Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, April 07, 2008

PRU 12, Mahathir yang patut dipersalahkan.

Kemerosotan perestasi BN dalam pilihanraya umum ke 12 yang lalu telah diambil kesempatan oleh bekas PM yang lalu, Dr. Mahathir Mohamad, untuk menyalahkan Pak Lah di atas kemerosotan itu.

Mahathir mempunyai agenda yang belum selesai, tetapi beliau terpaksa meletakkan jawatan secara sukarela bila diganyang bertali arus oleh pendemonstrasi reformasi dan menerima isyarat protes yang jelas dari rakyat pada pilihanraya umum tahun 1999 dengan merosotnya undi orang Melayu kepada BN.

Mahathir telah cuba menutup segala kesalahan yang dilakukannya sepanjang 22 tahun beliau memerintah dengan meletakkan segala kesalahan itu atas bahu Pak Lah.

Itulah cara Mahathir, menutup kesalahan dengan kesalahan lain. Akhirnya cara itu jugalah yang telah memakan dirinya, yang membuatkan beliau kehilangan kuasa. Bila kesalahan telah menjadi bertimbun seperti bangkai gajah pasti tidak akan dapat ditutup lagi.

Kita kena ingat Mahathir mempunyai agenda yang belum selesai. Dia tidak akan duduk diam selagi agenda beliau tidak tercapai.

Mahathir pandai berkata-kata, walau nampak lurus tapi katanya berbelit, siapa mendengar pasti terpesona, tidak ada orang yang mampu berhujah dengannya, akhirnya jadilah dia pemimpin yang autokratik. Tidak ada orang yang berani menyanggah cakapnya. Kalau ada yang berani menegur, alamat tidak akan dapat naik ke atas. Akhirnya barisan kepimpinan UMNO dipenuhi oleh pengampu-pengampu beliau sahaja.

Secara ‘sistematik’ beliau telah menguasai badan perundangan dan kehakiman, dan juga secara terancang telah menguasai semua media perdana, pentadbir agensi-agensi kerajaan dan universiti-universiti awam, termasuk juga badan suruhanjaya pilihanraya.

Apa yang beliau lakukan itu sangat menyimpang jauh dari amalan demokrasi, beliau menjadikan demokrasi hanya sebagai topeng sahaja,

Dari masa ke semasa dijemputlah ahli-ahli akademik yang dianugerahkan gelaran professor bagi membincangkan kehebatan manusia yang bernama Mahathir dan projek meganya di media-media elektronik dan akhbar perdana.

Sehingga telah tertanam dalam benak fikiran orang Melayu dan rakyat Malaysia ketika itu, tidak ada orang lain yang boleh menggantikan Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia. Malah lebih ekstrim lagi, ada orang yang percaya Malaysia akan jatuh miskin kalau Mahathir turun dari jawatan PM. Pernah di satu ketika dulu, Rafidah Aziz hampir jadi histeria bila Mahathir mengacah hendak letak jawatan.

Mahathir secara terang menolak demokarasi ala barat, beliau sering menegaskan demokrasi mestilah mengikut acuan kita. Tapi yang jelasnya bukan acuan kita tapi acuan beliau sendiri.

Tidak hairanlah kalau pemilihan dalam UMNO telah menggunakan sistem kuota, kerana itulah demokrasi ciptaan atau acuan Mahathir.

Apabila ada orang melabelkan beliau sama seperti diktatator, secara sinis beliau menjawab, beliaulah satu-satunya diktator yang ada di dunia ini yang dipilih melalui proses demokrasi. Memanglah betul melalui proses demokrasi tetapi melalui demokrasi acuan beliau sendiri.

Mahathir telah menyuburkan budaya ampu, calon-calon BN yang bertanding untuk menjadi Wakil Rakyat atau Wakil Parlimen bukan lagi berdasarkan orang disukai rakyat tetapi berdasarkan orang yang disukai Mahathir.

Letak tunggul pun sebagai calon, pasti akan menang asalkan tunggul itu disukai oleh Mahathir. Rakyat ketika itu sudah menjadi macam lembu yang langsung tidak boleh berfikir.

