Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, August 12, 2010

Bung Mokhtar, makamah sivil atau makamah syariah yang patut mengadilinya?


“Sayak tidak bersalah, sayak bukan buat maksiat, sayak bernikah. Kenapak sayak dipenjarak?”, mungkin itulah antara kata-kata yang dijeritkan oleh Bung Mokhtar kepada Hakim Makamah Syariah yang mengadili beliau.

Pelik juga kes Bung Mokhtar ini, semua orang tahu beliau mempunyai pendapatan yang boleh atau mampu untuk berkahwin sampai empat. Dari segi zahir semua orang tahu yang beliau mampu. Tetapi kenapa beliau boleh dihukum sampai sebulan penjara kerana kesalahan berpoligami tanpa izin.

Tidak tahulah kita kalau beliau tidak mampu dari segi batin, rasanya hakim pun tidak tahu kecuali isteri pertama beliau dan Zizie saja yang tahu.

Saya rasa elok undang-undang hal yang berkaitan keizinan untuk beristeri lebih dari satu ini diletakkan di bawah Makamah Sivil walaupun ianya banyak melibatkan orang-orang Islam.

Kita tidak mahu, undang-undang yang tidak kena mengena dengan agama Islam ini dikaitkan dengan Islam. Bila masa pula adanya undang-undang dalam Quran yang mengatakan mesti mendapat izin makamah syariah terlebih dahulu sebelum mahu berpoligami.

Memang betul dakwaan yang mengatakan kita mesti ada undang-undang dan peraturan dalam bernegara dan bermasyarakat untuk menjamin keharmonian dan keamanan. Tetapi kenapa undang-undang kebenaran berpoligami ini diletakkan di bawah makamah syariah?

Apabila ia diletakkan di bawah makamah syariah, ia boleh mengelirukan orang ramai, seolah-olah ia datang dari ajaran Islam tetapi sebenarnya tidak.

Kalaupun kebenaran berpoligami ini hendak dijadikan undang-undang, lebih baik ia diletakkan di bawah undang-undang sivil supaya ia tidak dikaitkan dengan agama Islam.

Kita begitu sensitif dan sibuk dengan perkahwinan poligami yang bilangannya amat kecil dalam masyarakat kita. Sebaliknya kalau seorang lelaki bujang yang hendak berkahwin, tidak pernah pula dipersoalkan samada gaji beliau cukup atau tidak untuk menanggung isterinya, walaupun gajinya mungkin kurang dari RM600 sebulan.

2 comments:

FM Radio Streaming said...

Sabar sabar

Anonymous said...

assalamualaikum..

maaf terlebih dahulu sy ucapkan..

sy pelik kenapa hal y poligami cm ni cpt je melatah..sedangkan hukum jenayah yang terkandung dalam Alquran (hudud) y wajib tu pon x dlaksanakan n umat islm sndiri mmbntah hukum y Allah da ttpkan..n nk wat hukum sendiri.

=)

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com