Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Monday, April 09, 2012

Apa kejadahnya suruh pensyarah university dapatkan P.E

Beriya-iya sangat nak suruh pensyarah di university dapatkan gelaran Professional Engineer (P.E) tu kenapa?


Kalau sekadar nak memenuhkan statistic university supaya mempunyai jumlah pensyarah yang ada P.E bagi menaikkan ranking university, rasanya macam buat kerja yang kurang cerdik.

Persepsi masyarakat di luar sana, melihat university sebagai tempat orang-orang cerdik, oleh itu eloklah kurangkan buat kerja yang kurang cerdik ini.

Cubalah teliti semula maksud tersirat dalam perkataan professional itu. Ia bukanlah sekadar gelaran saja, tetapi ia bermaksud mahir dan berpengetahuan luas dalam suatu bidang itu. Walaupun kita tidak pernah memanggil professional kepada seorang tukang ukir kayu, tetapi kalau dia mempunyai kemahiran yang tinggi dan telah lama bekerja dalam bidang tersebut, tidak ada salahnya kalau kita mengiktiraf beliau sebagai yang professional.

Apakah cukup seorang pensyarah itu diberi gelaran P.E dengan menjalani latihan industry atau membuat kerja praktikal dalam masa hanya setahun? Lebih memalukan lagi projek yang dinilai untuk mendapatkan P.E itu ada yang sekecil projek sebuah bus stop saja.

Beri sajalah gelaran P.E itu khusus kepada jurutera-jurutera yang telah lama bekerja dalam bidangnya dan kemahirannya yang memang tidak boleh dipertikaikan itu. Kenapa pula pensyarah yang kerja sepenuh masanya mengajar dan membuat penyelidikan di university disuruh pula mendapatkan P.E?

Kalau pun diberi gelaran P.E kepada pensyarah-pensyarah ini, dengan syarat-syarat minima yang telah ditetapkan, apakah gelaran P.E yang mereka dapat itu betul-betul melambangkan mereka mahir atau professional dalam erti kata yang sebenar?

Dengan pengalaman amali setahun itu saja dan kemudian kita tinggalkan untuk beberapa lama, sudah tentu kita tidak akan boleh menjadi mahir, kerana kemahiran itu hanya boleh dicapai jika sesuatu kerja atau aktiviti itu diamalkan secara berterusan, di mana pengetahuan baru dan pengalaman sentiasa bertambah untuk melayakkan diri kita dipanggil professional.

Kita tidak pertikaikan kalau ada pensyarah yang membuat atau mengamalkan kerja-kerja kejuruteraan di luar sana, dan dalam masa yang sama mengajar di university, kemudian di anugerahkan kepada mereka P.E di atas kemahiran dan pengalaman yang bertahun-tahun penglibatan mereka itu. Memang mereka layak untuk mendapat pengiktirafan itu.

Tetapi kepada pensyarah-pensyarah yang sepenuh masanya menumpukan kepada kerja-kerja pengajaran dan penyelidikan di university, rasanya tidak perlulah kita desak mereka untuk mendapatkan gelaran P.E.

Biarlah pensyarah menjadi professional dengan kerja pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan, dengan kata lain professional dalam profesyen mereka sendiri. Malah gelaran professor yang sinonim dengan kerjaya pensyarah di university itu sendiri melambangkan pengiktirafan kepada diri mereka sebagai seorang yang professional dalam bidang ilmu mereka.

Berlaku jujurlah dengan diri kita. Janganlah terlalu mabuk dengan gelaran. Sehingga semua gelaran yang ada hendak direbut, tanpa memperdulikan apakah gelaran-gelaran itu betul-betul layak untuk dipakaikan kepada diri kita? Takut nanti dengan gelaran-gelaran itu bukan membuatkan masyarakat menyanjung kita seperti yang diharapkan tetapi sebaliknya menjadi bahan cemuhan masyarakat kepada kita.

Kata orang, “dengar cakap enggang makan buah beluluk, dengar cakap orang terjun masuk lubuk”.

2 comments:

Anonymous said...

saya bersetuju dgn pendapat saudara

Anonymous said...

Doktor bila nak boleh Professor...mmg cantik kalau academician ada title tu

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com