long gone are the days of leadership based on integrity, accountability, trustworthiness, goodwill, fairness and impartiality. Our leaders have discarded these values; they have forgotten, ladies and gentlemen, all of those principles that we Malaysians, founded and built this nation upon.

4.

Tunku Abdul Rahman was, is, and always shall be the greatest hero that Malaysia has. On the day we received our Independence, on that great day in our history, Tunku Abdul Rahman said:

“At this solemn moment therefore I call upon you to dedicate yourselves to the service of the new Malaya; to work and strive with hand and brain to create a new nation, inspired by the ideals of justice and liberty — a beacon of light in a disturbed and distracted world.”

Two years later he said in Penang:

“The only good thing about the people of Malaya was that they bear no ill will towards one another. Each one goes his own way without interfering with the customs or trade of the other, at the same time they join one another in most of the common activities to their own particular race or creed. Happily with this characteristic forming the background, we can easily pursue the policy that ʻin diversity we find unityʼ and it is in this understanding that Malaya entered the threshold of independence”.

The Tunku was, above all else, a dreamer. He was an idealist. He built this country upon the wonderful notion that unity and diversity aren’t mutually exclusive. That they can coexist.

He built this country upon utopian ideals. And though far from immaculate, there is, nonetheless, an elegance in his conception. The idea that people of different sorts could endure and care for one another for now and forever. For themselves and by themselves. That their common humanity would displace their differences. That there would be poetry in their idiosyncrasy. And that harmony would come naturally and their compassion the final arbiter of their disputes.

My friends, today, we are here to re-launch a political party we call KITA. Today, as but a minnow in the shadow of the great Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, I implore you, and I plead with you to join hands with us to bring back real unity of the people of Malaysia. Without true unity we can never prosper; if we continue to be divided as we are today; we can never be a great nation that all of us want. Let us together resurrect the spirit of Merdeka; and honour and uphold the true intent of the 1957 Federal Constitution and the 1963 Malaysia Agreement — to once again bring unity and happiness to the people of this country.

Because there needs to be a resurgence of that kind of idealism in our politics. The politics of sacrifice for the well being of all; the politics that transcend race and narrow religious consideration. The politics of not trying to kill your opponent but to bring consensus and polite engagement to the discussion table.

The hope and the promise set out by Tunku and our founding fathers: Tun Abdul Razak Hussein, Tun Ismail Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock, Tun H S Lee, Tun V T Sambanthan, Tun Fuad Stephens, Tun Datu Mustapha Harun, Datuk Penghulu Tawie Sli, Tun Temenggong Jugah, Tan Sri Datuk Stephen Kalong Ningkan and other pioneering spirits must be realized. Malaysians have goodwill; they have good sense; they have a sense of community and commonality and it is this spirit, which will bring us together again, to honour and to respect one another.

The people of this country now have choices they can make. They can continue living in the world of divide and rule — that BN way where hegemony and control are necessary features. They can opt for the nice sounding reformist Government of the Opposition and hope they are what they say they are. Or the people can be with us.

History and experience have taught us some hard lessons. That BN will always be autocratic and authoritarian. They cannot change. The present Prime minister, by training, by education, by upbringing, is most suited amongst UMNO leaders to implement progressive and modern changes to the country. But even he will not get the support from the many layers of extremists within his party.

It has taught us that the opposition, with Anwar Ibrahim as its leader, will continue to play to your emotions, will continue to lead you on that bridal path, saying anything it takes in order to take over Putrajaya, in order to cast aside his own personal problems. PAS will not abandon its Islamic state agenda. And the DAP is gravely mistaken if they think they are in an alliance that will allow Malaysia to remain free, secular, and democratic.

KITA’s main thrust is to bring back unity of the people of Malaysia; to bring back the politics of goodwill and compromise that started this nation 54 years ago. We wish to lay solid foundation for the rebuilding of this young nation; so that politics and public service can be made honourable once again. KITA is not just a political party; its a movement; its an ethos to be handed down to the future generation.


5.

My friends we are gathered here today because we believe in these things. In these honourable goals. In these lofty ideals. And it is towards these ends that we pledge the following. And without reservation:

To end discrimination in every form, faithfully upholding the tenets of our Federal Constitution. We will defend the rights of all citizens as equals. We want legislation to be passed to manage healthy race relations and promote non- discriminatory practices in the country.

KITA will work tirelessly towards the unity of the Malaysian people by rejecting notions of superiority and hegemony of any kind. Instead, we will strive to build a new political engagement as equals; based on honest, sincere, healthy and progressive principles and a new idealism that suit the demand of a modern and all inclusive Malaysia,

The protection of Article 153 of the Constitution will be honoured and implemented. Parliament will be presented with the measures undertaken to ensure the ultimate objectives are achieved. That being said, we will not allow the provisions pertaining to special privileges for the Bumiputeras to be abused.

Nor will the special privileges to be an instrument for discrimination. No country in the modern world can survive where its citizens are differentiated and classified in the way we are doing. The poor and the neglected wherever they are will continue to be given special care and attention as well as the necessary privileges to uplift their economic positions.

To the Malays; we will not lull you into a false sense of security by leading you to believe that you have more rights than others; We will tell you that you have enough rights and privileges to succeed; only that you need to be skilled and competitive for this 21st century.

We will make you worthy of the proud race you belong to; ensuring that get the best education the country can offer, that you be trained and retrained by the best teachers. That you are skilled to the highest level so you can be productive and competitive.

We will assist the poor and less fortunate among you to succeed in business without having to rent or sell your name; or be a member of the ruling party. With the right work ethic and cultural transformation, you will read the right kind of books, you will speak with confidence, and you will be equipped to compete in this changing world.

