Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Friday, April 20, 2012

Kalaulah monyet-monyet ini ada geran tanah



Rasa kesihan pun ada melihat monyet-monyet ini. Hari-hari ada saja warga monyet ini yang mati kena langgar kereta.


Monyet ini walaupun dikatakan sepesis haiwan yang paling hampir dengan sepesis manusia, tetapi semasa melintas jalanraya memang mereka tak pandai. Maklumlah monyet ini bukan pernah pergi sekolah macam kita. Manusia yang pergi sekolah ini pun kadang-kadang kena langgar juga oleh kereta semasa melintas jalan.

Agaknya semasa melintas jalan, monyet ini pandang kanan saja, sebab itu selalu kena langgar kereta, patutnya kenalah pandang kiri kanan barulah lintas.

Harap-harap pihak Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah (MPJBT) dapat mengadakan talian jejantas untuk monyet-monyet ini menyeberang di kawasan biasa mereka melintas jalan. Kalau ada talian jejantas ini, bolehlah monyet-monyet ini menyeberang jalan dengan selamat dengan cara bergayut melalui tali-tali tersebut.

Talian jejantas ini mudah dan tidak mahal untuk dibina, hanya perlukan dua tiang yang ditanam di tepi kiri kanan jalan, kemudian tali atau kabel diikat bagi menyambungkan dua tiang ini bagi memudahkan monyet bergayut untuk menyeberang jalan.


Tidak dinafikan ramai juga yang tidak suka dengan kehadiran monyet-monyet ini. Monyet-monyet ini kadang-kadang mendatangkan kemarahan penduduk tempatan kerana merosakkan tanam-tanaman mereka, menyelongkar tong-tong sampah dan merosakkan harta-benda milik mereka.


Agaknya selama ini kebanyakan penduduk banyak buat aduan kepada MPJBT meminta pihak MPJBT menghapuskan monyet-monyet yang banyak mengganggu kehidupan mereka, bukan buat aduan untuk selamatkan monyet ini dari dilanggar kereta, sebab itu jugalah MPJBT tidak tergamak hendak membina talian jejantas seperti yang saya cadangkan di atas.

Penduduk lebih suka kalau monyet-monyet ini dilanggar mati oleh kereta, sekurang-kurangnya secara tidak langsung dapat mengurangkan jumlah monyet-monyet yang terdapat di kawasan kejiranan mereka dan semakin kuranglah gangguan dari monyet-monyet tersebut.

Sebenarnya siapa yang menceroboh kawasan siapa. Adakah monyet menceroboh kawasan manusia atau manusia yang telah menceroboh kawasan monyet? Taman perumahan ini dulu sebenarnya adalah bekas kawasan hutan belantara, di masa itu monyet-monyet lah yang menjadi penghuni kawasan ini. Ketika itu tanah dan hutan ini adalah tempat kediaman monyet yang sah, tetapi sayang mereka tidak mempunyai geran tanah sebagai bukti hutan dan tanah itu milik mereka.

Kalau bawa kes ini ke makamah pun monyet-monyet ini akan kalah, sebab mereka tidak ada geran dan bukti. Hutan tempat kediaman asal monyet-monyet ini telah dirampas oleh manusia. Manusia semakin rakus meneroka kawasan hutan untuk membina rumah-rumah dan bangunan bagi kegiatan hidup mereka, sedangkan kawasan kediaman monyet-monyet pula semakin sempit dan tidak siapa mahu ambil peduli tentang masalah kehidupan mereka.

Mungkin gangguan-gangguan yang ditimbulkan oleh monyet-monyet ini kepada penduduk di kejiranan yang berhampiran adalah sebagai protes menyedarkan manusia bahawa kawasan habitat kehidupan mereka semakin sempit dan sedang ditekan oleh pembangunan yang dilakukan oleh manusia.

Nabi Muhammad itu diturunkan bagi membawa rahmat kepada alam. Bukan sahaja manusia akan mendapat kebaikan dari ajaran Islam tetapi seluruh alam, termasuk haiwan seperti monyet ini juga harus mendapat kebaikan juga.

Setiap haiwan dan manusia dilahirkan oleh Tuhan ke dunia ini telah disediakan dengan keperluan asas yang sudah selesa untuk hidup dan disediakan habitat yang cukup sesuai yang dapat menyokong kehidupan mereka termasuklah oksigen, air dan tumbuh-tumbuhan.

Monyet-monyet ini Tuhan tumbuhkan bulu di seluruh badannya bagi melindungi badannya dari kesejukan. Mereka boleh hidup dengan selesa berumahkan pokok. Mereka tidak perlukan selimut dan atap genting bagi melindungi diri dari kena hujan. Kalau 200 tahun dulu, air hujan mungkin suci tanpa ada pencemaran, tetapi sekarang, saya tidak boleh bayangkan bagaimana monyet-monyet ini boleh bertahan menghadapi hujan asid dan toksid. Sedangkan mereka tidak ada hospital dan klinik untuk mendapatkan ubat kalau demam dan sakit.

Dalam begitu asyik memerhatikan sekumpulan monyet berhampiran taman perumahan saya, saya terlihat beberapa ibu monyet yang sedang mendukung anak-anak kecil mereka. Dalam hati kecil saya berkata, “Mereka tidak perlukan kereta sorong bayi (baby stroller) seperti manusia untuk membawa anak-anak mereka berjalan”.

Itulah beza haiwan lain dengan manusia. Walaupun manusia itu telah dijadikan Tuhan, selesa dengan keperluan asas yang disediakan tetapi Manusia sentiasa mencari dan mencipta keadaan yang lebih selesa. Mereka cipta berbagai mesin untuk memudahkan kerja dan urusan mereka.

Mereka telah cipta aircond untuk menyejukkan udara bilik kediaman mereka agar rasa lebih selesa. Mungkin mereka tidak sedar, aircond adalah mesin yang mengeluarkan haba panas yang terdapat dalam bangunan dan memindahkannya ke bahagian luar bangunan. Akhirnya udara luar akan menjadi lebih panas dari biasa. Tanpa kita sedar, apabila kita menambah keselesaan diri kita, sebenarnya dalam masa yang sama kita telah mengurangkan keselesaan di bahagian lain, itu adalah hukum perimbangan alam.

Cuaca buruk yang melanda dunia, gempa bumi dan berbagai bencana lagi berlaku hari ini adalah kesan dari tindakbalas bagi mencapai titik perimbangan yang telah diusik oleh manusia dalam kerakusan mengejar ‘keselesaan’.

 

Saya terdorong untuk menulis artikel ini kerana dalam perjalanan ke tempat kerja siang tadi saya terlihat seekor monyet sedang menggeletek menahan kesakitan di tengah-tengah jalan kerana dilanggar oleh kereta semasa melintas. Saya hanya mampu mengelak dari terus melanggarnya tanpa berdaya berbuat apa-apa untuk membantunya, hendak berhentikan kereta, bimbang kalau kereta di belakang akan melanggar kereta saya. Saya hanya mampu berdoa agar Tuhan memudahkan kematiannya dan menghapuskan penderitaannya. Sesungguhnya kehadiran mereka di dunia ini adalah sebahagian penyumbang manafaat kepada kehidupan kita manusia juga.

1 comment:

Anonymous said...

kau nak samakan manusia dengan beruk jgk ka!beruk bole tanam padi kasi kau makan ka? go back to your own planet (planet of the apes)>>>

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com