Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, May 19, 2010

Thailand dan Undi Pos

Di kebelakangan ini, boleh dikatakan hari-hari kita dapat melihat di dalam berita di setesen-setesen TV negara kita demontrasi jalanan yang sedang berlaku di Negara jiran kita Thailand.

Demontrasi jalanan di Thailand ini telah mengingatkan kita kepada beberapa siri demontrasi jalanan yang dilakukan oleh rakyat Malaysia di beberapa kawasan popular di dalam Bandaraya Kuala Lumpur di suatu masa dulu.

Walaupun demontrasi di Kuala Lumpur itu tidak pernah mendapat liputan di setesen-setesen TV kita, tetapi saya masih dapat menontonnya melalui stesen TV Singapura. Kedudukan Johor Bahru yang hampir dengan Singapura membolehkan saya menonton berita yang dipancarkan dari setesen TV negara itu.

Kalau kita perhatikan, tujuan, bentuk dan semarak demontrasi di kedua-dua tempat itu lebih kurang sama saja. Ia merupakan demontrasi rakyat yang dipimpin oleh pihak parti pembangkang yang tidak berpuashati dengan perjalanan demokrasi yang dikuasai oleh parti yang memerintah.

Disamping pujian kita kepada rakyat yang berani menzahirkan perasaan tidak puas hati mereka kepada pemerintah atas nama untuk memperjuangkan keadilan dan demokrasi tulen, kita juga sangat bersimpati kepada mereka kerana telah menyebabkan perniagaan dan kegitan ekonomi Negara menjadi lumpuh, malah terpaksa mengorbankan sejumlah nyawa dan ramai yang cedera. Moga pengorbanan mereka itu akan diingat sebagai wira pejuang demokrasi dalam sejarah negara.

Saya tidak pasti samada di Thailand terdapat undi pos atau tidak seperti yang terdapat di Negara kita yang telah mengundang banyak kontraversi dan ‘tidak telus’ itu. Tetapi saya amat percaya sebab utama berlakunya demontrasi jalanan ini adalah disebabkan pengendalian piliharaya yang tidak adil, tidak bebas dan tidak telus.

Kalau pengadil perlawanan bola sepak dilihat memihak dan tidak dapat berlaku adil, pasti akan mengundang rasa tidak puas hati di kalangan penyokong dan boleh membawa pergaduhan dan rusuhan.

Pasukan bola yang terbaik permainannya hanya boleh menang dalam perlawanan itu kalau pengadilnya dapat berfungsi dengan adil dan tidak memihak. Sebaliknya kalau pengadil yang ‘kotor’, boleh dibeli, pasukan bola yang lekeh pun boleh menang, asalkan mereka mampu untuk membeli pengadil tersebut.

Keadaan di Thailand itu umpama nasi yang telah menjadi bubur, kerusakan yang berlaku itu amat sukar untuk dibaiki semula.

Oleh itu, kepada pihak yang mengendalikan pilihanraya di Negara kita dan parti yang memerintah harus mengambil iktibar dari peristiwa yang berlaku di Thailand ini.

Pastikan pilihanraya dijalankan dengan adil, bebas dan telus, sehingga kedua-dua pihak yang bertanding berasa cukup puas hati. Jangan sekali-sekali kita menyediakan ruang dan luang yang boleh menyebabkan mereka berasa tidak puas hati dengan perjalanan pilihanraya, kerana akibatnya sangatlah buruk.

Bukan sahaja SPR harus telus, bebas dan adil, malah media perdana, polis dan agensi-agensi kerajaan yang lain juga harus berlaku adil kepada kedua-dua pihak yang bertanding.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com