Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Saturday, December 03, 2011

Bila pintu kebebasan hujah ditutup, terselindunglah kebenaran

Kebenaran mutlak itu adalah apa yang datang dari Tuhan. Dalam sejarah kehidupan ini, manusia sering tersasar dari kebenaran. Setiap kali kebenaran aqidah manusia tercemar dan tersasar, Tuhan melalui nabi-nabi dan rasul-rasulnya akan membetulkan atau menunjukkan semula jalan yang benar.


Nafsu dan syaitan sentiasa membawa manusia kearah yang sesat dan terkeluar dari landasan aqidah yang sebenar, samada dalam bentuk mempersekutukan Tuhan (syirik) atau tidak mempercayai Tuhan yang Maha Esa.

Di Malaysia juga pernah di zaman lampau melalui amalan Islam yang dipenuhi unsur-unsur khurafat, seperti memohon kepada keramat dan kubur, amalan semah dan bidaah. Dari zaman Munsyi Abdullah lagi, orang-orang Melayu telah tebal dengan kepercayaan karut dan kurafat mereka.

Apabila semakin ramai kalangan orang Islam Malaysia yang pergi menuntut agama di Timur Tengah dan India, mereka telah mendapat persepsi baru tentang Islam. Dipusat-pusat pengajian Islam di sana mereka terdedah dengan ilmu-ilmu Islam yang benar. Mereka belajar dan memahami Quran dari guru-guru yang muktabar.

Akhirnya, bila Islam yang bersih dari unsur kurafat ini hendak diterapkan kepada masyarakat yang sebati dengan amalan lama, maka berlakulah pertembungan fahaman. Pertembungan fahaman ini menjadi begitu hebat sehingga dikenali sebagai fahaman kaum muda dan fahaman kaum tua.

Walaupun tidak ada pihak yang diistiharkan menang atau kalah dalam pertembungan itu, tetapi oleh kerana pintu hujah sentiasa dibuka kepada dua-dua pihak, akhirnya banyaklah amalan-amalan kurafat dalam masyarakat Melayu telah mereka tinggalkan, setelah mereka mendapat maklumat dan kesedaran.

Bukan kemenangan yang hendak dicari, tetapi kebenaran.

Terdapat rakan-rakan di dalam Facebook yang cuba mempromosi ajaran dan fahaman Syiah. Menggunakan ucapan-ucapan yang mereka dakwa yang diucapkan oleh Nabi Muhammad dan Saidina Ali, terus cuba mempengaruhi orang ramai untuk menyokong aliran Syiah.

Mereka membesar-besar dan mengagung-agungkan Husein anak kepada Ali bin Abi Talib secara berlebih-lebihan. Apa beza antara Hamzah, bapa saudara Nabi yang mati syahid yang dadanya dibelah dan hatinya dimamah dengan Husein, sehingga Husein begitu istimewa kepada golongan Syiah melebihi Hamzah Abi Talib.

Pertelingkahan politik antara umat Islam yang telah menyebabkan Husein dibunuh dan dipenggal kepalanya telah berlaku ratusan tahun dahulu. Di zaman mana pun telah berlaku pembunuhan umat Islam samada berperang dengan orang bukan Islam atau sesama Islam sendiri. Kita yang hidup di zaman ini tidak perlu menanggung dosa kesilapan dan kesalahan mereka itu. Dosa orang tidak akan dipikulkan kepada kita dan dosa kita tidak pula dipikul oleh orang lain, itu adalah janji Tuhan.

Berhentilah dari terus berdendam kepada puak yang lain, tidak ada seorang pun umat Islam yang ada hari ini yang bertanggungjawab atau pun bersubahat membunuh Husein. Pembunuhan itu dilakukan oleh umat Islam di zamannya, dan mereka tetap akan dihukum oleh Tuhan kalau mereka bersalah setimpal dengan kesalahannya.

Dan umat Islam yang tidak turut serta untuk menyertai Husein berperang atau bersubahat membunuh Husein juga akan mendapat balasan dari Tuhan, tidak perlu kita yang hidup di masa ini terus berasa kesal dengan kejadian itu.

Sebaliknya ambillah iktibar dari kejadian itu supaya umat Islam tidak mengulangi perkara bodoh ini, berperang sesama sendiri. Jadilah umat yang bijaksana, sentiasa memilih hujah bagi mengatasi segala permasalahan, memilih damai melebihi perang.

Sekarang bukan masa untuk memenangkan mazhab dan kumpulan kita, kembalilah kepada peranan dan tanggungjawab kita yang sebenar. Tidak lain untuk membawa umat manusia kepada aqidah yang betul. Ini bukan lagi masa untuk mengagungkan dan menonjolkan mazhab kita, kita mesti keluar dari kepompong yang sempit itu. Berpandukan Quran, kitab yang benar, petunjuk kepada umat manusia, marilah kita menyeru dengannya membawa manusia ke jalan yang benar.

Husein dan Abu Bakar memang penting, tetapi mereka telah melakukan yang terbaik untuk Islam di zaman mereka. Tetapi untuk Islam hari ini, semuanya tergalas di atas bahu kita, bukan lagi dibahu Husein mahu pun Abu Bakar.

Memang tidak dinafikan Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman melalui wadah UMNO telah melakukan yang terbaik, memerdekakan Negara ini dari penjajah British. Tetapi tidak bermakna orang UMNO hari ini juga telah melakukan yang terbaik untuk Negara ini. Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman telah banyak berjasa, tetapi tidaklah wajar, kerana terlalu terhutang budi kepada mereka, hingga kita tidak boleh mengundi selain dari parti UMNO.

Kita tidak akan berjumpa dengan kebenaran kalau dicari dalam medan politik. Kebenaran boleh ditemui dalam agama. Politik adalah medan untuk mencari pemimpin. Apabila umat tidak dapat membezakan antara politik dan agama, maka jadilah seperti yang berlaku kepada golongan Syiah dan Sunni.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com