Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, April 02, 2012

Myanmar telah berubah, hanya Malaysia dan Singapore yang belum

Kita di Malaysia telah memerhati dengan dekat perkembangan politik yang terbaru di Myanmar. Kita rasa teruja bila melihat rakyat Myanmar telah berani membuat perubahan yang begitu besar. Hari ini arus kebangkitan rakyat dan demokrasi tengah melanda ke serata rantau di dunia ini.


Tahniah kepada rakyat Myanmar. Tahniah juga kepada pemimpin Junta Tentera Negara itu kerana telah mengembalikan kuasa kepada rakyat melalui saluran demokrasi yang bebas dan adil, tidak sampai memaksa rakyat untuk turun ke jalanraya dan memberontak bagi menghalau pemimpin kuku besi ini.

Nampaknya pemimpin kerajaan Junta Tentera Myanmar telah bertindak bijak dan mengambil pelajaran dari perkembangan yang berlaku di dunia hari ini, terutamanya di Negara-negara Arab.

Indonesia telah berubah, demokrasi telah berjalan dengan baik di sana, pemimpin-pemimpin dari berbagai parti politik telah silih berganti menjadi pemimpin di Negara itu, mengikut selera rakyat Negara itu.

Kini hanya tinggal Malaysia dan Singapore sahaja Negara di bawah kelompok ASEAN yang masih belum membuat apa-apa perubahan politik sejak merdeka lebih 50 tahun dahulu.

Saya percaya perubahan politik ke arah demokrasi yang bebas dan adil, pemerintahan kuasa rakyat, sebenarnya adalah momentum yang sedang berada dalam setiap diri manusia sekarang ini. Semua pemikiran manusia dan rakyat adalah ke arah tersebut.

Rakyat Malaysia juga tidak ketinggalan untuk bergerak dan sedang bergerak ke arah tersebut. Mereka telah mual dengan sistem dan parti pemerintahan yang ada sekarang. Mereka bukan sekadar mahu transformasi tetapi yang mereka mahukan ialah perubahan total. Order lama tidak sesuai lagi, mereka mahu menghirup udara baru di bawah kepimpinan dan gaya baru.

Saya rasa Pakatan Rakyat perlu bersedia dan mempersiapkan diri untuk mengambil peranan sebagai alternatif kepada order lama ini. Semua rakyat mahukan perubahan, dan mereka memerlukan pemimpin yang boleh mereka percayai yang mampu membawa perubahan itu. Rakyat Malaysia mahukan seorang pemimpin pembangkang yang kental seperti Aung SanSuu Kyi.

Tidak menoleh ke belakang lagi.

3 comments:

adam narzuan said...

rakyat masih hidup untuk digula-gulakan... nak tunggu dah jatuh tunggang langgang baru nak tunjuk sayang negara kot.. Tunggu negara muflis dulu..

Waz said...

Myanmar berubah pun dgn bantuan drpd Malaysia....
Mereka sukakan akan keamanan yg telah dikecapi oleh rakyat Malaysia...
Sebab tu mereka minta bantuan kerajaan Malaysia...

Anonymous said...

org lelaki di myanmar berjalan pun pimpin tangan..ko mau di malaysia jadi mcm tu juga kaa??

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com