Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, May 18, 2011

Kisah Nabi Sulaiman dan sumbangannya kepada teknologi penerbangan

Nabi Sulaiman mempunyai kelebihan yang dianugerahkan oleh Tuhan untuk mengarahkan angin untuk menerbangkan dirinya ke mana sahaja destinasi yang beliau kehendaki.


Umpama daun-daun kering, akan terbang bila ditiup angin. Angin sangat penting dalam teknologi penerbangan.

Di peringkat permulaan era teknologi kapal terbang, enjin kapal terbang digunakan untuk memutarkan kipas bagi menghasilkan angin yang akan memberi daya tujahan yang akan menjalankan dan seterusnya menerbangkan kapal terbang.

Helikopter pula menggunakan kipas yang berbilah panjang bagi menghasilkan angin yang akan mengangkat dan menerbangkan badan helicopter itu.

Kapal terbang moden pula banyak menggunakan enjin jet, di mana angin disedut melalui turbin gas untuk dipanas dan dimampat. Angin yang panas dan bertekanan tinggi ini akan dilepaskan ke arah belakang, memberi daya tujahan yang besar yang boleh menggerakkan dan menerbangkan badan kapal terbang dengan kelajuan yang tinggi.

Begitulah pentingnya angin dengan teknologi penerbangan. Siapa yang boleh menguasai angin, pasti dia boleh terbang. Walaupun 1400 tahun dulu manusia tidak tahu apa pun tentang teknologi penerbangan tetapi Tuhan telahpun memberitahu kita bagaimana angin boleh digunakan untuk teknologi penerbangan. Ini difirman oleh Tuhan dalam Quran pada ayat 36 , surah Sod(38):

“Kemudian kami tundukkan angin di bawah penguasaannya (Sulaiman), menerbangkannya mengikut perintahnya, ke mana sahaja dia mahu”.

Setelah 1000 tahun berlalu, barulah manusia dapat menjadikan apa yang disebut dalam Quran itu sebagai kenyataan dan menggunakan konsep yang sama juga, iaitu angin untuk menerbangkan kapal terbang.

Walaupun Superman adalah hero yang hebat dalam karektor filem Hollywood, sebenaranya, tidak ada bukti saintifik yang boleh membuatkan Superman boleh terbang. Kalau hendak kata kain di belakang yang dipakai Superman itu boleh membuatkannya terbang, pun tidak masuk akal. Sebaliknya kain yang berkibar-kibar ketika melanggar angin itu hanyalah untuk menunjukkan kepada penonton, Superman sedang terbang.

Kalau Nabi Sulaiman yang mampu terbang itu digambarkan seperti dalam cerita Superman, mungkin sampai sekarang manusia belum dapat keyakinan untuk meneroka teknologi penerbangan dan mencipta kapalterbang seperti yang kita lihat pada hari ini.

Pendedahan bagaimana atau kaedah Nabi Sulaiman boleh terbang oleh Quran itu telah memberi keyakinan yang kuat kepada ahli sains dan perekacipta, bahawa angin boleh digunakan untuk menerbangkan manusia.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com