Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, May 05, 2011

Isteri sekarang semua bekerja, suami tak wajib lagi bagi nafkah zahir?

Ada pendapat mengatakan suami tak boleh guna duit gaji isteri untuk perbelanjaan rumahtangga. Kerana sudah menjadi tanggungjawab suami menanggung nafkah rumahtangga, oleh itu perbelanjaan mestilah datang dari duit gaji suami sendiri. Kalau suami dengan sengaja, enggan bekerja untuk mencari nafkah maka dengan itu si suami telah melanggar hukum syarak.

Isteri pula tidak wajib untuk mencari nafkah, oleh itu isteri tidak wajib untuk bekerja. Kewajipan isteri adalah untuk melayan suami ketika suami berada di sisinya.

Kalau suami tidak mendapat layanan dari isteri maka isteri boleh dipersalahkan oleh hukum syarak. Layanan dari isteri kepada suami yang dimaksudkan oleh syarak ini hanyalah terbatas kepada melayan kehendak seks suami sahaja. Manakala layanan untuk memasak, menyediakan makan minum suami dan urusan-urusan rumahtangga yang lain itu hanyalah harus sahaja, dan bukanlah suatu yang wajib.

Dengan kata lain, setiap isteri wajib melayan kehendak seks suaminya, sebaliknya kerja-kerja rumahtangga yang lain itu hanyalah di atas budi bicara isteri sahaja. Walaupun tidak patut kalau si isteri tidak mahu memasak untuk suaminya, tetapi ini tidaklah bermakna dia berdosa kalau dia enggan melakukannya.

Di zaman nabi dulu, memang kebiasaan orang lelaki bekerja untuk menanggung makan minum keluarga mereka. Begitu juga di negara kita Malaysia sebelum era merdeka, kebiasaannya, suamilah yang keluar bekerja untuk menanggung kehidupan keluarga. Di waktu itu, jarang-jarang orang perempuan yang keluar bekerja.

Rata-rata orang Melayu sebelum merdeka, bekerja sebagai petani, menanam padi dan menoreh getah. Kerja-kerja sebegini memerlukan tenaga yang kuat, yang sesuai untuk dilakukan oleh orang lelaki sahaja.

Suami yang telah penat bekerja di ladang-ladang ini apabila balik ke rumah tentu tidak mampu untuk membuat kerja-kerja rumahtangga, maka di sinilah para isteri mengambil peranannya untuk membantu si suami menguruskan kerja-kerja rumahtangga yang tidak begitu berat untuk dilakukan oleh wanita..

Pembahagian kerja antara kerja mencari nafkah kepada suami dan kerja rumahtangga seperti memasak, mengemas, membasuh pakaian, menjaga anak kepada isteri secara semulajadi berjalan tanpa pernah dipersoalkan dan telah dapat diterima sebagai amalan budaya kehidupan masyarakat kita.

Bagi rumahtangga yang hanya suami bekerja, lazimnya wang dipegang sepenuhnya oleh si suami. Cara bagaimana dia menggunakan wang tersebut untuk perbelanjaan rumahtangganya, bergantunglah kepada budi bicara si suami. Terdapat juga suami yang menyerahkan semua wang gajinya setiap bulan kepada isterinya bagi mengurus perbelanjaan rumahtangga mereka.

Ada juga suami yang memberikan hanya sebahagian dari wang gajinya kepada isteri, mengikut yang difikirkannya wajar. Ada juga hanya memberi wang kepada isteri bila isterinya meminta untuk membeli barang yang diminati atau diperlukannya. Tetapi bila suami memegang sepenuhnya wang gaji, berlaku juga keadaan di mana suami tidak bersetuju dengan apa yang hendak dibeli oleh isteri. Dengan itu isteri tidak dapat membeli mengikut kehendak hatinya, kalau tanpa persetujuaan suaminya. Mungkin di sini timbul rasa tidak puas hati kepada isteri kerana tidak dapat membeli barang yang dihajatinya.

Di zaman sekarang, cara hidup kita telah jauh berubah, sudah menjadi perkara biasa kalau para isteri keluar bekerja. Malah ada isteri yang mempunyai pendapatan yang lebih tinggi dari suami mereka.

Apakah kita perlukan satu fatwa yang baru bagi menyesuaikan dengan keadaan zaman sekarang ini yang rata-ratanya suami dan isteri keluar bekerja? Apakah nafkah bagi menanggung perbelanjaan keluarga itu masih juga terletak atas bahu suami juga?

