Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, May 05, 2011

Isteri sekarang semua bekerja, suami tak wajib lagi bagi nafkah zahir?

Ada pendapat mengatakan suami tak boleh guna duit gaji isteri untuk perbelanjaan rumahtangga. Kerana sudah menjadi tanggungjawab suami menanggung nafkah rumahtangga, oleh itu perbelanjaan mestilah datang dari duit gaji suami sendiri. Kalau suami dengan sengaja, enggan bekerja untuk mencari nafkah maka dengan itu si suami telah melanggar hukum syarak.

Isteri pula tidak wajib untuk mencari nafkah, oleh itu isteri tidak wajib untuk bekerja. Kewajipan isteri adalah untuk melayan suami ketika suami berada di sisinya.

Kalau suami tidak mendapat layanan dari isteri maka isteri boleh dipersalahkan oleh hukum syarak. Layanan dari isteri kepada suami yang dimaksudkan oleh syarak ini hanyalah terbatas kepada melayan kehendak seks suami sahaja. Manakala layanan untuk memasak, menyediakan makan minum suami dan urusan-urusan rumahtangga yang lain itu hanyalah harus sahaja, dan bukanlah suatu yang wajib.

Dengan kata lain, setiap isteri wajib melayan kehendak seks suaminya, sebaliknya kerja-kerja rumahtangga yang lain itu hanyalah di atas budi bicara isteri sahaja. Walaupun tidak patut kalau si isteri tidak mahu memasak untuk suaminya, tetapi ini tidaklah bermakna dia berdosa kalau dia enggan melakukannya.

Di zaman nabi dulu, memang kebiasaan orang lelaki bekerja untuk menanggung makan minum keluarga mereka. Begitu juga di negara kita Malaysia sebelum era merdeka, kebiasaannya, suamilah yang keluar bekerja untuk menanggung kehidupan keluarga. Di waktu itu, jarang-jarang orang perempuan yang keluar bekerja.

Rata-rata orang Melayu sebelum merdeka, bekerja sebagai petani, menanam padi dan menoreh getah. Kerja-kerja sebegini memerlukan tenaga yang kuat, yang sesuai untuk dilakukan oleh orang lelaki sahaja.

Suami yang telah penat bekerja di ladang-ladang ini apabila balik ke rumah tentu tidak mampu untuk membuat kerja-kerja rumahtangga, maka di sinilah para isteri mengambil peranannya untuk membantu si suami menguruskan kerja-kerja rumahtangga yang tidak begitu berat untuk dilakukan oleh wanita..

Pembahagian kerja antara kerja mencari nafkah kepada suami dan kerja rumahtangga seperti memasak, mengemas, membasuh pakaian, menjaga anak kepada isteri secara semulajadi berjalan tanpa pernah dipersoalkan dan telah dapat diterima sebagai amalan budaya kehidupan masyarakat kita.

Bagi rumahtangga yang hanya suami bekerja, lazimnya wang dipegang sepenuhnya oleh si suami. Cara bagaimana dia menggunakan wang tersebut untuk perbelanjaan rumahtangganya, bergantunglah kepada budi bicara si suami. Terdapat juga suami yang menyerahkan semua wang gajinya setiap bulan kepada isterinya bagi mengurus perbelanjaan rumahtangga mereka.

Ada juga suami yang memberikan hanya sebahagian dari wang gajinya kepada isteri, mengikut yang difikirkannya wajar. Ada juga hanya memberi wang kepada isteri bila isterinya meminta untuk membeli barang yang diminati atau diperlukannya. Tetapi bila suami memegang sepenuhnya wang gaji, berlaku juga keadaan di mana suami tidak bersetuju dengan apa yang hendak dibeli oleh isteri. Dengan itu isteri tidak dapat membeli mengikut kehendak hatinya, kalau tanpa persetujuaan suaminya. Mungkin di sini timbul rasa tidak puas hati kepada isteri kerana tidak dapat membeli barang yang dihajatinya.

Di zaman sekarang, cara hidup kita telah jauh berubah, sudah menjadi perkara biasa kalau para isteri keluar bekerja. Malah ada isteri yang mempunyai pendapatan yang lebih tinggi dari suami mereka.

