Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, April 24, 2008

Ada kerja ada gaji.

Jika anda seorang rakyat Malaysia, telah mempunyai keluarga , tinggal di kawasan Bandar, selain dari terpaksa membeli barang makanan dan membeli rumah untuk hidup, anda juga perlu membuat beberapa bayaran lain.

Bayaran-bayaraan itu termasuklah bil elektrik, bil air, bil telefon talian tetap, membeli gas untuk memasak, bil khidmat pembersihan air kumbahan Indah Water, bayaran cukai pintu dan bayaran cukai tanah. Semua bayaran-bayaran ini perlu dijelaskan setiap bulan atau setiap tahun atau secara berkala.

Selain dari itu anda juga kena membayar ansuran kereta, lesen memandu, cukai jalan, insuran kereta, cukai pendapatan dan mungkin juga kena membayar bil internet, bil telefon bimbit dan bayaran langganan untuk TV Astro.

Bagi yang berniaga pula mereka kena bayar lesen perniagaan. Dan setiap kali kita meletak kenderaan di kawasan bandar kita dikenakan pula bayaran tempat letak kereta.

Untuk menanggung semua bayaran-bayaran ini, kita terpaksa bekerja atau makan gaji. Bagi mereka yang berpendapatan rendah pula, isteri terpaksa keluar bekerja bagi meringankan beban suami. Bila isteri keluar bekerja, mereka terpaksa mengupah orang untuk menjaga anak-anak mereka di rumah atau menghantar anak-anak mereka ke pusat penjagaan kanak-kanak.

Tidak mungkin seseorang itu boleh tinggal di bandar tanpa ada pekerjaan. Untuk memungkinkan orang dapat meneruskan hidup di Bandar, kerajaan sentiasa menyediakan peluang-peluang pekerjaan kepada orang ramai.

Banyaklah jabatan-jabatan dan agensi-agensi diwujudkan supaya orang ramai dapat bekerja, pelabur-pelabur asing pun digalakkan melabur di Negara ini bagi membanyakkan lagi peluang-peluang pekerjaan.

Tetapi kadang-kadang menjadi soalan kepada kita juga, apakah kerja-kerja yang diwujudkan itu betul-betul memberi manafaat kepada manusia itu sendiri atau semata-mata hanya untuk memberi kerja kepada orang ramai agar mereka dapat gaji dan dari gaji itu dapatlah mereka membayar segala bayaran yang disenaraikan tadi?

Selama ini kita tak pernah membayar mat-mat rempit yang kerjanya berlumba haram di jalan raya, tak pernah bayar kaki-kaki lepak di shopping-shopping kompleks, kerana semua mereka membuat kerja-kerja yang tak berfaedah dan memang tidak patut pun mereka diberi gaji.

Tapi apalah bezanya mereka itu dengan pemain-pemain bola professional yang tak habis-habis mengejar bola untuk disumbatkan ke dalam gol dan juga pelumba-pelumba F1 yang membawa kereta berpusing-pusing melalui track yang berulang-ulang yang tak pernah sampai ke mana itu. Orang-orang ini nampaknya macam buat kerja yang tak berfaedah juga tetapi mereka dibayar gaji yang sungguh lumayan.

Apabila orang ramai pergi menonton pertandingan bola dan lumba kereta ini, mereka bukan saja terpaksa mengeluarkan wang untuk membeli tiket tetapi juga banyak masa dibuang bagi menonton pertandingan itu. Kalaulah masa yang dibazirkan itu digunakan untuk bercucuk tanam atau bergotong royong membersih kawasan kediaman mereka, tentulah rasanya lebih bermanafaat lagi.

Bila ada orang-orang membuat kerja-kerja yang tak berfaedah ini atau kurang berfaedah ini mendapat bayaran gaji dan kadang-kadang gaji mereka jauh lebih tinggi pula dari orang yang membuat kerja yang berfaedah, tentu keadaan ini akan menimbulkan masalah kepada nilai duit.

Bandingannya samalah seperti setiap kali kita menerima gaji pada setiap bulan, sebahagian wang kita itu dirompak oleh perompak, kita yang penat-penat bekerja tetapi perompak dengan senang mendapat wang dari hasil rompakan. Oleh kerana setiap bulan kita terpaksa berkongsi dengan perompak, tentulah jumlah wang yang kita dapat setiap bulan itu kurang dari yang sepatutnya, ini akan menyebabkan kuasa beli kita turut menyusut.

Atau pun samalah juga kalau ramai orang yang kerjanya hanya meminta sedekah, sehingga kita terpaksa member sebahagian dari gaji kita kepada peminta-peminta sedekah ini. Dengan cara ini juga wang kita juga boleh berkurang kerana terpaksa berkongsi dengan peminta-peminta sedekah tersebut.

Kita juga kurang faham, sudahlah cukai jalan kena bayar, lesen memandu pun kena bayar juga. Selain dari membebankan pengguna ia juga menyusahkan kerana terpaksa membuat dua bayaran. Rasanya cukuplah orang ramai perlu lulus dalam ujian memandu dan diberi sijil lulus memandu, tetapi tak perlulah sijil itu dikenakan bayaran setiap tahun.

