Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, June 08, 2011

Tujuan bertudung bukan untuk kelihatan cantik

Tujuan asal wanita disyariatkan bertudung (hijab) adalah bagi menutup kecantikan wanita. Nafsu seks lelaki cepat teransang bila melihat kecantikan wanita. Tidak dinafikan terdapat bahagian-bahagian tubuh wanita yang kelihatan cantik oleh lelaki, termasuklah rambut, yang boleh membangkitkan keghairahan nafsu seks mereka.


Nafsu seks lelaki yang dijadikan cepat ghairah dan teransang ini adalah antara yang menjadi punca terdorongnya kepada perlakuan zina. Oleh itu Islam telah mengekang jalan-jalan yang boleh mendekatkan kepada zina ini, termasuklah mengenakan suruhan wajib kepada kaum wanitanya supaya menutup aurat, dan menutup rambut dan bahagian dada mereka.

Tetapi di zaman sekarang ini peranan tudung tidak menepati tujuan asalnya, sebaliknya tudung digunakan untuk menyerlahkan lagi kecantikan seorang wanita. Macam-macam fesyen tudung terdapat di pasaran sekarang ini, ada saja fesyen terbaru dicipta bagi menarik kaum wanita untuk membelinya. Malah ada fesyen tudung yang dikaitkan dengan nama-nama artis dan selebiriti tertentu bagi melariskan jualan.

Sebelum tahun 1970-an dulu sangat jarang wanita-wanita muda bertudung, pada masa itu hanya makcik-makcik saja yang bertudung. Seingat saya pemakaian tudung oleh wanita-wanita muda dimulakan oleh ahli-ahli ABIM. Jika ada wanita muda memakai tudung semasa itu, mereka digelar sebagai orang dakwah. Tudung yang dipakai oleh mereka itu benar-benar menepati tujuan asal iaitu bagi menutupi perhiasan atau kecantikan seorang wanita.

Pengaruh pemakaian tudung telah berkembang dengan cepat selepas itu. Ramai wanita-wanita muda telah berlumba-lumba mengenakan tudung, apatah lagi tudung telah memberi persepsi kepada masyarakat sebagai wanita ‘baik’ kepada pemakainya.

Akhirnya tudung telah menjadi pakaian biasa bagi kaum wanita muslim di negara ini, tujuan pemakaiannya kepada setengah-setengah wanita bukanlah untuk menutup aurat tetapi lebih kepada ikutan semata. Oleh kerana orang lain bertudung, mereka juga kena ikut bertudung, kalau tidak mereka akan dilihat ganjil.

Oleh itu pada hari ini, label sebagai wanita ‘baik’ kepada wanita yang bertudung memang tidak boleh digunapakai lagi. Silap-silap wanita yang bertudung itu berperangai lebih jahat lagi.

Apa tidaknya, tujuan mereka bertudung adalah untuk kelihatan lebih cantik dan untuk menarik perhatian lelaki kepadanya. Fesyen tudung sarang tempua yang sangat popular sekarang ini sama seperti bonggol-bonggol unta yang disebut oleh Nabi Muhammad bagi menggambarkan fesyen wanita yang menjolok mata di akhir zaman.

Ada juga yang bertudung tetapi kelihatan seperti telanjang, tudung dikenakan dengan pakaian yang tipis dan ketat, baju berlengan pendek, dada terdedah, kain pula berbelah menampakkan betis dan paha.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com