Tentu banyak persoalan dan konflik yang timbul bila suami isteri bekerja. Isteri tentu akan mempersoalkan kenapa dia masih terus seperti lazimnya dibebankan dengan kerja-kerja rumahtangga seperti memasak dan menyediakan makan minum suami, mengemas rumah, sedangkan si isteri juga pergi keluar bekerja untuk mencari perbelanjaan kehidupan keluarga.

Malah yang lebih ekstrim lagi ada isteri berpendapat, duit gaji mereka tidak boleh diusik untuk digunakan bagi perbelanjaan rumahtangga kerana bagi mereka, duit untuk belanja mesti ditanggung oleh suami. Sebaliknya duit gaji mereka hanyalah untuk kegunaan mereka sahaja dan untuk beli apa yang mereka inginkan seperti barang-barang kemas dan barang-barang hiasan yang mereka minat.

Di sini timbul soal bagaimana cara yang paling betul dalam mengendalikan rumahtangga bagi pasangan suami isteri yang bekerja ini. Apakah perlu kepada satu fatwa untuk menentukan cara yang paling betul itu. Dalam keadaan suami isteri bekerja, apakah duit gaji mereka mesti dikumpulkan dalam satu akaun sebagai harta sepencarian kemudian mereka boleh gunakan untuk apa saja keperluan rumahtangga mereka?

Adakah persetujuan untuk membeli barang-barang yang diperlukan oleh keluarga mereka mesti diputuskan atau mesti mendapat persetujuan pihak suami sahaja? Mungkin adakalanya permintaan oleh isteri untuk membeli barang yang dia suka akan dihalang oleh suami. Tentu akan timbul rasa tidak puas hati kepada isteri bila kehendaknya dihalang padahal dia pun sama-sama bekerja.

Dalam masa yang sama, disebabkan kedua-dua suami isteri keluar bekerja, maka adakah kerja-kerja rumah perlu dilakukan secara bersama dan tidak lagi dibebankan kepada isteri sahaja?

Kalau suami mahu isterinya berhenti bekerja dan hanya menumpukan kepada kerja-kerja rumahtangga sahaja, adakah perintah suami itu boleh diengkar? Kadang-kadang si suami terlalu keras dengan pegangan yang mengatakan apa yang hendak dilakukan oleh isteri wajib mendapat keizinan suami. Adakah dalam hal ini suami boleh melarang isteri dari keluar bekerja, dan isteri wajib patuh kepada arahan suami itu?

Kalaulah suami seorang sahaja yang bekerja dan isteri duduk di rumah menguruskan kerja-kerja rumah, apakah duit gaji si suami itu boleh dikongsi sama oleh isteri? Kebanyakannya dalam kes suami saja yang bekerja, duit sepenuhnya dipegang oleh suami dan suami akan memberi wang kepada isteri apabila hendak membeli sesuatu barangan yang diperlukan. Atas sebab-sebab tertentu mungkin kadangkala suami tidak bersetuju dengan barang-barang yang hendak dibeli oleh isteri itu, maka barang tersebut tidaklah jadi dibeli.

Kadang-kadang isteri lebih suka bekerja kerana dia merasakan dapat kebebasan menggunakan wang gajinya, kalau mengharapkan wang dari suami mungkin agak sukar sedikit. Kadang-kadang terpaksa merayu banyak kali barulah suami setuju membelinya. Oleh sebab ini jugalah si isteri lebih suka keluar bekerja, dengan cara ini dia mempunyai sumber pendapatan sendiri dan dapat menggunakan wang gajinya dengan bebas..

Tentulah tidak adil kepada suri rumah yang tidak keluar bekerja, terutamanya bila suami agak kedekut untuk membenarkan mereka memegang wang. Sudah tentu dia tidak dapat membeli barang-barang yang dihajatinya kalau suaminya tidak mahu membelikannya. Isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa, sumber kewangannya hanya bergantung kepada suami sahaja. Dan tentu ada dalam pemikirannya kalau dia keluar bekerja dia lebih banyak dapat memiliki atau membeli barang yang dihajatinya lebih dari yang sepatutnya.

Tambahan pula sekarang ni peluang-peluang pekerjaan memang banyak untuk wanita, tentulah mereka rasa rugi kalau sepenuh masa menjadi suri rumah, sedangkan rakan-rakannya yang lain keluar bekerja dan dapat membeli apa saja barang yang diminati tanpa meminta-minta kepada suami.

