Buat renungan saudara-saudara ku yang memilih wadah keganasan dalam perjuangan:
"Bukanlah tujuan Nabi itu diturunkan untuk membunuh manusia kafir tetapi adalah untuk mengeluarkan manusia dari kekafiran".

Tuesday, April 27, 2010

Belon udara panas ‘pembakaran dalam’ yang selamat


Belon udara panas yang ada sekarang menggunakan konsep pembakaran luar dimana bahanapi gas mampat (LNG) dibakar bagi memanaskan udara bagi menolak naik belon ke atas.

Walaupun langkah keselamatan yang ketat telah diambil, namun pembakaran luar mendedahkan nyalaan api yang boleh menyebabkan kebakaran bila berlaku kemalangan yang tidak diduga.

Oleh itu untuk mengelakkan ketakutan kita dari menaikki belon panas yang menggunakan pembakaran luar ini, di sini ingin saya perkenalkan konsep belon udara panas ‘pembakaran dalam’.

Pembakaran dalam ini menggunakan enjin yang akan menggerakkan penjana elektrik. Penjana elektrik ini pula membekalkan tenaga elekrik bagi memanaskan udara di dalam belon.

Di sini kita menggunakan tenaga elektrik untuk memanaskan udara, menggantikan pembakaran langsung dari nyalaan api yang terdedah yang digunakan oleh belon udara panas yang ada sekarang.

Bahanapi gas termampat disalurkan kepada enjin, sama seperti enjin kereta yang menggunakan bahanapi gas (NGV). Enjin pula akan menggerakkan penjana elektrik yang akan membekalkan tenaga elektrik.

Keadaan penjana ini sama seperti penjana (generator) mudahalih yang digunakan oleh penjual pasar malam untuk menyalakan lampu. Kalau penjana pasar malam itu menggunakan minyak petrol sebagai sumber tenaganya, tetapi untuk penjana belon udara panas ini kita menggunakan gas asli yang termampat.

Tenaga elektrik yang dihasilkan oleh penjana ini akan digunakan untuk memanaskan udara dalam belon seperti udara panas yang dikeluarkan oleh alat pengering rambut elektrik.

Secara bandingannya, tentu risiko rambut kita terbakar sangat tinggi kalau kita menggunakan nyalaan api untuk mengeringkan rambut kita berbanding menggunakan pengering rambut elektrik.

Mungkin tidak memadai menggunakan pengering rambut untuk memanaskan udara belon yang besar, oleh itu kita perlu mencari elemen pemanas elektrik yang berkuasa tinggi.

Selain dari dapat mengurangkan bahaya kebakaran, belon udara panas yang menggunakan kuasa elektrik juga mempunyai banyak kelebihan. Tenaga elektrik yang dijana itu juga boleh digunakan untuk memutarkan kipas bagi menolak belon ke destinasi yang kita kehendaki, tidak hanya mengikut arah tiupan angin sahaja.

Kekurangan yang mungkin ada pada belon udara panas elektrik ini ialah kurang cekap, dan kuasa keluaran yang lebih kecil. Tetapi masalah ini boleh diatasi dengan menggabungkan ‘pembakaran luar’ dengan ‘pembakaran dalam’ ini. Pada permulaan untuk memanaskan belon semasa di daratan, kita menggunakan pembakaran langsung (luar), dan selepas belon mula naik ke udara, kita boleh tukar kepada pemanasan elektrik.

Di bawah adalah gambar komponen keseluruhan belon udara panas elektrik yang dicadangkan:



No comments:

Boikot Barangan Yang Membiayai Kekejaman Israel

my playlist


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com