Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, April 30, 2008

Kita hanya ada Negara, tetapi tiada Bangsa Malaysia

Setelah 50 tahun negara kita merdeka tetapi masih belum kelihatan rupa bangsa identiti Malaysia. Yang ada hanyalah warga Malaysia keturunan Melayu, warga Malaysia keturunan Cina, warga Malaysia keturunan India dan warga Malaysia keturunan lain-lain.

Singapura nampaknya jauh di hadapan dari kita dalam soal pembentukan identiti bangsa. Walaupun rakyatnya terdiri dari pelbagai kaum tetapi mereka dapat mempamerkan diri mereka sebagai bangsa Singapura atau ‘Singaporean’.

Apakah kita rasa selesa dengan keadaan negara yang tidak mempunyai bangsa seperti yang ada sekarang?

Apakah kita tidak mahu mengimpikan sebuah negara yang berciri satu bangsa satu negara?

Kita memang setuju, tidak wajar ada unsur paksaan dalam pembentukan identiti bangsa. Sebagai rakyat yang merdeka kita tidak boleh menyekat mana-mana kaum dari mempelajari dan mengamalkan budaya dan agama mereka. Tetapi ini bukanlah halangan dalam pembentukan identiti bangsa Malaysia.

Kita mengalu-ngalukan pembentukan rupa identiti bangsa Malaysia itu biarlah berlaku secara ‘natural’ atau semulajadi.

Oleh kerana tidak ada unsur paksaan dan tidak ada keperluan segera untuk menghasilkan bangsa Malaysia maka kita tidak pernah menetapkan tempoh masa yang diperlukan untuk mencapai matlamat bangsa Malaysia ini.

Tetapi setelah 50 tahun berlalu, pencapaian kita dalam pembentukan bangsa Malaysia terlalu perlahan dan amat mengeciwakan.

Bukan sahaja kita jauh dari pembentukan bangsa Malaysia, malah perasaan curiga antara kaum masih menebal di kalangan kita. Orang Melayu tidak percaya kepada orang Cina begitu jugalah sebaliknya. Orang Melayu berjuang untuk orang Melayu, orang Cina pula berjuang untuk survival kaum mereka.

Orang Melayu rasa curiga kalau orang Cina mendapat kuasa atau menjadi pemimpin kerana takut kepentingan dan keistimewaan mereka akan hilang. Orang Cina pula tidak percaya pemimpin Melayu dapat membela nasib kaum Cina.

Selagi ada sikap prejudis dan curiga dikalangan kaum-kaum ini, selagi itulah mencerminkan kita gagal dalam pembembentukan bangsa Malaysia, ataupun kita masih belum berjaya dalam membentuk bangsa Malaysia yang kita inginkan.

Menambah buruk keadaan bila ada ahli-ahli politik yang bersikap orportunis, mengambil kesempatan dari keadaan polarisasi kaum yang melebar ini. Kewujudan polarisasi kaum ini digunakan oleh ahli-ahli politik untuk membangkitkan sentimen perkauman, dengan cara ini mereka dapat meraih undi dengan mudah dan memenangkan mereka dalam pilihanraya.

Pemisahan kaum ini dapat memberi kelebihan kepada orang-orang politik yang ada kepentingan, oleh itu tidak ada sebab mereka ingin menghapuskannya.

Untuk masa jangka pendek memang mereka untung kerana memberi jalan mudah memenangi pilihanraya, tetapi untuk jangka masa panjang semua rakyat akan rugi kerana amalan ini hanya menambah menjauhkan kita dari pembentukan bangsa Malaysia.

Oleh itu peranan ahli-ahli politik sangat penting dalam hasrat hendak mencapai pembentukan bangsa Malaysia. Mesti ada kesedaran yang tinggi pada ahli-ahli politik untuk menjayakannya.

Apa yang saya nampak yang menjadi halangan utama dalam pembentukan bangsa Malaysia ialah setiap kaum di negara ini menjalani kehidupan harian mereka secara terpisah-pisah.

Setiap kaum berasa lebih selesa untuk bekerja dan menjalankan aktiviti sesama kaum mereka sahaja. Ekoran dari itu tidak ada interaksi yang akrab antara satu kaum dengan kaum yang lain.

Apabila peluang untuk berinteraksi antara kaum tidak ada, maka sukarlah untuk mereka mengenal lebih rapat antara satu sama lain.