Apakah satu peraturan perlu dibuat jika isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa, pihak suami harus memberi gaji atau duit saku selain dari duit dapur kepada isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa ini. Manakala jumlah minimum wang yang perlu diberi oleh suami kepada isteri tersebut patut ditetapkan oleh pihak yang berwajib. Ini adalah sebagai ganti rugi kerana mereka tidak keluar bekerja.

Bagi suami yang beristeri dua atau lebih, apakah kemampuan suami diukur dari segi jumlah gaji beliau sahaja? Apakah kalau isteri-isteri mereka bergaji besar tidak boleh diambil kira untuk menilai kemampuan suami? Banyak mana pun wang tidak ada cukupnya. Kemahuan seseorang jauh lebih besar dari yang diperlukan. Kalau hendak diukur dari jumlah gaji suami untuk melayakkan seseorang suami tersebut untuk berkahwin dua maka tidak mungkin beliau akan layak kerana semakin besar gaji semakin banyak pula belanjanya.

Kita kena melihat perkara ini secara lebih umum, katakan bagi sebuah keluarga yang normal, gaji suami RM2000 sudah memadai untuk menampung dan memberi kehidupan yang agak selesa. Oleh itu kiranya gaji suami tersebut telah mencecah RM4000 maka ini sudah boleh diambil kira untuk melayakkan beliau untuk berkahwin dua.

Selama ini kita banyak membiarkan suami isteri berpakat dan berunding sesama sendiri untuk menentukan cara mana untuk mereka menguruskan perbelanjaan rumahtangga mereka. Memang cara begitulah yang kita rasakan terbaik, bila ada persefahaman, budi bicara dan tolak ansur maka cara mana pun tidak penting lagi. Yang penting keharmonian rumahtangga itu terus dapat dikekalkan.

Ada juga kes terpencil di mana isteri yang keluar bekerja dan suami pula sepenuh masa menguruskan kerja-kerja rumahtangga. Ini bukanlah suatu yang salah, yang penting disini suami isteri tersebut rela dan telah bersetuju dengan cara yang mereka ambil itu.

Tetapi tidak semua perkara boleh diputuskan secara berunding dan budibicara, dalam keadaan tertentu kita perlukan garis panduan yang dapat menggariskan hak-hak kita dan dengan ini kita boleh tahu di mana hak-hak kita. Garis-garis panduan ini seharusnyalah dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berwajib. Dengan adanya garis panduan itu tidaklah kita berasa bimbang akan terambil hak-hak orang lain tanpa kita sedari.

Adakalanya ada pihak samada isteri atau suami terpaksa menerima keputusan yang dicapai untuk menjaga hati pasangan masing-masing walaupun di dalam hati ada perkara yang mereka tidak begitu bersetuju. Dengan adanya garis panduan untuk hak-hak suami yang bekerja, hak-hak isteri yang bekerja dan hak-hak isteri yang tidak bekerja, maka tidak akan ada lagi timbul masalah suatu pihak cuba merampas hak pihak yang lain.

Sekarang ini ramai wanita yang bekerja, mempunyai gaji yang tinggi dan boleh menyara diri sendiri tetapi masih bujang kerana sukar mencari teman lelaki atau suami yang mampu menanggung nafkah zahir, lantaran lelaki yang ditemuinya bergaji kecil atau tidak punya kerja yang terjamin.

Oleh itu kita tidak boleh terlalu ‘rigid’ atau tegar dengan fatwa yang mewajibkan lelaki mesti menanggung perbelanjaan rumahtangga. Itu mungkin sesuai untuk zaman dulu kala yang isteri hanya duduk di rumah. Keadaan sekarang sudah berubah, tidak ada masalah kalau isteri harus menanggung perbelanjaan rumahtangga dan tidak ada masalah juga kalau suami yang menguruskan kerja-kerja rumahtangga jika keadaan memerlukan.

Kalau ada perubahan seperti ini dalam minda dan pemikiran masyarakat kita, maka pada masa akan datang, tidak jadi masalah lagilah untuk wanita menikahi lelaki yang bergaji kecil atau lelaki yang tidak bekerja, tanpa ada rasa rendah diri.

35 comments:

koolmokcikZ said...

Salaam,

Bagus juga cadangan Tuan.

