Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, June 18, 2012

Wokshop Kita, Institusi Kemahiran Mekanik swasta terawal di Kuala Pilah

Ishak bin Mat Aris seorang yang berpandangan jauh dan bercita-cita tinggi untuk memajukan orang-orang Melayu telah menubuhkan sebuah kolej kemahiran mekanik di Kuala Pilah pada tahun 1960 an.

Pengalaman dan ilmu yang ditimba semasa bekerja di bahagian teknikal dalam tentera udara British di Singapura tidak mahu disia-siakan begitu sahaja. Dia ingin ilmu dan pengalaman luas yang dimilikinya itu dikembangkan kepada generasi muda terutamanya orang-orang Melayu.

Sekembalinya dari Singapura selepas tamat berkhidmat, beliau tidak menunggu lama untuk menubuhkan sebuah kolej bagi melatih anak-anak muda Melayu dalam bidang mekanikal, khususnya baik pulih kenderaan bermotor.

Ishak sedar, orang-orang Melayu di waktu itu sangat kurang yang mempunyai kemahiran dalam bidang mekanik kenderaan bermotor. Oleh itu beliau berasa bertanggungjawab untuk memajukan orang-orang Melayu dan telah mengambil daya usaha sendiri untuk mencapai impiannya itu melalui penubuhan sebuah kolej. Inilah sikap yang terpuji yang dimiliki oleh Tuan Ishak Mat Aris, beliau begitu perihatin dengan keadaan ekonomi dan kemampuan orang-orang Melayu ketika itu.

Dengan ilmu dan kemahiran tinggi yang beliau miliki itu, beliau boleh saja memilih untuk bekerja makan gaji dengan syarikat-syarikat besar dan tidak perlu memilih laluan susah payah bagi menubuhkan sebuah kolej yang memerlukan perbelanjaan besar itu.

Tuan Ishak Mat Aris adalah adik beradik dengan Dr. Khaidir Mat Aris yang kini sedang bertugas sebagai doktor pakar di Hospital Johor Specialist, Jalan Abd Samad, Johor Bahru. Ini menunjukkan kepada kita, Tuan Ishak adalah datang dari keluarga yang sangat mengambil berat tentang pelajaran dan ilmu pengetahuan. Mungkin sebab itu jugalah Tuan Ishak bersungguh-sungguh untuk menubuhkan kolej kemahiran mekanik kenderaan bermotor ini, kerana dari kehidupan yang dilaluinya, beliau tahu dan sedar, dengan pelajaran dan ilmu sahaja yang boleh mengubah kedudukan ekonomi atau taraf hidup orang-orang Melayu.

Tuan Ishak telah membina kolejnya di dalam bekas bangunan woksyop baik pulih keretapi Kuala Pilah yang terletak di kawasan pasar basah Kuala Pilah sekarang ini. Dalam bangunan bekas woksyop keretapi inilah beliau membina bilik-bilik yang mengandungi bilik kuliah, bilik asrama pelajar, dewan makan, ruang menempatkan enjin dan alat bantu mengajar, ruang dapur dan bilik-bilik untuk kediaman keluarga beliau.

Beliau menamakan kolej ini dengan nama Wokshop Kita. Jelas dari nama itu menggambarkan beliau seorang yang tidak mementingkan diri sendiri, sebaliknya sentiasa memikirkan faedah bersama atau faedah orang ramai. Beliau telah mengiklankan dalam akhbar-akhbar tempatan bagi pengambilan pelajar-pelajar baru. Pelajar beliau datang dari merata negeri di Semenanjung, dari Perlis hinggalah ke Johor. Setiap pelajar dikenakan yuran pengajian dan yuran makan, bagi menampung operasi kolej.

Dari segi politik, Tuan Ishak adalah penyokong kuat Parti PAS. Mungkin aliran politik beliau yang berbeza dengan parti kerajaan yang memerintah, maka usaha beliau ini kurang mendapat sokongan dari pihak yang berkuasa. Malah bekalan elektrik pun tidak pernah mendapat kelulusan untuk dibekalkan ke bangunan kolej beliau itu.

Dari mula kolej ini ditubuhkan ia terus mendapat sambutan, bilangan pelajarnya bertambah dari setahun ke setahun, pelajar-pelajar yang lulus dari kolej ini mudah mendapat pekerjaan. Bilangan guru yang mengajar pun bertambah.

Selepas tahun 1970, kolej ini menghadapi masa malapnya. Selain dari tidak mendapat sokongan kerajaan, punca kemalapan kolej ini kerana selepas peristiwa 13 Mei 1969, kerajaan mula membina banyak kolej-kolej kemahiran untuk belia di Negara ini sebagai langkah untuk memajukan taraf sosio-ekonomi orang-orang Melayu yang jauh ketinggalan dari kaum lain itu.

Kolej-kolej kemahiran yang diberikan secara percuma oleh kerajaan ini telah menyebabkan kemerosotan bilangan pelajar kolej Wokshop Kita Tuan Ishak di Kuala Pilah ini.

Oleh kerana tidak mampu lagi bersaing dengan kolej-kolej kemahiran yang disediakan kerajaan, maka tahun 1973 kolej Wokshop Kita ini telah dihentikan operasinya.

Apapun Tuan Ishak telah memulakan satu usaha yang murni bagi memajukan orang-orang Melayu, malah beliau lebih mendahului kerajaan dalam usaha menyediakan ilmu kemahiran kepada belia-belia Melayu. Semoga Tuhan menerima amal baik beliau itu.

Secara peribadi saya kagum dengan apa yang telah diusahakan oleh beliau itu, saya dapat memerhati dengan dekat perjalanan kolej Tuan Ishak ini. Pada waktu itu saya masih kanak-kanak lagi dan sering mengikut ibu saya yang bekerja di kolej ini, ibu saya bekerja sebagai tukang masak di kolej ini.

1 comment:

Anak Solomak Pahang said...

Sdr Alias, rujuk blog :" ulama kito" ttg Ust Ishak Mat Aris atau google search.

Nice to know about you..

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com