Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, April 02, 2008

Bersaing dengan Gergasi.

Kekalahan BN di Pulau Pinang telah membuatkan ahli perniagaan dari kalangan orang Melayu di sana berada dalam keadaan yang resah dan tidak menentu. Kebimbangan mereka itu timbul kerana parti yang mengetuai kerajaan negeri sekarang ini adalah parti DAP yang tidak berapa senang dengan beberapa polisi BN dalam pengeluaran tender projek kerajaan.

Ditambah pula parti DAP adalah parti yang didominan oleh kaum Cina, ini menambah rasa curiga peniaga-peniaga Melayu kepada polisi-polisi yang bakal dilaksanakan oleh kerajaan baru ini yang sudah tentu tidak akan memberi kelebihan kepada mereka.

Di hari-hari awal Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang beliau telah mengeluarkan kenyataan bahawa semua tender kerajaan akan menggunakan sistem tender terbuka bagi menjamin keadilan dan ketelusan.

Mungkin niat beliau itu baik untuk menunjukkan bahawa kerajaan yang beliau pimpin akan mengamalkan dasar-dasar yang bersih, telus, adil dan saksama yang menjadi prinsip perjuangan partinya selama ini.

Tetapi masalahnya timbul bila peniaga Melayu yang selalu mendapat bantuan dan sokongan dari kerajaan sebelum ini, tidak mampu untuk bersaing bila pengeluaran tender dibuat secara terbuka.

Mereka sedar komuniti perniagaan di negara ini dikuasai oleh kaum Cina, perniagaan mereka begitu teguh dan sukar untuk disaingi dan ditembusi oleh kaum-kaum lain.

Mungkin Lim Guan Eng hanya melihat perkara ini secara menyeluruh dan tidak begitu sensitif dengan masalah orang Melayu maka beliau mungkin terlepas pandang akan perkara tersebut.

Kebimbangan ini juga turut disuarakan oleh Perdana Menteri kita Pak Lah dalam perjumpaan dengan ADUN-ADUN UMNO di Pulau Pinang baru-baru ini. Selaku presiden pemimpin parti orang Melayu tentulah beliau ada sebab untuk bimbang tentang perkara yang ada hubung kait dengan orang Melayu.

Sampai bilakah agaknya kita dapat memecahkan batas-batas perkauman bila melihat sesuatu isu yang berlaku di negara kita ini. Walaupun kita tinggal dalam satu negara yang sama tetapi tiap-tiap kaum masih mengamalkan kehidupan yang berasingan.

Walaupun dari dulu pemimpin-pemimpin kita melaung-laungkan perpaduan tetapi perpaduan antara kaum masih berada pada ikatan yang longgar. Setiap kaum lebih selesa bergaul, berkawan dan menjalankan aktiviti kehidupan dalam kelompok kaum masing-masing.

Mereka lebih selesa bersekolah di sekolah yang berasingan mengikut kaum masing-masing, mereka lebih cenderung untuk membela nasib kaum masing-masing dan persatuan-persatuan yang mereka wujudkan adalah juga untuk menjaga kepentingan kaum masing-masing.

Kalau di zaman penjajahan British dahulu sektor pekerjaan telah dibahagi-bahagikan mengikut kaum. Setelah kita merdeka bidang-bidang pekerjaan masih lagi mencerminkan pembahagian kaum walaupun bukan dasar kerajaan untuk membahagikan mereka mengikut kaum. Sebagai contoh, sektor perniagaan masih didominasi oleh kaum Cina manakala sektor kerajaan didominasi oleh kaum Melayu.

Hakikatnya interaksi antara kaum dalam kehidupan seharian-harian kita tidak begitu terjalin erat. Perpaduan yang wujud antara kaum di negara ini bukanlah suatu perpaduan yang tulen. Yang kita nampak itu sebenarnya bukanlah perpaduan tetapi lebih kepada persefahaman.

Memang tidak dinafikan memang wujud persefahaman antara pemimpin-pemimpin kaum ini dalam memenuhi tuntutan kaum masing-masing melalui badan-badan politik yang mewakili kaum-kaum mereka. Selama ini persefahaman yang diambil melalui hubungan politik inilah yang telah berjaya mengekalkan keamanan antara kaum-kaum ini.

Tapi sampai bilakah kita harus menjalani hidup seperti ini. Selesakah kita menjalani kehidupan seperti yang kita amalkan sekarang ini untuk selama-lamanya. Setiap kaum sentiasa hidup dengan mencurigai kaum yang lain, setiap kaum hanya memikirkan survival kaum masing-masing sahaja. Orang Melayu berjuang untuk membela nasib orang Melayu, orang Cina berjuang untuk membela nasib orang Cina dan orang India pula berjuang untuk membela nasib kaum India.