Kalau sijil lulusan diploma dan ijazah tidak pernah dikenakan bayaran setiap tahun setelah dianugerahkan, logiknya kenapa pula sijil lulus memandu dikenakan bayaran tiap-tiap tahun.

Begitu juga dengan cukai tanah, apa perlunya kita kena membayar cukai tanah, kalau duit cukai tanah yang kita bayar tiap-tiap tahun itu bertujuan untuk menampung gaji pekerja-pekerja yang bekerja di pejabat tanah tentulah tidak kena dan tidak patut. Mungkin orang ramai memerlukan khidmat pekerja pejabat tanah ini hanya sekali dua sahaja dalam seumur hidup tetapi kenapa mereka kena bayar cukai tanah bagi tiap-tiap tahun dan selama-lamanya.

Sekalipun di atas tanah itu dibuat tapak perniagaan dan atas sebab itu tuan tanah kena membayar cukai, pun alasan itu tidak boleh dipakai juga kerana keuntungan hasil dari dari perniagaan itu akan juga dikenakan cukai pendapatan.

Kalau kita kena bayar cukai pintu setiap tahun, itu kita fahamlah kerana duit itu akan diguna oleh pihak berkuasa tempatan untuk mengutip sampah dan membersih kawasan rumah kita.

Begitu juga dengan lesen perniagaan yang peniaga atau pengusaha kena bayar setiap tahun. Sedangkan mereka juga kena bayar cukai pendapatan. Cukuplah mereka diberi lesen untuk berniaga tetapi tak wajarlah dikenakan bayaran untuk lesen tersebut bagi setiap tahun.

Oleh itu kerajaan kena lihat balik cukai-cukai yang bertindih ini, ia bukan sahaja akan membebankan orang ramai tapi juga akan menyusutkan kuasa beli mereka.

Janganlah hendaknya cukai-cukai ini diwujudkan hanya untuk memberi gaji kepada pekerja-pekerja dalam agensi-agensi yang sengaja diwujudkan bagi memberi peluang untuk orang bekerja.

Yang lebih penting ialah memastikan kerja-kerja yang diwujudkan itu betul-betul berkesan, memberi manafaat atau faedah kepada orang ramai.

Dalam Islam kita dicela dari meminta-minta, tetapi sebaliknya digalakkan bekerja untuk menyara kehidupan walaupun dengan menjual kayu api. Jika semua orang membuat kerja, ia akan dapat meninggikan nilai duit kita dan dalam masa yang sama dapat menurunkan inflasi dan kos hidup.

Bayangkan kalau ramai orang bekerja menanam padi dan sayur-sayuran, beras dan sayuran akan mudah diperolehi, dengan itu harga beras dan sayuran akan menjadi murah. Bila barang makanan murah, kuasa beli kita menjadi besar.

Antara sebab kenapa harga barang tak pernah turun ialah kerana ramai orang tidak bekerja, kalaupun bekerja, kebanyakan kerja yang diwujudkan itu tidak benar-benar bermanafaat kepada manusia. Selain dari itu, kita kurang memberi tumpuan kepada bidang-bidang pekerjaan yang mengeluarkan makanan, sedangkan kita tahu makanan itu adalah keperluan utama untuk kehidupan manusia.

Inflasi juga boleh meningkat kalau amalan rasuah tidak dibenteras kerana rasuah menyebabkan penambahan kos dan juga menjejaskan kualiti barangan yang dihasilkan.

Jual beli dengan mengambil keuntungan yang berlebihan juga boleh menyumbang kepada inflasi. Sikap jimat cermat pula boleh membantu mengurangkan inflasi kerana bila kita berjimat dan berhemah semasa berbelanja, kita dapat mengurangkan permintaan kepada sesuatu barangan. Harga barangan sesuatu barangan itu meningkat bila terlalu banyak permintaan.

Riba pula sangat dilarang dalam Islam kerana ia amalan yang menindas dan turut menyumbang kepada inflasi. Jika riba 10 peratus dikenakan ke atas setiap pinjaman, bermakna jika kita pinjam RM100, pada tahun hadapan nilai RM100 itu akan menjadi hampir RM110. Amalan riba akan menyebabkan nilai duit sentiasa menurun dari setahun ke setahun.

1 comment:

dragonfly said...

En alias....idea yg bernas.i like the way u think.proud to be ur exstudent.betul ape yg encik perkatekan tue. kirenye mcm IDEAL CASE lah aper yg encik katekan tu. x salah.cuma diharapkan rakyat dan kerajaan malaysia akan BUKA MATA akan perkara nie dan ambil tindakan sewajarnya. diharapkan agar pelaksanaannya bukan sekadar berlandaskan logik akal semata-mata, malah menjadikan Al-quran dan Hadis sebagai rujukan utama.amin...

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com