Semasa
Semenanjung Tanah Melayu berada di bawah kawalan kerajaan British dahulu,
Raja-raja Melayu diberi kuasa untuk menjaga hal ehwal agama Islam dan adat
istiadat orang-orang Melayu.
Setelah
Tanah Melayu merdeka, tugas itu terus dikekalkan dengan Sultan dan Raja-raja
Melayu digelar Ketua Agama Islam kepada negeri-negeri baginda.
Sebenarnya
tidak wujud dalam Islam jawatan yang dipanggil Ketua Agama Islam itu. Yang ada
hanyalah Pemimpin Umat Islam atau Pemimpin Negara Islam. Ketua Agama ini
hanyalah jawatan yang diwujudkan oleh penjajah British sahaja.
Memang
orang-orang Melayu sangat sensitif dengan adat dan agamanya. British sudah
maklum akan perkara ini. Oleh itu untuk memudahkan mereka mentadbir
negeri-negeri Melayu ketika itu tanpa ada gangguan, pihak British telah memberi
pengiktirafan kepada Raja-raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam dan adat
istiadat Melayu. Orang-orang Melayu pun rasa senang hati kerana mereka
menganggap Bristish telah memuliakan dan menghormati Sultan dan Raja mereka.
Jawatan
Ketua Agama hanya wujud dalam agama-agama lain sahaja termasuklah agama
Kristian. Ketua Agama Kristian dipanggil Pope. Dalam Islam tidak ada Ketua
Agama, yang ada hanyalah ulamak-ulamak yang muktabar. Umat Islam di bawah
aliran sunnah waljamaah pernah berada di bawah beratus ulamak-ulamak yang
muktabar, antara ulamak yang terkenal termasuklah Imam Shafie, Imam Maliki,
Imam Hambali dan Imam Hanafi yang telah membentuk mazhab mereka tersendiri.
Secara
peribadi saya tidak berapa suka meletakkan Sultan atau Raja Melayu sebagai
Ketua Agama Islam kerana ini adalah jawatan yang diwarisi dari penjajah
British. Adalah lebih manis dan lebih sesuai jika jawatan itu ditukar kepada
Penaung Agama Islam dan bukan Ketua Agama Islam.
Dalam ajaran
Islam tidak wujud Ketua Agama Islam, yang ada hanya pemimpin umat Islam atau
pemimpin Negara Islam. Kita tidak pernah menggelarkan Khalifah Abu Bakar As
Sidiq sebagai Ketua Agama Islam, sebaliknya beliau adalah pemimpin umat Islam
di zamannya.
Sepanjang
sejarahnya, apabila berlaku permasalahan yang menyentuh maslahat umat Islam,
mereka akan merujuk kepada ulamak yang muktabar di zaman mereka. Selalunya
ulamak-ulamak yang mereka rujuk adalah ulamak yang ada kredibiliti dan integriti,
yang pandangannya sangat dihormati oleh masyarakat.
Semua
pandangan dari ulamak-ulamak ini dianggap sebagai fatwa yang harus dipatuhi, sebagai
panduan yang betul untuk mereka menjalani kehidupan ini.
Tetapi
sekarang, peranan mengeluarkan fatwa ini telah diambil alih oleh Majlis Fatwa
Kebangsaan yang ahli muzakarahnya terdiri dari mufti-mufti di setiap negeri.
Untuk
menjamin fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan ini betul-betul
ada kredibiliti, maka kenalah dipastikan terlebih dahulu setiap anggota yang
duduk dalam majlis itu terdiri dari orang-orang yang ada kredibiliti dan integriti.
Oleh itu untuk menjaga kredibiliti setiap fatwa yang diputuskan, maka kenalah terlebih dahulu dipastikan mufti-mufti yang menganggotai Majlis ini benar-benar bebas dari pengaruh penguasa terutamanya dalam soal perlantikannya.
Kita tidak mahu mufti kita sama tarafnya dengan mufti di Negara Soviet Union di satu masa dulu. Walaupun institusi mufti ada tetapi mereka terikat dengan kehendak dan aspirasi regim Moscow.
Fatwa oleh ulama dan mufti yang bebas bukan sahaja akan dipatuhi oleh rakyat sesuatu Negara itu tetapi juga turut dihormati dan dipatuhi oleh masyarakat Islam seluruh dunia.
Sebagai contoh, ulama Yusof Al Qardhawi dari mesir, dia bukan sahaja dapat membebaskan dirinya dari pengaruh mana-mana kumpulan politik tetapi juga bebas dari segala kepentingan duniawi.
Tidak hairanlah kalau fatwa beliau dihormati bukan sahaja oleh masyarakat Mesir tetapi juga oleh masyarakat Islam seluruh dunia.
Oleh itu untuk menjaga kredibiliti setiap fatwa yang diputuskan, maka kenalah terlebih dahulu dipastikan mufti-mufti yang menganggotai Majlis ini benar-benar bebas dari pengaruh penguasa terutamanya dalam soal perlantikannya.
Kita tidak mahu mufti kita sama tarafnya dengan mufti di Negara Soviet Union di satu masa dulu. Walaupun institusi mufti ada tetapi mereka terikat dengan kehendak dan aspirasi regim Moscow.
Fatwa oleh ulama dan mufti yang bebas bukan sahaja akan dipatuhi oleh rakyat sesuatu Negara itu tetapi juga turut dihormati dan dipatuhi oleh masyarakat Islam seluruh dunia.
Sebagai contoh, ulama Yusof Al Qardhawi dari mesir, dia bukan sahaja dapat membebaskan dirinya dari pengaruh mana-mana kumpulan politik tetapi juga bebas dari segala kepentingan duniawi.