Walaupun barisan kepimpinan yang berada disekeliling Mahathir ketika itu sering dikaitkan dengan perkara-perkara salah laku dan tak bermoral seperti rasuah, kaki perempuan dan terlibat dengan jenayah, tetapi tidak pernah dilakukan siasatan atau pendakwaan selagi mereka patuh kepada telunjuk Mahathir. Kalau pun terpaksa disiasat, Mahathir akan kata kepada rakyat, seseorang itu tidak boleh disabitkan kesalahan selagi dia tidak diputuskan sebagai bersalah oleh ‘Makamah Malaysia’.

Akta rahsia rasmi telah digunakan untuk menangkap orang yang memberitahu ada orang yang membuat salah. Akhirnya bukan pencuri yang ditangkap tetapi orang yang memberitahu ada orang mencuri itu yang ditangkap.

Mahathir bercita-cita hendak meramaikan orang Melayu bergelar jutawan. Beliau mahu ada orang Melayu yang boleh berniaga dan menjadi usahawan supaya mereka ini akan menjadi jutawan. Tetapi malangnya peniaga dan usahawan Melayu yang cuba dibentuk itu adalah usahawan segera. Mereka tidak berilmu dan pengalaman luas, mereka banyak bergantung kepada projek kerajaan. Malah ada diantara mereka itu yang hanya ambil komisyen sahaja, sedangkan projek dibuat oleh orang lain. Di zaman beliaulah juga munculnya ramai usahawan-usahawan Ali Baba.

Pada tahun 1998 ketika krisis matawang melanda di Asia Tenggara, ekonomi Malaysia jatuh merudum. Untuk menjaga usahawan segera ini untuk terus hidup, Mahathir terpaksa ‘bail out’ beberapa syarikat yang dipunyai oleh kroninya dan membina lebih banyak projek. Kononnya pembinaan projek-projek ini adalah untuk membantu merancakkan kegiatan ekonomi negara.

Tetapi yang lebih rancak kelihatannya ialah kebanjiran pendatang-pendatang asing untuk bekerja di sektor pembinaan dan perladangan. Kebanjiran pendatang asing ini bukan saja telah membawa pulang bersama mereka duit kita tetapi juga menimbulkan banyak masalah sosial kepada kita.

Bermacam-macam projek telah dirancang untuk dibina bagi menjaga periuk nasi usahawan-usahawan segera ini, walaupun ada projek-projek yang dibina itu tidak langsung bermanafaat kepada rakyat dan kuliti binaannya pula sangat rendah. Selepas dibina ada yang langsung tidak digunakan dan setengahnya pula mengalami berbagai-bagai kerosakan dan masalah.

Apakah patut semua kesalahan yang telah dibuat oleh Mahathir itu dipikulkan ke atas bahu Pak Lah. Apabila Mahathir meletak jawatan pada tahun 2003, rakyat Malaysia yang cintakan demokrasi, ketelusan, keadilan dan nilai-nilai yang baik telah merasa lega kerana terlepas dari cengkaman Mahathir.

Harapan rakyat begitu tinggi kepada Pak Lah untuk membuat pembaharuan dan menghapuskan segala amalan-amalan buruk yang berlaku semasa di bawah pimpinan Mahathir. Pada pilihanraya tahun 2004 Pak Lah mendapat sokongan padu dari rakyat dengan mendapat mandat yang besar.

Tapi sayang, amalan buruk itu rupanya telah menjadi barah yang sukar ditangani oleh Pak Lah. Pada pilihanraya umum ke 12 yang lalu menunjukkan kekeciwaan rakyat kepada Pak Lah tentang apa yang menjadi harapan mereka kepada beliau sebelum itu.

1 comment:

Emazull said...

Saya bersetuju dengan pendapat anda. Tak adil menyalahkan Pak Lah sahaja.

Sedari awal kemunculan PakLah sebagai PM, rakyat Malaysia telah diasak dengan label 'lemah','slow','lembab' ke atas beliau. Perbandingan demi perbandingan yang tidak adil dibuat antara Pak Lah & Tun.

Tidak salah juga jika saya katakan rakyat Malaysia telah 'envisioned' dari awal negara akan lemah.

Saya kesal kerana dengan minda sebegitu, sekarang 'they get what they envisioned for'.

Saya terfikir, Tun genious, Tun ikhlas, tetapi..jika genious dan ikhlas, kenapa beliau memilih cara yang buruk begini untuk 'membantu' kerajaan ?

Salam.

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com