Apakah kita perlukan satu fatwa yang baru bagi menyesuaikan dengan keadaan zaman sekarang ini yang rata-ratanya suami dan isteri keluar bekerja? Apakah nafkah bagi menanggung perbelanjaan keluarga itu masih juga terletak atas bahu suami juga?

Tentu banyak persoalan dan konflik yang timbul bila suami isteri bekerja. Isteri tentu akan mempersoalkan kenapa dia masih terus seperti lazimnya dibebankan dengan kerja-kerja rumahtangga seperti memasak dan menyediakan makan minum suami, mengemas rumah, sedangkan si isteri juga pergi keluar bekerja untuk mencari perbelanjaan kehidupan keluarga.

Malah yang lebih ekstrim lagi ada isteri berpendapat, duit gaji mereka tidak boleh diusik untuk digunakan bagi perbelanjaan rumahtangga kerana bagi mereka, duit untuk belanja mesti ditanggung oleh suami. Sebaliknya duit gaji mereka hanyalah untuk kegunaan mereka sahaja dan untuk beli apa yang mereka inginkan seperti barang-barang kemas dan barang-barang hiasan yang mereka minat.

Di sini timbul soal bagaimana cara yang paling betul dalam mengendalikan rumahtangga bagi pasangan suami isteri yang bekerja ini. Apakah perlu kepada satu fatwa untuk menentukan cara yang paling betul itu. Dalam keadaan suami isteri bekerja, apakah duit gaji mereka mesti dikumpulkan dalam satu akaun sebagai harta sepencarian kemudian mereka boleh gunakan untuk apa saja keperluan rumahtangga mereka?

Adakah persetujuan untuk membeli barang-barang yang diperlukan oleh keluarga mereka mesti diputuskan atau mesti mendapat persetujuan pihak suami sahaja? Mungkin adakalanya permintaan oleh isteri untuk membeli barang yang dia suka akan dihalang oleh suami. Tentu akan timbul rasa tidak puas hati kepada isteri bila kehendaknya dihalang padahal dia pun sama-sama bekerja.

Dalam masa yang sama, disebabkan kedua-dua suami isteri keluar bekerja, maka adakah kerja-kerja rumah perlu dilakukan secara bersama dan tidak lagi dibebankan kepada isteri sahaja?

Kalau suami mahu isterinya berhenti bekerja dan hanya menumpukan kepada kerja-kerja rumahtangga sahaja, adakah perintah suami itu boleh diengkar? Kadang-kadang si suami terlalu keras dengan pegangan yang mengatakan apa yang hendak dilakukan oleh isteri wajib mendapat keizinan suami. Adakah dalam hal ini suami boleh melarang isteri dari keluar bekerja, dan isteri wajib patuh kepada arahan suami itu?

Kalaulah suami seorang sahaja yang bekerja dan isteri duduk di rumah menguruskan kerja-kerja rumah, apakah duit gaji si suami itu boleh dikongsi sama oleh isteri? Kebanyakannya dalam kes suami saja yang bekerja, duit sepenuhnya dipegang oleh suami dan suami akan memberi wang kepada isteri apabila hendak membeli sesuatu barangan yang diperlukan. Atas sebab-sebab tertentu mungkin kadangkala suami tidak bersetuju dengan barang-barang yang hendak dibeli oleh isteri itu, maka barang tersebut tidaklah jadi dibeli.

Kadang-kadang isteri lebih suka bekerja kerana dia merasakan dapat kebebasan menggunakan wang gajinya, kalau mengharapkan wang dari suami mungkin agak sukar sedikit. Kadang-kadang terpaksa merayu banyak kali barulah suami setuju membelinya. Oleh sebab ini jugalah si isteri lebih suka keluar bekerja, dengan cara ini dia mempunyai sumber pendapatan sendiri dan dapat menggunakan wang gajinya dengan bebas..