Mungkin patut juga buat fatwa agar talak juga boleh di'negotiate' sebab undang undang sekarang yang memerlukan talak dilafaz di mahkamah menyusahkan perempuan bila talak jatuh di luar mahkamah dan lelaki enggan ke mahkamah. Kesian wanita yang telah ditalak di luar mahkamah dan tidak berjaya mendaftarkan perceraian tersebut jadi 'wau' ... tergantung tak berkesudahan.

Anonymous said...

Saya isteri yang keluar bekerja manakala suami berhenti kerja secara nekad & mahu menjalankan bisnes sendiri. Saya tidak bersetuju pada awalnya tetapi dia telah berjanji untuk melakukannya dengan bersungguh-sungguh untuk memberikan kehidupan yang lebih selesa kepada kami sekeluarga. Sepanjang menguruskan perniagaan, saya lihat dia tidak melakukan dengan bersungguh-sungguh dan banyak menghabiskan masa dengan bermain game,tidur siang, membaca komik dan bersenang lenang di rumah. Saya banyak kali menegur dengan baik untuk mengelakkan dari bergaduh supaya dia tidak melepaskan kemarahan kepada anak (suami saya panas baran). Saya amat tertekan dan hanya mampu merungut supaya dia faham. Kadang kala dia akan rasa bersalah & cuba mengambil hati saya dengan membantu menguruskan kerja rumah dan anak-anak. Kini dia mula mencari kerja tetapi memilih pula dan setahu saya hanya 1 2 syarikat sahaja yang dia minta.

Kadang-kadang saya menyalahkan takdir kenapalah saya dijumpakan dengan lelaki seperti ini. Saya dibebani belanja rumah, bil-bil, hutang kahwin dan mcm-mcm lagi...bantu saya

Anonymous said...

gaji suami kecik.gaji sy lg besar. suami hanya bayar sewa rumah... yg lain2 bil2 belanja rumah..kereta..pakaian...lampin susu anak.. a to z semua saya... kadang saya rasa terbeban.... klu bincang dgn suami mesti gaduh ... jadi baik diam saja makan hati

Anonymous said...

Gaji saya hanya tinggi sikit dari suami.. tapi saya yang bayar rumah, duit pengasuh, duit mengaji ank, duit belanja anak, duit dapur.. semua saya.. duit suami ujung bulan selalunya hanya cukup utk bayar duit kereta sahaja.. hati suruh redha tapi sebagai manusia biasa saya rasa amat tertekan..

Anonymous said...

Slm.. sy bniaga sdiri dn suami kerja krjaan. gj suami skitar 3k ttpi hutangny agk byk. lps potong hutang sj dh tggl separuh blm tolak kereta dan cola umh. Dia buat loan ms nk kawin. katanya 40k. ttp sejak kawin duit gjiny slLu xcukup. sy yg stsa tmpung blnja mkn n smuanya bmula tgh bulan @lbh truk dr awl bln. duit blnja dia ke pejAbat pn sy bg. sy dpt thu rupany loan tu slma 15thun, dn dia sbnrny pinjam 60k. 20k guna utk byr hutang kad kredit. masa kawin dia brumur 28thun. tp xmmiliki sbrg simpanan sdgkn sblmni 5thun dia bkerja offshore gaji lumayan. sjk tgl bsama sy xpnh dpt duit blnja yg wajib diberi. sy kesal keadaan ni blaku n akn bterusn 15thn lg.. Sy sgt trtekan. Sy bkl bsalin hjung bln ni. Sy mohon pmbaca mndoakn kami murah rezeki. sy cintakn suami sy. kpd lelaki bujang luar sanA, mulalah menabung utk ms dpn. jgn siksa jiwa bkl isteri anda.

Amir said...

Saya Mendoakan agar rumahtangga Pn.kekal

Anonymous said...

saya bekerja.., suami bekerja.. gaji suami lebih sikit dari gaji saya. sedihnya sy x berpeluang utk berbelanja duit hasil titik peluh saya. kad ATM suami yg pegang dan dibelanjakan habis utk semua urusan. setengah bulan semuanya lesap tidak tinggal sedikit pun untuk saya berbelanja. bila tiba suami dapat gaji., sesen pun tidak diberi pada saya utk menggantikan sedikit duit saya. suami bkn x berduit.., duitnya lebih dari cukup siap shopping seluar baju( secarik kain pun x dibeli utk saya jugak). baju2 semuanya dh ketat lepas lahirkan ank.. nk pakai baju cantik2 mmg xda.. semuanya baju kutip2 yg orang punya.. sedih... saya hidup serba kedaifan walaupun bekerja.. :-(

Anonymous said...