You will be achievers in the real sense. You will not have to unleash the keris to be feared, or assert your origins to be special. You will not just be a definition in the Federal constitution. You will be truly Malay in the larger Malaysian community.

We will ensure that the Muslims achieve the spiritual heights that Islam promises. No one can take Islam away from you. Islam must be led and nurtured by scholars and intellectuals with the heart; with Compassion as Islam is a Compassionate religion; as we have seen in the great Islamic traditions of the past.

But intellectuals and scholars can only flourish in a free environment. Bureaucrats, wage earners, and politicians can soil the good name of Islam by introducing restrictive and confusing rules and regulations that are inimical to harmony and religious tolerance in the country. We were founded as a secular Constitutional democracy where Islam is the official religion and we must remain so.

To maintain religious harmony and peace in a multi-religious country, religious beliefs must not and cannot dictate public policy beyond accepted common values of humanity. If we chose to ignore this, it will be at our peril.

If we accept secular principles as the basis of public policy, if we truly accept the supremacy of the Federal Constitution as our guiding principle, it will be a lot easier to find solutions to our issues; like those pertaining to places of worship, conflicts of personal laws; conflicts of jurisdictions between civil and Syariah courts and a myriad of other problems that have remain unresolved to this day. Islam the official religion will continue to be respected and its purity and sanctity restored when it no longer becomes the instrument of control and the object of political posturing.

For the young we promise you a liberal education policy of a standard befitting the new world. The kind that rewards creativity. The kind that develops first world minds. We will not be hypocrites who send their children to the colleges in the West but devise a different curriculum for the ordinary rakyat.

Instead we will allow the world of academia to be managed by academics; and politicians will not be allowed to dictate how universities and schools should be run. Excellence and scholarship will be the barometer of success; not the number of graduates we churn out. We will protect you from your parents and the religious authorities who will marry you when you are still unable to drive a car or sign a contract.

Our economic policy will be one that that will manage the wealth of the country with prudence and care. No projects of grandeur, but those that truly benefit the people. We support the effort of the Prime Minister to take Malaysia out of the middle income malaise by emphasizing market friendly reforms; but to do this he must have the courage to dismantle the so called pro-Bumiputera policies that inhibit true reforms.

We will work with the Government to explain to the Bumiputeras that long term prosperity — the kind that comes through a high income economy — is the only guarantee for their own well being. And this long term prosperity can only happen with the contribution of all Malaysians; who will do so when there are major structural and policy reforms in education and economic policies.

We will let the people of Sabah and Sarawak be in charge once again. You will have a chance to fill up the administration of the State with your people. The plunder by the rich and powerful must stop. We must have leaders who will prioritise the interest of the people rather than spreading out a map of Borneo and pin-point the forest reserve they want to carve out for themselves, for their families, and for their cronies.

The people in both Sabah and Sarawak should throw away the insulting notion that they are a fixed deposit, which essentially is means that no matter what, they will unthinkingly vote in a regime that has denied them for the best part of our independent years. They must not be afraid to make changes. In the coming years, Sabah and Sarawak will be the lynchpin of change for the larger Malaysia.

Sabahans and Sarawakians must have the courage to determine their own future. They must realise that they can determine the kind of country Malaysia will become. They can determine if Malaysia is to remain a cosmopolitan multi-ethnic democracy or being ruled by the politics of hegemony.

They can determine if Malaysia is to remain a free secular democracy or a tyranny of the majority. They can decide if Kota Kinabalu and Kuching are to be the centre of power or they can continue to be subservient to those in Putrajaya.

To this end KITA will engage with the people of both states to find common ground so that the intent and spirit of the Malaysia Agreement of 1963 will be achieved. The wealth of the two states which in the 1970's made them amongst the most prosperous must be given back to them. The people of Sabah and Sarawak deserved their change of fortune. KITA will fight for them.

We recognize the contributions of the Chinese community to the development of this country. Although Yap Ah Loy is only a one-liner in our history books, the contributions are significant. However we expect you to open up your businesses and your supply chain to others.

We know of your entrepreneurial spirit but expect you to support and collaborate with other Malaysians who are less gifted. The future of this country is inextricably linked to your success and your contributions. We will not bring you down so others can move up. You will be partners in the rebuilding of this country.

As for the Indian community, to the poor and the displaced among you, whether in the cities or from the estates, we will give lands for you to develop, like your Malay counterparts who got FELDA to take care of them. Your descendants built the railways and the roads in our old Malaya. Your descendants were responsible for the successes of the rubber industry well before Independence.

Their efforts and their toils will not be forgotten. Unlike the MIC, we do not promise to make you millionaires; nor are we like the Pakatan Government that give handouts in competition with BN. Instead, we will provide real and meaningful support.

KITA will alleviate corruption, regardless of where it emanates. The top brass of the police force and the Anti Corruption Commission will once again be filled by men of integrity and honour. To complement this we will make sure the Attorney General office will be accountable for their actions. It will no longer suffice for the Attorney General to say the case is closed without him explaining in Parliament why this is so.

Laws will be instituted to regulate political funding as this is the primary source of corruption. The Civil Service will be helmed by men and women who are prepared to be professionals in the exercise of their duties; those who understand their role as protector of public interest and who abhor playing surrogates to the politicians.

6.

This is the journey that we are embarking upon. This is the real change what we, that KITA, want to effect. And there are no doubt pressing questions on your mind. How will we do this? Can KITA deliver? What makes us any different from all those other political parties and their promises?