Tak kenal maka tak cinta, perasaan prihatin dan sayang kepada orang lain itu hanya timbul dan boleh terjalin bila kita dapat berpeluang berkawan dan menjalani aktiviti atau membuat kerja bersama-sama.

Dari pengalaman kita, apabila ada dua orang dari kaum yang berlainan menjalin persahabatan yang mungkin terhasil dari bekerja di tempat yang sama untuk tempoh masa yang panjang, perasaan curiga dan rasa tidak percaya kepada sahabatnya akan hilang dengan sendirinya. Di waktu itu kepentingan mereka bersama lebih diutamakan dari kepentingan kaum mereka sendiri.

Oleh itu kalau semua kita benar-benar ikhlas hendak melihat bangsa Malaysia terbentuk, usaha kearah itu mestilah digerakkan secara bersungguh-sungguh kerana ia akan mendatangkan banyak manafaat kepada negara dan generasi kita akan datang.

Kita juga menyeru kepada pemimpin-pemimpin politik yang ada di negara kita ini untuk duduk semeja mencari jalan dan berusaha keras ke arah pembentukan bangsa Malaysia ini.

Lupakanlah keuntungan politik jangka pendek yang hanya berupa kepentingan politik peribadi sahaja.

Tidak mungkin kita dapat membentuk satu bangsa Malaysia, kalau setiap kaum di negara ini menjalani hidup secara berpisah-pisah.

Telah lama berlaku di mana anak-anak telah diasingkan bersekolah mengikut kaum sejak dari tadika lagi. Peluang untuk mereka menjalin persahabatan hampir tidak ada.

Akhirnya kita membesar dalam kaum masing-masing, berkawan dan bersahabat dengan kaum kita sendiri. Sehingga sukar kita mempunyai sahabat karib yang terdiri dari kaum lain. Bertanyalah kepada diri kita, berapa orangkah sahabat karib kita yang berasal dari kaum lain? Rata-rata jawapannya adalah tidak ada.

Hasil dari itu, rasa tidak percaya kepada kaum lain terus tersemat di sanubari kita, sehingga semua kita sentiasa bekerja keras untuk merebut kuasa politik, kekayaan ekonomi dan lain-lainnya supaya menjadi milik kaum kita.

Secara sedar atau tidak, telah tertanam dalam pemikiran kita, kaum mana yang berkuasa dan kaya, kaum itulah yang akan mengambil semuanya dari kita.

Apabila suatu kaum itu dapat memiliki kuasa politik dan kuasa ekonomi, kaum tersebut akan menjadi ‘tuan’ kepada kaum yang lain. Akhirnya kita sentiasa ‘memusuhi’ kaum lain kerana tidak mahu mereka menjadi ‘tuan’ kepada kita.

Mereka yang lahir di bumi Malaysia ini, tidak kira dari kaum mana pun dia datang, dia adalah anak bumi negara ini. Mereka mempunyai hak yang sama seperti anak-anak yang lain. Mereka bukan dilahirkan untuk menjadi ‘tuan’ dan tidak pula menjadi ‘hamba’, hak dan peluang mereka sepatutnya sama.

Apabila kita berpeluang berada di luar negara, orang Melayu Malaysia lebih selesa untuk berkawan dengan orang Melayu Indonesia atau Melayu Berunai berbanding dengan orang Cina dan orang India Malaysia. Orang Cina Malaysia pula lebih selesa untuk berkawan dengan orang Cina dari Negara China berbanding dengan orang Melayu dan India Malaysia.

Sehingga hari ini kita nampak kepentingan kaum terus menerus menjadi agenda utama rakyat negara ini melebihi agenda bangsa Malaysia.

Satu Negara Satu Bangsa Malaysia telah menjadi impian pemimpin-pemimpin kita yang lalu, tetapi kalau kita tidak mulakan dengan langkah pertama dari sekarang, kita tidak akan sampai ke mana-mana walau untuk 100 tahun lagi..

Tulisan ini ditulis sebagai mengenang dan menghargai pejuang bangsa Malaysia: Rustam A. Sani.

1 comment:

Gedung Akal said...

tuan,
Selagi ada politik perkauman maka jangan mimpilah untuk rasai bangsa Malaysia.
Pemikiran rakyat Malaysia masih mundur. Rakyat masih curiga mencurigi. Semua kaum rasa tidak selamat -kalau boleh biarlah Melayu hidup sesama Melayu sahaja di Tanha Melayu ini.
Sila baca pandangan saya dalam Politik Baru di http://gedungakal.blogspot.com

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com