Salam..saya bekerja kerajaanbdgn gaji 3k .manakala suami sy bkrja biasa dgn gji 900..setiap bulan..dari saat mula2 kawin..segalanya ditanggung oleh saya. Brg2 rumah. Dapur..duit sewa rumah..duit pgasu..duit susu anak..malahan..duit makan dgn minyak kereta dia pon mintak kat sy..duit gaji die habis bayar kereta dgn ape entah..bile suruh cari kerja lain die xnak..alasannya takot xde kwan tmpt baru..sdg kn kawan sy dah carikan die kerja bergaji 3.5k..die x mahu..die ade klulusan ..tapi malas tukar kerja..gajinye dpt setiap 3hb..nanti 5hb dah mintak sy cover duit blnje die..mane la x marah..hatini dah berkudis sampai..

Anonymous said...

sy plak suami mlas kje..asek tuka kje..setahun brape kali tuka kje.3 thun kawen ada 2 ank kecil.serik sgt sbb sy xbkerja..suami kalau afa keja selalu mc..kejap sakit..kejap mls..selsema sikit pn xnk keje..sy tertekan..mkn mnum sume bcatu..kdg2 rs xmmpu nk truskn lg..sy nk bkerja takut suami lepas tgn sbb pnah jd sy kje bank ..tp suami mnipu ckp kje walhal xkje..sgt tertekan..sy nekad nk bercerai sbb suami bkn shj gagal beri nfkah mlah pnas baran.saya tidak lagi merasa bhagia hdup dgn dia...

Anonymous said...

entri apa cam ni,baik tutp jer...kebanyakan persoalan tidak di jawab..menyusahkan..

aneshess said...

Duit puan adalah duit puan. Itu penindasan dan pengabaian tanggungjawab namanya. Ambil sahaj gaji milik diri. Encik suami sepatutnya memberi makan apabila dia makan, beri pakaian apabila dia punyai pakaian

Anonymous said...

Salam....
Ini juga dalah salah satu dari keganasan rumah tangga. Tanya suami puan2 dekat akhirat nanti dia nak jawab apa depan Allah. Bila Allah Tanya kenapa kamu tidak memberi nafkah pada isteri. Sedangkan itu adalah perintahnya dan telah tertulis dalam Al-Quran kalam suci Allah. Ramai lelaki muslim yg mengabaikan tanggungjawab memberi nafkah. Saya juga sedang cuba memahamkan suami wajib nya nafkah itu adalah perintah Allah. Sebab saya sayangkan dia dan tak nak dia menanggung dosa.

Anonymous said...

Saya sebagai adik lelaki pun terasa. kakak saya kahwin dengan seorang lelaki yg agak berusia lebih kurang 45-50 tahun. baru kerja tak sampai 2 minggu, banyak amik mc lah,masuk sepital la. pastu ada masalah ngan bos, berhenti. masa menganggur kat umah tak pula sakit ke apa. memang abg ipar tak pernah kerja lama. kakak saya bekerja pula gaji kecik dan masih bekerja tempat sama lebih kurang 7 tahun lalu. sejak 3-4 bulan kebelakangan ni asyik sms saya nak pinjam duit. Kalau sikit takpe. ni sampai RM200-300. Saya ni adik, bukan suami dia. maaflah, bila kakak mintak pinjam, saya kata takde. Takkan saya nak involve dalam belanja keluarga mereka pula.

Anonymous said...

salam. saya nk bertanya, isteri saya beli rumah. adakah menjadi kewajipan kepada saya perlu membayar kos memasang grill , kabinet, pendawaian, bagi rumah tersebut. dalam perjanjian jual beli rumah itu tiada nama. saya agak tertekan kerana segala kos rumah sewa saya bayar, pengasuh saya bayar, segala bil saya bayar.

dato ash said...

