Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Sunday, November 07, 2010

Tangan syaitan Nik Aziz, satu penglihatan yang kasyaf


Suatu masa dulu kita biasa mendengar fatwa dari pemimpin PAS yang mengatakan UMNO itu kafir. Dan yang terbaru ini pula kita digemparkan dengan penglihatan kasyaf Ustaz Mohd Nor Idris (bekas calon UMNO) yang mengatakan tangan Nik Aziz macam tangan syaitan yang tidak boleh disambut salamnya.

Nampaknya masyarakat kita masih belum dapat belajar dari sejarah silam, mereka mahu mengambil kerja Tuhan, menghukum sesiapa saja mengikut kehendak mereka. Untuk menghukum seseorang yang beriman sebagai kafir dan syaitan bukanlah kerja manusia.

Mereka yang bertelagah ini telah cuba mencari kebenaran melalui politik. Saya percaya, sampai bila pun mereka yang berbalah ini tidak dapat mencari kebenaran melalui politik. Kebenaran hanya boleh ditemui melalui agama.

Platform politik adalah untuk mencari kuasa dan mencari orang yang terbaik untuk menjadi pemimpin, bukan untuk mencari kebenaran. ‘Kebenaran’ yang dipaksakan menggunakan kuasa adalah kebenaran yang palsu. Walaupun telah menjadi kebiasaan di zaman ini, siapa yang berkuasa, dialah pihak yang dianggap benar, tetapi ini bukanlah perkara yang betul.

Tuhan yang Maha berkuasa pun tidak pernah memaksa manusia patuh kepadaNya, walaupun Dia boleh melakukannya.

Lihatlah kepada isi Al Quran, mesej utama yang ingin disampaikan ialah mengajak manusia memurnikan keimanan kepada Allah dengan menghindari syirik. Selepas itu kita diajak untuk melakukan kebaikan (amal soleh). Sedangkan mencari kuasa politik bukanlah perkara utama yang ditekankan dalam Quran.

Kalaulah sistem pemilihan pemimpin secara demokrasi seperti yang ada hari ini wujud semasa berlaku perebutan jawatan khalifah antara Saidina Ali bin Abi Talib dan Muawiyah bin Abu Sufiyan satu ketika dulu, tentulah tidak akan sampai wujud satu lagi mazhab yang dinamakan Syiah seperti yang ada hari ini.

Punca masalahnya ketika itu hanyalah untuk memilih pemimpin sahaja, tetapi telah meleret-leret bertukar menjadi medan mencari kebenaran. Sebenarnya, samada Saidina Ali atau pun Muawiyah yang menjadi khalifah, ajaran Islam tetap tidak akan berubah. Tetapi apabila ia telah bertukar menjadi medan mencari kebenaran, maka timbullah fatwa-fatwa dan hadis-hadis palsu yang digunakan untuk menyokong pihak-pihak yang bersengketa.

Akhirnya timbul mazhab baru bagi memperkukuh sokongan politik kepada pihak mereka. Sehingga siapa yang patut menjadi pemimpin pun telah menjadi seperti salah satu rukun iman kepada mereka.

Kita tidak boleh memutar roda masa untuk membetulkan keadaan yang telah berlaku. Tetapi kita boleh mengambil pelajaran darinya dan tidak mengulangi kesilapan yang telah berlaku itu. Dua peristiwa yang saya sebutkan di awal tadi, mengkafirkan orang Islam dan menuduh syaitan kepada orang Islam, menunjukkan kita tidak pernah belajar dari sejarah.

Janganlah kita terlalu emosional dalam politik sehingga kita sanggup mengeluarkan fatwa yang bukan-bukan kepada musuh politik kita. Jadikanlah politik sebagai wadah untuk memilih pemipin yang terbaik antara kita, bukan medan untuk mencari kebenaran.

Contohilah kualiti kepimpinan panglima Salahudin Al Ayubi (Saladin), beliau sentiasa menunjukkan sikap baiknya terhadap musuhnya walaupun kafir harbi. Tidak hairanlah beliau sangat dihormati dan disanjung tinggi oleh kawan dan lawan. Kalau kafir harbi pun kita boleh bersikap baik, apatah lagi dengan kafir zimmi.

Apapun, tolak kata-kata nista yang dihamburkan, saya masih tertarik dengan perbincangan hangat antara Tuan Guru Nik Aziz dan Ustaz Mohd Nor ini, kerana ia mempamerkan kematangan dan kefahaman demokrasi dalam masyarakat kita, khususnya di Kelantan. Di mana kita bebas untuk bersuara dan meluahkan rasa tidak puas hati kita kepada siapa saja, termasuk pemimpin tertinggi, tanpa rasa takut dan bimbang.

Kalau zaman Tun Mahathir dulu, mungkin ada yang dah lebam biji mata. Atau kalau 600 tahun dahulu, zaman Raja Melaka, mungkin ada kepala yang dah kena penggal.

4 comments:

mosabit said...

umno bukan kapir...

umno cuma banyak buat kijer kapir...itu yg nampak macam kapir...

agaknya lah....

Mohar Yahya said...

Salam...mintak letakkan link blog teman kalau tidak keberatan TQ.
http://cikgupj.blogspot.com/

TOK WALI PAS said...

PAS tak kafir cuma banyak buat fatwa kafir dan ambilalih kerja kerja tuhan mengkafirkan orang

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH
KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH
KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH
KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

LAWAK LA ENTRI KO NI

Anonymous said...

abe mat berkata - tgna pun dikutuknya sebegitu。tepuk tangan kpd ulama umno。syabas!

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com