What separates us from the rest? We are straightforward, sincere and we are not afraid. We are certain and consistent in our political ideals and do not need to fudge. We do not say one thing in London but disclaim it later in Kuala Lumpur. We do not tell the Malays one thing and the other ethnic groups something else.

What makes us different are the three words: Moderate. Democratic. Liberal. Because we are a party of ideology. Rooted in a liberal philosophy, guided by democratic principles, and governed by moderation. We are not here to monopolize or control any group; we are here not to change the course of history that we dot approve of.

We are here to make Malaysians live together and be at peace with one another. We do not believe in extreme positions. We reject the notion of opposing something for the sake of it, for the sake of political convenience, or even expedience.

We believe that there is room in Malaysia for the politics of idealism. What separates us from the rest is that we are in this for a long haul. Because this isn’t about garnering the most number of seats in the next election. Because this isn’t about trying to take over Putrajaya. This is about real change in the way we do business. Because what we have now is broken. Because what we have now just isn’t working.

And we realize that such a shift will take time. Political tsunamis do no last. They are a flash. They are a sudden and overwhelming convulsion. But the real test is what happens once the water has receded. Because real change does not come from a rash and reckless knee-jerk. Real change, lasting change, is evolutionary not revolutionary.

And that is why we are here today. To lay the foundation for a new hope for the future generation of Malaysians. politics. To lay the foundation for the young that politics and public service can be made honourable once again. This is what KITA is.

I am certainly not a young man; and this is a journey that will transcend my lifetime. This is an undertaking not for me, but for you and your children and your children’s children. Because KITA is not just a political party, it is a movement, it is an ethos to be handed down. It is a beginning.

And so I hope you will join us. All of you prodigal daughters. All of you wayward sons. You custodians of our future. I hope you will come together to fulfil this dream, to live up to this ideal, to see through this glorious vision that is Malaysia.

Thank you.



Zaid Ibrahim
19 January 2011, Kuala Lumpur

Saturday, January 15, 2011

Isu bunyi pembesar suara yang terlalu kuat dari masjid


Ramai umat Islam di Malaysia rasa sensitif dan marah bila ada orang bukan Islam mengadu (complain) bunyi pembesar suara dari masjid terlalu kuat dan mengganggu tidur mereka.

Kalau isu ini tidak ditangani dengan baik, dan diambil kesempatan pula oleh pihak-pihak yang berkepentingan, ia boleh menjadi punca kepada pergeseran kaum di negara ini.

Sebagai negara yang berbilang bangsa dan agama, kita harus bersikap saling hormat menghormati dan segala permasalahan terutamanya yang melibatkan isu kaum dan agama hendaklah diselesaikan secara perundingan melalui saluran yang betul.

Azan merupakan seruan yang dilaungkan dari masjid bagi mengajak orang Islam untuk datang bersembahyang berjemaah di masjid. Bukanlah tujuan azan itu untuk mengejutkan orang Islam dari tidur.

Tetapi mungkin bilal-bilal masjid kurang faham fungsi azan itu, kepada mereka azan itu adalah untuk mengejutkan orang Islam dari tidur.

Kalau di kawasan kampung dan kawasan yang penduduknya semua orang Islam, mungkin perkara bunyi pembesar suara terlalu kuat tidak menimbulkan masalah atau mereka tidak berani membantah kerana ia merupakan amalan yang dilihat berkaitan dengan agama, membantah seolah-olah seperti menentang agama.

Walaupun bunyi yang terlalu kuat dari masjid ini juga boleh mengganggu bayi-bayi dan kanak-kanak orang Islam yang sedang tidur, tetapi ini terpaksa dikorbankan kerana kita berasa tidak baik kalau menentangnya.

Sesetengah masjid di negara kita bukan sahaja melaungkan azan di waktu subuh, tetapi 30 minit sebelum masuk waktu subuh mereka telah mula melaungkan bacaan tahrim di corong-corong pembesar suara masjid mereka. Saya pun tak pasti samada bacaan tahrim ini suatu yang wajib dan mesti ada dalam agama Islam atau hanya ‘bidaah baik’ yang diada-adakan.

Sekarang ini kawasan perumahan kita terdiri dari penduduk yang berbagai kaum dan agama. Kita perlu lebih sensitif dan tidak terlalu mementingkan diri kita sehingga boleh membuatkan orang dari kaum dan agama lain marah dan membenci kita. Sebagai orang Islam, kita mesti menonjolkan sikap yang boleh menarik orang bukan Islam menyukai kita, bukan sebaliknya.

Kalau mereka sudah benci dengan kita, bagaimana kita hendak harapkan mereka akan tertarik dengan agama Islam.

Sungguh merugikan jika kebencian mereka kepada kita itu hanyalah disebabkan amalan kita lakukan yang kita sangka ‘baik’ tetapi tidak berapa perlu.

Tidak semua perkara yang kita sangka baik yang kita buat itu betul. Mungkin ia baik pada keadaan tertentu tetapi tidak baik pada keadaan lain. Sebagai contoh, membaca Quran dengan suara kuat itu baik, tetapi tidak baik dilakukan jika di waktu itu ada orang tengah sembahyang.

Sudah sampai masanya ‘orang-orang pakar agama’ melihat semula isu ini dan memberi pandangan-pandangan yang adil bagi menyelesaikan permasalahan ini.

Ada sesetengah kakitangan masjid suka kalau suara azan dari masjidnya boleh didengar sejauh yang mungkin. Kalau sikap ini dibiarkan, bayangkan bagaimana kuatnya bunyi yang akan ditanggung oleh oleh orang yang rumahnya terletak disebelah masjid. Perlu ada peraturan supaya bunyi dari corong pembesar masjid ini sekadar sampai boleh didengari oleh penduduk dalam kariah masjid itu saja.