Sudah tertulis tanggungjawab suami memberi nafkah zahir dan batin. dalam al-quran sendiri telah tertulis. apabila seseorang wanita itu bermurah hati membantu suaminya dalam urusan rumah tangga & kewangan. maka sekali gus mendapat redha suami & sisuami juga mendapat redha isteri. bagi sesetengah suami yang tidak bekerja & tidak memberi nafkah sepatutnya kpda keluarga. jika sekali isteriinya tidak meredhai duit itu. terlintas didalam hti kebebanan menangung suami. suami itu sndiri terjerumus dengan dosa besar. kerana sesungguhnya nafkah zahir & batin adalah tgungjawan suami.-

nur zie said...

dah senang je kalu suami amik kesempatan atas isteri bekerja, isteri x payah langsung buat kerja rumah, ambik air kosong untuk suami pun x payah, sebab dia kan dah ada kaki tangan sendiri, bukannya kudung x bleh ambik sendiri, masak sendiri, kemas umah sendiri

Anonymous said...

saya bekerja ,suami bisnes sndri tp lau bisnes tau la akn duit kdg2 masuk kdg2 xmasuk...duit blnje sy pn sy pkai duit sndri..lau tgk die ade duit lbh bru sy mntak,sy kdg2 stress nk g mne2,beli brg2 asyk gne duit gji saya je...saya nak ckp tkut nanti die terase jadi saya diamkn aje la..sampaikan sy xsampat nak saving..harap2 si suami akn sdr tanpa sy ckp ape2..tanpa mnguriskn hatinya

Zenith Loan said...

perhatian :::::

Kami bersertifikat, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap,
dinamik dan cepat dipercayai, bekerjasama pembiaya untuk hartanah dan semua jenis pembiayaan perniagaan
kami mengeluarkan pinjaman jangka panjang
Jumlah pinjaman maksimum kita meminjamkan adalah 900,000,000.
Kami menawarkan jenis pinjaman dan banyak lagi:

Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)
Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)
Pinjaman penyatuan
Gabungan kredit
Pembaikan Rumah
Sila, jika anda suka dan minat dalam tawaran kewangan kita,
Sila hubungi kami
melalui e-mel zenithloanlimited@gmail.com

Anonymous said...

Sy pun ada mslh mcm puan2 sume jgk...gji sy berganda2 dari suami.. Sbb kje kat oversea... Suami mmng lps tangan.. Kje pun asyik tukar xtetap.. Maslh xtimbul bila sy kat oversea yg timbul bila balik vacation sy pulk yg kna tggng die...sekrg dia xde keje..duit ank kete sume sy bayar...duit die untuk die je.. Skrg die xkje n sy pun mls nk pk sal die mkn ke x.. Sebb die tu sehat tubuh badan malas nak kje..

Anonymous said...

amboi. sape yg cakap memasak, kemas rumah, cuci pakaian tu keje bini?? ko ni x tau ke? semua tu keje suami. keje bini melayan suami je. yg sepatutnya lah. iye lah tapi kami pon kesian kat suami so tolong yg mana patut. tapi, skg ni suami dh lupa diri ke sampai mengeluh ckp tu semua keje bini. so bila bini bekerja, nak suh bini buat semua tu jugak yg pada asalnya bukan tugas bini pon. ni lah budaya kita dari dulu lagi dah set kan dalam pala otak anak2 yg pompuan je kene ke dapur, buat keje rumah. pesanan saya buat isteri kat luar, sayang tu memang lah sayang. tapi bab nafkah ni, jangan sampai lelaki ambil kesempatan, last2 korang jgk yg merana. lelaki kalau dh dlm comfort zone, tak semua yg appreciate bini nya nanti. tah2 ade plk nk tambah cawangan... puii

Hindi Golpo said...


Hindi sexy Kahaniya - हिन्दी सेक्सी कहानीयां

Chudai Kahaniya - चुदाई कहानियां

Hindi hot kahaniya - हिन्दी गरम कहानियां

Mast Kahaniya - मस्त कहानियाँ

Hindi Sex story - हिन्दी सेक्स कहानीयां


Actress photo and picture

Sexy Actress, Model (Bollywood, Hollywood)

Anonymous said...

Saya bergaji lebih kurang RM2000 dan isteri pun sama. Gaji bila digabung jadi lebih kurang RM4000. Silap saya waktu bujang tidak menyimpan atas sebab-sebab tertentu.

Bila kenal isteri dan ingin berkahwin, langsung tiada simpanan. Maka, jalan mudah saya ambil loan peribadi, sedikit sahaja yg diluluskan dgn apa yg dipohon. Maka bank menawarkan kad kredit, boleh keluarkan cash. Jadi dgn loan dan kad kredit tadi, dptlah kami melangsungkan perkahwinan.

Untuk pengetahuan, saya ada loan kereta yg belum selesai hampir RM600 sebulan. Loan peribadi tadi RM340 sebulan, kad kredit byr minimum RM250 sebulan.

