Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, October 12, 2012

Sebaik saja aku melangkah masuk, dia dah tercongok kat dalam


Selama aku jadi pensyarah di UTM, baru semester ini aku digandingkan dengan pensyarah keturunan Cina untuk mengawasi pelajar membuat ujikaji di makmal.

Sebenarnya dari sejak aku masuk bekerja, tidak ada pensyarah keturunan Cina yang bekerja di fakulti tempat aku bekerja. Hanya beberapa tahun kebelakangan ini sahaja baru ada beberapa orang pensyarah dari keturunan Cina.

Oleh kerana bilangan mereka tidak ramai, peluang untuk mengawasi pelajar membuat ujikaji di makmal bersama dengan pensyarah keturunan Cina ini memang tipis sekali.

Oleh itu, bila dapat peluang digandingkan dengan pensyarah Cina pada kali ini, ia bagaikan satu pengalaman baru buat aku.

Semasa mengajar di bilik kuliah atau menjadi pengawas di makmal, aku memang tidak suka masuk lewat, aku akan datang tepat pada waktu seperti yang terdapat dalam jadual. Dalam agama pun kita disuruh menepati janji dan masa. Bagi aku, antara ciri muslim yang baik, mesti sentiasa menepati masa dan janji.

Kalau kita umat Islam, sentiasa menepati masa dan janji, barulah orang bukan Islam akan memandang hormat kepada umat Islam.

Tidak ada bangsa di dunia ini yang maju dan berjaya, dan dalam masa yang sama mereka adalah bangsa yang tidak menepati masa.

Jadi bila aku dapat peluang digandingkan dengan pensyarah keturunan Cina untuk mengawasi pelajar membuat kerja di makmal, maka inilah masanya untuk aku, sebagai seorang Islam, menunjukkan contoh yang baik kepada pensyarah Cina ini, terutama dalam bab menepati masa.

Hari pertama aku masuk makmal untuk menjalankan tugas, aku sampai di makmal tepat jam 2.00 petang, waktu yang telah dijadualkan dalam jadual waktu. Sebaik saja aku masuk, pensyarah Cina itu telahpun berada dalam makmal. Apa yang ada dalam fikiran aku pada masa itu, mungkin dia telah datang seminit atau dua minit lebih awal dari aku.

Aku telah berjanji kepada diriku, untuk hari kedua bertugas nanti, aku akan pastikan aku akan datang ke makmal lebih awal dari pensyarah Cina itu. Aku nak tunjukkan kepadanya orang Islam sebenarnya adalah lebih bagus.

Aku telah merancang untuk kali kedua ini akan sampai di makmal pada pukul 1.50 petang iaitu 10 minit lebih awal dari waktu yang tercatat dalam jadual waktu. Dan aku pasti, kali ini aku akan lebih dulu sampai makmal dari pensyarah Cina itu.

Selang seminggu, masa untuk bertugas di makmal untuk hari kedua pun tiba, Alhamdulillah aku sampai di muka pintu makmal tepat pukul 1.50 petang seperti yang aku rancang.

Tanpa berlengah, aku pun membuka pintu makmal dan cepat-cepat melangkah masuk. Alamak! Dia sudah tercongok kat dalam.

Memang gua tabik sama lu!

3 comments:

Not Kiasu said...

Menepati waktu adalah ciri peradaban ataupun punyai nilai keagamaan yang tinggi.

Tidak lewat dan tidak awal. Just nice. Awal pada waktu pun boleh menyusahkan apabila ia sebenarnya tidak MENEPATI waktu.

Anonymous said...

wow~ but I hate someone too early..
waste 10 minutes in lab.
the best "sharp your time".
just be yourself..:-)
but, I love your spirit.

Anonymous said...

haha... kelakar.
jangan berputus asa wlau apa pun perkara yang kita lakukan. tapi sebelum tu, hati2 dengan hati, perbetulkan niat dan lakukan lah sesuatu perkara tu kerana ALLAH. :)

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com