Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, October 26, 2011

Lima beranak nekad berjalan kaki 100 kilometer melalui landasan keretapi

Peristiwa ini berlaku sekitar tahun 1940an dahulu. Mohd Amin dan isterinya bersama tiga orang anaknya telah nekad untuk berjalan kaki dari kampungnya di Kampung Sungai Dua Kechil, Kuala Pilah menyelusuri jalan keretapi menuju Temerloh, Pahang.


Akibat pergaduhan atau perselisihan yang berlaku antara kakak kepada isteri Mohd Amin dengan isterinya menyebabkan Mohd Amin dan isterinya merajuk. Akhirnya mereka membuat keputusan untuk membawa diri ke Temerloh, Pahang. Destinasi mereka di Temerloh ialah rumah abang Mohd Amin yang bernama Shafie.

Mohd Amin bukanlah orang senang, walaupun tidak mampu untuk membayar tambang bas atau keretapi ke Temerloh, tetapi keadaan yang mendesak dan mahu lari dari kemelut yang mereka hadapi, memaksa beliau dan isteri nekad untuk berjalan kaki sahaja.

Setelah membuat persiapan yang ala kadar, membawa beberapa helai pakaian, sedikit bekalan makanan dan minuman, dan sedikit wang yang ada untuk membeli makanan dalam perjalanan, Mohd Amin dan isteri bersama anak-anak pun memulakan perjalanan mereka.

Laluan yang mereka tempuhi untuk berjalan kaki ialah jalan keretapi. Mereka memilih laluan jalan keretapi kerana jalan keretapi bukan sahaja laluan yang paling dekat berbanding jalan raya, jalan keretapi juga tidak ada simpang dan ini dapat mengelakkan dari tersesat atau salah jalan.

Anak Mohd Amin yang paling kecil bernama Ibrahim yang ketika itu berumur sekitar 3 tahun. Sudah tentu anak sekecil itu tidak mampu untuk berjalan kaki untuk jarak jauh, oleh itu Ibrahim perlu didukung. Sepanjang perjalanan itu, Ibrahim terpaksa didukung secara bergilir di antara Mohd Amin, isterinya dan anak sulungnya yang bernama Amah. Anak kedua Mohd Amin bernama Iyah yang ketika itu berumur sekitar 6 atau 7 tahun.

Perjalanan mereka dengan berjalan kaki bermula dari kampung mereka di Kuala Pilah menuju ke pekan Bahau melalui jalanraya yang merupakan bekas jalan keretapi Kuala Pilah-Bahau, yang jaraknya 20 kilometer.

Dari Bahau mereka menyelusuri landasan keretapi menuju ke Temerloh. Bila hari menjelang senja mereka akan berhenti di setesen keretapi paling hampir yang mereka boleh sampai untuk menumpang tidur di pekarangan tempat menunggu di setesen itu.

Jalan keretapi antara Bahau dan Temerloh melalui hutan rimba yang tebal. Mereka terdedah dengan ancaman binatang buas seperti gajah, harimau dan seladang. Memang keadaannya di waktu itu amat menggerunkan, tetapi dengan pertolongan Tuhan, akhirnya mereka selamat sampai di rumah abangnya, Shafie di suatu kawasan kampong di Temerloh. Bermulah kehidupan baru mereka di Temerloh.

Ada juga orang di kampung-kampung yang mereka lalui sepanjang perjalanan itu yang bersimpati dengan nasib mereka, dengan menghulurkan bantuan makan dan minum.

Dikatakan mereka telah mengambil masa selama tiga hari dengan berjalan kaki untuk sampai ke Temerloh, yang jaraknya dari Kuala Pilah tidak kurang dari 100 kilometer.


Ibrahim dan kakaknya Amah masih hidup lagi ketika pengkisahan ini ditulis. Moga kisah pahit getir yang dilalui oleh mereka ini dapat menjadi pengajaran kepada generasi sekarang ini. Sekurang-kurangnya kita tidak perlu lagi terlalu risau kalau kehabisan tiket bas dan keretapi ketika hendak balik kampung beraya. Boleh jalan kaki.
Ibrahim atau Ahin (duduk)

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com