Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, April 15, 2013

DAP, PAS dan PKR jangan mendabik dada mengatakan rakyat menyokong parti kamu.


Apabila PAS dapat menambah banyak kemenangan calon-calonnya pada pilihanraya tahun 1999, Ustaz Haji Hadi selaku presiden PAS ketika itu menolak dakwaan wartawan yang mengatakan prestasi cemerlang PAS ketika itu adalah disebabkan faktor Anwar Ibrahim. Dalam pilihanraya itu, Terengganu sendiri telah dapat ditawan oleh PAS dan telah mengangkat Ustaz Haji Hadi menjadi Menteri Besar negeri itu.

Sebaliknya Ustaz Haji Hadi telah membuat andainnya sendiri dengan mengatakan PAS menang besar sebab rakyat menginginkan Islam.

Lima tahun kemudian, pada pilihanraya tahun 2004, PAS kalah di Terengganu, Ustaz Haji Hadi hanya mampu terkedu.

Saya tidak nampak gerakan pembangkang telah menjadi begitu penting dan berkesan selain dari selepas pemecatan Anwar Ibharim pada tahun 1998. Sebelum itu gerakan parti pembangkang tidak lebih dari gerakan yang lesu, seperti hidup segan mati tak mahu. Peranannya tidak lebih sebagai pencukup syarat sebuah Negara yang mengamalkan sistem demokrasi saja.

Tetapi gerakan reformasi yang dibawa Anwar Ibrahim telah benar-benar merobah lanskap politik gerakan parti pembangkang tanah air.  Peranan dan sumbangan Anwar Ibrahim kepada kebangkitan rakyat tidak boleh diambil ringan. Parti PAS dan parti DAP yang dulunya seperti harimau dan singa yang tidak pernah sehaluan, telah dapat dijinakkan oleh Anwar untuk duduk semeja.

Walaupun ideologi mereka berbeza bagai langit dan bumi, tetapi Anwar telah dapat menyatukan mereka dalam mencapai matlamat yang sama, terutamanya dalam hal untuk membenteras korupsi, menghapuskan kronisma, menitik beratkan meritokrasi, memberi keadilan kepada semua rakyat, menghapuskan penggunaan kuasa politik untuk memperkaya diri dan keluarga, dan menghapus penyalahgunaan guna harta kerajaan Negara dan rakyat untuk propaganda parti pemerintah.

Anwar mempunyai kualiti kepimpinan yang hebat, jika beliau diberi peluang untuk memimpin Negara ini, saya percaya dia mampu untuk menyatukan rakyat Malaysia semula selepas pilihanraya ke 13 ini. Orang-orang UMNO pasti akan berbondong-bondong kembali untuk berbaiah dengan kepimpinan beliau semula.

Wahai PAS, DAP dan PKR, walaupun kamu bertanding atas tiket parti masing-masing tetapi rakyat yang mengundi kamu itu tidak semestinya mengundi parti kamu, tetapi sebaliknya mereka hanya melihat Pakatan Rakyat. Mereka mahu memenangkan Pakatan Rakyat bukan hendak memenangkan parti DAP, PAS atau PKR. Oleh itu jangan kamu terlalu perasan, apalagi hendak mendabik dada. Jadikanlah pengajaran kepada apa yang telah berlaku kepada Ustaz Haji Hadi.

Wahai PAS, DAP dan PKR, tidakkah kamu sedar, ketiga-tiga parti ini (DAP, PAS dan PKR) tidak akan meletakkan calon masing-masing dalam kawasan pilihanraya yang sama. Oleh itu bagaimana kamu boleh mendabik dada, mengatakan kemenangan kamu disebabkan rakyat memilih dan suka kepada parti kamu? Lainlah kalau ketiga-tiga parti tersebut meletakkan calon masing-masing dalam kawasan yang sama, dan parti kamu menang dalam pertandingan itu, barulah boleh kata rakyat suka parti kamu.

Oleh itu jangan berlagak bodoh sombong.  Apapun parti dalam Pakatan Rakyat yang menang dalam pilihanraya ke 13 ini, hendaklah difahami sebagai rakyat telah mengundi Pakatan Rakyat bukan parti DAP, bukan parti PAS dan juga bukan parti PKR. Sekalipun parti PAS menang lebih banyak kerusi  berbanding rakan-rakannya yang lain dalam Pakatan Rakyat, ini tidak bermakna PAS boleh mendabik dada untuk mengatakan merekalah yang lebih layak untuk mendapat kuasa lebih.

Sekali lagi kita ingatkan, rakyat bukan mengundi parti PAS, DAP atau PKR tetapi mereka mengundi Pakatan Rakyat.
Harap kenyataan ini dapat disebar luaskan.

1 comment:

Obat Stroke said...

Infromasi menarik pak salam kenal izin berkunjung dan simak infonya nih !

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com