Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, May 12, 2010

Mustahil orang Sarawak boleh jadi PM tanpa jadi ahli UMNO


Walaupun Parti Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB),yang dipimpin oleh Ketua Menteri Sarawak, Pehin Seri Haji Abdul Taib Mahmud merupakan salah satu komponen parti BN tetapi parti PBB ini hanya terdapat di Sarawak sahaja.

Oleh kerana syarat untuk menjadi Perdana Menteri (PM) Malaysia mestilah dari kalangan pemimpin parti yang terbesar memenangi kerusi Parlimen, maka secara metamatiknya orang Sarawak mustahil boleh menjadi PM.

Sekalipun semua kawasan Parlimen di Sarawak dimenangi oleh parti PBB, masih belum dapat menjadikannya parti terbesar memenangi kerusi Parlimen, kerana bilangan kawasan Parlimen Sarawak (28) jauh lebih kecil dari bilangan keseluruhan kawasan Parlimen Malaysia (222).

Kemasukan UMNO ke Sabah telah meletakkan orang-orang Sabah berpeluang untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia. Malah dalam beberapa tahun sahaja UMNO bertapak di Sabah, sudah ada ahli UMNO dari Sabah yang memegang jawatan tertinggi parti UMNO, malah ada hingga mencapai ke jawatan Naib Presiden, iaitu jawatan ketiga penting dalam hairaki kepimpinan negara.

Dan tidaklah hairan kalau dalam sedikit masa lagi rakyat Sabah juga akan terpilih untuk menduduki Seri Perdana, Putra Jaya.

Sudah sampai masanya rakyat Sarawak memikirkan perjalanan masa depan politik mereka dalam konteks Malaysia, apakah cukup sekadar menjadi pemerhati dan menjadi jaguh kampung sahaja. Tidak dinafikan, ramai anak-anak Sarawak yang berbakat untuk menjadi pemimpin Negara, tetapi mereka tidak dapat peluang untuk ditonjolkan selagi mereka tertakluk kepada sistem politik seperti yang ada sekarang.

Rakyat Sarawak harus berani berubah, sebagai rakyat Malaysia, mereka juga harus turut serta dalam menentukan hala tuju Negara Malaysia seperti rakyat di negeri-negeri lain juga. Ini hanya boleh menjadi kenyataan kalau rakyat Sarawak turut menyertai parti yang bersifat nasional, samada ada UMNO (BN) atau PKR.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com