Sekarang kalau kita tinggal di taman perumahan, sudah lumrah kalau kita mendengar azan dari dua atau tiga masjid yang berdekatan. Sepatutnya, sudah memadai kita hanya dapat mendengar azan kariah masjid kita sahaja.

Bagi mengelakkan orang yang rumahnya terletak di sebelah masjid mendengar bunyi pembesar suara masjid yang terlalu kuat, adalah lebih sesuai jika pembesar suara masjid ini di letak berselerak dalam kawasan kariahnya, bukan semuanya diletak di masjid seperti sekarang ini.

Mungkin corong-corong pembesar suara ini diletak setiap 100 meter dari masjid, dengan itu tidak perlulah menggunakan bunyi yang kuat untuk membolehkan didengar oleh penduduk yang tinggal 2 kilometer dari masjid.

Thursday, January 13, 2011

Khir Toyo sudah diambil tindakan, orang selangor sudah boleh mengundi UMNO semula


Mungkin salah satu dari hasil post moterm kekalahan BN di Selangor pada pilihanraya 2008 dulu adalah disebabkan faktor Doktor gigi Khir Toyo, Menteri Besar Selangor ketika itu. Mungkin banyak perkara yang telah dilakukan oleh Mamat Penyapu ini yang telah tidak disenangi oleh rakyat Negeri Selangor.

Semasa beliau mengetuai kerajaan Negeri Selangor, kita tidak pernah tahu pun yang beliau mempunyai kediaman mewah yang luar biasa yang dikatakan mencecah harga RM20 juta. Dan semasa itu beliau tidak pernah pun didakwa atau dihadapkan ke makamah kerana dituduh melakukan rasuah.

Memang tidak salah untuk sesiapa memiliki kediaman mewah. Tetapi orang akan pertikaikan kalau harta yang kita miliki itu melebihi dari kemampuan pendapatan kita.

Dan adalah tidak manis sebagai pemimpin kita hidup terlalu mewah, sedangkan rakyat kebanyakannya hidup di rumah-rumah sempit, di rumah kos rendah dan sederhana, yang hidup secukup keperluan saja.

Apatah lagi kalau harta kemewahan yang didapati itu melalui kuasa yang diamanahkan kepadanya sebagai pemimpin. Ini namanya telah menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
Sebagai kerajaan yang melaungkan slogan “rakyat didahulukan”, adalah tidak sesuai kalau jurang kemewahan hidup antara rakyat dan pemimpin itu terlalu ketara.

Tuduhan salahlaku terhadap Khir Toyo menjelang PM Najib hendak mengadakan pilihanraya umum tidak berapa lama lagi itu adalah seperti menghantar mesej kepada rakyat Negeri Selangor bahawa UMNO sedang dan telah membersihkan pemimpin-pemimpin UMNO Selangor yang terlibat dengan rasuah dan penyelewengan.

Ini memberitahu rakyat negeri Selangor kerajaan PM Najib di bawah transformasi politiknya, tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan kepada ahli-ahlinya yang melakukan rasuah dan penyelewengan, malah termasuk pemimpin tertinggi yang telah tidak memegang apa-apa jawatan lagi.

Dengan penuh takzim dan rendah hati Dr. Khir Toyo telah mengembalikan semula pingat Datuk Seri yang telah dinugerahkan oleh Duli Sultan Selangor. Ini menunjukkan rasa keinsafan dan rasa bertanggungjawab beliau terhadap salahlaku yang telah beliau lakukan semasa mengetuai kerajaan Negeri Selangor dulu.

Oleh itu UMNO Selangor pada masa sekarang ini telah bersih dari pemimpin-pemimpin yang korup. Tidak ada sebab lagi rakyat Negeri Selangor untuk tidak memberi mandat semula kepada pemimpin-pemimpin UMNO yang baru pada pilihanraya akan datang ini.

Dr. Khir Toyo umpama kambing hitam yang perlu dikorbankan oleh UMNO supaya kambing-kambing lain kelihatan putih. Masa yang paling sesuai untuk mengorbankan kambing ialah semasa menyambut hari raya. Manakala masa yang paling sesuai untuk mengorbankan orang-orang seperti Khir Toyo ini ialah semasa hendak 'menyambut' pilihanraya.

Friday, January 07, 2011

Bukan lagi zaman untuk beraja di mata bersultan di hati


Pernahkah anda mendengar lagi adanya negara dalam dunia ini yang ingin menukar sistem pemerintahannya kepada sistem beraja?

Kalau ada pun, pernahlah saya dengar tidak berapa lama dulu, beberapa orang yang telah mengaku dirinya dari keturunan Sultan Melaka dan ingin menuntut takhta Sultan Melaka yang ‘kosong’ itu. Tetapi kerajaan kita tidak pernah pun berminat untuk melayan permintaan mereka itu.

Sejak Rebolusi Peranchis, pemerintahan beraja yang mendominan corak pemerintahan di zaman dulu itu telah mengalami kepupusan.

Dunia abad ke 21 ini menyaksikan tidak banyak lagi negara-negara yang mempunyai raja. Dari hampir 200 negara yang ada dalam dunia ini, tinggal hanya beberapa negara sahaja yang masih mengekalkan raja sebagai ketua negara. Lebih menakjubkan, dikatakan separuh dari bilangan raja-raja tersebut berada di negara kita Malaysia, kerana negara kita sendiri mempunyai 10 orang Raja atau Sultan.