Bila kahwin nak ada rumah dan alat elektrik, saya hutang lagi dgn eoan RM300 sebulan. Rumah RM650. Isteri share tolong byr rumah RM300 dan loan eoan RM150, total RM450 isteri byr.

Saya pula kereta RM600, Rumah 350, kad kredit RM250,loan peribadi RM340. Eoan RM150. Total RM1690. Balance ada lebih kurang RM300, berbanding isteri yg masih ada baki RM1550.

Dgn RM300 itulah saya survive sebulan untuk hidup, barang dapur beli sekadarnya. Minyak kereta lg,mkn. Dengan kesusahan dan kepayahan itu pun isteri masih mengungkit pasal tanggungjawab nafkah terletak pada suami.

Saya kadang-kadang ikat perut, kadang bawa bekal dari rumah. Dengan keadaan saya, memang saya tak mampu nak bagi nafkah pada isteri. Lgpun baki gaji dia lagi besar dari saya RM1500 tu sudah lebih cukup untuk dia seorg. Memang saya tidak pernah meminta dan dia tidak memberi duit pada saya.

Jika saya sudah pokai, isteri yg akan beli barang dapur.

Namun, selepas 3 bulan kahwin, isteri mula tidak selesa dgn keadaan saya. Memang salah saya tidak berusaha mencari gaji sebesar Najib, atau cuba cari peluang perniagaan (saya tgh cuba).

Isteri mula simpan keratan akhbar berkaitan nafkah isteri dan tanggungjwb suami. Mula share di Facebook hal-hal berkaitan. Mula kurang rasa hormat pada suami miskin mcm saya.

Pernah saya kehabisan wang dihujung bulan, saya cuba meminjam seringgit dua, RM10 lebih tepatnya, ya Allah terlalu berkira dgn suami sendiri. Jika dia bercuti kemana-mana, tidak lokek pula habis beratus beli souvenier pada saudara mara.

Ya salah saya, nafkah memang dibahu suami. Buat orang bujang diluar sana, pastikan simpanan cukup sebelum kahwin. Pastikan cari isteri yg dapat bersama ketika susah dan senang. Dan yg penting jadilah suami yg mampu memberi nafkah.

Heather White said...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

Anonymous said...

salam.. topik yang menarik.
saya rasa isu ini adalah realiti kehidupan berumah tangga zaman sekarang.
saya sendiri menanggung segala perbelanjaan perkahwinan, hantaran, duit kenduri kedua dua belah pihak saya yang tanggung alasan suami dia da tak boleh buat loan. Tapi saya redha dan ikhlaskan semua perbelanjaan tu hanya kerana saya inginkan perhubungan halal yang diredhai Allah. Setelah berkahwin segala duit kereta kami kongsi bayar bersama. Bill elektrik ,air, internet semua saya yang tanggung. Memang gaji saya lebih besar dari suami. segala yang dia kurang saya akan membantu. Duit bersalin dihospital pun saya tanggung sendiri. Kadang kala timbul rasa iri pada isteri yg suami nya bergaji belas ribu..

Tapi saya ikhlas dengan semua tu.
sepanjang berkahwin saya tak pernah minta apa2 pun dari suami.
Saya Duit baju anak.. semua saya yang beli. Tapi saya terkilan saat saya nak minta pertolongan dia, dia boleh berkira dengan saya. sedangkan saya tak pernah mengungkit segala ringgit yang saya kongsikan bersama dia.

Kesimpulan nya.
perkahwinan tu adakala tak seindah seperti yang dilakonkan dalam telemovie melayu tu...

Yakin dan redha dengan ketentuaanNya
Yakin dia lah jodoh kita yang telah ditetapkan oleh Dia sang pencipta.
Yakin akan ada hikmahnya saat kesabaran diuji.

Anonymous said...

Saudari2 , kalau sbg seorg Islam, sentiasa berdoa pada Allah, pohon dimurahkan rezeki utk suami. Dgn harapan, agar kita sentiasa hormat dan taat pd dia, kurang dosa kita asyik mengungkit dan elak pertengkaran. Kurangkan berbelanja yg tidak perlu dan Sentiasa lah ada tabungan utk masa susah.

lay jane alice said...

Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena buruk ekonomi di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan seorang teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda SANDRAOVIALOANFIRM kontak yang lebih baik. menghubungi mereka melalui email:. (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Sulaiman Leila said...