Tidak hairanlah kalau fatwa beliau dihormati bukan sahaja oleh masyarakat Mesir tetapi juga oleh masyarakat Islam seluruh dunia.
Dr. Mohd
Asri Zainul Abidin, bekas Mufti Perlis, juga dianggap sebagai ilmuwan Islam yang
sangat dihormati pandangan dan pendapatnya pada masa sekarang ini. Ramai umat
Islam di Malaysia yang mengambil pendapatnya sebagai fatwa yang harus menjadi
panduan yang betul dan bersesuaikan dengan semangat ajaran Quran dan Islam.
Oleh itu mesti ada pemisahan kuasa antara pihak esekutif atau penguasa dengan institusi mufti bagi menjaga kredibiliti setiap fatwa yang diputuskan.
Kemungkinan berlaku berlainan pandangan dan pendapat antara institusi mufti yang bebas dan penguasa tentu ada. Tetapi ini lebih baik dari mempunyai mufti yang fatwa mereka sentiasa mengikut telunjuk penguasa. Sedangkan fatwa mestilah tidak boleh sama sekali bercanggah dengan ruh Al Quran dan Sunnah, dan tidak boleh tunduk dengan kepentingan-kepentingan lain.
Oleh itu mesti ada pemisahan kuasa antara pihak esekutif atau penguasa dengan institusi mufti bagi menjaga kredibiliti setiap fatwa yang diputuskan.
Kemungkinan berlaku berlainan pandangan dan pendapat antara institusi mufti yang bebas dan penguasa tentu ada. Tetapi ini lebih baik dari mempunyai mufti yang fatwa mereka sentiasa mengikut telunjuk penguasa. Sedangkan fatwa mestilah tidak boleh sama sekali bercanggah dengan ruh Al Quran dan Sunnah, dan tidak boleh tunduk dengan kepentingan-kepentingan lain.
Pernah
seorang Mufti telah dipecat hanya disebabkan tidak hadir dalam satu majlis
Sultan dan di waktu yang sama Sultan melantik orang lain pula untuk menjadi
mufti. Kalau sebegitu mudahnya seorang mufti dilantik dan dipecat, dapatkah
fatwa yang diputuskan oleh mereka ini bebas dari kepentingan mana-mana pihak?
Tugas institusi mufti yang bebas adalah megeluarkan fatwa terhadap sesuatu isu, terpulanglah kepada pihak penguasa dan rakyat untuk mematuhinya atau pun tidak. Sebagai contoh, andaikata perhimpunan BERSIH 3.0 yang disertai oleh rakyat jelata itu diputuskan fatwanya oleh institusi mufti sebagai harus, maka tidak semestinya pihak parti pemerintah memecat mufti-mufti ini kerana bercanggah dengan kepentingan mereka. Yang pentingnya di sini ialah orang ramai telah mendapat panduan tentang halal dan haramnya berkaitan perhimpunan itu.
Di sinilah pentingnya institusi mufti yang bebas, supaya fatwa yang diputuskannya tidak di pengaruhi oleh penguasa dan tidak terikat dengan apa-apa kepentingan selain dari memberi garis panduan yang betul kepada umat Islam bersesuaian dengan ruh Al Quran dan sunnah nabi, demi kesejahteraan dan keberkatan hidup manusia itu sendiri.
Tugas institusi mufti yang bebas adalah megeluarkan fatwa terhadap sesuatu isu, terpulanglah kepada pihak penguasa dan rakyat untuk mematuhinya atau pun tidak. Sebagai contoh, andaikata perhimpunan BERSIH 3.0 yang disertai oleh rakyat jelata itu diputuskan fatwanya oleh institusi mufti sebagai harus, maka tidak semestinya pihak parti pemerintah memecat mufti-mufti ini kerana bercanggah dengan kepentingan mereka. Yang pentingnya di sini ialah orang ramai telah mendapat panduan tentang halal dan haramnya berkaitan perhimpunan itu.
Di sinilah pentingnya institusi mufti yang bebas, supaya fatwa yang diputuskannya tidak di pengaruhi oleh penguasa dan tidak terikat dengan apa-apa kepentingan selain dari memberi garis panduan yang betul kepada umat Islam bersesuaian dengan ruh Al Quran dan sunnah nabi, demi kesejahteraan dan keberkatan hidup manusia itu sendiri.
4 comments:
org jahil-bodoh (umno) telah berjaya mempersendakan dan memperbodohkan cerdik-bodoh agama (majlis fatwa dan mufti).
Kekejaman Terhadap Orang Muda - ( Lihat sendiri BUKTI, Kenapa kami KELUAR UMNO dan TAKKAN kembali lagi. Buktikan jika ia PALSU )
1~BUKTI 1 * (MESTI TONTON)
2~BUKTI 2 * (HOT)
3~BUKTI 3
4~BUKTI 4
5~BUKTI 5 * (HOT)
6~BUKTI 6
7~BUKTI 7
8~BUKTI 8
9~BUKTI 9
10~BUKTI 10
~ Orang Muda Geng Kita - Usaha Dengan Doa ~
Kami Mahu Generasi Muda Terengganu Jadi Perdana Menteri Malaysia Ke-7 Sebelum PRU ke-13 Tanpa Perlu Berdolak-dalik!!
(Bukti kukuh)
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196
5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1
p/s: Ubahsuai (copy&paste) dari 'Abang Sayang'
Mereka takut periuk nasi mereka terganggu.....
hhmm..setuju dgn post ini,,,post yg lain tu pun ada byk betulnya..tapi,,susahkan..kita tidak tahu masalah sebenarnya...sbg rakyat, kita hanya mampu berdoa agar Malaysia dipenerintah dgn cara Islam yg sebenar..
Post a Comment