Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, October 08, 2008

Mufti Perlis dan Politik. ~ref Malaysiakini


Berita Dr. Mohd Asri Zainul Abidin hendak bersara dari jawatan Mufti Negeri Perlis telah mengejutkan banyak pihak.

Beberapa pandangan-pandangan Dr. Mohd Asri yang berani dan sesetengahnya dilihat berbeza dari aliran ‘tradisional’ itu telah mendapat perhatian dan tarikan meluas dikalangan masyarakat kita.

Tentunya kita akan kehilangan seorang mufti yang berwibawa, mempunyai keintelektualan tinggi, berfikiran terbuka, berhujah dengan fakta dan ilmu, dan lebih utama lagi berani menegur siapa saja termasuk pihak yang berkuasa.

Kita berasa amat kesal kerana faktor yang membuatkan beliau ingin meletak jawatan itu adalah disebabkan ‘permainan politik’ pihak-pihak tertentu dalam kerajaan negeri seperti yang dilaporkan dalam berita Malaysiakini.

Campur tangan politik telah menyebabkan Negara kehilangan seorang mufti yang sangat berwibawa, ketika kita semua sangat-sangat memerlukan khidmat beliau.

Perlantikan Mufti di Negara kita ini adalah di bawah kuasa sultan dan raja negeri-negeri setelah mendapat nasihat dari Menteri Besar dan Ketua Menteri. Melihat kepada proses perlantikan mufti itu, kita dapati ia tidak terlepas dari pengaruh politik atau penguasa sesebuah negeri.


Tentu tidak ada jaminan sesuatu fatwa yang hendak diputuskan atau difatwakan itu benar-benar bebas dari kehendak penguasa atau pemimpin politik. Ada kemungkinan mufti yang tidak sehaluan dengan kehendak kepimpinan negeri boleh ditamatkan jawatannya dan seterusnya boleh pula digantikan dengan orang-orang yang difikirkan sehaluan dengan kepimpinan untuk dilantik menjadi mufti.


Selagi kuasa penuh perlantikan mufti terletak dalam tangan pemimpin negeri, tidak mungkin mufti dapat benar-benar bebas dalam memberikan fatwa sesuatu isu atau masalah yang sedang berlaku. Ada kemungkinan juga pemimpin-pemimpin politik boleh menggunakan institusi mufti untuk kepentingan dan agenda mereka.


Oleh itu untuk menjaga kredibiliti setiap fatwa yang diputuskan oleh institusi mufti maka kenalah terlebih dahulu dipastikan institusi mufti ini benar-benar bebas dari pengaruh penguasa terutamanya dalam soal perlantikannya.


Kita tidak mahu mufti kita sama tarafnya dengan mufti di Negara Soviet Union di satu masa dulu. Walaupun institusi mufti ada tetapi mereka terikat dengan kehendak dan aspirasi regim Moscow. Fatwa oleh ulama dan mufti yang bebas bukan sahaja akan dipatuhi oleh rakyat sesuatu Negara itu tetapi juga turut dihormati dan dipatuhi oleh masyarakat Islam seluruh dunia.


Sebagai contoh, ulama Yusof Al Qardhawi dari mesir, dia bukan sahaja dapat membebaskan dirinya dari pengaruh mana-mana kumpulan politik tetapi juga bebas dari segala kepentingan duniawi. Tidak hairanlah kalau fatwa beliau dihormati bukan sahaja oleh masyarakat Mesir tetapi juga oleh masyarakat Islam seluruh dunia.


Oleh itu mesti ada pemisahan kuasa antara pihak esekutif atau penguasa dengan institusi mufti bagi menjaga kredibiliti setiap fatwa yang diputuskan. Kemungkinan berlaku berlainan pandangan dan pendapat antara institusi mufti yang bebas dan penguasa tentu ada. Tetapi ini lebih baik dari mempunyai mufti yang fatwa mereka sentiasa mengikut telunjuk penguasa.


Sedangkan fatwa mestilah tidak boleh sama sekali bercanggah dengan roh Al Quran dan Sunnah, dan tidak boleh tunduk dengan kepentingan-kepentingan lain. Tugas institusi mufti adalah megeluarkan fatwa terhadap sesuatu isu, terpulanglah kepada pihak penguasa dan rakyat untuk mematuhinya atau pun tidak.


Sebagai contoh, andaikata peraduan kuiz yang ditaja oleh syarikat perkhidmatan telefon itu diputuskan fatwanya oleh institusi mufti sebagai haram kerana ada unsur judi, maka tidak semestinya pihak yang menaja kuiz itu perlu memberhentikan program kuiz itu. Yang pentingnya di sini ialah orang ramai telah dapat panduan tentang halal dan haram tentang program kuiz itu.


Di sinilah pentingnya institusi mufti yang bebas, supaya fatwa yang diputuskannya tidak di pengaruhi oleh penguasa dan tidak terikat dengan apa-apa kepentingan selain dari memberi garis panduan yang betul kepada umat Islam bersesuaian dengan roh Al Quran dan sunnah nabi, demi kesejahteraan dan keberkatan hidup manusia itu sendiri.

1 comment:

sekilo garam said...

Salam Tuan Tanah,

Saya Ismail Bangsawan yang menawarkan diri sebagai calon presiden UMNO mohon kerjasama tuan untuk membuat pautan dan sebarluaskan blog saya untuk mendapatkan respon umum tentang penawaran diri saya untuk jawatan tersebut.

thanks!

http://sekilogaram.blogspot.com/

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com