Secara umumnya pemerintahan beraja bukanlah corak pemerintahan yang sesuai lagi di zaman moden ini. Manusia telah semakin cerdik, mereka tidak lagi percaya kepada keturunan dan warna kulit sebagai lambang bagi menentukan status sesorang manusia itu.

Banyak negara telah meletakkan ‘raja-raja’ mereka di dalam muzium untuk menjadi bahan pamiran sejarah. Dan ada juga negara yang mengambil jalan tengah yang menjadikan peranan Raja hanya sebagai simbol Ketua Negara tanpa mempunyai kuasa politik, seperti Britain dan Malaysia.

Kita bukanlah negara diperintah oleh raja monarki seperti Arab Saudi dan Brunei. Sistem pemerintahan negara kita diadaptasi dari sistem British, demokrasi Raja Berpelembagaan. Kuasa politik dipegang oleh Perdana Menteri di peringkat persekutuan dan Menteri Besar atau Ketua Menteri di peringkat negeri-negeri yang dipilih secara demokrasi oleh rakyat jelata.

Mengikut Perlembagaan, Raja atau Sultan adalah simbol ketua negara atau ketua negeri yang tidak boleh sama sekali mencampuri urusan politik dan pentadbiran negara dan negeri.

Kalau Raja dan Sultan faham akan kedudukannya dan peranannya dalam perlembagaan yang telah diperuntukkan kepada baginda, maka tidak akan timbul soal untuk beraja di mata dan bersultan di hati.

Kalau ada pihak yang telah didakwa cuba menghasut orang ramai untuk membenci Duli Yang Maha Mulia Raja dan Sultan, seharusnya dalam masa yang sama juga di pihak Sultan dan Raja perlu juga menjaga tingkah laku dan adab supaya tidak menimbulkan kemarahan dan kebencian orang ramai.

Thursday, January 06, 2011

Raja-raja Melayu yang maksum

Dr Asri : Raja-Raja Melayu bukanlah Nabi yang maksum sehingga tidak boleh dikritik (dipetik dari blog MI1)

Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata kepercayaan sesetengah pihak bahawa adalah haram untuk mengkritik atau mempunyai pendapat yang berbeza dengan Raja-Raja Melayu, seolah-olah menyamakan kedudukan mereka dengan para Nabi.
Sebaliknya, kata Dr Asri, Raja-Raja Melayu bukanlah Nabi yang maksum sehingga tidak boleh dikritik.

“Sedang para al-Khulafa al-Rasyidin iaitu Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali yang jauh lebih mulia daripada sultan-sultan pun dikritik dan dibantah oleh rakyat mereka.

“Namun mereka menjawab dengan penuh amanah, wibawa dan mereka tidak membunuh pengkritik mereka. Bahkan berterima kasih,” katanya dalam satu kenyataan media.

Menurut Dr Asri, ada beberapa kejadian yang sahabat tidak bersetuju dengan cadangan Nabi Muhammad SAW dan membantah keputusan baginda seperti yang berlaku ke atas Umar ketika perjanjian Hudaibiyyah. Namun, tambahnya, Nabi tidak membunuh beliau.

Justeru, katanya, cadangan beberapa pertubuhan bukan kerajaan dan pemimpin politik agar golongan yang mencadangkan pengkritik Raja-raja Melayu dihukum gantung, sebenarnya lebih hina dan besar dosanya daripada menggalakkan pemerintah berzina, atau berjudi atau minum arak atau semua maksiat yang lain.

Dosa besar

“Ini kerana, nyawa dalam Islam amat berharga dan haram ditumpahkan tanpa sebab yang sah. Cadangan ini bererti menggalakkan pemerintah membunuh orang tanpa sebab yang diizinkan oleh Allah dan Rasul. Dosa membunuh dalam Islam lebih besar dari dosa zina, arak, judi dan lain-lain,” katanya.

Menurut Dr Asri, baginya, pencadang hukuman tersebut adalah pengampu yang melebihi had.

“Jika dia Muslim, dia seorang yang 'kering perasaan' dan tidak takutkan Allah mengenai 'darah orang lain'. Mungkin dia berhujah dengan undang-undang yang dia fahami sehingga dia lupa syariat Allah yang Maha Tinggi yang mengharamkan ditumpah darah dan nyawa manusia tanpa sebab yang sah di sisi syarak.

"Wajib dia bertaubat dan menarik balik cadangan tersebut,” katanya.

Monday, January 03, 2011

Diharap Pakatan Rakyat dapat memulihkan ketidakadilan sosio ekonomi Sarawak


Artikel ini dipetik dari sumber ini. Sebahagian terjemahannya ada disediakan dibawah


Logging industry


The involvement of Taib and his family in logging industry is specifically mentioned in a report published by Forests Monitor. According to the report, the chief minister reserves his right to revoke timber licenses while no legal challenge is possible against the chief minister. This is to ensure that the anyone with logging interest is loyal to the chief minister. The report also notes that in general, mutually beneficial relationship between political elites and logging companies often results in corruption, bribery, and transfer pricing, where the financial details of transnational logging companies, including Malaysian ones, are difficult to track. Based on a book written by Michael Lewin Ross, the political insecurity of Taib Mahmud from 1986 to 1991 has enabled him to accelerate the pace of logging in Sarawak. Taib is reported to have used timber concessions for personal and family enrichment.


In 2007, The Japan Times reported that nine Japanese shipping companies, which transported timber from Sarawak, had allegedly failed to report some 1.1 billion yen in income over a period of up to seven years. The report claimed the money was paid as kickbacks to Sarawak officials via a Hong Kong agent linked to Taib's family. Taib, however, denied totally the Japan Times allegations by presenting a 10-page clarification in the state assembly. He said that he had no knowledge about the bribes given to Sarawak officials and the evading of the income from timber production.