Sudah sampai masanya kita meleburkan batas-batas dan jurang-jurang perkauman yang ada ini. Kita tidak boleh lagi melihat seseorang mengikut kaum mereka. Setiap orang harus dilihat sebagai rakyat Malaysia.

Kalau orang Jawa atau orang Banjar, orang Kedah, orang Kelantan boleh kita lihat sama seperti orang Melayu lainnya, kenapa kita tidak boleh melihat orang Cina dan orang India seperti itu juga. Begitu juga dengan orang Cina, kalau mereka dapat menerima dan melayan orang Kek, orang Hailam dan orang Hainan sama seperti orang Cina lainnya, kenapa pula mereka tidak boleh menerima dan melayan orang Melayu dan orang India sama seperti itu juga.

Sepatutnya sebagai warga negara atau rakyat Malaysia, menjadi tanggungjawab kita semua untuk membela nasib rakyat Malaysia yang lain tanpa dibatasi oleh kaum dan agama.

Kalau anak muda Melayu ramai menagih dadah, kalau anak muda India ramai terlibat dengan geng samun, apakah penagih dadah Melayu ini tidak akan mencuri wang orang Cina atau apakah geng samun India ini tidak akan menyamun taukeh-taukeh Cina? Selagi kita tinggal dalam negara yang sama, apa sahaja masalah yang dihadapi oleh orang lain akan juga memberi masalah kepada kita juga.

Oleh itu kita tidak boleh kata ini adalah masalah orang Melayu, orang Melayulah yang mesti menyelesaikannya. Saya tak nampak taukeh-taukeh Cina yang punya wang berjuta boleh hidup dengan aman kalau dikelilingi oleh penyamun, penjenayah dan penculik.

Memang tidak boleh dinafikan banyak peniaga-peniaga yang kaya raya di Malaysia ini adalah dikalangan orang-orang Cina. Ini kita tidak hairan kerana bidang perniagaan telah menjadi budaya dan darah daging orang Cina. Perniagaan mereka berjaya adalah hasil usaha gigih mereka sendiri.

Kepandaian dan kemahiran dalam selok belok perniagaan, sikap rajin dan cekal yang mereka miliki menjadikan mereka berjaya dan menjadi kaya raya walupun kadang-kadang bermula dari sebuah kedai runcit yang kecil. Memang layaklah untuk mereka menjadi kaya hasil dari titik peluh dan usaha mereka itu.

Berbanding orang Melayu, perniagaan belum lagi menjadi budaya orang Melayu, kalau ada pun mungkin pada orang Melayu di Kelantan. Kalau kita lihat sikap orang Melayu berniaga, banyak sangat kelemahan-kelemahan yang ada pada mereka, mereka tak serajin orang Cina, orang Cina buka kedai pukul 6 pagi, orang Melayu pukul 10 baru nak buka kedai. Itu belum lagi kalau kita tengok benda-benda yang lain.

Sampai bila kita hendak hidup hanya mengharapkan atas semangat tolong Melayu tetapi sikap kita tidak pernah hendak menolong diri kita sendiri.

Sikap orang Melayu kena berubah, kita tak sepatutnya selama-lamanya hidup di atas pertolongan dan ihsan orang lain atau kerajaan.

Walaupun sistem tender terbuka memberi tamparan hebat kepada peniaga dan usahawan Melayu tetapi ia merupakan ubat yang paling mujarab kepada mereka.

Selepas ini mereka harus sedar untuk menjadi peniaga dan usahawan yang berjaya mereka harus bermula dari bawah kerana kejayaan yang diperoleh melalui jalan politik tidak akan dapat menjamin mengekalkan kejayaan yang mereka miliki.

Sebagai timbal balas, kepada peniaga dan usahawan yang berjaya, sebagai warga Malaysia mereka harus punya tanggungjawab sosial kepada warga yang lainnya tanpa mengira kaum dan agama. Janganlah ada lagi sikap diskriminasi bila berurus niaga dengan kaum-kaum lain. Pendek kata layanilah kaum-kaum lain itu seperti kita melayani kaum kita sendiri.

Kesejahteraan kaum lain adalah kesejahteran kita juga, kerana kita semua adalah rakyat Malaysia.

2 comments:

mn said...

Salam..

1. I likes this one.

2. Rational

3. All Malaysian shud be that way...kita serupa.

Anonymous said...

Saudara,

TQ for an interesting post to aid citizenry thinking.

I will publish an extract of your post in my website
http://mylivingwall.com and direct my readers to read your full post.

fyi, we publish selected blog posts of the day to help give multi perspective viewpoints to our readers.

Thank you and keep writing!

mylivingwall.com

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com