Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Thursday, April 19, 2012

PM Najib, Negarawan atau Durjanawan?

Semua orang mahu jasa dan nama mereka dikenang selepas mati, dan sudah tentu mereka mahu dikenang sebagai orang yang baik, bukan sebaliknya.


Pemimpin-pemimpin Negara yang telah banyak menabur jasa akan diingat sebagai negarawan, manakala pemimpin yang jahat akan diingat sebagai Durjanawan.

Abraham Lincoln dan Mahatma Ghandi adalah tokoh negarawan dunia yang akan diingat masyarakat dunia sepanjang masa. Mereka adalah pemimpin politik yang berpolitik secara bersih.

Hosni Mubarak bekas presiden Mesir mungkin dianggap negarawan oleh rakyat Mesir semasa era pemerintahaannya, dan sedikit masa lagi dia mungkin dilabel sebagai durjanawan.

Hosni mengamalkan politik kotor untuk memastikan beliau sentiasa menang dalam setiap pilihanraya yang diadakan.

Di zaman dahulu biasa kita dengar seorang pahlawan tidak akan membunuh musuhnya yang tidak bersenjata. Apabila Hang Jebat menyerahkan dirinya kepada Hang Tuah untuk membunuhnya, tidaklah Hang Tuah itu melakukannya sedemikian melainkan diberinya Hang Jebat sebilah keris untuk bertikam.

Itulah jiwa pahlawan Melayu di masa dulu, mereka lebih rela mati ditikam musuh dari membunuh musuh yang tidak bersenjata. Mereka itu lebih mengutamakan maruah dari kemenangan. Sepatutnya nilai mulia seperti ini perlu dilanjutkan kepada segala aspek kehidupan rakyat Malaysia hari ini termasuklah dalam cara kita berpolitik.

Kalau Hang Tuah di masa itu terus saja menikam dan membunuh Hang Jebat dalam keadaan Hang Jebat tidak melawan dan tidak bersenjata. Rasanya tentulah kita di hari ini tidak akan memberi pengiktirafan kepada Hang Tuah sebagai pahlawan sejati.

Ada di kalangan orang UMNO yang begitu lantang bersuara, “Demi survival orang-orang Melayu, kita akan bermatian-matian (by hook or by crook) untuk pastikan parti UMNO ini menang”.

Bermaruahkah kemenangan UMNO kalau tangan parti pembangkang diikat supaya tidak mampu untuk melawan?

Suratkhabar perdana menjadi alat kempen BN.

TV dan Radio Kerajaan, TV dan Radio Swasta menjadi alat kempen BN.

Terus berdalih dan mengelak dari mengamalkan piliharaya yang bersih dan adil.

Bolehkah pemimpin Negara seperti ini boleh terus diingat oleh rakyat sebagai negarawan, sepertimana kita mengingati Hang Tuah sebagai pahlawan sejati?

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com