Tentulah tidak adil kepada suri rumah yang tidak keluar bekerja, terutamanya bila suami agak kedekut untuk membenarkan mereka memegang wang. Sudah tentu dia tidak dapat membeli barang-barang yang dihajatinya kalau suaminya tidak mahu membelikannya. Isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa, sumber kewangannya hanya bergantung kepada suami sahaja. Dan tentu ada dalam pemikirannya kalau dia keluar bekerja dia lebih banyak dapat memiliki atau membeli barang yang dihajatinya lebih dari yang sepatutnya.

Tambahan pula sekarang ni peluang-peluang pekerjaan memang banyak untuk wanita, tentulah mereka rasa rugi kalau sepenuh masa menjadi suri rumah, sedangkan rakan-rakannya yang lain keluar bekerja dan dapat membeli apa saja barang yang diminati tanpa meminta-minta kepada suami.

Apakah satu peraturan perlu dibuat jika isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa, pihak suami harus memberi gaji atau duit saku selain dari duit dapur kepada isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa ini. Manakala jumlah minimum wang yang perlu diberi oleh suami kepada isteri tersebut patut ditetapkan oleh pihak yang berwajib. Ini adalah sebagai ganti rugi kerana mereka tidak keluar bekerja.

Bagi suami yang beristeri dua atau lebih, apakah kemampuan suami diukur dari segi jumlah gaji beliau sahaja? Apakah kalau isteri-isteri mereka bergaji besar tidak boleh diambil kira untuk menilai kemampuan suami? Banyak mana pun wang tidak ada cukupnya. Kemahuan seseorang jauh lebih besar dari yang diperlukan. Kalau hendak diukur dari jumlah gaji suami untuk melayakkan seseorang suami tersebut untuk berkahwin dua maka tidak mungkin beliau akan layak kerana semakin besar gaji semakin banyak pula belanjanya.

Kita kena melihat perkara ini secara lebih umum, katakan bagi sebuah keluarga yang normal, gaji suami RM2000 sudah memadai untuk menampung dan memberi kehidupan yang agak selesa. Oleh itu kiranya gaji suami tersebut telah mencecah RM4000 maka ini sudah boleh diambil kira untuk melayakkan beliau untuk berkahwin dua.

Selama ini kita banyak membiarkan suami isteri berpakat dan berunding sesama sendiri untuk menentukan cara mana untuk mereka menguruskan perbelanjaan rumahtangga mereka. Memang cara begitulah yang kita rasakan terbaik, bila ada persefahaman, budi bicara dan tolak ansur maka cara mana pun tidak penting lagi. Yang penting keharmonian rumahtangga itu terus dapat dikekalkan.

Ada juga kes terpencil di mana isteri yang keluar bekerja dan suami pula sepenuh masa menguruskan kerja-kerja rumahtangga. Ini bukanlah suatu yang salah, yang penting disini suami isteri tersebut rela dan telah bersetuju dengan cara yang mereka ambil itu.

Tetapi tidak semua perkara boleh diputuskan secara berunding dan budibicara, dalam keadaan tertentu kita perlukan garis panduan yang dapat menggariskan hak-hak kita dan dengan ini kita boleh tahu di mana hak-hak kita. Garis-garis panduan ini seharusnyalah dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berwajib. Dengan adanya garis panduan itu tidaklah kita berasa bimbang akan terambil hak-hak orang lain tanpa kita sedari.

Adakalanya ada pihak samada isteri atau suami terpaksa menerima keputusan yang dicapai untuk menjaga hati pasangan masing-masing walaupun di dalam hati ada perkara yang mereka tidak begitu bersetuju. Dengan adanya garis panduan untuk hak-hak suami yang bekerja, hak-hak isteri yang bekerja dan hak-hak isteri yang tidak bekerja, maka tidak akan ada lagi timbul masalah suatu pihak cuba merampas hak pihak yang lain.

Sekarang ini ramai wanita yang bekerja, mempunyai gaji yang tinggi dan boleh menyara diri sendiri tetapi masih bujang kerana sukar mencari teman lelaki atau suami yang mampu menanggung nafkah zahir, lantaran lelaki yang ditemuinya bergaji kecil atau tidak punya kerja yang terjamin.

