Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, April 07, 2010

UTM cipta jarum suntik yang tidak menyakitkan

UTM cipta jarum suntik yang tidak menyakitkan

07/02/2012 12:03pm

JOHOR BAHRU 7 Februari – Selamat tinggal jarum suntik yang menyakit dan menakutkan. Berita gembira kepada mereka yang takut kepada jarum suntik. Dengan ciptaan teknologi terbaru hasil penyelidikan di Pusat Kecermerlangan Teknologi Nano (NTEC) UTM di bawah pimpinan Dato’ Prof. Ir. Dr. Jalal bin Abdul Wahub, tidak berapa lama lagi dunia akan menggunakan jarum suntik yang tidak memberikan rasa sakit.

Dengan menggunakan jarum suntik teknologi baru ini, pesakit hanya merasakan seperti digigit lintah atau nyamuk sahaja. Sememangnya teknologi jarum suntik baru ini adalah diadaptasi dari teknik penghisapan darah oleh haiwan lintah dan nyamuk. Setelah beberapa tahun membuat kajian terhadap haiwan lintah dan nyamuk yang menggigit dan menghisap darah tanpa menyakitkan pemangsanya, para penyelidik di pusat ini telah dapat membangun dan menghasilkan jarum suntik yang hampir serupa seperti yang digunakan oleh lintah dan nyamuk.

Mereka mendapati haiwan lintah dan nyamuk ini dijadikan dengan muncung yang halus dan boleh lentur. Semasa menggigit, haiwan-haiwan ini juga mengeluarkan enzim yang boleh mencairkan darah dan mengurangkan rasa sakit kepada pemangsa.

Menggunakan teknologi nano, jarum suntik yang halus dan boleh lentur ini telah dapat dibangunkan oleh penyelidik-penyelidik di pusat ini, dan tentunya ciptaan ini bakal merubah teknologi suntikan dalam dunia perubatan.

Bila diajukan soalan bagaimana mulanya beliau mendapat idea untuk mencetuskan jarum suntik yang dinamakan Lintek ini, Prof. Jalal berkata, “Eseh maso kocik-kocik dulu solalu nolong orang tuo ko sawah, memang solalu kono gigit lintah dan nyamuk ni, tak semonggah boto….. tak sodar bilo lintah ni menggigit kito.. bilo sodar, porut eh dah buncit kekonyangan..… tu lah, tak semonggah boto.”

“Lintah ni ado duo jonih, satu yang duduk dalam sawah, tu yang kito selalu sobut sebagai lintah, dio hidup dalam air. Satu jonih lagi yang dudok dalam kobun gotah, yang biaso kito panggil pacat, pacat ni tak mormolukan air, asal tompek tu lombab dan sojuk, boleh lah dio hidup….. tak semonggah boto”, ujar beliau dengan panjang lebar.



Semua hasil cipta jarum suntik Lintek ini telah dipaten dan sebuah syarikat tempatan telah menunjukkan minat untuk bekerjasama bagi mengeluarkan produk tersebut yang dijangka mendapat permintaan yang menggalakkan dari seluruh dunia. Hasil eksport produk ini ke luar negara dijangka mampu menjana pendapatan Negara hingga mencecah satu billion ringgit dalam tahun pertama pengeluarannya.

Seterusnya, bila ditanyakan penyelidikan masa depan beliau selepas penghasilan ciptaan jarum suntik Lintek ini, Prof. Jalal menjelaskan, “Buek maso ni kito hanya koluarkan jarum suntikan untuk kogunaan suntikan vaksin, pongambilan sampel darah posakit koncing manih dan jarum suntikan insulin… pado maso akan datang mungkin kito akan hasilkan jarum suntikan yang boleh digunokan untuk jarum suntikan bagi pondormaan darah… kek sini kito masih monghadapi sikit masalah… sobab jarum Lintek ni tak boleh tombus urek tunjang….

tak semonggah boto”.

“Mako pulak, orang ramai takut nak dormo darah sobab takut dan ngilu bilo tengok jarum…. tak semonggah boto”.

Difahamkan hari pelancaran dan pengumuman jumlah peruntukan untuk mengeluarkan produk jarum Lintek ini akan disempurnakan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri pada 29 Februari 2012 akan datang ini. -Bertakadanama


Artikel ini hanyalah rekaan semata bagi menggalakkan pemikiran kritikal dan kreatif kepada pembaca, tiada kena mengena dengan yang masih hidup mahupun yang telah meninggal.



No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com