In 2008, Indonesian newspaper Tribun Pontianak revealed that around 30 shipments of illegal Indonesian logs was imported into Sarawak and re-exported to other countries every month. Chief minister Taib Mahmud and the company Hardwood Sdn Bhd, a wholly-owned unit of state agency Sarawak Timber Industry Development Corporation (STIDC), was implicated in this timber scam.


In 2009, the Malaysian 2008 annual auditor-general's report labelled the forest management in Sarawak by state government as unsatisfactory. However, Sarawak's Second Minister of Planning and Resource Management, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan questioned the validity of the report as he claimed that the auditor-general's department did not have the expertise in forest management.


The results of the logging industry under Taib is that less than 10% of Sarawak's primary forests remain, logging many of the ancestral lands of many of Sarawak's indigenous communities, despite their continued petitions and road blockades, where forceful dismantling has led to several deaths and regular violent coercion by the Malaysian army, police and logging industry enforcers.


Nepotism


Taib's son, Dato Sri Mahmud Abu Bekir Taib, was appointed as Group Executive Director of Cahya Mata Sarawak Berhad (CMSB) on 23 January 1995. He is currently the Deputy Group Chairman of CMSB. Abu Bekir Taib's siblings, Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Taib, Jamilah Hamidah Taib, Hanifah Hajar Taib and his late mother Laila Taib are substantial shareholders in the company. Sulaiman Abdul Rahman Taib joined the board of CMSB when his brother Abu Bekir Taib, first became the Group Executive Director of CMSB. Sulaiman Abdul Rahman Taib was the Group Chairman of CMSB from May 2002 until June 2006, the former Non-Executive Director of CMSB, and the former RHB Bank chairman.


In the 2008 general election, Taib's son Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Taib won the Kota Samarahan seat in the Malaysian parliament previously held by his father and became Deputy Tourism Minister in the new cabinet. Prior to this, he did not have any political experience. On 14 December 2009, he resigned his deputy minister post due to personal reasons.


Taib's sister Roziah Mahmud is one of the most powerful businesswomen in Sarawak with extensive holdings in property and timber business. Besides that, she was also appointed as the Hononary Consul of the Republic of Poland to Sarawak (as Taib's late wife Laila Taib was a Polish descendant).


Taib's brother, Mohd Tufail bin Mahmud is the co-owner of Sanyan Group, one of the Sarawak's biggest timber companies. In 2001, the Sanyan Group completed its construction of the 28-storey Wisma Sanyan in Sibu where the state government took up 8 office floors.


Achi Jaya Shipping is owned by Onn Mahmud and his immediate family. Onn Mahmud is Taib Mahmud's brother. Achi Jaya Shipping is alleged to continue demand payment from Japanese log carriers for transporting wood from Sarawak although the payments are actually kickbacks as stated in 2007 timber kickback scandal.


Taib's brother, Mohamad Arip bin Mahmud was appointed as a director of Jaya Tiasa Holdings Berhad (controlled by Rimbunan Hijau Group) on 13 April 1995. Taib's sister is also one of the Tiong's business partners.


Taib's cousin, Abdul Hamed Sepawi is the chairman of Naim Holdings Berhad, Sarawak Energy Berhad, and Ta Ann Holdings Berhad. He was also on the board of Sarawak Timber Industry Development Corp and Sarawak Plantation Berhad.


Taib's brother-in-law, Tan Sri Datuk Amar Haji Abdul Aziz Bin Dato Haji Husain, was appointed state secretary by Mahmud in 2000 and when he retired in 2006, he was appointed as the group managing director of Sarawak Energy Berhad since 2007.[58] He also holds directorships for Eksons Corporation Berhad, Mlabs Systems Berhad, Syarikat SESCO Berhad and other companies.


Taib Mahmud, denying any wrongdoings, told Malaysian National News Agency (Bernama) that he did not ask anybody to do his sons a favour for the positions in CMSB and other companies. He also insisted that his family made money through their own hard work.


Economic domination


Cahya Mata Sarawak Berhad (CMSB), the company controlled by Taib's family, was awarded various government contracts including the maintenance of Sarawak's roads over 15 years, constructions of roads, supplying roofing materials for low-cost housing units, building hospitals, and upgrading airports. It also has a near monopoly of the supplies of concrete in Sarawak. In 2001, the Malaysian federal government allowed the CMS Group's banking unit Bank Utama to acquire RHB Bank to become one of Malaysia's 10 core banks. The company, PPES Works (Sarawak) Sdn Bhd, which is 51% owned by CMSB, recently completed the construction of the New Sarawak State Legislative Assembly Building in 2009. CMSB is currently under the joint venture with leading aluminium producer, Rio Tinto Alcan (RTA) to develop aluminium smelter in Similajau as part of the Sarawak Corridor of Renewable Energy (SCORE).


A doctoral thesis written by Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) lecturer, Dr Neilson Mersat, alleged that Taib's family wealth comes mostly from Sarawak state government contracts without tender, and profits were sent overseas to hide them. Another lecturer in the faculty of Social Sciences at UNIMAS, Andrew Aeria, wrote a thesis which claimed that CMSB takeover of Bank Utama and other companies is an example where highly-profitable business are only favoured between well-connected individuals. The privatisation of state-owned companies deprived the state government of sources of income, thus raising the burden of taxpayers.