Semoga hidup puan dalam rahmat Allah..saya maklum perasaan terkilan puan ketika suami berkira..anggaplah dunia ini sandiwara ..semua ini dugaan.. Niat ikhlas utk kuat mencari rahmat Allah moga berjaya..insya allah

joyce roland said...

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan? Ia mengambil
pinjaman untuk membayar bil-bil anda? Pada masa ini kami tawarkan
pinjaman pendidikan, pinjaman perniagaan, pinjaman rumah, pinjaman pertanian,
pinjaman peribadi, pinjaman kereta, dan lain-lain Jika anda perlu
menyatakan minat anda ke atas pinjaman, supaya kita boleh
menghantar maklumat lanjut kepada anda.
Hubungi kami melalui e-mel joycerolandloancompany@gmail.com

Sasha Ahmad said...

Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

Fatma Fatma said...

Saya mahu semua orang untuk membaca mesej ini dengan teliti. Saya amat gembira untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya pinjaman pemberi pinjaman legit, saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu, saya telah digunakan dalam beberapa syarikat pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah bertanya kepada saya untuk pembayaran dan selepas pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman daripada mereka, mereka adalah orang-orang yang salah. Saya dalam kesakitan kerana hutang saya, dan saya dibayar bayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya hutang yang lebih besar. Saya amat gembira apabila rakan saya memberitahu saya bahawa dia mendapat pinjaman daripada internet, dia adalah orang yang memberitahu tentang Theresa syarikat pinjaman, dan saya memohon pinjaman sebanyak $ 100,000 USD Saya mengikuti semua prosedur, saya berfikir bahawa saya melakukan tidak akan mendapatkan pinjaman, tetapi saya amat gembira apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar ke akaun bank saya secara langsung dalam tempoh 24 jam yang terpakai. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Oleh itu, jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, anda perlu menghubungi theresaloancompany di Kesatuan E-mel, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman itu adalah benar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam Theresa syarikat pinjaman dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda juga akan mendapatkan pinjaman anda seperti saya dan kawan saya. Anda perlu bijak supaya anda tidak akan kehilangan wang seperti saya, hubungi Theresa kini dalam e-mel mereka jika anda benar-benar memerlukan pinjaman theresaloancompany@gmail.com
hubungi saya dan juga supaya saya boleh memberikan maklumat lanjut mengenai feyzilfatma@gmail.com
Terima kasih kerana membaca kesaksian saya dan saya bersyukur kepada Tuhan Bantuan

Othman Man said...

Isteri x wajib kerja.duk rumah je.

Grace Morgan said...

PINJAMAN FAST MENAWARKAN ONLINE AT GRACE MORGAN PINJAMAN SYARIKAT ... Grace Morgan Pinjaman Syarikat adalah pembekal terkemuka pinjaman Worldwide Tidak kira apa keadaan kewangan anda, kami boleh membantu mendapatkan cash.We anda sendiri menyediakan pinjaman untuk penyatuan hutang, pembaikan rumah, tidak bercagar pinjaman, pinjaman untuk kredit buruk, pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman Pelajar, pinjaman kereta, mengurangkan Hutang Kad kredit, Harta dan Mortgages Real anda pada kadar faedah 2%. tawaran pinjaman dalam talian kami adalah cepat dan mudah ke apply.it adalah 100% Jaminan dan safe.do hubungi kami sekarang untuk maklumat lanjut AT Gracemorganloancompany@gmail.com

joyce roland said...

Selamat siang,

Membutuhkan pinjaman untuk mengkonsolidasi utang Anda? Membutuhkan pinjaman untuk membiayai bisnis Anda? pembelian mobil, pinjaman pembelian rumah dan pinjaman pribadi lainnya, dll, kami memberikan pinjaman jangka panjang hingga lima Lima puluh tahun yang lalu, dengan maksimum 2% suku bunga maka Anda dalam
tempat yang tepat. Jangan ragu untuk menghubungi saya melalui saya Alamat e-mail: joycerolandloancompany@gmail.com


Informasi pribadi:
Namamu: _______________
Negaramu: _____________
Alamat Anda: ______________
Profesi: ____________
Pendapatan bulanan: ____________
Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: ________
jangka waktu pinjaman: _____________
Nomor handphone: ________

Saya menunggu surat Anda dengan informasi ini diisi segera.

Hormat saya,
Joyce Roland

aisyah said...

Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita tanpa mendapat pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak $ 150,000 tanpa cagaran.
Untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com