Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Sunday, June 19, 2011

BERSIH kearah tranformasi demokrasi

Sebagai sebuah negara yang bertunjangkan fahaman demokrasi, adalah menjadi tanggungjawab kita semua sebagai rakyat Malaysia untuk memurnikannya.


Tidak dapat dinafikan dalam keghairahan parti politik yang memerintah untuk terus mengekalkan kuasa, dengan sengaja atau tanpa mereka sedari, telah mencabul beberapa prinsip asas demokrasi supaya kemenangan dalam pilihanraya sentiasa berpihak kepada mereka.

Demokrasi bukan sekadar cukup dengan mengadakan piliharanraya bagi setiap 5 tahun sekali sahaja, tetapi mesti juga didokong oleh rukun-rukunnya supaya demokrasi itu dapat berfungsi seperti yang sepatutnya.

Presiden Suharto di Mesir dan Presiden Hosni Mubarak di Mesir adalah contoh pemimpin yang telah banyak mencabul demokrasi, sehingga setiap kali pilihanraya diadakan mereka pasti memperoleh undi melebihi 90 peratus. Tentulah tidak logik, dengan keputusan seperti itu, boleh mendorong beratus ribu rakyatnya untuk turun ke jalan-jalan raya, sekalipun tanpa mendapat permit polis, bagi mendesak mereka turun dari tampuk kuasa.

Kalau demokrasi telah dicabul, demi untuk memastikan keputusan undi dapat dimanipulasi agar berpihak kepada parti yang memerintah, bagaimana mungkin parti pemerintah akan boleh dikalahkan melalui piliharaya?

Oleh itu tidak hairanlah, malah memang tepat kalau rakyat Indonesia dan Mesir menggunakan jalanraya untuk menghalau pemimpin mereka.

Saya difahamkan perhimpunan BERSIH yang sekarang ini tengah heboh diperkatakan, bakal diadakan pada 9 Julai 2011 (Sabtu) jam 2.00 petang nanti telah menyenaraikan 8 tuntutan kepada parti yang memerintah Malaysia (BN), sebagai langkah untuk memurnikan demokrasi di negara ini, bukan untuk menuntut PM Najib berundur.

Apa tuntutan BERSIH ? Ada 8 perkara :

1. BERSIHKAN SENARAI UNDI

2. MENREFORMASI UNDI POS

3. GUNA DAKWAT KEKAL

4. MASA KEMPEN MINIMA 21 HARI

5. AKSES MEDIA YANG BEBAS DAN ADIL

6. KUKOHKAN INSTITUSI AWAM

7. HENTIKAN RASUAH PILIHANRAYA

8. HENTIKAN POLITIK KOTOR

Kalau kita perhatikan, lapan tuntutan yang dibuat oleh BERSIH itu memang wajar sangat demi memulihkan kemurnian demokrasi di negara kita ini. Pihak mana pun tidak akan ada alasan untuk tidak dapat menerimanya atau untuk menolaknya, kecuali kalau parti pemerintah (BN) bimbang akan kehilangan kuasanya.


Lapan tuntutan itu tidak sama sekali akan menyusahkan rakyat jelata, malah akan memberi banyak kebaikan kepada mereka.

Tuntutan 8 perkara ini adalah tuntutan asas demokrasi yang menjadi kehendak semua rakyat Malaysia tanpa mengira parti politik, kaum dan agama. Saya percaya, perhimpunan BERSIH ini bukan sahaja mendorong orang Melayu untuk menyertainya, tetapi pasti akan disertai juga oleh orang Cina, India dan lain-lain kaum. Kerana ini bukan merupakan tuntutan bagi faedah satu-satu kaum, tetapi adalah tuntutan yang sejagat, tuntutan fitrah manusia.

Boleh dihindar

Tuntutan Hindraf adalah tuntutan kaum, mampu memberi kesan buruk kepada parti BN dalam pilihanraya 2008, kerana Pak Lah tidak mampu menanganinya secara bijak. Tidak dapat kita bayangkan kalau semua kaum akan turun ke jalan raya dalam perhimpunan BERSIH ini, tentu kesannya lebih buruk lagi dari Hindraf.

PM Najib perlu belajar dari Tunisia, Mesir dan negara-negara Arab lain itu yang rakyatnya sedang bangkit memurnikan demokrasi di negara mereka.

Walaupun perhimpunan BERSIH bukan untuk menuntut PM Najib berundur, tetapi jika beliau tersilap langkah, boleh menjerumuskannya menjadi perhimpunan rakyat seperti di dataran Tahrir di Mesir.

Untuk menyekat perhimpunan BERSIH ini dari berlangsung adalah suatu yang mustahil, kerana UMNO sendiri pun telah mula mengiktiraf perhimpunan jalanan ini, dan mereka telah galak mengadakan demonstrasi jalanan di Pulau Pinang.

Kalau PM Najib seorang yang bijak, perhimpunan BERSIH ini boleh saja dielakkan dengan mengadakan rundingan dengan pihak-pihak pembangkang yang menganjurkan perhimpunan itu dan menunaikan semua atau sebahagian tuntutan mereka yang memang wajar untuk dipertimbangkan itu.

Dalam suasana dunia sekarang ini, berkofrantasi dengan pendemontsran jalanan ini bukanlah pilihan yang sesuai.

2 comments:

1975 Ford Pick-up Truck AC Compressor said...

I have read a few good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you put to create such a fantastic informative site.

Anonymous said...

You have really done a great work to share the hidden art of the great man. It is really a nice work by them. Thanks a lot for this
Isuzu FXR Truck Turbo

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com