Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, April 17, 2008

Pak Lah tak selesa dengan Najib.

Tidak mengejutkan bila Pak Lah membuat kenyataan baru-baru ini, beliau akan melakukan proses peralihan kuasa kepada Najib hanya selepas permilihan UMNO pada bulan Disember 2008 akan datang ini.

Pak Lah didesak berundur dari jawatan Presiden UMNO oleh sebahagian besar ahli-ahli UMNO ekoran kemerosotan prestasi BN pada piliharaya umum ke 12 yang lalu. Walaupun tidak patut kemerosotan itu dibebankan kepada Pak Lah seorang tetapi dalam keadaan UMNO yang telah tenggelam punca sekarang ini, UMNO telah menjadikan Pak Lah sebagai kambing hitam mereka.

Untuk meredakan kemarahan orang ramai terutamanya orang-orang UMNO yang tengah berang itu Pak Lah terpaksa mengalah untuk melakukan proses peralihan kuasa kepada penggantinya tetapi hanya selepas pemilihan UMNO akan datang ini.

Apabila Pak Lah dilihat mahu berundur, barulah ahli-ahli UMNO berasa agak lega sedikit.

Walupun Pak Lah mengatakan Najiblah yang akan menggantinya selepas beliau berundur tetapi kita tahu Pak Lah tidak selesa kalau Najib menjadi PM. Dia hanya berkata begitu kerana secara tradisinya Timbalan Presiden akan mengambil tempat Presiden apabila Presiden berundur.

Tujuan dia berkata demikian adalah juga bagi meredakan penyokong-penyokong Najib yang telah lama memasang angan-angan hendak melihat Najib menjadi PM.

Semasa Pak Lah mengambil jawatan PM dari Tun Mahathir, Pak Lah mengambil masa yang lama juga untuk melantik Najib menjadi Timbalan Perdana Menteri, tetapi Pak Lah akhirnya terpaksa juga melantik Najib kerana di waktu itu beliau tidak ada banyak 'pilihan politik'.

Mungkin ada strategi Pak Lah yang tersendiri kenapa beliau memberi syarat untuk peralihan kuasanya ditangguhkan selepas pemilihan UMNO Disember 2008 ini.

Pertamanya Pak Lah hendak memulihkan semula keyakinan orang ramai terhadap diri beliau. Keduanya adalah untuk mencari pengganti yang disukainya yang bakal memimpin negara ini. Sudah tentu Pak Lah mahu penggantinya nanti mempunyai aspirasi politik seperti beliau juga.

Aspirasi Pak Lah dengan Mahathir adalah berlawanan sekali, Pak Lah suka untuk memajukan sektor pertanian sedangkan Mahathir suka kepada projek mega. Dalam keadaan dunia yang bakal menghadapi krisis makanan ini, polisi Pak Lah lebih pragmatik.

Pak Lah tahu Najib adalah orang yang disukai Mahathir untuk menjadi PM. Oleh itu Pak Lah melihat kalau Najib menjadi PM tentu sedikit sebanyak cara politik dan polisinya akan terikut-ikut cara Tun Mahathir.

Hanya pada pemilihan UMNO akan datang ini sajalah peluang yang ada pada Pak Lah untuk beliau mencari pengganti beliau yang disukainya. Tentunya Pak Lah tidak berasa ralat untuk berundur dari jawatan PM, tetapi yang menjadi ralat kepada beliau ialah bila tidak dapat pengganti yang disukainya.

Telajak perahu boleh diundur tetapi terlajak kata kalau tak dikota buruk padahnya. Pak Lah telah memberi janji untuk berundur. Penyokong-penyokong Najib pula telah meletakkan harapan yang tinggi kepada janji Pak Lah tersebut.

Mampukah Najib mempertahankan jawatannya pada pemilihan UMNO bulan Disember 2008 ini? Kalaulah dibuatnya Najib tewas dan orang Pak Lah menang dalam pertandingan itu nanti, tentu nasib politik Pak Lah akan berubah sama sekali.

Selain dari itu nasib Najib juga ditentukan oleh pilihanraya umum ke 13, kemaraan Pakatan Rakyat seperti sukar untuk dibendung. Kalau Pakatan Rakyat dapat memerintah negara ini, tidak ada erti lagilah kepada Najib sekalipun dia menang dalam pemilihan UMNO akan datang ini.

1 comment:

Anonymous said...

When something goes awry in any organizations, the only natural thing to do is for the leader to accept the blame..I'm not sure the act of Pak Lah stepping down would be the panacea to all the problems that have been plaguing our nation..Him stepping down would be akin to giving panadols to someone who suffers from cancer..

I'm glad about something though..The recent PRU results is an eyeopener for all our political masters..They lost because of their own arrogance..They have lost track of the fact that they are there because of the people..They have neglected to recognize that the masses is the source of their power..They fail to see that what the people giveth the people can taketh away..And most of all, in their arrogance, they have refused to admit that the masses are a force to be reckoned with..

Once they are able to grasp that concept, Pakatan Rakyat does not stand a chance...

Thank you for enlightening me...

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com