Oleh itu kita tidak boleh terlalu ‘rigid’ atau tegar dengan fatwa yang mewajibkan lelaki mesti menanggung perbelanjaan rumahtangga. Itu mungkin sesuai untuk zaman dulu kala yang isteri hanya duduk di rumah. Keadaan sekarang sudah berubah, tidak ada masalah kalau isteri harus menanggung perbelanjaan rumahtangga dan tidak ada masalah juga kalau suami yang menguruskan kerja-kerja rumahtangga jika keadaan memerlukan.

Kalau ada perubahan seperti ini dalam minda dan pemikiran masyarakat kita, maka pada masa akan datang, tidak jadi masalah lagilah untuk wanita menikahi lelaki yang bergaji kecil atau lelaki yang tidak bekerja, tanpa ada rasa rendah diri.

12 comments:

koolmokcikZ said...

Salaam,

Bagus juga cadangan Tuan.

Mungkin patut juga buat fatwa agar talak juga boleh di'negotiate' sebab undang undang sekarang yang memerlukan talak dilafaz di mahkamah menyusahkan perempuan bila talak jatuh di luar mahkamah dan lelaki enggan ke mahkamah. Kesian wanita yang telah ditalak di luar mahkamah dan tidak berjaya mendaftarkan perceraian tersebut jadi 'wau' ... tergantung tak berkesudahan.

Anonymous said...

Saya isteri yang keluar bekerja manakala suami berhenti kerja secara nekad & mahu menjalankan bisnes sendiri. Saya tidak bersetuju pada awalnya tetapi dia telah berjanji untuk melakukannya dengan bersungguh-sungguh untuk memberikan kehidupan yang lebih selesa kepada kami sekeluarga. Sepanjang menguruskan perniagaan, saya lihat dia tidak melakukan dengan bersungguh-sungguh dan banyak menghabiskan masa dengan bermain game,tidur siang, membaca komik dan bersenang lenang di rumah. Saya banyak kali menegur dengan baik untuk mengelakkan dari bergaduh supaya dia tidak melepaskan kemarahan kepada anak (suami saya panas baran). Saya amat tertekan dan hanya mampu merungut supaya dia faham. Kadang kala dia akan rasa bersalah & cuba mengambil hati saya dengan membantu menguruskan kerja rumah dan anak-anak. Kini dia mula mencari kerja tetapi memilih pula dan setahu saya hanya 1 2 syarikat sahaja yang dia minta.

Kadang-kadang saya menyalahkan takdir kenapalah saya dijumpakan dengan lelaki seperti ini. Saya dibebani belanja rumah, bil-bil, hutang kahwin dan mcm-mcm lagi...bantu saya

Anonymous said...

gaji suami kecik.gaji sy lg besar. suami hanya bayar sewa rumah... yg lain2 bil2 belanja rumah..kereta..pakaian...lampin susu anak.. a to z semua saya... kadang saya rasa terbeban.... klu bincang dgn suami mesti gaduh ... jadi baik diam saja makan hati

Anonymous said...

Gaji saya hanya tinggi sikit dari suami.. tapi saya yang bayar rumah, duit pengasuh, duit mengaji ank, duit belanja anak, duit dapur.. semua saya.. duit suami ujung bulan selalunya hanya cukup utk bayar duit kereta sahaja.. hati suruh redha tapi sebagai manusia biasa saya rasa amat tertekan..

Anonymous said...

Slm.. sy bniaga sdiri dn suami kerja krjaan. gj suami skitar 3k ttpi hutangny agk byk. lps potong hutang sj dh tggl separuh blm tolak kereta dan cola umh. Dia buat loan ms nk kawin. katanya 40k. ttp sejak kawin duit gjiny slLu xcukup. sy yg stsa tmpung blnja mkn n smuanya bmula tgh bulan @lbh truk dr awl bln. duit blnja dia ke pejAbat pn sy bg. sy dpt thu rupany loan tu slma 15thun, dn dia sbnrny pinjam 60k. 20k guna utk byr hutang kad kredit. masa kawin dia brumur 28thun. tp xmmiliki sbrg simpanan sdgkn sblmni 5thun dia bkerja offshore gaji lumayan. sjk tgl bsama sy xpnh dpt duit blnja yg wajib diberi. sy kesal keadaan ni blaku n akn bterusn 15thn lg.. Sy sgt trtekan. Sy bkl bsalin hjung bln ni. Sy mohon pmbaca mndoakn kami murah rezeki. sy cintakn suami sy. kpd lelaki bujang luar sanA, mulalah menabung utk ms dpn. jgn siksa jiwa bkl isteri anda.