In 2000, the Sarawak cabinet had approved RM 551.02 million state contract to be awarded directly to Titanium Management Sdn. Bhd. Taib's son, Mahmud Abu Bekir Taib is a major shareholder in the company. This contract allowed Titanium to repair or replace 384 old bridges in the state in 7 years. The Malaysian 2006 auditor general report stated that agreement in the contract was favouring the contractor. There was a cost overrun of 72% from the original cost. A survey conducted by auditor-general department on 12 sites of the bridges discovered that the design of bridges over narrow rivers do not meet actual needs and were not built economically.


In 2008, the Sarawak government planned to build 12 dams in Sarawak in order to meet the future energy demand of industrialisation. These dams are scheduled to be completed in 2020 although they need to be approved by environmental impact assessment. A memorandum of understanding was already signed between the Sarawak Energy Berhad and China Three Gorges Project Corporation on Murum Dam project.


A total of 51 dams may be constructed by the year 2037. This controversial hydroelectric project is receiving fierce criticism because of catastrophic disasters that they may cause and the possible displacements of native communities. The opponents of the plans cited this project as corruption and capital cronyism because CMSB is expected to be benefited indirectly by supplying concrete material for the construction of dams and building of aluminium smelter that consume much of the generated electricity. In March 2009, Al Jazeera's '101 East' English programme was aired where the Sarawak's 12 dams issue and economic domination by Taib's family was discussed in great detail. Minister of Land Development, Dato Sri Dr. James Masing accepted the interview on this issue but the Chief Minister Pehin Sri Taib Mahmud declined the interview invitation.


James Masing, in an interview with Al Jazeera English, maintained that the contracts were awarded in a transparent manner either in open or closed tenders. He said that the state government give the contracts based on the previous good track record of the companies, not because of the alleged political connections.


Wealth


Taib owns a mansion in Demak Jaya which overlooks the Sarawak River. According to photos in the July to December 2006 newsletter of Naim Cendera Holdings Bhd, Taib's living room is decorated with gilt-edged European-style sofa sets. Taib Mahmud is said to wear double-breasted suits, driving around in Kuching in his cream-coloured Rolls-Royce car.[68] Laila Taib and her children are the majority shareholders of Sitehost Pty. Ltd., Australia, which owns Adelaide Hilton Hotel, according to Aliran Monthly, the reformist Malaysian magazine. Taib was described as "flamboyant with expensive tastes" and had reportedly purchased a piano once belonged to late American showman Liberace for US$2 million. He also wears a ring with a walnut-sized red gem surrounded by small diamonds.


Allegations by Sarawak Report


In the latest expose, Taib is alleged to have established a real estate empire, Sakto Corporation in Canada worth a few hundred million dollars, under the name of his son-in-law, Sean Murray. This company was founded by Taib's brother Onn Mahmud, Taib's daughter Jamilah, and Sean Murray. Sean Murray and Taib's daughter has successfully won the trust of Canadian government departments to move into the their office spaces after an open and competitive lease search. The ORC briefings stated that the facilities owned by Sakto Corporation was "built to high energy and environmental specifications" and "building is green in a number of ways".


Sarawak Report also alleged that Sakti International Corporation in United States which is also managed by the same couple, owns Abraham Lincoln building which houses the Federal Bureau of Investigation (FBI) facility. Taib family is also alleged to own property portfolio in London. Taib Mahmud and his family have not shown any reactions to such allegations made by Sarawak Report.



Industri pembalakan


Penglibatan Taib dan keluarganya dalam industri pembalakan secara khusus telah disebut dalam laporan oleh Forests Monitor. Menurut laporan tersebut, ketua menteri memperuntukan dirinya sebagai pihak yang berhak untuk mengeluarkan lesen balak dan tidak membolehkan undang-undang mencabar ketua menteri dalam hal ini. Ini bertujuan untuk memastikan sesiapa yang mempunyai kepentingan dalam pembalakan akan sentiasa taat kepada ketua menteri.


Laporan tersebut juga menyebut, secara umumnya, hubungan saling bantu membantu antara golongan elit politik dan syarikat-syarikat balak telah berkesudahan dengan amalan pecah amanah, rasuah dan keuntungan atas angin. Di mana rekod kewangan syarikat-syarikat pembalakan antarabangsa termasuk Malaysia sukar untuk dikesan. Berdasarkan buku yang ditulis oleh Michael Lewin Ross, penguasaan politik Taib Mahmud dari 1986 hingga 1991 telah membolehkan beliau melipatgandakan kegiatan pembalakan di Sarawak. Taib dikatakan menggunakan konsesi balak untuk memperkaya diri dan kelurganya.


Dalam tahun 2007, Japan Times melapurkan, sembilan buah syarikat perkapalan Jepun yang membawa balak dari Sarawak telah didakwa gagal untuk melapurkan pendapatan yang sebanyak 1.1 billion yen sepanjang tempoh masa tujuh tahun. Laporan itu mendakwa, wang tersebut telah dibayar sebagai imbuhan kepada pegawai-pegawai Sarawak melalui sebuah agen di Hong Kong yang ada hubungan dengan keluarga Taib. Bagaimana pun Taib telah menafikan tuduhan tersebut dengan membentangkan 10 muka surat penjelasan dalam dewan negeri. Dia mengatakan tidak tahu menahu dengan rasuah yang diberi kepada pegawai-pegawai Sarawak dan penyelewengan pendapatan dari pengeluaran balak.

