Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, October 25, 2011

Himpunan Sejuta Umat, rakyat Malaysia berjaya hadapi ujian

Walaupun perhimpunan yang telah berlangsung pada 22 Oktober 2011 (Sabtu) di Stadium Bukit Jalil itu menggunakan sentimen agama dan kaum, tetapi telah jelas tidak dapat menarik orang Melayu untuk menghadirinya, seperti yang diharapkan.


Polis seperti sudah menjangka perhimpunan ini akan mendapat sambutan yang hambar, dengan itu tidak teragak-agak untuk memberikan permit kepada pihak penganjurnya tanpa banyak soal.

Walaupun penganjur menggunakan perkataan ‘umat’ dan ‘akidah’untuk menarik umat Islam di Malaysia untuk menyertainya, tetapi strategi ini pun masih tidak cukup berkesan.

Orang Melayu di Malaysia memang sensitif dengan isu yang dikaitkan dengan agama mereka. Oleh itu tidak hairanlah kalau ada parti politik yang menamakan nama parti mereka dengan nama Islam. Apa yang lebih utama, bila kita berpolitik hendaklah berpegang kepada akhlak Islam, bukan mempolitikkan Islam.

Kita begitu marah dan memekik-mekik bila mengetahui statistik orang-orang Melayu yang telah murtad dari agama Islam beribu jumlahnya, tetapi sudahkah kita periksa diri kita, sejauh manakah usaha kita sendiri untuk berdakwah dan mengamalkan ahklak Islam dalam kehidupan kita?

Kita berasa marah dan sedih bila mendengar berita bayi yang lahir dari perlakuan zina dibuang merata-rata, tetapi sajauh manakah usaha yang kita telah lakukan untuk menyekat budaya pergaulan bebas anak-anak muda, membasmi dadah, hiburan liar dan budaya lucah yang masuk kerumah-rumah kita melalui media hiburan dan TV?

Islam tidak akan berkembang dengan cara memekik-mekik dan berhimpun. Islam adalah agama bertamaddun tinggi, mempunyai nilai-nilai fitrah yang mulia yang mampu mengangkat darjat manusia jauh dari perangai ‘kebinatangan’. Agama kita bukan dikuatkan dengan pedang tetapi ia kuat dengan hujah. Kebenaran itu bukan tegak disebabkan pedang atau kuasa, tetapi tegak dengan hujah dan fakta. Itu sebab nabi diturunkan dengan Quran bukan dengan senjata nuclear.

Sebelum perhimpunan itu berlangsung, Pengerusi parti MCA, Chua Soi Lek telah melahirkan rasa kebimbangannya terhadap perhimpunan itu yang boleh membawa pergeseran kaum di Negara ini.

Alhamdulilah, rakyat Malaysia sudah semakin bijak dalam permainan politik tanah air, mereka tidak mudah lagi diprovokasi. Mereka bukan turun berdemontrasi hanya sekadar suka-suka, mereka tidak mudah diperbodohkan oleh orang-orang yang ingin mengaut keuntungan politik. Hasilnya, tidak sampai 10,000 orang pun hadir diperhimpunan yang dinamakan sejuta umat itu.

Kepada PM Najib, perhimpunan Sejuta Umat ini sangat penting untuk dijadikan pengujian pasaran politik (test market) UMNO. Kalau perhimpunan ini mendapat sambutan, ia akan menggerunkan pemimpin-pemimpin parti-parti kaum Cina dan India dalam komponen BN, dan tidak berani untuk menggugut UMNO di masa hadapan.

Nampaknya, selepas ini, Chua Soi Lek tidak perlu lagi berasa bimbang untuk terus berani mendesak UMNO dan meminta apa saja 'projek' yang mereka mahu dari UMNO.

Selain dari itu, PM Najib juga ingin mengukur hasil dari perhimpunan ini, sejauh mana kemarahan orang Selangor, terutamanya orang Melayu, kepada pimpinan Pakatan Rakyat di negeri itu. Hasil dari itu, dapatlah membantu beliau atau bolehlah beliau berkira-kira tarikh untuk mengadakan pilihanraya.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com