Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, July 28, 2006

Nur Muhammad dan Wahdatul Wujud


‘Nur Muhammad’, ‘Wahdatul Wujud’ adalah antara istilah-istilah pelik yang selalu dilontarkan oleh pengamal-pengamal ajaran sesat untuk memancing orang ramai untuk masuk perangkap mereka.

Tentu bila dengar istilah dan ungkapan yang pelik-pelik macam tu, orang mula nak tahu lebih lanjut maknanya. Bila ada orang datang bertanya maka peluang ini akan digunakan oleh pengamal ajaran sesat ini untuk menerangkan tentang ajarannya itu.

‘Wahdatul wujud’diterangkan sebagai kalau ibaratkan Tuhan itu seperti tepung, pada asalnya hanya tepung saja yang ada, dan dari tepung itulah boleh dibuat roti, kuih muih, cekodok dan sebagainya. Walaupun rupa bentuk antara tepung, roti dan kuih muih itu berlainan tetapi asal mereka sama saja.

Hujah inilah yang digunakan oleh pengamal ajaran sesat ini yang mengatakan makhluk dan Tuhan pada hakikatnya sama saja. Maka timbullah istilah ‘ilmu hakikat’. Pada mereka tak jadi hal kalau sembah batu atau pokok kerana makhluk dan Tuhan itu sama saja.

Seperti cerita tepung tadi, pada mereka pada asalnya Tuhan saja yang ada, lepas itu dari Tuhan itulah juga makhluk-makhluk diciptakan. Jadi makhluk itu asalnya juga dari Tuhan, hanya berlainan dari segi rupa bentuk saja.

Saintis Albert Einstein (gambar) telahpun membuktikan bahawa jisim boleh ditukar menjadi tenaga, begitulah juga sebaliknya (E = mc2). Maknanya setiap makhluk yang berjirim seperti tanah, manusia, batu batan dan sebagainya tentunya mempunyai jisim. Sudah tentu jisim ini wujud dari tenaga atau kuasa.

Dikatakan secara teorinya 1 gram jisim kalau diuraikan boleh menghasilkan 25 juta kilowatt-jam tenaga, cukup untuk membekalkan tenaga elektrik kepada lebih 20 ribu buah rumah selama setahun. Bayangkan betapa banyaknya tenaga yang diperlukan untuk menciptakan bumi dan bintang yang bilangannya pun kita tak terkira apalagi nak kira berapa Kg jisimnya. Maha Kuasa Tuhan.

Dengan ini fahamlah kita bahawa diri kita ini, termasuk juga bumi dan bintang dijadikan dari tenaga (kuasa) Tuhan dan bukannya dijadikan dari zat Tuhan itu sendiri. Dalam Quran sendiri banyak menekankan kejadian makhluk ini adalah dengan ‘kekuasaan (tenaga) Ku’.

Malaikat pula dijadikan dari cahaya dan jin pula dijadikan dari api. Kita juga tahu bahawa cahaya dan api (haba) adalah merupakan antara bentuk-bentuk tenaga yang ada. Oleh itu secara langsungnya malaikat dan jin juga dicipta dengan tenaga (kuasa) Tuhan.

Insyalah, dengan mempelajari ilmu yang berguna (termasuk ilmu sain) dapat menghindar diri dan masyarakat kita dari tersesat.

Walahualam.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com