Dalam tahun 2008, Surat khabar Indonesia, Tribun Pontianak mendedahkan lebih kurang 30 kapal membawa masuk balak haram dari Indonesia ke Sarawak dan kemudian diekspot ke negara-negara lain setiap bulan. Ketua Menteri Taib Mahmud dan syarikat Hardwood Sdn Bhd, milik penuh unit agensi negeri Sarawak Timber Industry Development Corporation (STIDC), telah terlibat dengan kerja penipuan balak ini.


Dalam tahun 2009, laporan tahunan Ketua Audit Negara Malaysia untuk 2008 melapurkan tahap pengurusan hutan Sarawak oleh kerajaan negeri sebagai tidak memuaskan. Bagaimana pun Menteri Kedua Perancangan dan Pengurusan Sumber, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan telah mempersoalkan kesahihan laporan itu dan mendakwa jabatan Ketua Audit Negara tersebut tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pengurusan hutan.


Nepotisma


Anak lelaki Taib, Dato Sri Mahmud Abu Bekir Taib telah dilantik sebagai Pengarah Eksekutif Kumpulan Cahaya Mata Sarawak Berhad (CMSB) pada 23 Januari 1995. Sekarang dia memegang jawatan Timbalan Pengerusi Kumpulan CMSB. Adik beradik kepada Abu Bekir Taib, Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Taib, Jamilah Hamidah Taib, Hanifah Hajar Taib dan aruah ibu beliau, Laila Taib adalah pemegang saham terbesar dalam syarikat tersebut.


Penguasaan ekonomi


Cahya Mata Sarawak Berhad (CMSB), syarikat yang dikuasai oleh keluarga Taib, telah dianugerahkan berbagai-bagai kontrak kerajaan, termasuklah penyelengaraan jalanraya Sarawak selama 15 tahun, pembinaan jalanraya, membekal bahan atap untuk unit rumah kos rendah, membina hospital, dan menaik taraf lapangan terbang. Syarikat ini juga hamper memonopoli pembekalan simen dalam negeri Sarawak. Dalam tahun 2001, kerajaan Persekutuan Malaysia membenarkan unit pebankan kumpulan CMS, Bank Utama untuk menguasai bank RHB untuk menjadi salah satu dari 10 bank induk Malaysia. Dalam tahun 2009, syarikat PPES Works (Sarawak) Sdn Bhd, yang 51% dimiliki oleh CMSB telah menyiapkan pembinaan Bangunan Baru Dewan Perundangan Negeri Sarawak. CMSB juga semasa ini bekerjasama dengan pengeluar utama aluminium, Rio Tinto Alcan (RTA) untuk membangunkan kilang aluminium di Similajau sebagai sebahagian dari pembangunan wilayah SCORE (Sarawak Corridor of Renewable Energy).


Sebuah tesis doctor falsafah yang ditulis oleh pensyarah Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Dr Neilson Mersat, mendakwa harta kekayaan keluraga Taib kebanyakannya hasil dari kontrak kerajaan negeri tanpa melalui tender, dan keuntungannya telah dihantar dan disorok ke luar negara. Seorang lagi pensyarah dari university yang sama menulis dalam tesisnya mendakwa, pengambil alihan Bank Utama oleh CMSB dan syarikat-syarikat lain, adalah satu contoh di mana perniagaan yang menghasilkan untung besar hanya dikuasai antara individu-individu yang yang mempunyai hubungan rapat. Penswastaan syarikat-syarikat milik kerajaan negeri telah mengurangkan punca pendapatan kerajaan negeri, kesannya telah menambah beban yang ditanggung oleh pembayar cukai.


Dalam tahun 2000, cabinet Sarawak telah meluluskan kontrak bernilai RM 551.02 juta untuk dianugerahkan terus kepada Titanium Management Sdn. Bhd. Anak lelaki Taib, Mahmud Abu Bekir Taib adalah pemegang saham terbesar dalam syarikat tersebut. Kontrak tersebut membolehkan Titanium membaiki dan menggantikan 384 buah jambatan lama dalam negeri Sarawak selama 7 tahun. Laporan Ketua Audit Negara Malaysia tahun 2006 menyatakan, perjanjian dalam kontrak tersebut memberi kelebihan atau menyebelahi kepada pihak kontrakor. Kos kontrak tersebut telah bertambah 72% dari kos asal. Kajian yang dibuat terhadap 12 jambatan telah didapati rekabentuk jambatan tidak mengikut keperluan sebenar dan dibina secara tidak ekonomik.


Tuduhan oleh Laporan Sarawak


Dalam pendedahan yang terkini, Taib dituduh mempunyai empayar hartanah, Sakto Corporation di Kanada yang bernilai beberapa ratus juta ringgit atas nama menantunya, Sean Murray. Syarikat ini diasaskan oleh abangnya Onn Mahmud, anak perempuannya Jamilah, dan Sean Murray. Sean Murray dan anak perempuan Taib telah berjaya mendapat kepercayaan dari jabatan-jabatan kerajaan Kanada untuk berpindah ke ruang pejabat mereka selepas melalui proses persaingan terbuka. Taklimat ORC menyatakan, kemudahan yang dimiliki oleh Sakto Corporation adalah “dibina mengikut piawaian tenaga dan alam sekitar yang tinggi” dan “bangunan dalam beberapa segi adalah hijau”. Laporan Sarawak juga menuduh Sakti International Corporation di United States adalah juga diurus oleh pasangan yang sama, memiliki bangunan Abraham Lincoln yang menempatkan kemudahan Federal Bureau of InvestigationFBI Keluarga Taib juga didakwa memiliki beberapa harta di London. Taib Mahmud dan keluarganya tidak pernah menunjukkan sebarang maklum balas terhadap tuduhan-tuduhan yang dibuat oleh Laporan Sarawak itu.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com