Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, October 14, 2011

Buat apa tergesa-gesa hendak buat pilihanraya

Nasihat Dr Mahathir kepada PM Najib seperti yang dipetik dari Yahoo News



Dr Mahathir Mohamad has advised Prime Minister Najib Abdul Razak to call for 13th general election only towards the end of its current term, which ends in March 2013.


Speaking to reporters in Kuala Lumpur, the former prime minister said this would pressure the Pakatan Rakyat state governments to dissolve the respective assemblies alongside Parliament for concurrent elections.

Betul juga kata Dr Mahathir itu, buat apa hendak buat pilihanraya awal, sedangkan tempoh mandat untuk BN memerintah masih sah hingga Mac 2013.

Kadang-kadang Perdana Menteri atau BN mempunyai strategi tertentu untuk mengadakan pilihanraya pada masa-masa tertentu sebelum tempoh penggal mereka memerintah tamat.

Mereka mempunyai kelebihan untuk memilih masa-masa yang tertentu yang mereka fikir dapat membawa kemenangan yang besar kepada mereka. Sokongan rakyat kepada parti yang memerintah ada pasang surutnya. Sudah tentu masa yang paling sesuai untuk mengadakan pilihanraya ialah ketika sokongan rakyat begitu tinggi kepada mereka.

Semua orang dapat mengagak dari pembentangan Bajet 2012 yang lalu, yang merupakan bajet paling ‘pemurah’ berbanding tiga tahun dulu, pilihanraya mungkin akan diadakan tidak lama lagi. Paling lewat pada Mac 2012.

Walaupun tahun-tahun sebelum ini, bajet yang dibentangkan selalu digelar bajet rakyat, tetapi Bajet tahun 2012 ini, PM Najib betul-betul menumpukan atau memberi perhatian yang lebih kepada golongan rakyat teramai. Sebagai contoh memberi wang bantuan RM500 kepada keluarga yang berpendapatan isirumah kurang dari RM3000.00.

Sebenarnya golongan yang berpendapatan RM3000.00 inilah mewakili kelompok teramai dari keseluruhan rakyat Malaysia. Kelompok inilah yang akan menentukan kemenangan dalam pilihanraya.

Sama seperti Dr Mahathir, saya juga tidak bersetuju dan tidak wajar pilihanraya diadakan lebih awal dari Mac 2013. Pilihanraya bukan barangan mainan yang boleh kita adakan ikut suka kita. Banyak belanja, wang ringgit dan tenaga dihabiskan untuk melaksanakan pilihanraya. Apa perlunya kita membazirkan duit dan tenaga dengan perkara-perkara yang tidak perlu?

Mungkin ada orang berpendapat, PM Najib perlu mendapat mandat baru sebagai Perdana Menteri kerana beliau mengambil alih jawatan itu dari Pak Lah yang ‘dipaksa’ mengundurkan diri. Tetapi kita kena ingat, rakyat bukan mengundi Pak Lah untuk menjadi Perdana Menteri dalam pilihanraya tahun 2008 dulu. Sebaliknya, semasa itu rakyat hanya mengundi UMNO atau BN untuk memerintah Malaysia.

Selama ini pun bukanlah rakyat yang secara lansung melantik Perdana Menteri, tetapi jawatan PM itu dilantik dan ditentukan oleh ahli-ahli parti UMNO sendiri. Dan ahli-ahli UMNO juga telah menobatkan DS Najib sebagai Presiden parti (yang secara tradisinya akan menjadi Perdana Menteri) dalam mesyuarat perhimpunan UMNO.

Oleh itu tidak timbul masalah samada PM Najib mendapat mandat rakyat atau tidak.

Kalau pun PM Najib hendak juga mengadakan pilihanraya awal, ada kemungkinan beliau rasa tidak sabar untuk merampas semula tiga negeri yang telah terlepas kepada pembangkang Pakatan Rakyat pada pilihanraya tahun 2008 dulu. Kalaulah itu niat beliau, maka kemungkinan besar pilihanraya akan diadakan awal juga.

Apakah BN masih tidak puas memerintah tiga negeri yang terlepas walaupun sudah lebih 50 tahun? Sedangkan Pakatan Rakyat baru saja tiga tahun hendak bertapak di sana. Apakah PM Najib tidak sanggup melihat atau tidak rela untuk membiarkan Pakatan Rakyat mentadbir ketiga-tiga negeri itu untuk sampai tempoh lima tahun?

Kenapa PM Najib perlu gusar? Kalau pentadbiran Pakatan Rakyat di tiga-tiga negeri itu berlaku zalim, kejam dan jahat kepada rakyatnya, sudah pasti dalam pilihanraya umum yang akan datang pemimpin-pemimpin mereka akan ditolak jua oleh rakyat.

Dalam berita di TV pun kita hari-hari disajikan keburukan dan kelemahan negeri-negeri pentadbiran di bawah Pakatan Rakyat. Masakan rakyat tidak ada telinga dan mata untuk berfikir dan sekaligus menolak Pakatan Rakyat. Lainlah kalau PM Najib tahu bahawa berita-berita yang disajikan itu hanyalah palsu dan fitnah belaka, maka memang patut beliau berasa risau.

1 comment:

bjj said...

Memang ia adalah bajet rakyat. Pada masa yg sama, hutang negara semakin bertmbh. Hutang ini sapa nk byr? Generasi akan datang menangung hutang ini dan akan berterusan..
Bagaimana dgn cukai kerajaan yg tinggi berbanding negara2 maju lain.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com