Amir said...

Saya Mendoakan agar rumahtangga Pn.kekal

Anonymous said...

saya bekerja.., suami bekerja.. gaji suami lebih sikit dari gaji saya. sedihnya sy x berpeluang utk berbelanja duit hasil titik peluh saya. kad ATM suami yg pegang dan dibelanjakan habis utk semua urusan. setengah bulan semuanya lesap tidak tinggal sedikit pun untuk saya berbelanja. bila tiba suami dapat gaji., sesen pun tidak diberi pada saya utk menggantikan sedikit duit saya. suami bkn x berduit.., duitnya lebih dari cukup siap shopping seluar baju( secarik kain pun x dibeli utk saya jugak). baju2 semuanya dh ketat lepas lahirkan ank.. nk pakai baju cantik2 mmg xda.. semuanya baju kutip2 yg orang punya.. sedih... saya hidup serba kedaifan walaupun bekerja.. :-(

Anonymous said...

Salam..saya bekerja kerajaanbdgn gaji 3k .manakala suami sy bkrja biasa dgn gji 900..setiap bulan..dari saat mula2 kawin..segalanya ditanggung oleh saya. Brg2 rumah. Dapur..duit sewa rumah..duit pgasu..duit susu anak..malahan..duit makan dgn minyak kereta dia pon mintak kat sy..duit gaji die habis bayar kereta dgn ape entah..bile suruh cari kerja lain die xnak..alasannya takot xde kwan tmpt baru..sdg kn kawan sy dah carikan die kerja bergaji 3.5k..die x mahu..die ade klulusan ..tapi malas tukar kerja..gajinye dpt setiap 3hb..nanti 5hb dah mintak sy cover duit blnje die..mane la x marah..hatini dah berkudis sampai..

Anonymous said...

sy plak suami mlas kje..asek tuka kje..setahun brape kali tuka kje.3 thun kawen ada 2 ank kecil.serik sgt sbb sy xbkerja..suami kalau afa keja selalu mc..kejap sakit..kejap mls..selsema sikit pn xnk keje..sy tertekan..mkn mnum sume bcatu..kdg2 rs xmmpu nk truskn lg..sy nk bkerja takut suami lepas tgn sbb pnah jd sy kje bank ..tp suami mnipu ckp kje walhal xkje..sgt tertekan..sy nekad nk bercerai sbb suami bkn shj gagal beri nfkah mlah pnas baran.saya tidak lagi merasa bhagia hdup dgn dia...

Anonymous said...

entri apa cam ni,baik tutp jer...kebanyakan persoalan tidak di jawab..menyusahkan..

aneshess said...

Duit puan adalah duit puan. Itu penindasan dan pengabaian tanggungjawab namanya. Ambil sahaj gaji milik diri. Encik suami sepatutnya memberi makan apabila dia makan, beri pakaian apabila dia punyai pakaian

Anonymous said...

Salam....
Ini juga dalah salah satu dari keganasan rumah tangga. Tanya suami puan2 dekat akhirat nanti dia nak jawab apa depan Allah. Bila Allah Tanya kenapa kamu tidak memberi nafkah pada isteri. Sedangkan itu adalah perintahnya dan telah tertulis dalam Al-Quran kalam suci Allah. Ramai lelaki muslim yg mengabaikan tanggungjawab memberi nafkah. Saya juga sedang cuba memahamkan suami wajib nya nafkah itu adalah perintah Allah. Sebab saya sayangkan dia dan tak nak dia menanggung dosa.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com