Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Wednesday, April 21, 2010

Antara integriti dan pembangunan

Macam-macam dasar telah digubal, macam-macam program dan rancangan telah diwujudkan, dari DEB hinggalah ke MEB, dari Wawasan 2020 hinggalah ke 1Malaysia, semuanya itu adalah atas nama untuk membangun dan untuk maju.

Walaupun sebelum merdeka, tahap pembangunan bandar-bandar di Malaysia seperti Pulau Pinang dan Kuala Lumpur, sama saja seperti bandar Singapura. Tetapi hari ini kita dapat lihat perbezaan yang begitu jauh antara Kuala Lumpur dan Singapura.

Hampir setiap hari Perdana Menteri dan Menteri-menteri di Malaysia bercakap pasal pembangunan dalam TV, radio dan suratkhabar tetapi keadaan pembangunan Kuala Lumpur atau Pulau Pinang tidak juga setanding dengan Singapura.

Singapura merupakan negara pulau yang kecil dimana tanah dan sumber semulajadi yang begitu terbatas, masih dapat menyediakan rumah kediaman dan kemudahan asas yang selesa kepada rakyatnya. Sebaliknya Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru masih ramai rakyat yang tinggal berhimpit di kawasan setinggan dengan pemandangan yang meloyakan.

Manakala rakyat yang tinggal di kawasan taman-taman perumahan pula sering mengadu khidmat kebersihan yang diberikan oleh pihak berkuasa tempatan tidak memuaskan. Sampah lambat dipungut, longkang-longkang dan parit sering tersumbat. Anjing-anjing liar yang banyak, ‘mengembur’ tong sampah, menambah burukkan keadaan pemandangan sekitar.

Kerja-kerja projek pembinaan yang tidak mengikut peraturan telah menyebabkan parit dan sungai dipenuhi timbunan tanah dan sampah. Bila musim hujan, berlakulah banjir dan tanah runtuh yang sering menjejaskan keselesaan hidup rakyat.

Sebenarnya pemimpin dan rakyat kita mempunyai rancangan, dasar, program yang sangat lengkap dan cantik untuk membangunkan negara kita ini, tetapi kita masih tidak berjaya seperti Singapura kerana kita tidak ada INTEGRITI.

Aduan rakyat tidak pernah menjadi keutamaan kecuali kalau ada nilai politik dan kalau ada nilai ekonomi. Anjing-anjing liar tidak akan dihambat sehinggalah kalau ada berita di TV kanak-kanak yang kena baham anjing.

Ada seorang tua di kampung saya di Kuala Pilah marah-marah dan merungut kerana wakil rakyat ditempatnya telah menyampaikan hadiah kerusi roda kepada beliau di majlis penyampaian bantuan untuk warga emas di kampung itu. Beliau marah kerana diberikan kerusi roda, walhal beliau masih boleh berjalan, walaupun kaki beliau sekali-sekala memang sakit.

Orang dah nak bagi kerusi roda pun jadi masalah kepada orang tua ini, kalau tak nak pakai simpan sajalah, atau pun jual saja kepada orang lain.

Sebaliknya di kampung mertua saya di Johor Bahru pula, seorang yang hilang upaya untuk bekerja telah lebih setahun memohon bantuan JKM tetapi hingga sekarang masih tidak menerima apa-apa bantuan lagi.

Itulah beza antara Kuala Pilah dan Johor Bahru, satu di kawasan yang keadaan UMNO begitu genting dan satu lagi di kawasan yang 50 tahun lagi pun UMNO belum tentu kalah.

Semua keadaan penyelewengan yang telah menyusahkan kehidupan rakyat ini hanya akan dapat diatasi jika semua rakyat ada kesedaran untuk memilih INTEGRITI.

No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com